Pagina 1 van 1

Tacx trainer I-flow met applicatie TTS4 werkt ineens niet meer

Geplaatst: 01 feb 2020 13:25
door Marc_Brouwer
Enkele jaren geleden een Tacx I-Flow T2270 aangeschaft. Nu werkt de bijbehorende software niet meer en kan ik de trainer niet meer gebruiken. De software wordt niet meer ondersteund en de server is offline. Standalone werkt de software ook niet bij mij. Hiervoor wordt geen oplossing geboden. Alleen eventueel een kortingsbon voor een nieuw product. Zoveel geld heb ik ook niet liggen om weer een nieuwe trainer aan te schaffen. Ik hoor en lees dat meer gebruikers problemen hebben. Overigens is Tacx overgenomen door Garmin. Ik hoop dat ze toch met een oplossing gaan komen anders, anders kan de trainer de container in.
tacx1.png
(96.92 KiB) 11770 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
tacx2.png
(88.42 KiB) 11770 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Re: Tacx trainer I-flow met applicatie TTS4 werkt ineens niet meer

Geplaatst: 19 feb 2020 18:42
door Jan Rad
Jammer genoeg geldt voor mij precies hetzelfde.
Ik heb ook een i-Flow van Tacx, die met de melding "Kan geen verbinding maken met de webserver; probeer het later nog eens" komt.
Ik heb begrepen dat Tacx vorig jaar is overgenomen door Garmin. Daar zal wel een ander beleid gevoerd worden. Dat dat dan moet resulteren in een onbruikbaar product is ronduit onacceptabel.
Ik denk vermoed Garmin naar Trump 's pijpen danst: America first.

Ik ben werkelijk zeer verbaasd dat een bedrijf dit zomaar kan doorvoeren. Je koopt een product van 400 € en na enkele jaren kun je het niet meer gebruiken. Mij is ook een korting van 20% aangeboden op een nieuwe trainer, maar ik heb geen vertrouwen in zo'n bedrijf.
Als je in de loop van de tijd ook nog extra Dvd's gekocht hebt, dan kunnen deze ook gevoeglijk de vuilnisbak in. Ik verwacht dat iedereen met een Tacx trainer dit probleem tegen is gekomen.

Onbegrijpelijk dat dit zo maar kan. De vraag is hoe je dit moet aanpakken.

Re: Tacx trainer I-flow met applicatie TTS4 werkt ineens niet meer

Geplaatst: 10 apr 2020 19:00
door ErwinBre
Ik heb exact hetzelfde probleem. 5 jaar geleden een Tacx Genius trainer + TTS4 software aangeschaft voor ongeveer 800Euro!
Nu zit ik hier met een prima Genius trainer die niet meer te gebruiken is omdat ik de software niet meer kan activeren.

Contact gehad met Tacx/Garmin maar ze kunnen geen unlock codes meer uitdelen. Enkel een kortingsbon van 20% op een nieuwe trainer.
Echt schandalig vind ik het.

Stel je voor dat je een auto koopt van merk A. Na 5 jaar wordt merk A overgekocht door merk B en je auto weigert vanaf dat moment te starten. Merk B zegt: Hier 20% korting op een nieuwe auto.....

Ik snap dat support na een tijdje kan ophouden, maar dat mag de werking van in het verleden gekochte goederen toch niet lamleggen?

Nooit koop ik nog iets van Tacx!
Mvg, Erwin

Re: Tacx trainer I-flow met applicatie TTS4 werkt ineens niet meer

Geplaatst: 18 apr 2020 12:23
door legolas
Ik had al niet verwacht dat ik de enige zou zijn.
Eind vorig jaar heb ik een nieuwe laptop gekregen en wilde daarom de oude omzetten om daarmee de Tacx iFlow met TTS4 aan te kunnen sturen. Helaas kon ook ik dit jaar TTS4 niet meer activeren.
Natuurlijk heb ik contact gezocht met Tacx en kreeg een zelfde aanbod waar ik niets mee kan of wil.
Daarnaast werd mij verteld dat de activatie servers uit de luch

Daarna nog op internet gezocht voor een oplossing, maar ook hier geen oplossing kunnen vinden.
Ik heb zojuist mijn trainer op Marktplaats te koop gezet, ook daar bleek dat ik niet de enige ben.

Ik vind deze handelswijze ongehoord! Dat een goed werkend apparaat op deze manier op afstand compleet gesloopt kan worden vind ik diep triest!
Als software ontwikkelaar weet ik wel zo'n beetje hoe software werkt, dus toen ik dit antwoord van Tacx ontving, zakte mijn respect voor Tacx die de grond in:
"Ook was het zo dat deze servers van de TTS 12/13 jaar oud waren. Deze voldeden niet meer aan de eisen met betrekking tot de privacy wet in Nederland.

Oftewel klant data kwam in gevaar. Daardoor waren wij genoodzaakt op te houden met deze software om juridisch te voorkomen."

Servers kunnen ge-patched worden, en software kan op andere machines gewoon veilig geïnstalleerd worden. Ook dit is gewoon een smoes om nieuwe trainers te verkopen. Helaas begrijpt men bij Tacx blijkbaar niet dat dit behoorlijk wat naam schade oplevert.

Re: Tacx trainer I-flow met applicatie TTS4 werkt ineens niet meer

Geplaatst: 16 jun 2020 14:25
door Anoniem1980
Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik heb dezelfde kul korting aangeboden gekregen. Deze actie lijkt overigens een schuldbekentenis van Tacx en ze daarom iets probeert af te kopen. Ik ben erg benieuwd hoe de experts van radar hier naar kijken.

Ik ga wel experimenteren met andere oplossingen. Het schijnt bijvoorbeeld dat de oude Fortis software in combi met XP nog wel werkt. Die maakt namelijk niet gebruik van online licenties. Een ghost-disk maken is mogelijk een andere oplossing. Er zijn mensen genoeg die nog een werkende versie hebben draaien die "ghostable" is. Omdat Tacx ons afsluit, lijkt me dit ook toegestaan. Te meer omdat we de originele software in bezit hebben. Ook hier hoor ik de experts graag over.

Re: Tacx trainer I-flow met applicatie TTS4 werkt ineens niet meer

Geplaatst: 16 jun 2020 17:32
door Nijogeth
Het is toch helemaal niet moeilijk Tacx Trainer Software 4 is niet compatibel met Windows 10 en wordt alleen ondersteund tot Windows 7. Aangezien Microsoft Windows 7 niet meer ondersteunt, wordt TTS4 ook niet meer geüpdate sinds maart 2019. Toen is ook bekend gemaakt dat de software niet meer geïnstalleerd kan worden vanaf 1 januari 2020. U zult dus nieuwere software moeten aanschaffen die compatibel is met de hardware zelf.

Re: Tacx trainer I-flow met applicatie TTS4 werkt ineens niet meer

Geplaatst: 16 jun 2020 18:33
door Anoniem1980
TTS4 werkt prima met Windows 10.

Re: Tacx trainer I-flow met applicatie TTS4 werkt ineens niet meer

Geplaatst: 16 jun 2020 18:37
door Nijogeth
Dat wil niet zeggen dat het ook daarvoor gemaakt is.

Re: Tacx trainer I-flow met applicatie TTS4 werkt ineens niet meer

Geplaatst: 12 nov 2020 10:51
door jurgen.depoorter
Hallo,

Is er hiervoor ondertussen een gekende oplossing?

Mvg

Re: Tacx trainer I-flow met applicatie TTS4 werkt ineens niet meer

Geplaatst: 12 nov 2020 13:01
door Nijogeth
Ja, dat dit niet meer gefixed gaat worden, omdat de server niet meer bestaat en de software dus geen verbinding kan maken en dus nooit de trainer kan registreren. Nieuwe software kopen is de enige optie.

Re: Tacx trainer I-flow met applicatie TTS4 werkt ineens niet meer

Geplaatst: 04 dec 2020 17:37
door JanAsma
De video's zijn door Tacx minder dan twee jaar geleden nog verkocht. Door het beleid van Tacx / Garmin kun je daarom software die je recent hebt aangeschaft niet meer gebruiken.

Volgens mij gaat dit tegen Europese regelgeving op dit gebied in.

Je mag er toch bovendien van uit gaan dat je software langer dan twee jaar kunt gebruiken.
Garmin zou zich moeten schamen tegen over haar eigen klanten.

Het argument van windows10 slaat nergens op. Ze hebben al diverse updates van TTS4 voor windows
10 gehad.

Dus inderdaad, geen Tacx of Garmin producten meer.

Re: Tacx trainer I-flow met applicatie TTS4 werkt ineens niet meer

Geplaatst: 05 dec 2020 23:12
door DeZevendeHenk
Dit soort dingen zullen blijven gebeuren en ik denk dat de oplossing voor de hand ligt maar ontzettend impopulair is. Software en hardware zijn wezenlijk verschillende producten die hier samen verkocht zijn. Er was een tijd toen iedereen nog begreep dat je een onderhoudscontract afsluit als je verwacht dat software onderhouden wordt. Doe je dat niet dan heb je als klant niet eens een juridische band met de fabrikant en je leverancier heeft helemaal geen mogelijkheid tot onderhoud. Het is voor zover ik zie de enige manier om de zaak te borgen maar ...., ontzettend impopulair.

Re: Tacx trainer I-flow met applicatie TTS4 werkt ineens niet meer

Geplaatst: 14 dec 2020 13:56
door h.nijland
Hier het zelfde probleem,

Tacx I flow met software gekocht.
na opnieuw instaleren van de software is registratie niet meer mogelijk.

de trainer werkt niet zonder software, en is daarmee dus waardeloos geworden.

enige aanbieding van Tacx / Garmin is 20% korting op een nieuwe trainer.

is dit legaal?
de software is gekocht, dit is geen jaar licentie o.i.d.

er wordt geen nieuwe software voor dit apparaat verkocht, het is dus onmogelijk om de trainer nog te gebruiken.
is hier niets tegen te doen?

Re: Tacx trainer I-flow met applicatie TTS4 werkt ineens niet meer

Geplaatst: 14 dec 2020 17:48
door DeZevendeHenk
h.nijland schreef:
14 dec 2020 13:56
is hier niets tegen te doen?
Niets, totdat er betere wetgeving komt. De wetgeving stuurt je naar je leverancier die, als hij nog bestaat, hier niets aan kan doen.

Re: Tacx trainer I-flow met applicatie TTS4 werkt ineens niet meer

Geplaatst: 14 dec 2020 18:01
door Nijogeth
De software is gekocht, maar de software moet verbinden met een server die niet meer bestaat. De software werkt verder wel, die server niet.

Re: Tacx trainer I-flow met applicatie TTS4 werkt ineens niet meer

Geplaatst: 14 dec 2020 23:21
door DeZevendeHenk
Nijogeth schreef:
14 dec 2020 18:01
De software is gekocht, maar de software moet verbinden met een server die niet meer bestaat. De software werkt verder wel, die server niet.
Maakt het volgens jou verschil of de software niet meer werkt of dat de software niet geactiveerd kan worden omdat de server niet meer bestaat? En wie is daar verantwoordelijk voor?