HP Instant Ink: je printer geblokkeerd als je niet op tijd betaalt

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
LHD
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 sep 2014 08:38

HP Instant Ink: je printer geblokkeerd als je niet op tijd betaalt

Ongelezen bericht door LHD »

Bij HP printers kun je tegenwoordig een contract afsluiten voor printen met 'gratis' inkt. Je betaalt dan per aantal geprinte pagina's en omdat inkt cartridges best duur zijn is het volgens mij best wel goedkoper op deze manier. Je betaalt een of meer euro per maand met automatisch incasso en krijgt automatisch nieuwe inkt toegestuurd als HP ziet dat de inkt opraakt. Je geeft HP dus toestemming om je printerstatus bij te houden.
Wat niet in de voorwaarden staat is dat HP ook de controle over je printer overneemt als je niet op tijd betaalt.
Mijn creditcard was vervangen en HP kon niet incasseren en al na 4 dagen kreeg ik een melding dat de cartridges 'niet geaccepteerd werden door HP' Toen ik mijn creditcardgegevens had geupdate kreeg ik de melding 'uw cartridges zijn gedeblokkeerd'.

Wat ik vooral raar vind is dat er niets over 'wanbetaling' in de voorwaarden staat, en dat ze ook al na enkele dagen je printer blokkeren als je niet meteen betaalt. Daarbij komt dat ik ook nog een tegoed van 50 pagina's had van vorige maanden ....
HP overtreedt hiermee volgens mij grenzen terwijl de voorwaarden er helemaal niets over zeggen.
Het is immers mijn printer die ze gebruiken zonder mijn toestemming. Dat ze mogen kijken wil niet zeggen dat ze de printer ook op afstand mogen bedienen/blokkeren. Bizar. :evil:

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: HP Instant Ink: je printer geblokkeerd als je niet op tijd betaalt

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Dank voor deze onthullende bijdrage.
Het valt me mee dat de "inktlevering" zo snel hersteld is nadat je de betaalomgeving hersteld hebt.

Ik zou zelf niet gauw voor zo'n inktabonnementprinter kiezen.
1)Ik heb geen creditcard, en als ik hem had dan zou ik vermoeden dat ik via Amerikaans banksysteem zaken moet doen.
Mijns inziens zijn creditcards uitgesproken on-europees.
2)Is er een normale Nederlandse vertegenwoordiging met klantenservice met adres, telefoonnummer, email? Ik ben bang dat je in een digitale gevangenis komt te zitten, waar HP de cipier is die exclusief zelf bepaalt óf en waarnaar zij luistert.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: HP Instant Ink: je printer geblokkeerd als je niet op tijd betaalt

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

"Gratis" en dan toch moeten betalen. Leidt doorgaans tot cognitieve dissonantie.

juliomariner
Berichten: 4762
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: HP Instant Ink: je printer geblokkeerd als je niet op tijd betaalt

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat ze dus controle hebben over mijn printer die ik gewoon betaald heb is voor mij de reden om dus niet aan dit programma mee te doen.
Ik bepaal zelf wel welke cartridges ik gebruik.
Mijn HP printer werkt prima zonder dit programma en met refilled cartridges. Veel goedkoper en de Ammis hebben geen controle over mijn printer.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: HP Instant Ink: je printer geblokkeerd als je niet op tijd betaalt

Ongelezen bericht door Sira »

Ik ken dit systeem eigenlijk alleen bij bedrijven en dan met laserprinters. Vraag me af of dit voor particulieren rendabel is. HP zal toch op één of andere manier er geld aan willen verdienen.

Ben blij dat ik een kleuren laserprinter heb. De toner gaat vele malen langer mee dan een inktjet en kan ook niet indrogen. Ik heb nog wel een goedkope inktjetprinter voor als ik foto's wil printen, maar op zich komen ze er uit de laserprinter helemaal niet slecht uit, maar als je veel foto's print dan is een inktjet beter.

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: HP Instant Ink: je printer geblokkeerd als je niet op tijd betaalt

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ik maak al 2 jaar gebruik van dit systeem.
Mag 15 pagina's per maand printen zonder kosten.
Einde iedere maand even de printer verbinden met Wifi voor de afrekening.
En dat is bij mij meestal 0.
Zijn de tanks leeg en dat zien ze op afstand, krijg ik nieuwe

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: HP Instant Ink: je printer geblokkeerd als je niet op tijd betaalt

Ongelezen bericht door Cro »

LHD schreef:
21 okt 2021 19:55

Het is immers mijn printer die ze gebruiken zonder mijn toestemming. Dat ze mogen kijken wil niet zeggen dat ze de printer ook op afstand mogen bedienen/blokkeren. Bizar. :evil:
Blokkeren ze trouwens de cardridges of de printer? Daar zit toch wel een wezenlijk verschil in. Blokkeren ze de cardridges kun je immers gewoon zelf nieuwe cardridges kopen en deze gebruiken met de printer. Blokkeren ze de printer dan zou dat niet mogelijk zijn.

Het eerste lijkt me op zich, gezien de dienst logisch: jij neemt een dienst af, en wanneer je niet betaald dan blokkeren ze de via de dienst geleverde cardridges.

Mochten ze inderdaad de printer blokkeren, waardoor je deze ook niet meer kan gebruiken met eigen cardridges zou naar mijn mening niet moeten gebeuren, tenzij de printer ook onderdeel is van de dienst en dus niet jouw eigendom.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: HP Instant Ink: je printer geblokkeerd als je niet op tijd betaalt

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik gebruik het ook al 2½ jaar. en je krijgt speciale cartridges, die gelinkt zijn aan je afgesloten abonnement. Stopt dat, dan zullen die cartridges het dus niet meer doen. Werd best duidelijk gecommuniceerd is mijn ervaring, ik herinner het me ruim 2 jaar later nog.

Anders zou het ook wel een erg perverse prikkel zijn om het goedkoopste abonnement af te sluiten, en na een maandje te stoppen. Dan heb je voor €2,99, mijn maandbedrag, een set volle XL cartridges.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: HP Instant Ink: je printer geblokkeerd als je niet op tijd betaalt

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:
22 okt 2021 12:27
Anders zou het ook wel een erg perverse prikkel zijn om het goedkoopste abonnement af te sluiten, en na een maandje te stoppen. Dan heb je voor €2,99, mijn maandbedrag, een set volle XL cartridges.
Blokkeren die cartridges dan ook als je je printer niet met internet verbindt?

Dirkie
Berichten: 2922
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: HP Instant Ink: je printer geblokkeerd als je niet op tijd betaalt

Ongelezen bericht door Dirkie »

Geip Suusje schreef:
21 okt 2021 20:14
1)Ik heb geen creditcard, en als ik hem had dan zou ik vermoeden dat ik via Amerikaans banksysteem zaken moet doen.
Mijns inziens zijn creditcards uitgesproken on-europees.
Uw vermoeden is onjuist en Credit Cards zijn van deze tijd en mondiaal. Ik gebruik al jaren een credit card voor van alles en nog wat in Nederland en het buitenland zonder problemen.

LHD
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 sep 2014 08:38

Re: HP Instant Ink: je printer geblokkeerd als je niet op tijd betaalt

Ongelezen bericht door LHD »

Volgens de informatie die ik kreeg worden de cartridges geblokkeerd, maar ik had geen eigen cartridges in huis om te testen of de printer wel met andere cartridges nog werkte. De vraag of de printer geblokkeerd is of niet staat dus nog open. Ik heb het probleem opgelost door mijn nieuwe creditcard te koppelen en de één euro over te maken die niet betaald was.
Je kunt overigens ook gewoon met een automatische incasso van een NL bank werken hoor. Een creditcard is geen voorwaarde.

IK weet trouwens wel zeker dat het goedkoper is. Een cartridge kost al snel 20 euro, dus 4 cartridges is 80 euro; voor een abonnement van 1 euro per maand kun je 15 pagina's printen, dus voor 80 euro 80 maanden x 15 pagina's = 1200 pagina's. Dat red je niet met één setje eigen cartridges. Ook niet met refill. Het concept is goed, maar de 'wanbetalersbehandeling' nogal ingrijpend en ik vraag me af of dat eigenlijk wel mag volgens de wet.

Groet,
Louis

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: HP Instant Ink: je printer geblokkeerd als je niet op tijd betaalt

Ongelezen bericht door sjohie »

Moneyman schreef:
22 okt 2021 19:43
sjohie schreef:
22 okt 2021 12:27
Anders zou het ook wel een erg perverse prikkel zijn om het goedkoopste abonnement af te sluiten, en na een maandje te stoppen. Dan heb je voor €2,99, mijn maandbedrag, een set volle XL cartridges.
Blokkeren die cartridges dan ook als je je printer niet met internet verbindt?
Ja. De printer heeft geen 24/7 live verbinding nodig, maar hij checkt eea wel regelmatig. Als die verbinding er niet is, krijg je een herinneringsmail, en zal je inderdaad pas weer kunnen printen als de cartridges weer even met een HP server hebben gekletst.

Als ik het abonnement opzeg, zijn die cartridges ook niet meer bruikbaar, die worden dan definitief onklaar gemaakt door HP, en moet ik dan ook retour sturen.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: HP Instant Ink: je printer geblokkeerd als je niet op tijd betaalt

Ongelezen bericht door 16again »

Scan/fax functie wordt ook uitgeschakeld door HP, daar is niet iedereen even blij mee:
https://tweakers.net/nieuws/188366/klan ... op-is.html

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: HP Instant Ink: je printer geblokkeerd als je niet op tijd betaalt

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
25 okt 2021 08:15
Scan/fax functie wordt ook uitgeschakeld door HP, daar is niet iedereen even blij mee:
https://tweakers.net/nieuws/188366/klan ... op-is.html
Dat artikel gaat over Canon? Ik zie geen enkele referentie naar HP in ieder geval.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: HP Instant Ink: je printer geblokkeerd als je niet op tijd betaalt

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
25 okt 2021 08:15
Scan/fax functie wordt ook uitgeschakeld door HP, daar is niet iedereen even blij mee:
https://tweakers.net/nieuws/188366/klan ... op-is.html
Euuh, dat is een artikel over Canon all-in-ones, welke niet meer willen scannen als er een lége cartridge in zit. Dat heeft zo te lezen niks van doen met HP, of hun Instant-inkt programma waar dit topic over gaat?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: HP Instant Ink: je printer geblokkeerd als je niet op tijd betaalt

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
25 okt 2021 08:15
Scan/fax functie wordt ook uitgeschakeld door HP, daar is niet iedereen even blij mee:
https://tweakers.net/nieuws/188366/klan ... op-is.html
Heb je het artikel zelf eerst ook gelezen? De relevantie voor dit topic ontgaat me volledig. Het gaat over een andere fabrikant en een ander probleem.

cornel33
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jan 2021 16:19

Re: HP Instant Ink: je printer geblokkeerd als je niet op tijd betaalt

Ongelezen bericht door cornel33 »

Ik heb 3 weken geleden een ecotank printer gekocht voor nog geen 200 euro. Met de inkttanks kan ik 7500 vel printen in kleur en 4500 vel zwart.
Een flacon voor de tank is 10 euro per kleur. Veel goedkoper dan een abonnement of cartridges

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: HP Instant Ink: je printer geblokkeerd als je niet op tijd betaalt

Ongelezen bericht door sjohie »

cornel33 schreef:
27 okt 2021 15:01
Ik heb 3 weken geleden een ecotank printer gekocht voor nog geen 200 euro. Met de inkttanks kan ik 7500 vel printen in kleur en 4500 vel zwart.
Een flacon voor de tank is 10 euro per kleur. Veel goedkoper dan een abonnement of cartridges
Ik betaal 2,99/maand voor 50 printjes bij HP, en daarvan kan ik ook nog wat niet opgesoupeerde meenemen naar de volgende maand. Er is ook nog een 1,99/maand voor 15 printjes. Als je weinig print, is een abonnement al dat van HP misschien nog wel de beste keus, want je hebt altijd werkende cartridges. Als je zoveel duizenden printjes maakt, dus voordat die cartridges/printkoppen uitgedroogd zijn, kan je misschien inderdaad beter een ecotank achtig iets nemen, alhoewel met zulke aantallen prints als jij noemt, een laserprinter een betere keus is volgens mij.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: HP Instant Ink: je printer geblokkeerd als je niet op tijd betaalt

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

sjohie schreef:
27 okt 2021 15:22
cornel33 schreef:
27 okt 2021 15:01
Ik heb 3 weken geleden een ecotank printer gekocht voor nog geen 200 euro. Met de inkttanks kan ik 7500 vel printen in kleur en 4500 vel zwart.
Een flacon voor de tank is 10 euro per kleur. Veel goedkoper dan een abonnement of cartridges
Ik betaal 2,99/maand voor 50 printjes bij HP, en daarvan kan ik ook nog wat niet opgesoupeerde meenemen naar de volgende maand. Er is ook nog een 1,99/maand voor 15 printjes. Als je weinig print, is een abonnement al dat van HP misschien nog wel de beste keus, want je hebt altijd werkende cartridges. Als je zoveel duizenden printjes maakt, dus voordat die cartridges/printkoppen uitgedroogd zijn, kan je misschien inderdaad beter een ecotank achtig iets nemen, alhoewel met zulke aantallen prints als jij noemt, een laserprinter een betere keus is volgens mij.
Als je foto’s afdrukt heb je inkjet nodig. En als je dat vaak doet zijn die dingen met grote flacons inderdaad het beste. Maar dat is een hele andere toepassing dan wat de meeste mensen nodig hebben. Dus wat cornel33 zegt is voor dit topic niet zo relevant.

Gesloten