LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete NS bij in- en uitchecken vanwege ongeval

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
John%
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2016 13:49

Boete NS bij in- en uitchecken vanwege ongeval

Ongelezen bericht door John% »

Ik ben op 10 november 2016 in 's-Hertogenbosch in de Intercity van 08:44 uur naar Zwolle gestapt, voor een bespreking in Deventer, om 10:30 uur.
Na station Arnhem werd het bericht omgeroepen dat de train niet verder kon rijden en terug zou rijden naar Arnhem. Het bleek een ongeval met een persoon te zijn en de verstoring zou tot 13:00 uur duren, volgens het omroepbericht.
Omdat omreizen via Utrecht geen alternatief was om tijdig bij de bespreking te zijn ben ik toen de trein terug was in Arnhem, terug gekeerd naar 's-Hertogenbosch, waar ik om 11:15 uur aankwam.
Bij het uitchecken werd een bedrag van € 10,- in rekening gebracht.
Hiermee ben ik het niet eens. Bij deze situatie waarbij de NS mij niet op tijd naar mijn bestemming heeft kunnen brengen en niet conform de informatie die de dienstregeling verstrekt op het moment waarop ik vertrokken ben uit 's-Hertogenbosch, is het niet terecht dat € 10,- voor niet in- en uitchecken aan mij in rekening gebracht wordt.
Bij directe navraag bij het informatieloket in 's-Hertogenbosch kreeg ik als antwoord: 'Dat ik toch gereisd had'. Dit is onbegrijpelijk. De medewerker toonde geen enkel begrip voor de situatie.
Mijns inziens moet NS in dergelijk gevallen deze € 10,- niet in rekening brengen en ben ik van mening dat de NS mij deze € 10,- moeten restitueren.

Moneyman
Berichten: 30087
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Boete NS bij in- en uitchecken vanwege ongeval

Ongelezen bericht door Moneyman »

Is hier sprake dan een boete of van de reguliere reiskosten? Kan je niet gewoon je geld terugvragen via deze regeling: http://www.ns.nl/klantenservice/geld-te ... eizen.html

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Boete NS bij in- en uitchecken vanwege ongeval

Ongelezen bericht door BL2 »

.......Mijns inziens moet NS in dergelijk gevallen deze € 10,- niet in rekening brengen en ben ik van mening dat de NS mij deze € 10,- moeten restitueren.......
- 10,00 euro is het instaptarief, dat in rekening is gebracht omdat je langer dan een uur in Den Bosch bent geweest, tenminste dat denkt de apparatuur.
- Hieruit blijkt verder dat je niet uit en ingechekt hebt te Arnhem
- Je hebt zwart gereden tussen Arnhem en Den Bosch


- Heb je al een poging ondernomen om het geld via NS terug te krijgen, of ga je eerst alhier klagen......
- Hoe doe je dat als je met de auto was gegaan, en door een ongeluk elders niet verder kon, verspilde brandstof teruggeeist bij de pomp ?
Laatst gewijzigd door BL2 op 11 nov 2016 02:34, 1 keer totaal gewijzigd.

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Boete NS bij in- en uitchecken vanwege ongeval

Ongelezen bericht door BL2 »

John% schreef:Ik ben op 10 november 2016 in 's-Hertogenbosch in de Intercity van 08:44 uur naar Zwolle gestapt, voor een bespreking in Deventer, om 10:30 uur.
Na station Arnhem werd het bericht omgeroepen dat de train niet verder kon rijden en terug zou rijden naar Arnhem. Het bleek een ongeval met een persoon te zijn en de verstoring zou tot 13:00 uur duren, volgens het omroepbericht.
Omdat omreizen via Utrecht geen alternatief was om tijdig bij de bespreking te zijn ben ik toen de trein terug was in Arnhem, terug gekeerd naar 's-Hertogenbosch, waar ik om 11:15 uur aankwam.
Bij het uitchecken werd een bedrag van € 10,- in rekening gebracht.
Hiermee ben ik het niet eens. Bij deze situatie waarbij de NS mij niet op tijd naar mijn bestemming heeft kunnen brengen en niet conform de informatie die de dienstregeling verstrekt op het moment waarop ik vertrokken ben uit 's-Hertogenbosch, is het niet terecht dat € 10,- voor niet in- en uitchecken aan mij in rekening gebracht wordt.
Bij directe navraag bij het informatieloket in 's-Hertogenbosch kreeg ik als antwoord: 'Dat ik toch gereisd had'. Dit is onbegrijpelijk. De medewerker toonde geen enkel begrip voor de situatie.
Mijns inziens moet NS in dergelijk gevallen deze € 10,- niet in rekening brengen en ben ik van mening dat de NS mij deze € 10,- moeten restitueren.
Waar baseer je op dat deze euro 10,00 een boete is, dit is het immers niet, zie mijn post hierboven.
Voor de duidelijkheid: Enkele reis Arnhem > Den bosch is 62 tariefeenheden is E 11,30 (2 de klasse).

stofzuigertje

Re: Boete NS bij in- en uitchecken vanwege ongeval

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Met een formulier halen bij loket als dat nog open is.... kun je kosten terug halen.

De afgelegde afstand word waardeloos als eindpunt niet haalbaar is en de reis en tijd zijn vastgelegd.
Gewoon insturen formulier en je krijgt alles terug.

witte angora
Berichten: 30792
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Boete NS bij in- en uitchecken vanwege ongeval

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2 schreef:
.......Mijns inziens moet NS in dergelijk gevallen deze € 10,- niet in rekening brengen en ben ik van mening dat de NS mij deze € 10,- moeten restitueren.......
- 10,00 euro is het instaptarief, dat in rekening is gebracht omdat je langer dan een uur in Den Bosch bent geweest, tenminste dat denkt de apparatuur.
- Hieruit blijkt verder dat je niet uit en ingechekt hebt te Arnhem
- Je hebt zwart gereden tussen Arnhem en Den Bosch
Nogal wat aannames...

Waarop baseer je je stelling dat 10 euro het instaptarief is? Het instaptarief is een paar centen, maar zeker geen 10 euro.
Waarom baseer je je stelling dat de TS zwart heeft gereden tussen Arnhem en Den Bosch? Hij heeft in Arnhem niet in- en uitgecheckt, uiteraard, hij was nog onderweg maar kwam niet op de bestemming. Hij heeft kennelijk alleen ingecheckt in Den Bosch, en daar ook weer uitgecheckt. Volgens de gegevens is hij dus urenlang het station niet uit geweest. En dát zou dus die 10 euro kunnen verklaren, als zijnde een fictief bedrag voor een treinreis waarvan de NS niet kan verklaren waar het heen ging.

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Boete NS bij in- en uitchecken vanwege ongeval

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:
BL2 schreef:
.......Mijns inziens moet NS in dergelijk gevallen deze € 10,- niet in rekening brengen en ben ik van mening dat de NS mij deze € 10,- moeten restitueren.......
- 10,00 euro is het instaptarief, dat in rekening is gebracht omdat je langer dan een uur in Den Bosch bent geweest, tenminste dat denkt de apparatuur.
- Hieruit blijkt verder dat je niet uit en ingechekt hebt te Arnhem
- Je hebt zwart gereden tussen Arnhem en Den Bosch
Nogal wat aannames...

Waarop baseer je je stelling dat 10 euro het instaptarief is? Het instaptarief is een paar centen, maar zeker geen 10 euro.
Waarom baseer je je stelling dat de TS zwart heeft gereden tussen Arnhem en Den Bosch? Hij heeft in Arnhem niet in- en uitgecheckt, uiteraard, hij was nog onderweg maar kwam niet op de bestemming. Hij heeft kennelijk alleen ingecheckt in Den Bosch, en daar ook weer uitgecheckt. Volgens de gegevens is hij dus urenlang het station niet uit geweest. En dát zou dus die 10 euro kunnen verklaren, als zijnde een fictief bedrag voor een treinreis waarvan de NS niet kan verklaren waar het heen ging.
Geen aanames, maar gewoon heel simpel:

-> De 10,00 euro is het instaptarief wat van de kaart wordt gehaald bij Inchecken bij NS als je met korting reist, reis je zonder korting dan is het instaptarief zelfs Euro 20,00. It bedrag moet ook minimaal op de Chipkaart staan. De latere ritprijs wordt met het instapratief verrekend, mits je op een ander station uitcheckt, dat heeft TS niet gedaan. Bij een verblijf langer dan een uur op het station ben je het instaptarief kwijt.

-> TS heeft zwart gereist tussen Arnhem en Den Bosch omdat deze niet heeft uitgecheckt en opnieuw heeft ingecheckt te Arnhem. Hij heeft dus richting instapstation gereisd, en dat is gewoon zwartreizen.

-> De kans dat TS zijn 10,00 euro terugkrijgt is eigenlijk nihil. Nergens uit zijn reisgegevens blijkt dat hij uberhaupt op reis is gegaan, laat staan dat hij (door ontbreken uit en incheck aldaar) in Arnhem is geweest. Als TS zijn kaart (laat) uitleest ziet hij ook dat hij alleen urenlang in Den Bosch op het station is geweest.........

-> De topictitel is gewoon onzin, de 10,00 euro is GEEN boete !

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Boete NS bij in- en uitchecken vanwege ongeval

Ongelezen bericht door berndv »

BL2 schreef: -> De kans dat TS zijn 10,00 euro terugkrijgt is eigenlijk nihil. Nergens uit zijn reisgegevens blijkt dat hij uberhaupt op reis is gegaan, laat staan dat hij (door ontbreken uit en incheck aldaar) in Arnhem is geweest. Als TS zijn kaart (laat) uitleest ziet hij ook dat hij alleen urenlang in Den Bosch op het station is geweest.........
dus wat voor bewijs heeft de ns om deze kosten dan legitiem in rekening te brengen? Als ik naar de supermarkt ga en ik koop niets, hoef ik toch ook niet bij de kassa x bedrag af te rekenen, gewoon omdat ik binnen ben geweest?

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Boete NS bij in- en uitchecken vanwege ongeval

Ongelezen bericht door BL2 »

Als je je even verdiept in de reisregels zie je hoe het werkt. Bij NS verblijven binnen de poortjes is tot een duur van 1 uur gratis, bij uitchecken op hetzelfde station dus (bv als wegbrenger van iemand) wordt het instaptarief voor honderd procent teruggestort. Blijf je langer dan ben je dit instaptarief kwijt.

Waarom: Heel simpel, om te voorkomen dat mensen reizen naar een station zonder poortjes, daar niet uitchecken en ook niet inchecken, en later op de dag weer terugreizen naar hun beginstation (bv als forens). Op het eindstation wel uitchecken, dan reizen ze dus altijd gratis (zolang er geen conducteur langs komt).

Nogmaals dus: Het is geen boete !

Ook een supermarkt kan toegang heffen, zoals op beursen ook gebeurd.......

Gesloten