LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Treinkaart met verkeerde datum gekocht, NS wil / kan niet wijzigen

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Ellen Zhu
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2019 12:15

Treinkaart met verkeerde datum gekocht, NS wil / kan niet wijzigen

Ongelezen bericht door Ellen Zhu »

Geachte heer/ mevrouw,

morgen( 09- jan) moet ik naar Den Haag gaan vanwege mijn werk daarom heb ik vandaag( 08-Jan) alvast een trein kaart gekocht via ns.nl/riesplaner.
na dat ik email heb gekregen van NS Reizigers <[email protected]>, ging ik mijn kaart ophalen. toen ik mijn retour treinkaart uitgeprint had, zag ik dat een verkeerd geldig datum opstond! dat retour kaart is geldig op 08 jan.
voor ik ging betalen heb ik echt reis datum op 09 Jan geklikt. due ik heb meteen de klant servies gebeld om treinkaartje te verzetten na 09 jan.
helaas zei de ns klant servies medewerkster dat zij mij niet meer kan helpen om datum te verzetten en ik kan ook niet mijn geld terug krijgen. ik moet gewoon opnieuw een retour kaar gaan kopen voor morgen!

Mijn vraag is, mag NS dit doen?
als een consument heb ik echt geen recht op om mijn ongebruikt kaart geld terug vragen terwijl dat een fout is van de website?
als dit elke daag gebeurt is, hoe veel klanten er zijn zoals ik? NS is een belangrijk vervoermiddel in Nederland.


ik hoop dat u mij kan helpen!

met vriendelijk groet,

Ellen Zhu

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Treinkaart met verkeerde datum gekocht, NS wil / kan niet wijzigen

Ongelezen bericht door BL2 »

Ellen Zhu schreef:
08 jan 2019 12:41
Geachte heer/ mevrouw,

morgen( 09- jan) moet ik naar Den Haag gaan vanwege mijn werk daarom heb ik vandaag( 08-Jan) alvast een trein kaart gekocht via ns.nl/riesplaner.
na dat ik email heb gekregen van NS Reizigers <[email protected]>, ging ik mijn kaart ophalen. toen ik mijn retour treinkaart uitgeprint had, zag ik dat een verkeerd geldig datum opstond! dat retour kaart is geldig op 08 jan.
voor ik ging betalen heb ik echt reis datum op 09 Jan geklikt. due ik heb meteen de klant servies gebeld om treinkaartje te verzetten na 09 jan.
helaas zei de ns klant servies medewerkster dat zij mij niet meer kan helpen om datum te verzetten en ik kan ook niet mijn geld terug krijgen. ik moet gewoon opnieuw een retour kaar gaan kopen voor morgen!

Mijn vraag is, mag NS dit doen?
als een consument heb ik echt geen recht op om mijn ongebruikt kaart geld terug vragen terwijl dat een fout is van de website?
als dit elke daag gebeurt is, hoe veel klanten er zijn zoals ik? NS is een belangrijk vervoermiddel in Nederland.


ik hoop dat u mij kan helpen!

met vriendelijk groet,

Ellen Zhu

Wij gaan en kunnen u hier niet helpen, en NS ook niet.
Dit zijn nu eenmaal de voorwaarden bij aanschaf E-ticket. Een geopend E-ticket wordt nooit veranderd of teruggenomen, de kans op fraude is veel te groot.

Waarom reis je trouwens op zo'n E-ticket, met de OV-chipkaart gaat het veel eenvoudiger ?

[Tekst verwijderd]
Dat de site eigenhandig de datum veranderd zonder dat je dit kan zien, lijkt me ongeloofwaardig.
Laatst gewijzigd door Radar op 08 jan 2019 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Off topic / niet-onderbouwde uitlating

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Treinkaart met verkeerde datum gekocht, NS wil / kan niet wijzigen

Ongelezen bericht door witte angora »

Het probleem is dus dat er op de kaart de dag van vandaag staat. Daarmee is hij vandaag geldig, en kan hij vanochtend al gebruikt zijn. Voor kaarten die - mogelijk - al gebruikt zijn geeft de NS inderdaad geen geld terug.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Treinkaart met verkeerde datum gekocht, NS wil / kan niet wijzigen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Tja, of uw kaart van vandaag ongebruikt is kan niemand controleren. Nog niet alle stationnen hebben poortjes en niet in elke trein wordt gecontroleerd. Dus een kaartje van vandaag kunt u niet meer terug geven, wellicht dat de NS dit wel doet met treinkaartjes met een datum in de toekomst, maar op de dag zelf niet.

U beweert dat de website een fout heeft. Dan zal u dit moeten kunnen onderbouwen en bewijzen dat u ook echt de 9de hebt aangeklikt. Daarbij zou er een enorme klachtenstroom op gang moeten komen als de NS verkeerde data op de kaartjes zet. Iets zegt mij dat u zelf een verkeerde datum aangeklikt hebt.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Treinkaart met verkeerde datum gekocht, NS wil / kan niet wijzigen

Ongelezen bericht door berndv »

NeoDutchio schreef:
08 jan 2019 13:15
Iets zegt mij dat u zelf een verkeerde datum aangeklikt hebt.
dat denk ik ook. Of beter gezegd, de datum juist niet aangeklikt en dat de default datum op vandaag staat en mits niet gewijzigd, dus vandaag blijft.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Treinkaart met verkeerde datum gekocht, NS wil / kan niet wijzigen

Ongelezen bericht door BL2 »

Controlle vanuit NS of een E-ticket al gebruikt is, is onmogelijk, omdat er GEEN in- of uitcheckverplichting is.
Met de barcode kan slechts het eventuele poortje geopend worden.
Er zit immers geen chip in (je eigen printpapier).

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Treinkaart met verkeerde datum gekocht, NS wil / kan niet wijzigen

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
08 jan 2019 13:14
Het probleem is dus dat er op de kaart de dag van vandaag staat. Daarmee is hij vandaag geldig, en kan hij vanochtend al gebruikt zijn. Voor kaarten die - mogelijk - al gebruikt zijn geeft de NS inderdaad geen geld terug.

De voorwaarden van een e-ticket zijn dat ze niet geretourneerd kunnen worden, ook al ligt de (verkeerd ingevulde) datum nog in de toekomst.
Laatst gewijzigd door Lowieze op 08 jan 2019 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Treinkaart met verkeerde datum gekocht, NS wil / kan niet wijzigen

Ongelezen bericht door k2p »

kun je het probleem reproduceren, zonder af te rekenen? kun je zien dat ergens in de procedure de datum wordt terug gezet?
en de bevestigingsmail die je kreeg, stond daar een verkeerde datum in?

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Treinkaart met verkeerde datum gekocht, NS wil / kan niet wijzigen

Ongelezen bericht door Costnix »

Er wordt wel eens een verkeerd e-kaartje uit coulance vergoed. Dit hangt van de omstandigheden af.
Kijk eens op de NS community en stel dakar uw vraag.
Wat leesvoer over het onderwerp is:
https://community.ns.nl/search?q=verkeerde%20datum
U kunt ook zelf de vraag stellen op:
https://community.ns.nl

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Treinkaart met verkeerde datum gekocht, NS wil / kan niet wijzigen

Ongelezen bericht door BL2 »

Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen wordt er uit coulance wel eens geld terug gegeven door NS.
Denk hierbij aan een ongepland langer verblijf in het buitenland door uitval vlucht of een overlijden.
Dit moet dan natuurlijk wel bewezen worden...

Verder houd NS zich vanzelfsprekend altijd aan haar eigen voorwaarden.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Treinkaart met verkeerde datum gekocht, NS wil / kan niet wijzigen

Ongelezen bericht door Lowieze »

BL2 schreef:
08 jan 2019 18:39
Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen wordt er uit coulance wel eens geld terug gegeven door NS.
Denk hierbij aan een ongepland langer verblijf in het buitenland door uitval vlucht of een overlijden.
Dit moet dan natuurlijk wel bewezen worden...

Verder houd NS zich vanzelfsprekend altijd aan haar eigen voorwaarden.

We hebben het hier over een e-ticket waarmee je met de trein kan reizen zonder ov-chipkaart. Wat heeft een verblijf in het buitenland daar mee te maken?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Treinkaart met verkeerde datum gekocht, NS wil / kan niet wijzigen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat is toch volstrekt helder?

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Treinkaart met verkeerde datum gekocht, NS wil / kan niet wijzigen

Ongelezen bericht door BL2 »

Je koopt een E-ticket van te voren, neemt deze mee op reis, helaas vliegt het vliegtuig niet op geplande dag terug.
Ook dan is er slechts sprake van coulance, door toch geld terug te geven.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Treinkaart met verkeerde datum gekocht, NS wil / kan niet wijzigen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

BL2 schreef:
08 jan 2019 22:03
Je koopt een E-ticket van te voren, neemt deze mee op reis, helaas vliegt het vliegtuig niet op geplande dag terug.
Ook dan is er slechts sprake van coulance, door toch geld terug te geven.
Ik ga op vakantie en ik neem mee.....een treinkaartje. Waarom niet gewoon een kaartje uit de automaat halen onderweg van de gate naar de trein?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Treinkaart met verkeerde datum gekocht, NS wil / kan niet wijzigen

Ongelezen bericht door witte angora »

Een e-ticket is een euro goedkoper dan uit de automaat op het station.

Maar ik denk dat we nu wat van de oorspronkelijke vraag af gaan wijken.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Treinkaart met verkeerde datum gekocht, NS wil / kan niet wijzigen

Ongelezen bericht door BL2 »

En na aankomst op de luchthaven kan het je net één trein schelen, geen kaartje kopen en niet hoeven inchecken.
Maar een E-ticket heeft dus ook (flinke) nadelen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Treinkaart met verkeerde datum gekocht, NS wil / kan niet wijzigen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik weet dat als je iets op datum bestelde, via het Scrol wieltje wel eens die veranderde....

Naast de NS had ik op de auto onderdelen site plotseling een Diesel, geen Benzine meer....
Een vaker voorkomend probleem en voor je naar volgende betaal pagina gaat even controleren of niets verschoven is.

Via de App op telefoon is het ook te koop dus niets printen, gewoon bij bagage band Schiphol even een enkele reis boeken... op vandaag en je bent bezig tijdens het wachten. Die App is gratis en je betaalde online... zo makkelijk en als je ziek word zit je morgen niet met ongebruikt kaartje! Gewoon vlak voor vertrek is voldoende.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Treinkaart met verkeerde datum gekocht, NS wil / kan niet wijzigen

Ongelezen bericht door berndv »

Heb het net even geprobeerd om een kaartje te bestellen en gekeken of en hoe je hier een fout in kunt maken. Op scherm 1 vul je het van en naar station in, alsmede de datum. De datum kan je verschuiven met 2 pijltjes of door op een agenda te klikken. Scrollwieltjes of dergelijke hebben hier geen invloed op.

Dan klik je op "bekijk ticketprijs". Het nu volgende scherm heet "koop een kaartje". Hier kies je of je een retour of enkeltje wilt, 1e of 2e klas, aantal kaartjes en of je via NS of andere aanbieders wenst te reizen. De gehele tijd blijft rechts in beeld het overzicht van je bestelling staan, dus het van en naar station en de datum, ook staat hier de prijs vermeld. Dus keurig een overzichtje van je bestelling. Daarna klik je op de knop "reizigers".

In het nu volgende scherm vul je de naam van de reiziger in. Ook nu blijft rechts het overzicht van je bestelling de gehele tijd zichtbaar. Dus het van en naar station en de datum. Als je klaar bent, klik je op "naar betaalwijze".

Nu vul je je mailadres in, kies je de betaalwijze, ga je akkoord met de voorwaarden, kan je kiezen om nieuwsbrieven en dergelijke te ontvangen. Ook nu staat nog steeds rechts het overzicht van je bestelling, met datum.

Voordat ts het kaartje in de mail had, heeft ts naast het scherm om de datum te selecteren, nog 3 schermen gehad met een besteloverzicht waarop de datum stond. Tenzij hier continu en aantoonbaar (vooral dat laatste zal onmogelijk zijn) de juiste datum had en op het ticket een verkeerde datum, heeft ts gewoon niet opgelet tijdens het plaatsen van de bestelling.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Treinkaart met verkeerde datum gekocht, NS wil / kan niet wijzigen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Komkommertijd schreef:
10 jan 2019 09:30

Via de App op telefoon is het ook te koop dus niets printen, gewoon bij bagage band Schiphol even een enkele reis boeken... op vandaag en je bent bezig tijdens het wachten. Die App is gratis en je betaalde online... zo makkelijk en als je ziek word zit je morgen niet met ongebruikt kaartje! Gewoon vlak voor vertrek is voldoende.

Is ook een prima tip, net voor je reis met NS je ticket downloaden. Wel even opletten dat je smartphone voldoende opgeladen is om met het ticket te kunnen reizen 😄

ErnieG
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mar 2017 18:22

Re: Treinkaart met verkeerde datum gekocht, NS wil / kan niet wijzigen

Ongelezen bericht door ErnieG »

berndv schreef:
10 jan 2019 09:42
Nu vul je je mailadres in, kies je de betaalwijze, ga je akkoord met de voorwaarden, kan je kiezen om nieuwsbrieven en dergelijke te ontvangen. Ook nu staat nog steeds rechts het overzicht van je bestelling, met datum.

Voordat ts het kaartje in de mail had, heeft ts naast het scherm om de datum te selecteren, nog 3 schermen gehad met een besteloverzicht waarop de datum stond. Tenzij hier continu en aantoonbaar (vooral dat laatste zal onmogelijk zijn) de juiste datum had en op het ticket een verkeerde datum, heeft ts gewoon niet opgelet tijdens het plaatsen van de bestelling.
Je houdt hier op voordat je definitief het kaartje koopt en betaalt, maar volgens de TS gaat het daarna juist fout.

Gesloten