Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Raar dat er dan nog een tv met backlight verkocht wordt.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
05 apr 2021 00:01
(...)
Je schrijft dat "de reden dat een backlight defect gaat (...) al jaren bekend [is]" en dat "[w]at er tegen te doen is (...) ook al jaren bekend [is]." Ik had daarom de indruk dat volgens jou één overwegende oorzaak zou zijn en dat dit te voorkomen is. Nu kom je met een heel relaas dat ik samenvat als "ik weet het ook niet". Volgens mijn bron raakt dit onderdeel voortijdigdig defect als gevolg van de hitte die dit onderdeel veroorzaakt, een gebrek aan adequate koeling en dat dit kan worden voorkomen door de intensiteit te beperken, wat ook nog eens een beter beeld opleverd.

Verder merk ik op dat van de Uneto-VNI tabel bewezen is dat deze ongeschikt voor het doel waar jij deze voor gebruikt. Uneto-VNI heeft besloten dat consumenten de televisie na vijf jaar zouden vervangen, niet omdat deze is technisch gezien versleten is, maar gewoon omdat ze een ander model willen. En ik merk op dat je het aantal kijkuren ook negeert terwijl dat juist een invloedrijk gegeven is.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door Smartje »

Geen ervaring met LG maar, onze Philips gaat zonder problemen wel jaren mee.
Deze zijn misschien geen maandagochtend toestellen. :D
1e Philips tv backlightverlichting 16 jaar nooit problemen was nog geen LED, weggegeven speelt nog steeds.
Daarna Weer Philips backlightverlichting LED nu inmiddels 9 jaar oud “nog” geen problemen.
Philips heeft naam en reputatie en prijs, uiteindelijk geen slechte keus geweest.
Vele onderdelen komen uiteindelijk uit de zelfde fabriek.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lady1234 schreef:
05 apr 2021 00:13
Raar dat er dan nog een tv met backlight verkocht wordt.
Simpelweg omdat de opvolging nu nog veel te duur is.
alfatrion schreef:
05 apr 2021 00:29
Je schrijft dat "de reden dat een backlight defect gaat (...) al jaren bekend [is]" en dat "[w]at er tegen te doen is (...) ook al jaren bekend [is]." Ik had daarom de indruk dat volgens jou één overwegende oorzaak zou zijn en dat dit te voorkomen is. Nu kom je met een heel relaas dat ik samenvat als "ik weet het ook niet". Volgens mijn bron raakt dit onderdeel voortijdigdig defect als gevolg van de hitte die dit onderdeel veroorzaakt, een gebrek aan adequate koeling en dat dit kan worden voorkomen door de intensiteit te beperken, wat ook nog eens een beter beeld opleverd.
Uw bron is een commerciële partij die wel vaart bij dergelijke opmerkingen. Nergens in mijn antwoord gaf ik aan dat ik het niet zou weten, vreemd dat u wel met die reactie komt.
alfatrion schreef:
05 apr 2021 00:29
Verder merk ik op dat van de Uneto-VNI tabel bewezen is dat deze ongeschikt voor het doel waar jij deze voor gebruikt. Uneto-VNI heeft besloten dat consumenten de televisie na vijf jaar zouden vervangen, niet omdat deze is technisch gezien versleten is, maar gewoon omdat ze een ander model willen. En ik merk op dat je het aantal kijkuren ook negeert terwijl dat juist een invloedrijk gegeven is.
Heeft u dan even een quote van TS waarin de kijkuren vermeld zijn. O nee, die is niet gegeven. Dus gokken van uw kant. Verder leest u maar half en probeert u weer eens het gelijk uw kant op te trekken.
Die gebruiksduur wordt bepaald door economisch technische factoren (technische levensduur, gebruikskosten), functionele factoren (kwaliteit en functionaliteit van nieuwe producten) en emotionele factoren (vormgeving van nieuwe producten).
U pikt er 1 onderdeeltje uit om te laten zien dat er enkel daar naar gekeken zou worden. Jammer, niet gelukt van uw kant. Komt u met nog meer halve en incomplete verhalen, of snapt u dat het nergens tot leidt?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door crazyme »

Negatief over LG schreef:
03 apr 2021 12:22
Toen ik bij LG aangaf dat ik hem voor 100 euro nog niet wil laten maken omdat het vertrouwen in LG op dit moment weg is kreeg ik als reactie ‘ prima geen enkel probleem’.

Dat vond ik wel apart en om die reden laat ik dit bericht hier achter.
Lekker relevant allemaal deze discussie.

Ts heeft de deur dichtgegooid en het vertrouwen opgezegd.

Dat lijkt mij dan duidelijk : case closed

Negatief over LG
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2021 12:05

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door Negatief over LG »

Bedankt allemaal voor de reactie.

Wat ik wil aangeven, gratis reparatie vraag ik niet.
Ik vind dat de tv na een leeftijd van 4 jaar niet onbruikbaar mag zijn.
Media markt heb ik inderdaad niet benaderd. Dat ga ik nog wel doen.
De juridische strijd ga ik niet aan, coulance aanbod had ik mogen verwachten. Dat is mijn punt.
Klantenservice vind ik heel belangrijk en ik ben nooit onredelijk naar mijn eigen inzicht.

Het is nu even wachten op mooie aanbiedingen rond het voetbal, dan koop ik een andere tv en dat zal geen LG worden. Dat is wat klantenservice met een merk kan doen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Negatief over LG schreef:
05 apr 2021 08:42
Ik vind dat de tv na een leeftijd van 4 jaar niet onbruikbaar mag zijn.
Dat is die ook niet.
Negatief over LG schreef:
05 apr 2021 08:42
Media markt heb ik inderdaad niet benaderd. Dat ga ik nog wel doen.
Waarom niet meteen gedaan? Daar hebt u immers de tv gekocht.
Negatief over LG schreef:
05 apr 2021 08:42
De juridische strijd ga ik niet aan, coulance aanbod had ik mogen verwachten. Dat is mijn punt.
Waarom verwacht u coulance van een partij waar u geen overeenkomst mee hebt? Dat is hetzelfde als bij de slager gaan klagen als de ham niet lekker was op het broodje die u bij de bakker kocht.
Negatief over LG schreef:
05 apr 2021 08:42
Klantenservice vind ik heel belangrijk en ik ben nooit onredelijk naar mijn eigen inzicht.
Behalve dan dat u bij de verkeerde partij klaagt. En ja, het komt bij mij redelijk onredelijk over om de verkoper te passeren en te gaan klagen bij een partij waar u geen overeenkomst mee hebt.
Negatief over LG schreef:
05 apr 2021 08:42
Het is nu even wachten op mooie aanbiedingen rond het voetbal, dan koop ik een andere tv en dat zal geen LG worden. Dat is wat klantenservice met een merk kan doen.
Dus omdat een fabrikant waar u de tv niet gekocht heeft u niet tegemoet wil komen gaat u een ander merk kopen. Heel logisch. Helaas voor u zijn er over elk merk klachten te vinden. Als dat uw referentiekader is zal het dus geen nieuwe tv worden.

Negatief over LG
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2021 12:05

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door Negatief over LG »

@neodutchio, thanks voor de aanvulling.
Ik ben niet ‘ thuis ‘ in tv’s. Ben niet op de hoogte dat een backlite na 4 jaar stuk gaat.
Wat ik wel doe is de beeldinstellingen aanpassen naar wat ik prettig kijken vind. De verblindende felle beelden vind ik niet mooi en onprettig. Iedereen vind bij mij de tv veel te donker staan.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Negatief over LG schreef:
05 apr 2021 10:26
Ik ben niet ‘ thuis ‘ in tv’s. Ben niet op de hoogte dat een backlite na 4 jaar stuk gaat.
Dat is ook niet normaal. Ik zou naar de verkoper gaan. Je hebt bij hen een recht op kosteloos herstel of vervanging. De verkoper heeft op zijn beurt een recht om die kosten te verhalen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:
05 apr 2021 10:36
Negatief over LG schreef:
05 apr 2021 10:26
Ik ben niet ‘ thuis ‘ in tv’s. Ben niet op de hoogte dat een backlite na 4 jaar stuk gaat.
Dat is ook niet normaal. Ik zou naar de verkoper gaan. Je hebt bij hen een recht op kosteloos herstel of vervanging. De verkoper heeft op zijn beurt een recht om die kosten te verhalen.
Nee dat recht bestaat niet.

Negatief over LG
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2021 12:05

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door Negatief over LG »

Ik kom niet zo vaak op dit forum en ik moet zeggen dat de manier van communiceren er ook niet voor gaat zorgen dat ik een vaste gebruiker ga worden.

Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door alfatrion »

crazyme schreef:
05 apr 2021 11:01
Nee dat recht bestaat niet.
Artikel 7:21 BW voor de koper en artikel 7:25 BW voor de verkoper.

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik zie in beide wetartikels niets over een bepaalde termijn staan. Ik vraag me dan ook af of je na 4 jaar nog recht hebt op gratis reparatie of vervanging. Ik kan me niet voorstellen dat een rechter ervanuit gaat dat als een onderdeel na 4 jaar defect is er vanuit kan worden gegaan dat het onderdeel bij levering al niet conofrm is.
Is er jurispudentie hierover?

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door witte angora »

Voor mijn gevoel zouden de kosten volgens een of andere sleutel verdeeld moeten worden. 20/80 bijvoorbeeld.
Negatief over LG schreef:
03 apr 2021 12:22
In Juli 2017 kocht ik voor 650 euro een 43 inch LG LED tv. 43UJ634V.
In 2018 kocht ik een 32 inch Sony voor zo'n 300 euro, zonder blacklight, smart gedoe en wat dies meer zij. Sony was een bewuste keuze, dit formaat ook.

Van prijzen en tv's heb ik weinig verstand, Maar als ik het zo vergelijk dan denk ik dat de LG kwalitatief toch niet de allerbeste tv is geweest.

Voor wat er nu aan reparatiekosten wordt gevraagd zou ik zelf ook mijn knopen gaan tellen en een andere overwegen. Deze kun je voor drie of vier tientjes nog wel aan een handige Harry kwijt. Of inruilen voor een leuke korting.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door alfatrion »

juliomariner schreef:
05 apr 2021 12:03
Ik zie in beide wetartikels niets over een bepaalde termijn staan.
De wetgever heeft weloverwogen besloten om geen termijn op te nemen.

Uit de parlementaire geschiedenis (27809 nr 3):
"Titel 7.1 BW kent geen vaste (verval)termijn bij het verstrijken waarvan de koper geen beroep meer kan doen op de rechtsgevolgen van non-conformiteit. Dit betekent dat ook na meer dan twee jaar kan blijken dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt, en de koper zijn in artikel 7:21 BW genoemde rechten kan uitoefenen. Een belangrijke factor daarbij is uiteraard de levensduur van de zaak. Met name bij duurzame consumptiegoederen is de levensduur daarvan veelal langer dan twee jaar. Met het systeem van titel 7.1 BW wordt meer recht gedaan aan de verscheidenheid van zaken, zodat de termijn van twee jaar uit artikel 5 lid 1 niet wordt overgenomen."
juliomariner schreef:
05 apr 2021 12:03
Ik kan me niet voorstellen dat een rechter ervanuit gaat dat als een onderdeel na 4 jaar defect is er vanuit kan worden gegaan dat het onderdeel bij levering al niet conofrm is.
Dat doet hij ook niet zomaar. Als de verkoper dat betwist dan moet de koper dat bewijzen.
witte angora schreef:
05 apr 2021 12:23
Voor mijn gevoel zouden de kosten volgens een of andere sleutel verdeeld moeten worden. 20/80 bijvoorbeeld.
Dat is gedwongen winkelnering.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door Revoked »

Kun je eindelijk eens normaal antwoord geven op de eerder gestelde vragen?
Je probeert telkens een ander (sub-) onderwerp aan te snijden om de antwoorden niet te hoeven geven. Die houding torpedeert je pogingen om slim, hautain en welbespraakt over te komen. Doe gewoon , geef gewoon antwoord en de topics ontsporen niet.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door Smartje »

:lol:
Negatief over LG schreef:
05 apr 2021 11:14
Ik kom niet zo vaak op dit forum en ik moet zeggen dat de manier van communiceren er ook niet voor gaat zorgen dat ik een vaste gebruiker ga worden.

Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden.
:mrgreen: 👍

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Revoked schreef:
05 apr 2021 15:39
Kun je eindelijk eens normaal antwoord geven op de eerder gestelde vragen?
Je probeert telkens een ander (sub-) onderwerp aan te snijden om de antwoorden niet te hoeven geven. Die houding torpedeert je pogingen om slim, hautain en welbespraakt over te komen. Doe gewoon , geef gewoon antwoord en de topics ontsporen niet.
Misschien moet je dan eens beginnen met gewoon aangeven welke voor het topic relevante vraag volgens jou niet beantwoord is.

Als het gaat om het niet laten ontsporen van topics, helpen reacties zoals die van jou hierboven in ieder geval niet.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
05 apr 2021 00:53
Die gebruiksduur wordt bepaald door economisch technische factoren (technische levensduur, gebruikskosten), functionele factoren (kwaliteit en functionaliteit van nieuwe producten) en emotionele factoren (vormgeving van nieuwe producten).
U pikt er 1 onderdeeltje uit om te laten zien dat er enkel daar naar gekeken zou worden. Jammer, niet gelukt van uw kant. Komt u met nog meer halve en incomplete verhalen, of snapt u dat het nergens tot leidt?
Je moet echt toch eens ophouden met mij woorden in de mond te leggen. Ik heb nergens aangegeven dat er enkel gekeken zou naar die ene factor. Wat ik wel heb aangegeven is dat de hele lijst onbruikbaar is omdat die ene factor er in zit. En als je de uitspraak volgt dan wordt die lijn gewoon gevolgd.

Daarnaast zijn er veel meer factoren die niet relevant zijn voor non-conformiteit. De gebruikskosten zijn irrelevant; de koper mag zelf bepalen of hij dat uit wilt geven. De kwaliteit en functionaliteit van nieuwe producten zijn eveneens irrelevant; de koper mag zelf bepalen of hij een nieuw product wilt kopen. De vormgeving van nieuwe producten zijn om diezelfde relevant irrelevant; wederom mag de koper hier zelf bepalen of hij een nieuw product wilt kopen.

Uneto-VNI doet net alsof de verkoper recht op heeft dat kopers op een gegeven moment nieuwe producten gaan kopen, maar dat is niet zo.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
06 apr 2021 20:19
Je moet echt toch eens ophouden met mij woorden in de mond te leggen. Ik heb nergens aangegeven dat er enkel gekeken zou naar die ene factor. Wat ik wel heb aangegeven is dat de hele lijst onbruikbaar is omdat die ene factor er in zit. En als je de uitspraak volgt dan wordt die lijn gewoon gevolgd.
U hebt zelf die woorden in uw mond genomen hoor.
alfatrion schreef:
05 apr 2021 00:29
Verder merk ik op dat van de Uneto-VNI tabel bewezen is dat deze ongeschikt voor het doel waar jij deze voor gebruikt. Uneto-VNI heeft besloten dat consumenten de televisie na vijf jaar zouden vervangen, niet omdat deze is technisch gezien versleten is, maar gewoon omdat ze een ander model willen.
Zoals ik al heb laten zien zijn er meer factoren waaruit blijkt dat een dergelijke tv gemiddeld 5 jaar mee gaat. Nergens geeft u aan dat er meerdere factoren zijn, enkel dat Uneto VNI besloten heeft dat een consument een tv na 5 jaar zou vervangen. Dat is dus niet zo.

Stop gewoon met uitvluchten zoeken. Op andere vragen reageert u ook steeds ontwijkend. Wat is het nut nog van steeds iets proberen te zoeken?

Gesloten