LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kleingeld; hoe zat het ook alweer?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
marietje.
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2006 12:01

Kleingeld; hoe zat het ook alweer?

Ongelezen bericht door marietje. »

Eerder deze morgen had ik een klein conflict in de lokale supermarkt. Ik moest een bedrag van 7 euro afrekenen bij de kassa en wilde dit doen door het nodige kleingeld (ik gooi regelmatig het kleingeld uit mijn portemonnaie ivm het gewicht en pot dit een paar weken op, 10, 20 cent etc). Ik heb daarbij direct aangegeven dat ik snapte dat het voor de cassiere niet ideaal was, dat ik zelf ook wel wilde uittellen voor haar, sorry voor het ongemak maja ik moet dat geld ook een keer kwijt. Nou dat kwam op een hoop mokken te staan, waarop ik vroeg of ze mijn geld wel of niet wilde aannemen, geld is toch geld?

Al mokkend kon het toen toch maar wel. Er zijn de nodige beledigende opmerkingen gemaakt, waarbij ik heb besloten de boodschappen te laten staan, graag of niet, maar dit ging overduidelijk niet werken. De assistent-filiaalleider werd er op dat moment bij geroepen. Hij begon een vaag algemeen riedeltje over kasverschillen (ja, dat probleem ken ik ook dondersgoed door mijn kassa-ervaring, maar is dat echt het probleem van de klant?) en dat het door het hoofdkantoor is opgelegd dat ze dit geld niet mochten aannemen. Daar bleef hij eigenlijk maar vaag algemeen op doorbabbelen, waarop ik aangaf dat het mij al niet eens meer om het geld gaat, maar om de manier waarop de cassiere overduidelijk haar dag niet heeft en haar sarcastische opmerkingen niet voor zich kon houden. Helaas werd daar niets mee gedaan, verder dan het kasverschil-verhaal weer afsteken kwam hij niet. Jammer, maar goed wat doe je er aan?

Inmiddels heb ik een klacht ingediend en wat blijkt; ze zitten net in een filiaalleider-wissel (ik vroeg me al af waar het bekende hoofd was, maar daar dus), en ik word teruggebeld door de nieuwe filiaalleider op zoek naar een oplossing. Netjes dus, al blijft het altijd even afwachten hoe dit afloopt. Een lang verhaal, maar waar het mij om gaat;

hoe zat dat ook alweer met kleingeld? Is het niet zo dat indien bedrijven bepaalde soorten geld of bepaalde bedragen in bepaalde combinaties coupures niet accepteert, dienen zij dit dan niet per mededeling/briefje bij de ingang en/of kassa aan te geven aan de klant?

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Kleingeld; hoe zat het ook alweer?

Ongelezen bericht door Frankkk »

Ik begrijp dat al je excuses richting de kassadame goed bedoeld zijn, maar misschien was dat onverstandig.

Dit omdat de kassadame misschien ook niet weet hoe ze op uw verhaal moet reageren en daarom instinctief reageert.

Hier bedoel ik mee dat doordat u zich verontschuldigend opstelde en u zelf daarmee wat kleiner maakte en mogelijk onzeker overkwam dat zij daarop reageerde door u ook als minder te behandelen, met de gewraakte opmerkingen tot gevolg.

Uiteraard had de kassadame deze opmerkingen niet mogen maken.

Toch kan ik u aanraden om in het vervolg niet al te veel woorden hieraan vuil te maken. Gewoon het geld neerleggen zonder verontschuldigingen. Muntgeld is ook een wettelijk betaalmiddel en ze dienen dit zonder mokken te accepteren.

Mocht de kassamedewerker hier een probleem mee hebben, dan kunt u ook gewoon eieren voor uw geld kiezen en minder kleingeld neerleggen. Ook al staat u in uw recht, toch lijkt het me geen pretje om hier ruzie over te krijgen en weer verhaal te moeten halen en zo.

Voorkomen is beter dan genezen toch?

Angela1972
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 aug 2005 18:27

Re: Kleingeld; hoe zat het ook alweer?

Ongelezen bericht door Angela1972 »

Hoi Marietje

Je mag bij een transactie met maximaal 100 muntjes betalen. Meer muntjes is service van de winkel, en dat doen lang niet alle winkeliers.
Winkeliers zijn verplicht dit zo aan te nemen. Dit hoeft niet bij de kassa aangegeven te staan, welk papiergeld niet aangenomen wordt wel.

miek1
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 jan 2006 20:43

Re: Kleingeld; hoe zat het ook alweer?

Ongelezen bericht door miek1 »

Misschien is het een idee ipv het in een supermarkt het aan een kleinere winkelier te geven.
Ik werk zelf in een kleine winkel en wij zijn dolblij met kleingeld, daar wij voor elke rol moeten betalen die wij gaan halen bij de bank.
Er zijn zelfs kindertjes die hun spaarpotje naar ons brengen, omdat zij ook moeten betalen als het willen laten tellen door de bank.

marietje.
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2006 12:01

Re: Kleingeld; hoe zat het ook alweer?

Ongelezen bericht door marietje. »

Bedankt voor de reacties alvast!

Angela, weet jij toevallig ook waar ik dat van die max. 100 muntjes terug kan vinden?

Miek; dat deed ik voorheen ook. Maar dit is een klein dorp, dus de meeste zelfstandigen redden het niet (echt jammer, de service en kwaliteit was de meerprijs meer dan waard) en zijn inmiddels verdwenen. Voorheen leverde ik het in bij een snackbar en waren ze er inderdaad blij mee, maar ook zij doen dit liever niet meer. Overigens best te begrijpen, zij brachten het toen als pure service; kleingeld ruilen voor wat groter geld. Betalen mag bij hen met het kleingeld nog altijd, niets te klagen dus!

Frankkk; voorkomen is beter dan genezen, maar moet je dan maar overal eieren voor je geld kiezen? Bij de bank mag je dit geld ook al niet meer "straffeloos" inleveren, tenzij je graag betaalt voor het storten van je eigen geld. Maar belangrijker; welke eieren moet je voor je geld kiezen als je zoals ik vanmorgen geen groot geld en/of pin bij je hebt?

De verontschuldiging, hmm misschien niet geweldig handig. Maar anderzijds; met honing vang je meer vliegen dan met azijn. Ik besef me zelf ook dat dit minder snel werkt dan groter gepast geld en geef dit aan door een "sorry, maar........" met een welgemeende glimlach. In hetzelfde straatje dus als een "sorry, mag ik even storen en iets vragen" als je bijv. een vakkenvuller aanspreekt terwijl deze met een collega staat te praten. Simpele beleefdheid en omgangsvormen voor mij, maar kennelijk dien je je in de jungle genaamd supermarkt daar niet mee te wapenen maar met hele overlevingsstrategieën. ;)

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: Kleingeld; hoe zat het ook alweer?

Ongelezen bericht door gjvisser »

Marietje ik geef je helemaal gelijk hoor! Maar als je al het kleingeld kwijt wilt dan kun je toch ook even naar de bank gaan en daar het geld in de automaat stoppen? Het wordt dan automatisch geteld en op je bankrekening bijgeschreven. Ik zit bij de Rabobank en als ik de muntjes daar inlever dan wordt dat geheel kostenloos gedaan.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Kleingeld; hoe zat het ook alweer?

Ongelezen bericht door mr T. »

Je mag bij een transactie met maximaal 100 muntjes betalen. Meer muntjes is service van de winkel, en dat doen lang niet alle winkeliers.
Winkeliers zijn verplicht dit zo aan te nemen. Dit hoeft niet bij de kassa aangegeven te staan, welk papiergeld niet aangenomen wordt wel.
Heb je voldoende geld bij je, ook al zijn het muntjes, dan moeten ze accepteren. Dit tenminste als het gaat om euromunten. Geldt als wettig betaalmiddel Geldt in principe ook voor papiergeld. Het kan om praktische en veiligheidredenen echter niet redelijk zijn dat biljetten van €100, €200 en €500 moeten worden geaccepteerd. In dat geval hoort in de winkel te worden aangegeven dat deze biljetten niet worden geaccepteerd. Je kunt ook niet worden gedwongen tot een pinbetaling.
Overigens is mijn ervaring in winkels dat kleingeld doorgaans meer dan welkom is. Dit in verband met besparing op de bankkosten.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Kleingeld; hoe zat het ook alweer?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik zit bij de Rabobank en als ik de muntjes daar inlever dan wordt dat geheel kostenloos gedaan.
Ik zat vroeger bij de Rabobank en daar hebben ze inderdaad een automaat waar je je munten in kon donderen en dan werden ze geteld en kreeg je een bonnetje mee als stortingsbewijs.

Nu zit ik bij de ABN en daar moet je de munten voorgesorteerd in speciale houdertjes aanleveren anders worden ze niet eens aangenomen.

het verschilt dus per bank blijkbaar.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Kleingeld; hoe zat het ook alweer?

Ongelezen bericht door tienepien »

Ik dacht dat ik ergens gelezen had (k weet helaas niet meer waar) dat een winkelier een wettig betaalmiddel moet accepteren wanneer dat passend is.
Wanneer je iets van 1 euro betaald met een briefje van 200 euro, dan mag dat geweigerd worden, en als je iets van 200 euro met alleen euromunten wil betalen, dan mag dat ook geweigerd worden, omdat je dan niet met "passend" geld betaald. Waar de grenzen precies liggen, weet ik ook niet.

Ik werk zelf in een kleine winkel en ook wij zijn vaak erg blij met kleingeld. Het zou alleen nog prettiger zijn, wanneer mensen het kleingeld niet op zouden potten, maar gewoon uit zouden geven. Het komt erg vaak voor dat mensen met een portemonee die uit zn naden barst van het kleingeld, doodleuk een plantje van 1,50 betalen met een briefje van 50 euro.

Hoe het wettelijk allemaal precies zit, weet ik dus niet, maar ik zou je willen vragen of aanraden om het kleingeld niet allemaal op te sparen om ineens uit te geven, maar gewoon tussendoor al uit te geven. (zoddat je portemonee nooit zwaar wordt)

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Kleingeld; hoe zat het ook alweer?

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ik gooi al het kleingeld kleiner dan 50 eurocent standaard elke dag uit mijn portemonnee en gooi het in een grote pot, die ik eens in de zoveel maanden leeg bij de bank zodat ik een leuk bedragje op mijn rekening krijg bijgeschreven.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Kleingeld; hoe zat het ook alweer?

Ongelezen bericht door tienepien »

Jah, en dat doen veel mensen, en dat is ook weer erg irritant voor voornamelijk kleine winkeliers. Waarom geef je dit kleingeld niet gewoon uit?

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Kleingeld; hoe zat het ook alweer?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Hier ben ik het eens met Karr-2 ik doe namelijk hetzelfde. Vanwege de euro hebben we er in eens zo veel munten bijgekregen dat mijn portemonnee af en toe uit zijn voegen barst van de munten. Ik kom echt zelden of nooit bij kleine winkeliers en de groteren hebben vaak geen tijd voor mensen die uren aan de kassa staan te prutsen met allerlei muntjes, daar heb ik namelijk zelf ook een hekel aan.

Kortom, volgens mij is het mijn goed recht om de muntjes op te sparen en terug te brengen naar de bank, dan heb ik er veel meer aan.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Kleingeld; hoe zat het ook alweer?

Ongelezen bericht door tienepien »

Hmmz... vroeger had je 5, 2,5 1 0,25 0,10 en 0,05
Nu heb je 2, 1 , 0,50 0,20, 0,10 en 0,05 (2 en 1 cent wordt nauwelijks nog uitgegeven) Als ik goed tel, zijn dat evenveel munten. Je portemonee raakt volgens mij daarom ook niet voller omdat er meer munten zijn, maar omdat mensen ze minder snel uitgeven. En ik denk dat dat komt omdat mensen vanaf de invoering van de euro minder met kleingeld zijn gaan betalen. En dan ben je inderdaad lang bezig met uitzoeken. Wanneer je gewend bent om met het geld om te gaan, gaat het al veel sneller. Zelf zoek ik meestal in de rij al uit hoeveel muntgeld ik nog heb en probeer altijd iets bij te passen, zodat de cassiere zo groot mogelijk terug kan geven (en ik zo weinig mogelijk klein in mn portemonee heb.)

Je hebt groot gelijk wanneer je zegt dat je het recht hebt om het naar de bank te brengen. Tuurlijk. Wie ben ik om je dat te verbieden. Ik vroeg en vraag me alleen af hoe het komt dat veel mensen kleingeld oppotten en briefgeld uitgeven, terwijl ze zich ergeren aan hun zware portemonee :)

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Kleingeld; hoe zat het ook alweer?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Voor de goede orde: er blijkt nergens een acceptatiePLICHT te bestaan, hoewel je met een wettig betaalmiddel betaalt.

Dit klinkt onzinnig, maar het staat in een mail die ik kreeg van het ministerie van Financien. Ik was het ook zat, om op steeds meer plaatsen te worden geconfronteerd met weigering van geldige valuta. En vandaar dat ik eens bij het ministerie van Financien om opheldering ben gaan vragen.

Zij geven aan, dat een winkelier mag afspreken ook op een andere manier dan de gangbare munteenheid, betaling te accepteren. Maar dat moet dan wel duidelijk staan aangegeven.

Bij dit laatste denk ik dan aan gelegenheidsmunten, bij het zoveeljarig bestaan van een stad (zoals het "Fritske'' in Eindhoven, twee jaar terug). Waar dat soort betalingen wordt geaccepteerd, zal het kenbaar gemaakt moeten zijn met bijvoorbeeld raambiljetten, of stickers bij de INgang of kassa.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Kleingeld; hoe zat het ook alweer?

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Volgens de Nederlandse Bank,is een verzameling van 50 munten wettig betaalmiddel; of dat nu 50 euromunten zijn of door elkaar maakt niets uit.

Boven dat aantal: Ligt aan de winkelier.

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Kleingeld; hoe zat het ook alweer?

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Boven dat aantal: Ligt aan de winkelier.
Inderdaad. Sommige winkeliers zijn juist heel blij als je met veel kleingeld betaalt. Bij enkelen vraag ik ook altijd of ze graag veel kleingeld willen. De ene keer komt ze dat goed uit, de andere keer niet. Nou, even goede vrienden, hoor.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Kleingeld; hoe zat het ook alweer?

Ongelezen bericht door Ulbe »

Aan de ene kant: geld=geld!, hoe klein de munten ook zijn!,


Aan de andere kant is het natuurlijk voor de caissiëre knap waardeloos wanneer er -tig klanten voor de kassa staan te wachten, en een klant moet € 30,- betalen, en doet dit met munten van een euro, twintig Eurocent, munten, en ga zo maar verder,

De Kassa wordt dan weliswaar gevuld met het "edele metaal", maar reken er op dat het humeur van de caissiëre én de andere klanten voor de kassa er niet beter van worden! :evil:

Het kleingeld is erg makkelijk, maar gebruik het ook waarvoor het bedoelt is!,

Vriendelijke groeten,


Ulbe.

Lahan
Berichten: 167
Lid geworden op: 24 sep 2005 14:30

Re: Kleingeld; hoe zat het ook alweer?

Ongelezen bericht door Lahan »

ongelofelijk waar dit nu weer over gaat...

de rij mensen die op dit soort mensen moet wachten...

gooi je kleingeld maar in een potje en ga er maar mee naar de bank...

omdat jij van je kleingeld af wil MOET de cassiere dit maar aannemen...

ga zelf maar eens een dag achter zo'n band zitten...

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Kleingeld; hoe zat het ook alweer?

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Euh....Lahan, voor wie is jouw bericht bedoeld?

maybe
Berichten: 439
Lid geworden op: 26 nov 2004 14:43

Re: Kleingeld; hoe zat het ook alweer?

Ongelezen bericht door maybe »

ik denk gewoon in zijn algemeen.

Gesloten