LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] boete trein

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Hansw
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 apr 2004 12:01

boete trein

Ongelezen bericht door Hansw »

Mijn kleinzoon heeft een studenten ov kaart , omdat hij de trein moest halen naar school was hij niet instaat uit te checken en kreeg bij een andere vervoerder Arriva een boete van 60 euro in de trein .
Alhoewel hij door de weeks met alle vervoerders mag reizen .
Kan hij bezwaar maken tegen deze boete

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: boete trein

Ongelezen bericht door witte angora »

Je bedoelt dat hij 'niet in staat' was in te checken bij Arriva? Bij mijn weten kun je pas ergens inchecken als je elders uitgecheckt bent. In dat geval kan de boete wel kloppen.

Dat hij met alle vervoerders mag reizen doet niet ter zake. Je zult moeten inchecken bij de vervoerder waar je mee reist, en je moet weer uitchecken als je je reis bij die vervoerder beëindigd. Zo is het nu eenmaal geregeld.

Uiteraard kan hij bezwaar maken bij Arriva, wat ze ermee doen weet ik niet. De beslissing ligt daar.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: boete trein

Ongelezen bericht door moederslink »

Als je met alle vervoerders mag reizen moet je toch op het perron in -en uitchecken wanneer je verandert van vervoerder, bv van NS naar Arriva .
Door tijdgebrek niet uitgecheckt bij bv NS en toch overgestapt naar Arriva , betekent dat je op dat moment geen geldig vervoersbewijs hebt voor Arriva en dus ' zwart ' reist .
Het enige dat ik kan bedenken in deze is bij het Ticketservicekantoor het eea uitleggen en rekenen op coulance.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: boete trein

Ongelezen bericht door witte angora »

Beste Youss, lees dit eerst eens, uit je eigen link:
Waarom is er dan toch verwarring?
Nederland kent verschillende openbaarvervoersbedrijven. Op dit moment is het nog
zo dat verschillende bedrijven dit verschillend geregeld hebben. En er zijn ook
veel verschillende abonnementen en vormen om te betalen voor je reis. De regels
bij NS zijn duidelijk: mensen met een vast vrij reizen abonnement krijgen op een
volledig afgekochte dag nooit een boete.
De zoon van de TS krijgt geen boete van de NS, maar van Arriva. Die gaan er kennelijk anders mee om.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: boete trein

Ongelezen bericht door mahadma »

Uw kleinzoon weet waarschijnlijk best wel dat er altijd in en uitgecheckt moet worden. Dus ook weet hij als hij niet incheckt dus formeel zwart reist. Dus de smoes: niet in staat om in te checken zal geen hout snijden bij een bezwaar. Inchecken kost amper een paar seconden ...........

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: boete trein

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je niet uit, kun je ook niet in cheken en dan kreeg Arriva niets van deze door overheid betaalde kaart.
Door deze fout loopt dus Arriva geld mis.

Gratis reizen is dus aan regels geboden.
Jammer maar boete is terecht.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: boete trein

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

@ youss,

Met defecte of matig werkende poortje ga je vrijuit... maar bewust niet scannen om de trein die al klaar staat halen is voor eigen risico.
En eerdere uitspraken zijn geen garantie voor anderen helaas.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: boete trein

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Binnen 14 dagen bezwaar maken bij de vervoerder die de boete uitgeschreven heeft.
Veel vervoerders hebben een coulanceregeling waar je 3 keer per jaar gebruik van kunt maken.
Kijk b.v. maar eens bij GVB (amsterdam)

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: boete trein

Ongelezen bericht door Revoked »

Maar van de trein naar de ... euh...bus(?) , dan moet je toch eerst door poortjes oid?
Ik begrijp echt geen hol meer van het openbaar vervoer.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: boete trein

Ongelezen bericht door Berteman »

Uit ervaring weet ik dat het soms erg lastig is om in geval van een zeer korte overstap (of bij vertraging) tijdig om te checken: bij de ene maatschappij uit te checken en bij de andere weer in te checken.

Je zou inmiddels mogen verwachten dat men anno 2020 een simpel systeem kan ontwerpen, dat het alsmaar uit- en inchecken niet meer hoeft. Het probleem dat het openbaar vervoer steeds meer versnippert wordt nu bij de reiziger neergelegd, terwijl die daar niet om vraagt.

Of de boete van de kleizoon van TS terecht is of niet: met een abonnement is er sprake van afgekocht reisrecht. Of men dan zonder geldig plaatsbewijs in de trein kan zitten is discutabel, ingecheckt of niet. In bezwaar gaan tegen de boete kan altijd en het moet toch wel héél raar zijn, als die niet wordt kwijt gescholden.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: boete trein

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik zou, als ik uw kleinzoon was, zeker bezwaar maken. Hij had tenslotte een geldig vervoerbewijs en reed niet zwart. Met de ov-studentenkaart is er al voor de rit betaald.
Niet geschoten is altijd mis.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: boete trein

Ongelezen bericht door Lowieze »

Revoked schreef:
01 feb 2020 19:17
Maar van de trein naar de ... euh...bus(?) , dan moet je toch eerst door poortjes oid?
Ik begrijp echt geen hol meer van het openbaar vervoer.
Haha, dat laatste geloof ik ook. De kleinzoon van TS is overgestapt naar een trein van Arriva.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: boete trein

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
01 feb 2020 19:27
Revoked schreef:
01 feb 2020 19:17
Maar van de trein naar de ... euh...bus(?) , dan moet je toch eerst door poortjes oid?
Ik begrijp echt geen hol meer van het openbaar vervoer.
Haha, dat laatste geloof ik ook. De kleinzoon van TS is overgestapt naar een trein van Arriva.
Niet alle stations hebben poortjes ( zeker de kleinere niet ), dus ook bij overstap naar een bus hoeft dit niet altijd het geval te zijn.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: boete trein

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Binnen 7 dagen na boete kun je gebruikmaken van de toonrechtregeling:
Toonrecht:
Je mag 3 keer per jaar een toonrechtverzoek indienen in geval de boete is uitgeschreven in de vrij reizen periode van je abonnement. Abonnementen die onder de Arriva toonrecht regeling vallen zijn o.a.:
OV maand/jaar abonnement
Weekend vrij / Dal vrij abonnement
Studenten week OV of Studenten weekend OV
https://www.arriva.nl/consumenten/servi ... wat-nu.htm

Is het al langer geleden dan zou ik het toch gewoon proberen en om coulance vragen.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 01 feb 2020 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: boete trein

Ongelezen bericht door Berteman »

Komkommertijd schreef:
01 feb 2020 18:37
Als je niet uit, kun je ook niet in cheken en dan kreeg Arriva niets van deze door overheid betaalde kaart.
Door deze fout loopt dus Arriva geld mis.

Gratis reizen is dus aan regels geboden.
Jammer maar boete is terecht.
Denk je nu werkelijk dat de er op de kantoren van de vervoerders de in- en uitcheckgevens worden geanalyseerd en in het geval er een reis is gemaakt met een studentenabonnement, deze gegevens worden doorgestuurd naar ?, om iets betaald te krijgen? Echt de logica van een komkommer ...

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: boete trein

Ongelezen bericht door mahadma »

omdat hij de trein moest halen naar school was hij niet instaat uit te checken en kreeg bij een andere vervoerder Arriva een boete van 60 euro in de trein .In en uitchecken duurt samen geen 5 seconden.

Dus, kleinzoon zat in de bus/trein van Arriva en heeft daar niet kunnen uitchecken? En daardoor in de trein niet kunnen inchecken? Schrijf aub eens de exacte toedracht.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: boete trein

Ongelezen bericht door witte angora »

mahadma schreef:
01 feb 2020 21:52
In en uitchecken duurt samen geen 5 seconden.
Tenzij er meer mensen zijn die moeten uitchecken, er heel veel mensen zijn die moeten uitchecken, en er mensen voor je staan die het maar niet voor elkaar krijgen om uit te checken. En eerlijk is eerlijk: de overstaptijden zijn soms wel erg krap. Zo krap dat je in de reisplanner soms ziet staan: 'overstaptijd 34 minuten'. Er is wel een aansluiting die 4 minuten na aankomst vertrekt, maar als je het halve station door moet is het maar de vraag of je dat gaat redden.

We hebben een fantastisch OV-systeem, en dat meen ik serieus. Maar soms is het een fantastisch systeem om een betere conditie op te bouwen. :wink:

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: boete trein

Ongelezen bericht door witte angora »

youss schreef:
01 feb 2020 18:38
witte angora schreef:
01 feb 2020 17:30
Beste Youss, lees dit eerst eens, uit je eigen link:
Waarom is er dan toch verwarring?
Nederland kent verschillende openbaarvervoersbedrijven. Op dit moment is het nog
zo dat verschillende bedrijven dit verschillend geregeld hebben. En er zijn ook
veel verschillende abonnementen en vormen om te betalen voor je reis. De regels
bij NS zijn duidelijk: mensen met een vast vrij reizen abonnement krijgen op een
volledig afgekochte dag nooit een boete.
De zoon van de TS krijgt geen boete van de NS, maar van Arriva. Die gaan er kennelijk anders mee om.
Nee dat begrijp ik, maar in principe is deze boete nutteloos. Want er is geen sprake van zwartrijden. dit staat ook in het artikel.
Toch is het huidige beleid van de NS niet eens zo heel erg oud. Ik kan me nog een internetvriend herinneren die op een of andere manier ieder weekend wel een probleem had met inchecken, een boete kreeg, en zich dan weer kon melden bij de klantenservice van de NS. Daar kenden ze hem intussen wel. Juist omdat hij een weekendvrij abonnement had, maakte hij zich kwaad om de boetes die hij iedere keer kreeg. Dat is nu dus een stuk soepeler geworden.

Alleen komt er nu een ander punt om de hoek kijken: dat hele OV-chipgebeuren is indertijd vooral opgetuigd om iedere vervoerder het deel van de ritprijs te kunnen geven waar die recht op heeft. Juist door dat voortdurende in- en uitchecken weet je precies wie wanneer en waar gereden heeft. Dat wordt, als alle maatschappijen zo gaan werken, deels teniet gedaan.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: boete trein

Ongelezen bericht door Berteman »

mahadma schreef:
01 feb 2020 21:52
omdat hij de trein moest halen naar school was hij niet instaat uit te checken en kreeg bij een andere vervoerder Arriva een boete van 60 euro in de trein .In en uitchecken duurt samen geen 5 seconden.
In principe kan het in vijf seconden, ja. Maar het principe strookt niet altijd met de werkelijkheid: we zijn niet alleen op de wereld. In geval van een (ongeplande) spoorwijziging kan het voorkomen dat er omweg gemaakt moet worden om het juiste paaltje te vinden. En zeker in de spits is het druk en met veel overstappende reizigers is rijvorming bij de paaltjes eerder regel dan uitzondering.

Om die reden zijn de poortjes op Den Haag C nog steeds open: in de spits ontstaat gedrang en daardoor een veiligheidsrisico.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: boete trein

Ongelezen bericht door mahadma »

Berteman schreef:
01 feb 2020 23:28
mahadma schreef:
01 feb 2020 21:52
omdat hij de trein moest halen naar school was hij niet instaat uit te checken en kreeg bij een andere vervoerder Arriva een boete van 60 euro in de trein .In en uitchecken duurt samen geen 5 seconden.
In principe kan het in vijf seconden, ja. Maar het principe strookt niet altijd met de werkelijkheid: we zijn niet alleen op de wereld. In geval van een (ongeplande) spoorwijziging kan het voorkomen dat er omweg gemaakt moet worden om het juiste paaltje te vinden. En zeker in de spits is het druk en met veel overstappende reizigers is rijvorming bij de paaltjes eerder regel dan uitzondering.

Om die reden zijn de poortjes op Den Haag C nog steeds open: in de spits ontstaat gedrang en daardoor een veiligheidsrisico.
In dat geval de volgende trein nemen. Je WEET dat je in en uit moet checken.

Gesloten