Pagina 1 van 2

Digitale camera stuk en garantie net verstreken

Geplaatst: 03 sep 2007 15:55
door RobbieHa
Het volgende bericht heb ik naar Pentax getuurd:

Sinds 22 jan 2005 ben ik in het bezit van een Pentax digitale camera type Optio S40, echter tijdens mijn vakantie in week 25 van 2007 begaf het apparaat en kon ik geen foto's meer nemen, er verschenen horizontale strepen op het display.

Mijn fotohandelaar informeerde mij, dat de problemen mogelijk te maken hebben met de beeldchip, na inlichtingen blijkt dat reparatie wel mogelijk is , maar ca 170 Euro gaat kosten.

Ik realiseer mij dat het storing net buiten de 2 jaar garantie valt, maar ik vind het opmerkelijk, dat het apparaat al na 2 jaar stuk gaat waarmee nauwelijks 700 foto's zijn gemaakt.

Als ik op een plek druk naast het display, dan verdwijnen de streepjes tijdelijk.

Het toestel is altijd met zorg behandeld en verder ook niet beschadigd.

U begrijpt, dat ik erg teleurgesteld ben in de kwaliteit en service van uw bedrijf, daarom verzoek ik u om voor mijn probleem een passende oplossing te vinden, maar een reparatie van 170 Euro is natuurlijk onacceptabel en staat ook buiten iedere verhouding in relatie tot de aanschafprijs, zijnde 265 euro.

Hieronder volgt hun antwoord:

sorry voor het technisch probleem met uw camera.

Wij begrijpen uw ontgoocheling maar aan een reparatie hangt nu eenmaal een (vrij hoog) prijskaartje. Wij werken met een systeem van vaste reparatieprijzen voor zover de camera niet werd beschadigd door een val, water of zand.
Voor de Optio S40 .bedraagt deze reparatieprijs € 151 + BTW. In deze prijs zijn het transport van en naar uw dealer, de administratiekost, het uurloon en de onderdelen begrepen. Na reparatie heeft u zes maanden volledig waarborg op het toestel.
Wij begrijpen uw scepticisme aangaande deze herstelprijs. Deze komt in de buurt van de nieuwwaarde van actuele modellen. Door de prijserosie in de digitale camera's komen we inderdaad tot een wanverhouding tussen reparatiekost en nieuwprijs. Omdat onze kosten (transport, uurloon, onderdelen)niet dalen maar integendeel stijgen, kunnen wij echter geen toegevingen doen op deze reparatieprijzen.

Wat kun je nog meer doen, het apparaat gewoon weggooien?

Re: Digitale camera stuk en garantie net verstreken

Geplaatst: 03 sep 2007 16:24
door aussienl
Yup.
Dat is nu eenmaal inherent aan electronische apparatuur. Deze kunnen na een aantal jaren kapot gaan en reperatie is duur. Ik heb zelf 2 jaar geleden een Dig. camera gekocht. Ging kapot en gewoon in de vuilnisbak gegooid. Je koopt dezelfde nu voor € 110.00 terwijl deze twee jaar geleden nog €500.00 kostte.

Re: Digitale camera stuk en garantie net verstreken

Geplaatst: 03 sep 2007 18:57
door ikbenik
Welkom in de wereld van de wegwerpmaatschappij! :lol:


Doordat de prijzen van de producten steeds lager worden, kom je op een punt dat duurzame repareerbare producten te duur worden.

Dus als een product dan kapot gaat is die bijna altijd gelijk totall-loss.

Als monteur zijnde kom ik dat ook vaak tegen. Dat onderdelen niet los leverbaar zijn of dermate duur zijn dat het beste is om een product in zijn geheel te vervangen.

Ik heb in het verleden ook tv's, videorecorders enz gerepareerd.
Maar doordat de producten zo goedkoop geworden zijn is reparatie dan vaak veel te duur.

Re: Digitale camera stuk en garantie net verstreken

Geplaatst: 03 sep 2007 19:16
door Toolboy
Hier is een taak voor de overheid :wink:

De b.t.w. op nieuw omhoog.
De b.t.w. op reparatie`s omlaag.

zo makkelijk is het.

groet T

Re: Digitale camera stuk en garantie net verstreken

Geplaatst: 04 sep 2007 09:53
door aussienl
WAt zou men op dit forum zeuren als de BTW op nieuwe producten omhoog gezet werdt ten faveure van reparaties. Ben blij dat jij niet in de regering zit Toolboy : oplossingen van likmevestje

Re: Digitale camera stuk en garantie net verstreken

Geplaatst: 04 sep 2007 11:45
door ikbenik
WAt zou men op dit forum zeuren als de BTW op nieuwe producten omhoog gezet werdt ten faveure van reparaties. Ben blij dat jij niet in de regering zit Toolboy : oplossingen van likmevestje
Jij zegt ALS DE BTW OP NIEUWE PRODUCTEN OMHOOG GEZET WERD

Die gaat zeker omhoog.

En wel van 19% naar 20%.

Re: Digitale camera stuk en garantie net verstreken

Geplaatst: 04 sep 2007 11:59
door Toolboy
Yep klopt.

Gaat al omhoog.(nog niet hoog genoeg)
Nu de reparaties en onderdelen naar het 6% tarief.
Wordt er meer gerepareerd en verkleind de afvalberg.
Dan wordt er dus minder snel iets afgedankt :wink:


groet t

Re: Digitale camera stuk en garantie net verstreken

Geplaatst: 04 sep 2007 12:01
door aussienl
Gaat al omhoog.(nog niet hoog genoeg)
Nu de reparaties en onderdelen naar het 6% tarief.
Nog niet hoog genoeg? Ben blij dat jij niet in de regering zit. Je kijkt alleen naar je eigen portemonnee

Re: Digitale camera stuk en garantie net verstreken

Geplaatst: 04 sep 2007 12:03
door Toolboy
Nee hoor aussie.

Ik probeer mee te denken opdat we minder afval krijgen.

Groet T

Re: Digitale camera stuk en garantie net verstreken

Geplaatst: 04 sep 2007 12:19
door aussienl
En je denkt dat daardoor het afvalprobleem kleiner wordt? Door ALLES duurder te maken? DREAM ON.

Afval vermindert door de kosten op afval te verhogen. Mensen gaan daardoor beter scheiden en nadenken.

Re: Digitale camera stuk en garantie net verstreken

Geplaatst: 04 sep 2007 21:05
door Toolboy
No worries aussie.

Ik blijf meedenken om het millieu probleem aan te pakken.

groet t

Re: Digitale camera stuk en garantie net verstreken

Geplaatst: 06 sep 2007 05:04
door alfatrion
Volgens de Nederlandse wetgeving heb je twee maanden de tijd om gebreken te melden. Als een product net buiten de garantie stuk is, kun je dus altijd proberen aan te geven dat het product binnen de garantie defect raakte maar je nog niet eerder kans had om de winkelier hier van op de hoogte te brengen.

Re: Digitale camera stuk en garantie net verstreken

Geplaatst: 06 sep 2007 09:38
door Captain Pervert
Het siert Pentax dat ze zo'n mooi en eerlijk antwoord geven, ik vind alleen dat al uitstekende service (veel fabrikanten spelen stommetje in dit soort gevallen). Op dit antwoord valt helaas niets af te dingen.

En kijk eens wat camera's tegenwoordig nog kosten. De tijd dat je twee maanden krom moest liggen voor een 2 megapixel camera ter grootte van een melkpak is voorbij. Vroeger zou die die S40 kopen voor het driedubbele, dan zou die reparatieprijs verhoudingsgewijs ook niet zo hoog zijn.

Re: Digitale camera stuk en garantie net verstreken

Geplaatst: 06 sep 2007 09:44
door ikbenik
En kijk eens wat camera's tegenwoordig nog kosten. De tijd dat je twee maanden krom moest liggen voor een 2 megapixel camera ter grootte van een melkpak is voorbij. Vroeger zou die die S40 kopen voor het driedubbele, dan zou die reparatieprijs verhoudingsgewijs ook niet zo hoog zijn.
Wegwerpmaatschappij

Re: Digitale camera stuk en garantie net verstreken

Geplaatst: 06 sep 2007 09:59
door aussienl
Vooruitgang

Re: Digitale camera stuk en garantie net verstreken

Geplaatst: 06 sep 2007 14:12
door NAK
Sinds 22 jan 2005 ben ik in het bezit van een Pentax digitale camera type Optio S40, echter tijdens mijn vakantie in week 25 van 2007 begaf het apparaat het.......
Ik realiseer mij dat het storing net buiten de 2 jaar garantie valt,
RobbieHa,
Vooropgesteld dat met name het laatste antwoord van Pentax hoogstmerkwaardig is benik van mening dat jouw begrip van tijd ook erg merkwaardig op mij overkomt.

Je doet de aankoop op 22 jan 2005 dat is in dat jaar week 3,
Het toestel raakt defect in week 25 van 2007.
Dat is naast de 2 jaar garantie 22 weken, dus 5 maanden later.
Dat valt bij mij echt niet meer in de categorie "net buiten de garantie".
Tja en als je dat ook zo in je brief hebt aangegeven valt jouw brief, voor Pentax automatisch in de categorie "Gezien - Gelezen en Gelachen".

Re: Digitale camera stuk en garantie net verstreken

Geplaatst: 06 sep 2007 14:34
door ikbenik
Zelfs 1 dag buiten de garantie is gewoon buiten de garantie.

Re: Digitale camera stuk en garantie net verstreken

Geplaatst: 06 sep 2007 17:16
door aussienl
Zelfs 1 dag buiten de garantie is gewoon buiten de garantie.
En 1 dag binnen de garantie is binnen de garantie.

Tsjonge, dit klinkt als de parkeerwachter die 1 minuut na het verstrijken een parkeerbon uitschrijft. 1 minuut te laat is 1 minuut te laat.

Re: Digitale camera stuk en garantie net verstreken

Geplaatst: 06 sep 2007 17:24
door ikbenik
Tsjonge, dit klinkt als de parkeerwachter die 1 minuut na het verstrijken een parkeerbon uitschrijft. 1 minuut te laat is 1 minuut te laat.
1 minuut te laat is dus niet op tijd.

1 dag buiten de garantie is dus niet binnen de garantie.

Dus als een product 1 dag buiten de garantie is, heb je dus geen recht meer op de garantie.

Zo simpel is het.

Tuurlijk gaan veel winkeliers hier soepel mee om, ten gunste van de klant.

Maar toch.

1 dag buiten garantie: geen recht meer op garantie.

Re: Digitale camera stuk en garantie net verstreken

Geplaatst: 06 sep 2007 17:29
door Toolboy
Geld de garantie voor werkdagen??

Want in 1 jaar zitten zomaar 52 zondagen dan is de winkel dicht :wink:

groet T