LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
buruh
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jul 2014 11:24

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door buruh »

Ik heb de zelfde brief gekregen, en werd inderdaad gevraagd om 7,50 te doneren aan de NS. Heb dit ook geweigerd, en heb de pas dus opgezegd. Ik doe dus voortaan alles met de auto. Doe niet mee aan deze oplichting/afzetterij.

Vind het ook niet normaal dat ze zoiets er door kunnen duwen, en dat de meeste mensen het nog accepteren ook!?!

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door solleila »

Mijn vriend kreeg ook een brief dat zijn kaart afliep en moet opeens 10.50 betalen.
Terwijl op alle website staat dat je 7.50 moet betalen.

Wat je moet doen is het formulier negeren die je hebt toegestuurd gekregen en dan naar de site van de vervoerder van je huidige ov chipkaart en je kunt dan via die site de ov chipkaart dan voor 7.50 kopen met ideal betalingsmethode.

Vind het raar dat dit niet wordt genoemd. Wij gunnen het ov geen 3 euro extra. Daarom noem ik deze tip graag even hier. Bestel hem online.

Trouwens als je kaart hebt verloren of hij is gestolen moet je zelfs 12 euro betalen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door olaf79 »

buruh schreef:Ik heb de zelfde brief gekregen, en werd inderdaad gevraagd om 7,50 te doneren aan de NS. Heb dit ook geweigerd, en heb de pas dus opgezegd. Ik doe dus voortaan alles met de auto. Doe niet mee aan deze oplichting/afzetterij.

Vind het ook niet normaal dat ze zoiets er door kunnen duwen, en dat de meeste mensen het nog accepteren ook!?!
Het is geen sponsoring van de NS. Je betaalt namelijk aan TransLink, het bedrijf achter de ov chipkaart. Het maken van die kaarten koste geld en daar betaal je voor. Ik snap niet zo goed wat jullie moeilijk doen, want de bijna alle passen verlopen en overal moet je dan opnieuw betalen.
Ga je straks ook je rijbewijs niet verlengen, want dat kost veel meer dan die 1,50 voor de ov chipkaart.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik heb al zeker 15 jaar niet meer met het openbaar vervoer gereist. Toch heb ik bij de invoering een persoonlijke OV chipkaart gekocht samen met mijn partner . Dat kon toen tegen gereduceerd tarief, (althans bij 1 van ons want ik had voor beide personen hetzelfde emailadres gebruikt bij registreren....)
Nooit meer gebruik van gemaakt overigens. Sinds enige tijd staat bij ons op het werk ook zo'n oplaadpunt voor OV-chipkaarten, en ik wilde hem even testen maar het opladen werkte niet bij mijn pas....
Dus nee, ik koop er ook geen een meer. In het geval dat ik autopech of scooterpech krijg zal ik gewoon een kaartje adhoc moeten kopen in de bus of trein. Voor zover dat kan , ik heb geen eigenlijk idee hoe het allemaal werkt tegenwoordig.... Ik kan me de tijd nog herinneren van voor de stripenkaarten, toen kocht je gewoon een enkeltjje of retourtje in de bus en rekende cash af,
Ik neem aan dat je dan nog steeds mee kan rijden zonder OV kaart, uiteraard voor wat meer centjes dan gebruikelijk ???

Als je regelmatig gebruik maakt van het OV ja dan zal je die 7,50 wel moeten betalen. Of dat helemaal terecht is weet ik niet. Het drukken van de vroegere strippenkaarten kostte ook geld neem ik aan en was dat niet gewoon verwerkt in de reiskosten ?

Maar je bent ook verplicht om een nieuwe ID aan te schaffen als ie verlopen is, ook al ga je nooit naar het buitenland. Voor de legitimatieplicht.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door eleven »

olaf79 schreef:
buruh schreef:Ik heb de zelfde brief gekregen, en werd inderdaad gevraagd om 7,50 te doneren aan de NS. Heb dit ook geweigerd, en heb de pas dus opgezegd. Ik doe dus voortaan alles met de auto. Doe niet mee aan deze oplichting/afzetterij.

Vind het ook niet normaal dat ze zoiets er door kunnen duwen, en dat de meeste mensen het nog accepteren ook!?!
Het is geen sponsoring van de NS. Je betaalt namelijk aan TransLink, het bedrijf achter de ov chipkaart. Het maken van die kaarten koste geld en daar betaal je voor. Ik snap niet zo goed wat jullie moeilijk doen, want de bijna alle passen verlopen en overal moet je dan opnieuw betalen.
Ga je straks ook je rijbewijs niet verlengen, want dat kost veel meer dan die 1,50 voor de ov chipkaart.

@buruh gaat sinds juli met de auto en heeft haar kaart opgezegd.

Andeliciouss
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2014 13:32

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door Andeliciouss »

Wat mij tegenstaat is dat als je kaart verloopt dat je je kaart met een uitgeprint formuliertje naar een postbus moet verzenden, dus onverzekerd. Dat is leuk! Hoeveel procent van de dagelijkse post "verdwijnt" zomaar? En postbus...aangetekend verzenden is hier dus niet mogelijk:( :x
Dus als je er €40 op hebt staan, ben je het kwijt! Weet iemand hier een andere oplossing voor?
Zodat we 'm wel verzekerd kunnen versturen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door berndv »

Andeliciouss schreef:Wat mij tegenstaat is dat als je kaart verloopt dat je je kaart met een uitgeprint formuliertje naar een postbus moet verzenden, dus onverzekerd. Dat is leuk! Hoeveel procent van de dagelijkse post "verdwijnt" zomaar? En postbus...aangetekend verzenden is hier dus niet mogelijk:( :x
Dus als je er €40 op hebt staan, ben je het kwijt! Weet iemand hier een andere oplossing voor?
Zodat we 'm wel verzekerd kunnen versturen?
Dat van die postbus is onzin. Hoe komt u daarbij?
U kunt alle soorten postzendingen ontvangen op uw postbusadres (zoals aangetekende brieven, pakketten en antwoordstukken) met uitzondering van zendingen met Betaalservice (Rembours).
Bron:
wat kan ik volgens PostNL in mijn postbus ontvangen

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Andeliciouss schreef:Wat mij tegenstaat is dat als je kaart verloopt dat je je kaart met een uitgeprint formuliertje naar een postbus moet verzenden, dus onverzekerd. Dat is leuk! Hoeveel procent van de dagelijkse post "verdwijnt" zomaar? En postbus...aangetekend verzenden is hier dus niet mogelijk:( :x
Dus als je er €40 op hebt staan, ben je het kwijt! Weet iemand hier een andere oplossing voor?
Zodat we 'm wel verzekerd kunnen versturen?
Andere oplossing is simpel. Zorg dat je voor het verlopen een reis maakt, waardoor het saldo negatief wordt. Je kunt dan met een negatief saldo het station verlaten. Je kunt dan hoogstens een brief verwachten om het openstaande saldo te voldoen.

cybersake
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 okt 2013 20:47

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door cybersake »

Ik heb me ook flink geërgerd aan deze brief.

Als de kaart het niet meer doet en je wilt een nieuwe kan ik me voorstellen dat je die moet betalen.
Maar nu verklaren ze iets wat we gekocht hebben voor 7,50 en nog perfect werkt zomaar als verlopen.
Snap ook niet waarom zo'n kaart zo snel moet verlopen.
Zo'n RF ID kaart gaat heel lang mee en slijt niet zoals een bankpas met zachte goud contacten erop.

Toen de kaart ingevoerd werd was hij al te kraken en dat wist men toen al.
Heeft men nu misschien een verbeterde chip,
en mogen wij nu betalen voor hun eigen blunders toen.

Ik heb de kaart daarom ook opgezegd.
Voor die enkele keer dat ik met de bus moet koop ik wel een kaartje.
Als ze zo doorgaan staan straks velen weer voor in de bus met kaartjes kopen, geld en wisselgeld te prutsen... dan zijn ze weer terug bij af.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door olaf79 »

YSK schreef:Ik vind het toch wel een beetje raar dat je gedwongen wordt om je kaart te vervangen. Vervang hem wanneer het niet meer werkt. Scheelt volgens mij ook heel veel administratie voor de NS.
Tsja je bankpas, credit card, rijbewijs verlopen ook na verloop van tijd (en een rijbewijs is wel wat duurder dan 7,50). Er is daar een goede rede voor.

Monica17454
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mar 2015 11:21

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door Monica17454 »

Waarom verloopt een ov-chipkaart?
Waarom kost een nieuwe 7.50 ?
En waarom kost het 2.50 om het saldo terug te krijgen wat op je verlopen kaart staat?
|Hoeveel levert deze "diefstal de N.S per jaar op?
Ik voel me hierdoor benadeeld door de N.S. Kijkend op het forum vangt de N.S al jaren extra geld terwijl daar geen enkele extra prestatie tegenover staat. En je bent aan ze overgeleverd. Je hebt geen enkele macht.

Gesloten