OV-chipkaart komt te vervallen

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
17 mar 2021 09:47
Maar... stel dat de bankpas vervangen moet worden omdat hij kapot is. Die van mij gaan nog geen drie jaar mee, vergeleken met de OV-pas is de kwaliteit ronduit bedroevend. Dan moet alles vervangen worden wat er op staat. Maar dat kan pas als je die pas weer in huis hebt, dat kan al een dag of vijf duren. Pas daarna kun je aan de gang met de rest. Of gaat dat straks automatisch?
Als de pinpas kapot is, dan vervang je 'm, net als nu.
Denk dat de meeste mensen prima een dag zonder OV-kaart kunnen. Een dag zonder pinpas is een veel grotere uitdaging.
En voor de mensen die graag een backup van hun pinpas willen is er altijd de optie van de mobiele telefoon.

De kwaliteit van de pinpas is overigens prima. Ik heb in al die jaren dat we pinpassen hebben nog nooit een pinpas zelf vervangen. Op een gegeven moment komt de bank zelf met de nieuwe omdat de oude binnenkort gaat verlopen. Kwestie van fatsoenlijk met die dingen omgaan.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het tegendeel is ondertussen meer dan genoeg aangetoond
Probeer het eens.
Mijn ervaring is namelijk geheel anders. Ik zou niet meer zonder willen.
Maar welke kosten zijn nu verdubbeld?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door angel1978 »

en je argument hierbij tegen de OV kaart is?

l.c.visser
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 okt 2017 16:24

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door l.c.visser »

het is gevaarlijk om met je bankpas in te chekken. om dat vreemde je pas kunnen ontfutsellen.
laten we gewoon de ov pas behouden!! ik denk dat de meeste en vooral ouderen er zo over denken!!
en met de telefoon is het een heel gedoe zeker voor ouderen die vele geen mobiel hebben
dus mijn advies is behoud de ov chipkaart!!!!!

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door angel1978 »

het is gevaarlijk om met je bankpas in te chekken. om dat vreemde je pas kunnen ontfutsellen.
En dat is met de OV-kaart niet zo?
laten we gewoon de ov pas behouden!! ik denk dat de meeste en vooral ouderen er zo over denken!!
en met de telefoon is het een heel gedoe zeker voor ouderen die vele geen mobiel hebben
dus mijn advies is behoud de ov chipkaart!!!!!
Maar waarom dan?

Ed Hak
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 jul 2020 14:21

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door Ed Hak »

Het duurt nog even, maar als ik de tot nu toe bekende "feiten" goed lees dan ben je verplicht om een slimmere telefoon te hebben waarmee je kunt pinnen. Maar wat nu als je alleen een GSM hebt om te bellen in noodgevallen en helemaal geen behoefte hebt aan een telefoon met meer functie dan bellen en gebeld worden?
Kan je dan nog met het openbaar vervoer? Ik kan me niet voorstellen dat er telefoons beschikbaar gesteld worden voor deze groep met alleen de functies bellen/gebeld worden en bankieren. Indien dit utopisch geval toch werkelijkheid zou worden dan zal het duurder worden dan de huidige ov-kaart...........

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ed Hak schreef:
21 mar 2021 11:36
Het duurt nog even, maar als ik de tot nu toe bekende "feiten" goed lees dan ben je verplicht om een slimmere telefoon te hebben waarmee je kunt pinnen. Maar wat nu als je alleen een GSM hebt om te bellen in noodgevallen en helemaal geen behoefte hebt aan een telefoon met meer functie dan bellen en gebeld worden?
Kan je dan nog met het openbaar vervoer? Ik kan me niet voorstellen dat er telefoons beschikbaar gesteld worden voor deze groep met alleen de functies bellen/gebeld worden en bankieren. Indien dit utopisch geval toch werkelijkheid zou worden dan zal het duurder worden dan de huidige ov-kaart...........
Niemand wordt verplicht een smartphone te nemen om te kunnen reizen.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ed Hak schreef:
21 mar 2021 11:36
Het duurt nog even, maar als ik de tot nu toe bekende "feiten" goed lees dan ben je verplicht om een slimmere telefoon te hebben waarmee je kunt pinnen. Maar wat nu als je alleen een GSM hebt om te bellen in noodgevallen en helemaal geen behoefte hebt aan een telefoon met meer functie dan bellen en gebeld worden?
Kan je dan nog met het openbaar vervoer? Ik kan me niet voorstellen dat er telefoons beschikbaar gesteld worden voor deze groep met alleen de functies bellen/gebeld worden en bankieren. Indien dit utopisch geval toch werkelijkheid zou worden dan zal het duurder worden dan de huidige ov-kaart...........
Ik zou nog een keer lezen..
De mogelijkheid gaat komen om te gaan betalen met je 'normale' bankpas. Daarnaast komt er voor de mensen die dit willen ook de mogelijkheid om dit via een telefoon te doen. Ook zal er best een mogelijkheid blijven bestaan om gewoon een los kaartje te kopen.

AndreDierick
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 aug 2005 21:30

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door AndreDierick »

mijn gok is dat de OV chipcard met al zijn functies blijft bestaan, alleen kun je waarschijnlijk binnenkort ook met bankkaart en telefoon betalen. Volgens mij zijn de berichten over het einde van de OV Chipcard wat snel in de kranten geplaatst

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door grun »

angel1978 schreef:
21 mar 2021 11:41
Ook zal er best een mogelijkheid blijven bestaan om gewoon een los kaartje te kopen.
Niet in de bus. Bij een van de grootste vervoerders, Connexxion, is dat nu al het geval, bij de chauffeur kun je geen kaartje kopen. Ik ben zelf buschauffeur geweest in de strippenkaart periode, toen kon het nog wel. Sowieso zijn losse kaartjes extreem duur, dat is om het gebruik ervan te ontmoedigen. Het neemt veel te veel tijd in beslag, helemaal als de reiziger niet gepast betaalt. Daar is de planning niet op berekend. Daarnaast, en dat is misschien nog wel de belangrijkste reden, het vermindert de kans op overvallen. Hoe minder geld de chauffeur op zak heeft, hoe beter. Zie onderstaande link (even naar beneden scrollen).

https://www.connexxion.nl/nl/vervoerbewijzen

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kan in de bus niet meer contant betalen, maar wel pinnen. Dat je nu tijdelijk bij de buschauffeur geen kaartje kan kopen heeft te maken met Corona.

Wieskeb79
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 okt 2020 13:20

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door Wieskeb79 »

Ik vermoed dst het 'simpel' over op een app gaat. Of met je bankpas, dan staan daar je gegevens aan gekoppeld.

Als je telefoonaccu leeg is heb je pech al werkt je pinpas dan wel. Áls...... je betalen zonder pincode niet uit hebt gezet

noorkuiper
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 feb 2021 15:45

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door noorkuiper »

Hebben jullie je ov chipkaart al opgezegd

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

OV opzeggen om deze reden is niet nodig. OV chipkaart kan je ook niet opzeggen (is 5 jaar geldig), je abbonoment(en) op je OV chipkaart staat kan je na 1 jaar elk maand opzeggen.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Seinhuis schreef:
20 apr 2021 17:03
OV opzeggen om deze reden is niet nodig. OV chipkaart kan je ook niet opzeggen (is 5 jaar geldig), je abbonoment(en) op je OV chipkaart staat kan je na 1 jaar elk maand opzeggen.
Je kunt je OV kaart zeker wel beëindigen.
https://www.ov-chipkaart.nl/vervangen-o ... ndigen.htm

Gesloten