LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OV-chipkaart uit post gestolen

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
marcovb
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jun 2016 20:52

OV-chipkaart uit post gestolen

Ongelezen bericht door marcovb »

Omdat mijn OV chipkaart op 26 mei 2016 zou verlopen, heb ik op 17 april 2016 een nieuwe kaart aangevraagd. Het betreft een persoonlijke OV chipkaart, met automatisch opladen ingeschakeld (met een bedrag van 50 euro). Ik heb deze kaart echter nooit in de post ontvangen. Omdat mijn kaart pas op 26 mei zou verlopen, heb ik hier eerst geen aandacht aan geschonken. Het kon immers zo zijn dat de kaart pas opgestuurd wordt als de kaart bijna verloopt, en ik reis zelden met het openbaar vervoer. De keren dat ik de kaart gebruik in een jaar, zijn op één hand te tellen.

Op mijn bankrekening heb ik gemerkt dat er wél geld afgeschreven was. Eerst 50 euro, dit kon nog kloppen.. om de kaart op te laden. Maar vervolgens heb ik gemerkt dat er inmiddels al 4 keer 50 euro afgeschreven was. Toen ik dit merkte ben ik natuurlijk gelijk in actie gekomen, en heb ik contact gezocht met de klantenservice van OV chipkaart. Dit was op 30 mei. Zij vertelde mij dat de kaart wel degelijk op de post gedaan was, en dat deze ook actief gebruikt werd. De kaart is toen onmiddellijk geblokkeerd, en de 200 euro zou volgens de klantenservice binnen 15 dagen teruggestort worden. Ook zou een nieuwe chipkaart worden opgestuurd.

De nieuwe chipkaart kreeg ik 2 dagen later in de brievenbus, maar rond het geld bleef het echter stil. Uiteindelijk heb ik op 15 juni nogmaals gebeld met de klantenservice. Ik heb toen het verhaal nogmaals uitgelegd, het bleek dat er nog geen actie ondernomen was om het geld terug te sturen. Na excuses werd mij verteld dat deze er deze keer écht naar gekeken zou worden. Uiteindelijk duurde het tot 20 juni voor ik benaderd werd omtrent het geld. De persoon van de klantenservice die ik toen aan de telefoon kreeg vertelde mij alleen dat ze het geld niet terug zullen storten, aangezien het niet bewezen kon worden of ik die kaart wel of niet ontvangen heb, en er dus mee gereisd zou hebben. Volgens hen was dat ik te laat met actie ondernemen en was het mijn eigen verantwoordelijkheid, omdat per mail aangegeven was dat de kaart gemiddeld na 2 werkdagen in de brievenbus had moeten liggen.

Ik heb uitgelegd dat ik zelden met het OV reis, daarom er niet actief achteraan zat, en ook dat het totaal niet in mijn reisgedrag past dat ik binnen 1.5 maand ineens voor 200 euro zou reizen. Ik heb van de klantenservice het nummer van de “verdwenen” kaart gekregen, zodat ik de reisgegevens in kon zien op de website van OV chipkaart. Uiteindelijk bleek dat er over de periode van 21 april tot 30 mei, 320 keer in en uitgecheckt te zijn geweest, voornamelijk met de tram in de stad Den Haag. Dit is op alle tijdstippen van de dag geweest, soms is de persoon die met mijn kaart gereisd heeft wel 5-6 uur lang in de tram geweest, telkens hele korte stukjes.

Aangezien ik een fulltime baan heb met auto, past dit totaal niet in mijn reisgedrag van hiervoor, dit kunnen ze zo nakijken. Ik woon zelf in Zoetermeer, dit is weliswaar dichtbij Den Haag, maar aangezien de kaart waarschijnlijk uit de post gehaald is, is het logisch dat de kaart in deze regio gebruikt wordt. Dit was echter niet overtuigend genoeg, en na lang overleggen kwam de persoon van de klantenservice bij mij terug dat ze niets kunnen doen, dat het niet te bewijzen valt. Ze wilde mij nog wel, uit coulance, nog 50 euro op mijn OV-chipkaart ‘schenken’, omdat ze het toch wel een vervelende situatie vonden.. Dit aanbod heb ik uiteraard afgeslagen.

Wat kan ik het best doen om mijn gelijk te halen? Ik heb inmiddels aan de hand van PIN transacties op mijn bankafschriften wel een flink aantal momenten kunnen aanwijzen waar ik in ieder geval niet in of rond Den Haag aanwezig kon zijn, doordat er in winkels buiten de stad gepind is. Ook ben ik in mei een lang weekend in Limburg geweest, ook in dit weekend is er volop gereisd in Den Haag. Ook kan ik via mijn werk wel aan bewijzen komen dat ik aanwezig geweest ben op kantoor (in Delft) of bij klanten buiten de regio. Ik weet alleen niet of dit rechtsgeldig is.

Wat ook belangrijk is, is dat volgens de website van OV-chipkaart, de kaart in een blanco envelop opgestuurd zou worden. Dit bleek, nadat ik uiteindelijk de tweede aangevraagde kaart wél in de bus kreeg, niet het geval te zijn. De envelop vermeldt dat deze afkomstig is van TLS - Trans Link Systems, dit is het bedrijf achter de OV-chipkaart. Dit is dus extreem makkelijk te herleiden, en voor elke kwaadwillende postbode/postsorteerder makkelijk te onderscheppen en te gebruiken, omdat de kaart niet geactiveerd dient te worden. Dit is volgens mij gewoon een lek in het systeem, anders was mij dit namelijk nooit overkomen. Kijk dus erg goed uit als je een kaart hebt, waar automatisch opladen op ingeschakeld is.

Lapsang
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: OV-chipkaart uit post gestolen

Ongelezen bericht door Lapsang »

Wat een door en door walgelijk systeem is dat toch, die OV-chipkaart!

Wat ik in uw geval zou doen is contact opnemen met het OV-Loket. Die zijn zeer klantvriendelijk en hebben allerlei contacten binnen de wereld van het openbaar vervoer. Ik ben zelf ooit zeer goed door het OV-Loket geholpen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: OV-chipkaart uit post gestolen

Ongelezen bericht door Brahms »

Hier klopt inderdaad iets niet, gemiddeld dus 32 tramritjes per dag, en dat 10 dagen achter elkaar......
Om te kijken hoe dit kan zijn ontstaan is het natuurlijk belangrijk om te bekijken wie er nu 32 tramritten per dag maakt en dan ook nog in zo'n korte periode. Dat doet niemand. Verder is er geen gewin, immers het geld wordt afgeschreven van de kaart en gaat naar de vervoerder, in dit geval de HTM. De dader wordt er dus niet financieel beter van, behalve dat deze gratis kan reizen........

Nu even een complottheorie:
Dus het lijkt er bijna op dat een "bekende" uit uw woonomgeving de kaart heeft verduisterd en u financieel heeft willen treffen. Maar wie zou dat kunnen zijn........
Nu, houd u vast....... Woont er in uw directe woonomgeving iemand welke bij de HTM werkt ? Bijvoorbeeld iemand van een HTM controlleploeg, welke dagelijks op de tram werkt en telkens even de kaart langs de lezer haalt ?
Het is even iets, wat zo bij mij opkomt. Ik verneem graag.

Anderzijds leer je dus hier wel van hoe link het is om automatisch opladen met zo'n fors bedrag voor risico's inhoud. Zeker als je de kaart maar amper gebruikt is dit gewoon af te raden, immers het is een kleine moete om er even saldo op te zetten als je weinig reist. Bij dagelijks gebruik ligt dat natuurlijk anders, anders blijf je opladen en hou je de kaart en afschrijvingen beter in de gaten.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: OV-chipkaart uit post gestolen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lapsang schreef:Wat een door en door walgelijk systeem is dat toch, die OV-chipkaart!

Wat ik in uw geval zou doen is contact opnemen met het OV-Loket. Die zijn zeer klantvriendelijk en hebben allerlei contacten binnen de wereld van het openbaar vervoer. Ik ben zelf ooit zeer goed door het OV-Loket geholpen.
De het systeem van de kaart is hierdoor nu een walgelijk systeem omdat?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: OV-chipkaart uit post gestolen

Ongelezen bericht door Brahms »

Niet het systeem is walgelijk, maar mensen welke de kaart van andere stelen.
Klagen over de OV chipkaart systeem is slechts "populair doen".......... Zeker als je je kreet niet onderbouwt !

marcovb
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jun 2016 20:52

Re: OV-chipkaart uit post gestolen

Ongelezen bericht door marcovb »

Het systeem is walgelijk omdat er geen activatie van de kaart benodigd is. Vooral omdat de kaart verstuurd wordt in een enveloppe van TLS. Een kwaadwillende kan zo in de brief voelen dat er een kaart in zit. In dat geval is het altijd een kaart die op naam staat, en in is in veel gevallen dus meteen te gebruiken.

Ik heb inmiddels contact opgenomen met OV loket, ik hoop dat zij mij verder kunnen helpen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: OV-chipkaart uit post gestolen

Ongelezen bericht door olaf79 »

marcovb schreef:Het systeem is walgelijk omdat er geen activatie van de kaart benodigd is. Vooral omdat de kaart verstuurd wordt in een enveloppe van TLS. Een kwaadwillende kan zo in de brief voelen dat er een kaart in zit. In dat geval is het altijd een kaart die op naam staat, en in is in veel gevallen dus meteen te gebruiken.

Ik heb inmiddels contact opgenomen met OV loket, ik hoop dat zij mij verder kunnen helpen.
Niet het systeem maar de processen van TLS zijn hier de schuldige. Automatisch opladen zou pas actief moeten zijn nadat de kaart is verzonden en door uzelf het automatisch opladen is geactiveerd. Dit zou via een proefoverboeking van 1 cent kunnen, die u zelf moet doen. Zo doen veel banken en credit card maatschappijen het ook.

TLS heeft een zorgplicht naar u als klant toe. Het kan zich niet zomaar verschuilen achter we hebben het wel opgestuurd. Kunnen zij dit bewijzen en kunnen zij bewijzen dat u het in ontvangst heeft genomen. Het risico van een product blijft bij de verkoper totdat deze aan de koper ter hand is gesteld. Uw kaart is nooit ter hand gesteld, althans TLS heeft daarvoor geen enkel bewijs.

Overigens kunt het beste aangifte doen bij de politie. De meeste poortjes hebben camera's en men kan aan de hand van datum / tijd / locatie van in en uitchecken waarschijnlijk de fraudeur gemakkelijk achterhalen. Mits de politie natuurlijk zijn forensisch werk doet.

Lapsang
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: OV-chipkaart uit post gestolen

Ongelezen bericht door Lapsang »

angel1978 schreef:De het systeem van de kaart is hierdoor nu een walgelijk systeem omdat?
Omdat wij nu met allerlei vervelende problemen zitten die vóór de komst van die kaart totaal niet bestonden.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: OV-chipkaart uit post gestolen

Ongelezen bericht door alfatrion »

marcovb schreef:De nieuwe chipkaart kreeg ik 2 dagen later in de brievenbus, maar rond het geld bleef het echter stil. Uiteindelijk heb ik op 15 juni nogmaals gebeld met de klantenservice. Ik heb toen het verhaal nogmaals uitgelegd, het bleek dat er nog geen actie ondernomen was om het geld terug te sturen. Na excuses werd mij verteld dat deze er deze keer écht naar gekeken zou worden. Uiteindelijk duurde het tot 20 juni voor ik benaderd werd omtrent het geld. De persoon van de klantenservice die ik toen aan de telefoon kreeg vertelde mij alleen dat ze het geld niet terug zullen storten, aangezien het niet bewezen kon worden of ik die kaart wel of niet ontvangen heb, en er dus mee gereisd zou hebben. Volgens hen was dat ik te laat met actie ondernemen en was het mijn eigen verantwoordelijkheid, omdat per mail aangegeven was dat de kaart gemiddeld na 2 werkdagen in de brievenbus had moeten liggen.
Hoewel in de voorwaarden anders staat, meen ik toch dat het hier een koopovereenkomst betreft. Immers, je betaald en ontvangt in ruil daarvoor een goed. Het risico van achteruitgang of verlies blijft bij de verkoper liggen tot het moment waarop de koper het product in zijn bezit krijgt. Het is de verkoper die moet aantonen dat het product geleverd is, omdat het hier gaat om een bevrijdende verbintenis.
marcovb schreef:Wat kan ik het best doen om mijn gelijk te halen?
Je kan de betalingen laten storneren bij de bank. Dit zou mijn voorkeur hebben i.v.m. de bewijslast. Ook kun je een incassobureau inschakelen. En je kan naar de rechter.
marcovb schreef:Ik heb inmiddels aan de hand van PIN transacties op mijn bankafschriften wel een flink aantal momenten kunnen aanwijzen waar ik in ieder geval niet in of rond Den Haag aanwezig kon zijn, doordat er in winkels buiten de stad gepind is. Ook ben ik in mei een lang weekend in Limburg geweest, ook in dit weekend is er volop gereisd in Den Haag. Ook kan ik via mijn werk wel aan bewijzen komen dat ik aanwezig geweest ben op kantoor (in Delft) of bij klanten buiten de regio. Ik weet alleen niet of dit rechtsgeldig is.
Dat zijn allemaal goede argumenten.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: OV-chipkaart uit post gestolen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Lapsang schreef:Wat een door en door walgelijk systeem is dat toch, die OV-chipkaart!
Strippenkaarten werden nooooiiiiitttttt gestolen.... Veel beter die ouwe meuk.

Lapsang
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: OV-chipkaart uit post gestolen

Ongelezen bericht door Lapsang »

GJvdZ schreef:Strippenkaarten werden nooooiiiiitttttt gestolen.... Veel beter die ouwe meuk.
Vreemd dat u zich beperkt tot alleen diefstal. Als dat het enige was, had ik zeker niets gezegd.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: OV-chipkaart uit post gestolen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Maar u kunt, zoals een andere poster ook al aangaf, de bedragen gewoon laten terugboeken door de bank. Bij incasso's even op storneren klikken en klaar.

De vraag is dan of ze er een zaak van willen maken.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: OV-chipkaart uit post gestolen

Ongelezen bericht door Brahms »

Blijft interresant, buiten het feit hoe het geld terug te krijgen, immers als TLS van mening is dat alles klopt naar haar mening en het bedrag gaat opeisen, hoe het komt dat er in tien dagen 320 keer is ingecheckt bij één bedrijf, zonder dat er blijkbaar echt patroonmatig gereist is, bv woon naar werk.

marcovb
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jun 2016 20:52

Re: OV-chipkaart uit post gestolen

Ongelezen bericht door marcovb »

Brahms schreef:Blijft interresant, buiten het feit hoe het geld terug te krijgen, immers als TLS van mening is dat alles klopt naar haar mening en het bedrag gaat opeisen, hoe het komt dat er in tien dagen 320 keer is ingecheckt bij één bedrijf, zonder dat er blijkbaar echt patroonmatig gereist is, bv woon naar werk.
De periode is 21 april tot 30 mei, dus het gaat om 40 dagen. Dit neemt niet weg dat het een heel hoog bedrag is voor tramritjes, en vooral gezien het feit dat ik in mijn complete OV-chipkaart reishistorie (5 jaar) misschien 4x met de tram binnen Den Haag gereisd heb.

Ik ben een beetje huiverig met het storneren van het geld. OV-chipkaart/HTM heeft, hoe je het ook wendt of keert, wel recht op dat geld. Als ik het ga storneren zal het naar een incassobureau gaan, en zal het proces misschien alleen maar lastiger maken. Het mooiste zou zijn als OV-chipkaart de hand in eigen boezem steekt; de fout toegeeft, het geld terugstort, en hun processen verbetert..

Bedankt voor jullie reacties zo ver, ik ben blij dat ik hier niet alleen in sta!
Laatst gewijzigd door marcovb op 22 jun 2016 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Lapsang
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: OV-chipkaart uit post gestolen

Ongelezen bericht door Lapsang »

marcovb schreef:Bedankt voor jullie reacties zo ver, ik ben blij dat ik hier niet alleen in sta!
Laat op deze plaats nog maar eens weten hoe het verder is gegaan.

plebpleb
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 apr 2010 17:19

Re: OV-chipkaart uit post gestolen

Ongelezen bericht door plebpleb »

Als men de OV wil laten verlengen kan men dit doen via internet á 7,50 € en men kan de oude foto behouden...
Maar als men de OV kaart via de post wil laten komen is die veel duurder á 10,50 € en men moet 'n nieuwe pasfoto opsturen...
Wel niet eerlijk als men persé niet alles wil regelen via internet en bankieren...
Die onnodige/geldverslindende OV is alleen ingevoerd om de reizigers nog meer op kosten te laten jagen...
Voor de graaiende bestuursleden van 't vervoer...
Vind 'n beetje dom/stom om automatische afschrijving heb ingevoerd...
Probeer die afschrijving direct te stoppen...Dat moet ook persé via internet...
Hier in de buurt kan men nog gewoon naar 'n klein kantoortje gaan om contant geld op je OV te laten storten...

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: OV-chipkaart uit post gestolen

Ongelezen bericht door alfatrion »

marcovb schreef:Ik ben een beetje huiverig met het storneren van het geld. OV-chipkaart/HTM heeft, hoe je het ook wendt of keert, wel recht op dat geld.
Als ik een nietjesmachine online bestel en hij wordt onderweg gestolen dan heeft de winkelier wel recht op dat geld, maar niet van mij. De winkelier kan zich dan wenden tot de vervoerder of de dief. Als je niet storneert dan moet je een beroep doen op de onverschuldigde betaling. Dat betekent dat jij moet stellen en bij betwisting bewijzen dat er onverschuldigd is betaald. Maar als je storneert dan moet de andere partij stellen en bij betwinsting dat het product aan jou is geleverd en dat ze dus recht hebben op dat bedrag.
marcovb schreef:Als ik het ga storneren zal het naar een incassobureau gaan, en zal het proces misschien alleen maar lastiger maken. Het mooiste zou zijn als OV-chipkaart de hand in eigen boezem steekt; de fout toegeeft, het geld terugstort, en hun processen verbetert..
Ja, maar je kunt aangeven dat je dit bedrag storneert omdat het bestelde product nooit is afgeleverd en je een incassotraject bijzonder ongewenst vind. Dan kan men naar de rechter gaan. Het alternatief is dat betaald voor iets dat je nooit hebt ontvangen en vervolgens zelf naar de rechter kan. Let op: storneren kan tot acht weken na de betaling. Daarna kun je alleen storneren als je aan de MOI criteria voldoet.

Henny Koster
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jun 2016 15:29

Re: OV-chipkaart uit post gestolen

Ongelezen bericht door Henny Koster »

Bij een kaart, die automatisch wordt opgewaardeerd moet toch een foto? Daarbij heeft de controle gefaald, dat is niet uw schuld. Dus het lijkt me, dat ze u dus schadeloos moeten stellen.

conniesument
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mar 2016 09:16

Re: OV-chipkaart uit post gestolen

Ongelezen bericht door conniesument »

Dit geldt ook andersom: Voor teruggave van de saldo dien je een verlopen kaart met formulier terug te sturen.
Echter: een normaal denkend mens verstuurt toch niet een pas waar geld op staat?
Hier is de overheid zelfs een campagne over gestart: (ik citeer) "Verstuur nooit uw betaalpas!".

En nu? Hoe krijg ik mijn saldo (meer dan 30 euro...) terug als ik mijn pas niet wil opsturen?

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: OV-chipkaart uit post gestolen

Ongelezen bericht door BL2 »

Persoonlijke of anonieme OV chip kaart ?
Wil je vernieuwen of opzeggen ?

Gesloten