LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reizen per trein met keuzedag

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
hansfalk
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 sep 2018 17:03

Reizen per trein met keuzedag

Ongelezen bericht door hansfalk »

NS heeft de actie dat je met een dalvoordeel abonnement en keuzedagen, 7 keer per jaar gratis kunt reizen op werkdagen voor 06.30 of na 09.00 en in het weekend de hele dag.
Nu werkte dat tot 1 januari 2018 prima, wij checken in om 06.20 in Raalte, stappen over in Zwolle en reizen verder.
Vanaf 1 januari 2018 heeft NS het traject Raalte -Zwolle moeten afstaan aan Blauwnet, en vanaf dat moment gaat het fout.
Wij moeten in Zwolle nu uitchecken bij Blauwnet en inchecken bij NS, en dat wordt dan niet geregistreerd als een overstap maar bij de NS als inchecken in de spits en daardoor reis je op saldo tegen vol tarief ( dus ook niet tegen korting)in plaats van met keuzedag.
Iedere keer belde ik dan met de klantenservice en meestal kost me dat een uur, maar dan kreeg ik uiteindelijk mijn geld weer teruggestort.
In Augustus was het weer raak, maar nu heb ik het maar per mail aangekaart, daarop was de 1ste reactie van het hoofd van de klantenservice dat ik bij NS reis in de spits, dus ik kreeg geen geld terug.
Daarop heb ik gereageerd met een verwijzing naar hun omschrijving van het reizen met keuzedag, en dat er nergens gesproken wordt over dat het niet geld bij overstappen in de spits, maar met keuzedag mag je starten met reizen voor 06.30 en is geldig bij NS,Arriva, Blauwnet enz.
Het resultaat was dat ik dus wel weer mijn geld terug kreeg.
Toen heb ik de vraag neergelegd of de fout met de registratie aangepast wordt, het antwoord daarop was nee.
Ik heb van meerdere mensen gehoord dat ze ook dit probleem hebben ( en die waren heel verbaast dat ik mijn geld teruggestort heb gekregen), een aantal daarvan gaat nu met de auto in plaats van met de trein.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Reizen per trein met keuzedag

Ongelezen bericht door Lowieze »

In juli en augustus mag u toch de hele dag reizen met de keuzedag, dan bent u toch niet aan een tijd gebonden?
Overigens reist u met een keuzedag natuurlijk niet gratis, u heeft die keuzedagen gekocht bij uw abonnement.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Reizen per trein met keuzedag

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij is de voorwaarde niet dat je reis buiten de spits begint, maar dat je buiten de spits incheckt. Op het moment dat je tijdens de spits van vervoerder wisselt, ga je uitchecken en opnieuw inchecken. En dan voldoe je dus niet meer aan de voorwaarden.

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Reizen per trein met keuzedag

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Indien je overstapt van de ene vervoerder, na de andere vervoerder. Indien je dan in de spits wisselt van vervoerder, dan mogen ze het vol tarief rekenen. Dit staat vermeldt op de website van de NS. Op het moment dat je van vervoerder wisselt, gelden op dat moment die bij je keuzedag en abonnement horen. Het heeft te maken met de tijd dat je uit doet checken en daar weer inchecken. Dat je klantenservice van NS het bedrag aan je terug betaalt is aardig. Er staan voorwaarden bij je abonnement wat je hebt. maar er staan ook voorwaarden omtrent in- en uitchecken tussen verschillende vervoerders. Bij de laatste staat bij, dat de voorwaarden op dat tijdstip gelden van in- en uitchecken.
Het zou makkelijker zijn als ze overal in Nederland hetzelfde systeem zouden hebben als in Alphen a/d Rijn en in Gouda. Daar hebben ze tegenwoordig ook 2 vervoerders. Daar staan 2 in- uitcheckpalen. De 1 voor NS en 1 voor NS en andere vervoerder samen op 1 paal. Zouden ze overal moeten doen. dat zou misschien een oplossing zijn voor het probleem.
In juli en augustus mag je de hele dag je keuzedag gebruiken.

mcat
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 jan 2007 20:25

Re: Reizen per trein met keuzedag

Ongelezen bericht door mcat »

Bij een oud voordeelurenabonnement (korting na 9.00 uur en in de middagspits, wordt niet meer verkocht) kan in juli en augustus de hele dag op een keuzedag gereisd worden. Bij een dalvoordeelabonnement ( korting van 9.00 tot 16.00 en 18.30 tot 6.30 uur) gelden in juli en augustus de normale daluren en kan er niet de hele dag op een keuzedag gereisd worden, maar alleen tijdens de daluren.

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Reizen per trein met keuzedag

Ongelezen bericht door BL2 »

Beertje1975, dat wat je schrijft over te Alphen en Gouda is onjuist, Abellio en NS zijn hetzelfde, de ene is een dochter van de andere.
Abellio heeft het rijden van hun treinen, onder de vlag van R-Net uitbesteed aan NS.
Daarom zijn de chippalen ook hetzelfde en hoef je niet om te checken.

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Reizen per trein met keuzedag

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Bedankt omtrent traject Gouda - Alphen a/d Rijn. Tijdje terug heb ik op dat traject gereisd, dus vandaar dat dit me opviel.

oberniki
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mei 2015 16:41

Re: Reizen per trein met keuzedag

Ongelezen bericht door oberniki »

Waarom zullen we het ook makkelijk doen.........liefst zo ingewikkeld mogelijk (niet alléén bij NS), "vroeger" liet je je vervoersbewijs afstempelen en reizen maar.....instappen - overstappen of uitstappen zo vaak en veel je wilt.........

litsenj
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2016 11:26

Re: Reizen per trein met keuzedag

Ongelezen bericht door litsenj »

Het OV in Nederland verdient een nieuwe slogan: "Leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker".
Lang leve de marktwerking, maar de consument ziet door alle verschillende aanbieders en mogelijke kortingen (met bijbehorende voorwaarden) de laagste prijs niet.

Ik begrijp nog wel dat er in de spits een vol tarief geldt. Maar de daluren moeten toch standaard heel veel goedkoper kunnen? Natuurlijk zonder allerlei ingewikkelde kortingsacties, voordeelabonnementen en incheckproblemen.

Gesloten