LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NS houdt zich Niet aan Eigen Voorwaarden

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
GVOS
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2016 22:45

NS houdt zich Niet aan Eigen Voorwaarden

Ongelezen bericht door GVOS »

Moeder van bijna 78 heeft op 23 maart haar NS voordeelurenabonnement opgezegd. Volgens de algemene voorwaarden (artikel 5.2: https://www.ns.nl/binaries/_ht_14441290 ... -22410.pdf) betekent dit dat ze per 1 april heeft opgezegd. De systemen van de NS kunnen de opzegging niet aan. Hier wordt niet over gecommuniceerd door de NS. Mijn zwager en ik hebben diverse malen contact gezocht. Moeder is al een keer onverrichte zaken naar het station geweest (om het abonnement van haar OV chipkaart af te halen). Nu blijkt dat NS het abonnement per 1 mei wil stopzetten vanwege een opzegtermijn van 1 maand danwel 14 dagen die nergens in de voorwaarden is terug te vinden. Diverse vragen op welk artikel uit de voorwaarden ze dit baseren, blijven onbeantwoord. Als reactie/antwoord dreigt de NS om het abonnement dan maar niet te beeindigen. Heel bijzonder! Maar zelden zo'n onbeschofte klantenservice meegemaakt. (Er was slechts 1 NS Twitter medewerker die aangaf dat wij een punt hebben, maar deze houdt vervolgens ook vast aan een fictieve opzegtermijn van 14 dagen.) Belangrijkste conclusie: NS houdt zich niet aan haar eigen voorwaarden!

Hoe dring je door tot iemand bij NS die er wel voor zorgt dat deze opzegging volgens hun eigen voorwaarden wordt afgehandeld? Een klantenservice (die het woord klantenservice recht doet) aan de telefoon danwel via Twitter kent de NS namelijk helaas niet.

stofzuigertje

Re: NS houdt zich Niet aan Eigen Voorwaarden

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je naar een groter station met loket gaat word je wel goed geholpen, die horen de voorwaarden te weten en dan gaat het zelden fout.

Helaas verdwijnen ze steeds meer maar bij de grotere stations nog op bepaalde tijden.
Dat is beter dan zelf regelen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: NS houdt zich Niet aan Eigen Voorwaarden

Ongelezen bericht door Brahms »

Het gaat er bij het opzeggen om, op welke dag van de maand het abonnement ooit is gestart.
Dus voordat u NS beschuldigd zal u voor de beeldvorming alhier eerst eens moeten kijken wanneer het abonnement is begonnen.
Ik zou niet weten waarom de systemen van NS uw opzegging niet aan zouden kunnen, onlangs zelf abo opgezegd, liep zeer vlotjes en snel.
Na opzeggen de kaart wel nog deactiveren bij de kaartautomaat, zolang dat niet gedaan is, loopt betalingsverplichting altijd door.

GVOS
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2016 22:45

Re: NS houdt zich Niet aan Eigen Voorwaarden

Ongelezen bericht door GVOS »

We hebben (mijn moeder, zwager en ik zelf) meerdere malen gebeld om het abonnement stop te zetten. Helaas konden de mensen aan de telefoon dit niet verwerken. Het systeem van de NS kon dit om ons onduidelijke reden niet aan. Dit werd overigens pas bij het 3e of 4e telefoontje verteld. Terwijl ons moeder beloofd was dat dit geregeld zou worden en zij vervolgens naar het station is gegaan om dit er af te halen. Helaas bleek haar abonnement niet stop gezet.

Het abonnement loopt van 1 mei 2015 tot 1 mei 2016. Het was niet het eerste jaar dat ze dit abonnement had. Volgens NS voorwaarden zou het daarmee per 1 april 2016 opgezegd zijn.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: NS houdt zich Niet aan Eigen Voorwaarden

Ongelezen bericht door Brahms »

De opzegtermijn is 1 maand.
Zie de opzegvoorwaarden op de NS site:

Voordeelurenabonnement

U kunt uw Voordeelurenabonnement per maand opzeggen. De opzegtermijn is 1 maand. Indien van toepassing geven wij het geld terug voor de maanden na beëindiging van het abonnement. Wilt u overstappen op een ander abonnement? Dat kan altijd.


http://www.ns.nl/klantenservice/opzegge ... eggen.html
Laatst gewijzigd door Brahms op 01 mei 2016 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: NS houdt zich Niet aan Eigen Voorwaarden

Ongelezen bericht door olaf79 »

TS heeft gelijk. 23 maart opzeggen betekend dat het abbo per 24 april beeindigd hoort te worden en dus niet per 1 mei. Volgens de wet gaat de opzegtermijn van 1 maand / 30 dagen in op de dag na de ontvangst van opzegging.

mh73

Re: NS houdt zich Niet aan Eigen Voorwaarden

Ongelezen bericht door mh73 »

Nee, TS heeft het over 1 april.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: NS houdt zich Niet aan Eigen Voorwaarden

Ongelezen bericht door olaf79 »

mh73 schreef:Nee, TS heeft het over 1 april.
Lees dan. NS wil per 1 mei het abbo beeindigen. Ok is 7 dagen te laat, maar toch. TS heeft gewoon recht op eerder en geld terug voor die 7 dagen.

mh73

Re: NS houdt zich Niet aan Eigen Voorwaarden

Ongelezen bericht door mh73 »

Dat misschien wel, maar er staat dus wel in de voorwaarden dat er een maand opzegtermijn is, ook al zegt TS van niet. De door TS genoemde datum van 1 april klopt dus niet. En of je nou over een paar dagen zo'n probleem moet maken?

GVOS
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2016 22:45

Re: NS houdt zich Niet aan Eigen Voorwaarden

Ongelezen bericht door GVOS »

Vanochtend even op internetbankieren gekeken.
Wat blijkt: ze hebben gewoon doodleuk 28 april een incasso gedaan voor het komende jaar!!
Dus ze hebben het abonnement zelfs niet per 1 mei stopgezet! Het wordt steeds bonter.

GVOS
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2016 22:45

Re: NS houdt zich Niet aan Eigen Voorwaarden

Ongelezen bericht door GVOS »

De voorwaarden die van toepassing zijn, zijn hier te vinden https://www.ns.nl/binaries/_ht_14441290 ... -22410.pdf. De voorwaarden op de website gelden niet.

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: NS houdt zich Niet aan Eigen Voorwaarden

Ongelezen bericht door taxikemperman »

GVOS schreef:Vanochtend even op internetbankieren gekeken.
Wat blijkt: ze hebben gewoon doodleuk 28 april een incasso gedaan voor het komende jaar!!
Dus ze hebben het abonnement zelfs niet per 1 mei stopgezet! Het wordt steeds bonter.
En u heeft wel inmiddels het abonnement via een automaat van de kaart gehaald?

GVOS
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2016 22:45

Re: NS houdt zich Niet aan Eigen Voorwaarden

Ongelezen bericht door GVOS »

Dat hebben we geprobeerd, maar als de NS het niet in haar systemen kan verwerken / verwerkt dan gaat dat helaas niet.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: NS houdt zich Niet aan Eigen Voorwaarden

Ongelezen bericht door Brahms »

......De voorwaarden op de website gelden niet......
Komt van de officiele website van NS, zou niet weten waarom die niet zouden gelden.
Eén maand opzegtermijn is gewoon wettelijk, dus tekst klopt gewoon.

U hebt zo te zien als enige dit probleem met NS, dus schijnbaar doet u toch iets niet goed.
Geeft NS aan waarom het niet in hun systeem verwerkt kan worden ? Geeft u wel alle relevante gegevens door, immers iedereen kan wel voor een ander bellen, en dan een abo opzeggen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: NS houdt zich Niet aan Eigen Voorwaarden

Ongelezen bericht door moederslink »

GVOS schreef:We hebben (mijn moeder, zwager en ik zelf) meerdere malen gebeld om het abonnement stop te zetten.......
Is er ook een schriftelijke opzegging?
Het abonnement loopt van 1 mei 2015 tot 1 mei 2016. Het was niet het eerste jaar dat ze dit abonnement had. Volgens NS voorwaarden zou het daarmee per 1 april 2016 opgezegd zijn.
Als u ruim voor 1 april hebt opgezegd moet het gewoon stoppen per 1 mei. :(
Advies: ga naar een loket en leg de situatie uit....
Of zeg het , schriftelijk alsnog , voor 1 juni dan op zodat het dan kan stoppen per 1 juli.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: NS houdt zich Niet aan Eigen Voorwaarden

Ongelezen bericht door olaf79 »

Advies: boek de incasso direct terug. Kan via de bank.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: NS houdt zich Niet aan Eigen Voorwaarden

Ongelezen bericht door Brahms »

Alleen kom je dan als wanbetaler in de systemen te staan. Immers zo lang je het abo nog niet zelf van de kaart heb gehaald blijf je betalingsplichtig. Zie dezelfde voorwaarden..... Immers je kan het abo ook nog gebruiken.

Wat de reden is waarom NS niet kan beeinigen, moet TS maar eens navragen bij NS. Het komt mij wat vreemd over.
NS krijgt honderden van dit soort verzoeken, beeindigingen, wijzigingen, nieuwe abos, per dag.
Dus als daar weken grote (systeem) problemen mee zijn, is dat wel bekend lijkt mij......

GVOS
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2016 22:45

Re: NS houdt zich Niet aan Eigen Voorwaarden

Ongelezen bericht door GVOS »

Ik mag hopen dat wij niet verantwoordelijk zijn en de consequenties mogen dragen voor systeem problemen bij de NS. Wat die systeemproblemen zijn weet ik niet, dat heeft de NS niet verteld en zijn ook ook eigenlijk niet relevant. Het feit is dat ze dat zelf zeggen en dat het ook blijkt uit het feit dat ons moeder haar abonnement niet van de kaart kan halen en de incasso van 28 april ondanks heel veel communicatie met de NS.

Voorwaarden zijn van toepassing; opzegtermijnen op een website (die morgen weer anders zouden kunnen luiden) niet. Een NS medewerker via Twitter heeft zelfs aangegeven dat we een punt hebben, maar houdt vervolgens doodleuk toch aan een opgetelde opzegtermijn uit de voorwaarden en van de website vast.

Wij hebben overigens schriftelijke bevestiging van de NS dat er per 23 maart telefonisch opgezegd is.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: NS houdt zich Niet aan Eigen Voorwaarden

Ongelezen bericht door Brahms »

In deze schriftelijke bevestiging staat dan toch ook standaard dat de volgende stap is het zelf verwijderen van het abo bij de kaartautomaat. Is het juist OV chipkaart nummer wel doorgeven en gebruikt bij opzeggen ?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: NS houdt zich Niet aan Eigen Voorwaarden

Ongelezen bericht door moederslink »

GVOS schreef:........ de incasso van 28 april
Zo.n automatische incasso stond natuurlijk ook nog in het systeem :cry:
Dat duurt altijd even voordat dat uit het systeem is.....zucht!
Wij hebben overigens schriftelijke bevestiging van de NS dat er per 23 maart telefonisch opgezegd is.
Met deze schriftelijke bevestiging moet het goed komen, kan niet anders!
Ga even langs een loket joh....en deactiveer het abo...met medewerking van zo.n baliemedewerker......
Je hoeft maar een klein foutje te maken en het systeem kan het weer niet verwerken :evil:

Gesloten