OV-chipkaart komt te vervallen

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dat werkt inderdaad prima, kan ik beamen.
Wij zijn vooral goed in het zoeken naar de uitzonderingen en beren op de weg :)

witte angora
Berichten: 30566
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar, sjohie, dat was dus een creditcard. Kon het ook met een bankpas?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dat zeg ik, meteen beren zoeken..
Maar het antwoord is ja, het kon ook gewoon met de bankpas.

https://explorista.nl/zo-werkt-openbaar ... %20opladen.

witte angora
Berichten: 30566
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door witte angora »

Je loopt weer te zeeleeuwen, angel. Een vraag stellen is wat anders dan beren zoeken.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door Jablan »

Hier is een zeebeer gevonden ;)

Meer on-topic: de OV-Chipkaart gaat er niet alleen uit, omdat er betere alternatieven zijn, ook omdat de vervoerders (en het Ministerie) eindelijk in de gaten krijgen, dat deze kaart een forse drempel voor het OV-gebruik is.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door mahadma »

Je betaalpas/telefoon moet dan wèl op contactloos betalen staan, En dàt zal ik nooit doen.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door angel1978 »

mahadma schreef:
16 mar 2021 12:29
Je betaalpas/telefoon moet dan wèl op contactloos betalen staan, En dàt zal ik nooit doen.
tja, dan koop je toch gewoon een 'normale' chipkaart. Is dat probleem ook opgelost.

Lowieze
Berichten: 6545
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door Lowieze »

mahadma schreef:
16 mar 2021 12:29
Je betaalpas/telefoon moet dan wèl op contactloos betalen staan, En dàt zal ik nooit doen.
Waarom moet dat?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Even tussendoor: er werd niet gezeeleeuwd (dat is steeds weer nieuwe vragen stellen), maar er werd goede informatie verstrekt.

Toen de OV-chipkaart werd ingevoerd waren er allerlei bezwaren (vaak terecht hoor, daar niet van). Nu verdwijnt hij weer op termijn, en dan is het ook niet goed. Kennelijk heeft die OV-chipkaart snel een plaatsje in het hart van de OV-reiziger veroverd.

Zelf mis ik de hardkartonnen kaartjes nog steeds.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door Jablan »

@Lowieze: Vanwege de NFC-chip.

De OV-chipkaart, je bankpas (creditcard) en telefoon hebben dezelfde technologie, waarbij de OV-Chipkaart standaard contactloos wordt uitgelezen. Bij een telefoon moet je de NFC actief aanzetten om met het ding te betalen, bij een bankpas actief uit laten zetten als je er geen gebruik van wilt maken.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

witte angora schreef:
14 mar 2021 18:02
Het is niet alleen dat contactloos betalen, maar de OV-chip staat er straks ook op. Dan kan een wildvreemde dus met mijn bankpas het hele land door crossen, en de rekening komt bij mij op de mat.
Want je OV kaart kon je niet verliezen met dezelfde gevolgen?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Lowieze schreef:
16 mar 2021 12:49
mahadma schreef:
16 mar 2021 12:29
Je betaalpas/telefoon moet dan wèl op contactloos betalen staan, En dàt zal ik nooit doen.
Waarom moet dat?
Dat moet ook niet.... De NFC technologie zit in je telefoon voor het betalen heb je een losse app nodig. Ook in je betaalpas wordt de NFC chip niet uitgezet enkel wordt er een vinkje gezet aan de bankzijde dat je het niet wilt gebruiken.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door angel1978 »

sylvesterb schreef:
16 mar 2021 13:33
witte angora schreef:
14 mar 2021 18:02
Het is niet alleen dat contactloos betalen, maar de OV-chip staat er straks ook op. Dan kan een wildvreemde dus met mijn bankpas het hele land door crossen, en de rekening komt bij mij op de mat.
Want je OV kaart kon je niet verliezen met dezelfde gevolgen?
En de portemonnee?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
16 mar 2021 10:16
Maar, sjohie, dat was dus een creditcard. Kon het ook met een bankpas?
Uit mijn hoofd, alles met een maestro logo ofzo, maar je moet wel een pas met NFC chip hebben, en toen deed nog niet elke Nederlandse bank er aan mee. Dat is inmiddels verbeterd volgens mij, misschien dat een obscuurdere pas van zeg bunq of knab het niet zal doen, maar die van de grote banken volgens mij allemaal wel. Eea staat ook wel op de Engelse OV site aangegeven. En anders is er de beproefde sjohie methode, generiek bekend als "trial and error".

Wat wel schrikken was, waren de reserveringen per transactie, die eind van de dag dan gecorrigeerd worden tot max 8 pond voor het reizen per 24h in zones 1 t/m 3 in Londen. Ik had op een gegeven moment 50+ pond aan reserveringen staan voor één dag. :shock: Dat vond ik wel wat spannend. Maar het werd netjes eind van de dag allemaal gecorrigeerd.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Zo extreem is het mij niet opgevallen. Nu reisde ik daar ook niet de hele dag met het OV ( misschien een keer enkele reis + een tripje met de kabelbaan, 2x per dag ) maar wellicht dat ze dat later ook nog hebben aangepast zodat het niet zo extreem meer was?

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door sephora30 »

Lowieze schreef:
14 mar 2021 20:02
witte angora schreef:
14 mar 2021 19:53
Jawel, maar hij drinkt intussen ook nog mijn kop koffie op, met een door mij betaald broodje. ;)

En ik moet maar zien hoe ik thuis kom zonder bankpas, zonder niet-meer-bestaande OV kaart enzovoorts.
Wat een problemen toch. Hoe moeilijk kun je het jezelf maken.
Maar wel realistisch, en zeker iets om over na te denken.
Maak me ook zorgen over de ouderen zoals mijn vader van bijna 80, die het omgaan met aps erg lastig vinden.

witte angora
Berichten: 30566
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door witte angora »

sjohie schreef:
16 mar 2021 14:14
witte angora schreef:
16 mar 2021 10:16
Maar, sjohie, dat was dus een creditcard. Kon het ook met een bankpas?
Uit mijn hoofd, alles met een maestro logo ofzo, maar je moet wel een pas met NFC chip hebben, en toen deed nog niet elke Nederlandse bank er aan mee. Dat is inmiddels verbeterd volgens mij, misschien dat een obscuurdere pas van zeg bunq of knab het niet zal doen, maar die van de grote banken volgens mij allemaal wel. Eea staat ook wel op de Engelse OV site aangegeven. En anders is er de beproefde sjohie methode, generiek bekend als "trial and error".

Wat wel schrikken was, waren de reserveringen per transactie, die eind van de dag dan gecorrigeerd worden tot max 8 pond voor het reizen per 24h in zones 1 t/m 3 in Londen. Ik had op een gegeven moment 50+ pond aan reserveringen staan voor één dag. :shock: Dat vond ik wel wat spannend. Maar het werd netjes eind van de dag allemaal gecorrigeerd.
Ach, misschien wordt het inchecken voor de trein in feite net zoiets als het contactloos pinnen van een brood of het betalen van benzine aan de pomp. Als je het zo kan zien valt het met de koudwatervrees misschien allemaal nog wel mee.

Lowieze
Berichten: 6545
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
16 mar 2021 14:24

(...)
Ach, misschien wordt het inchecken voor de trein in feite net zoiets als het contactloos pinnen van een brood of het betalen van benzine aan de pomp. Als je het zo kan zien valt het met de koudwatervrees misschien allemaal nog wel mee.
Ik snap het probleem niet zo wat men denkt te krijgen. Nu check je in met een pasje en je hoeft verder niets te doen, je laat je pas automatisch opwaarderen als het saldo te laag wordt.
Straks doe je precies hetzelfde, alleen dan met een nieuw pasje met misschien een andere kleur. Of, als je wilt, met je smartphone.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Morganlefay schreef:
17 mar 2021 09:32
Door de invoering van de OV chipkaart zou het abonnementen bos niet meer nodig zijn.(sarcasm)
Het tegendeel is maar al te waar, qua kosten is het ronduit verdubbeld en dan zijn de gewone jaarlijkse verhogingen niet meegenomen. De dienstverlening is er ook niet beter op geworden want hele lijnen zijn ondertussen opgeheven.
Weet niet wat ik van die nieuwe kaart mag verwachten. Mijn beer is dat mensen die van het OV gebruik maken niet de meest brede beurs hebben en dat het vervangen vermoedelijk alles nog duurder gaat maken, tja de kosten moeten eruit he.
Deze snap ik niet, kun je die uitleggen?
Welke kosten zijn verdubbeld en wat heeft dat met de OV-kaart te maken?
In hoeverre heeft de opheffing van (onrendabele?) lijnen te maken met de verslechtering van service i.c.m. de OV-kaart?

En hoezo hebben mensen die van het OV gebruik maken niet de meest brede beurs? En waarom wordt het nog duurder als je gebruik gaat maken van je eigen pinpas?

witte angora
Berichten: 30566
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar... stel dat de bankpas vervangen moet worden omdat hij kapot is. Die van mij gaan nog geen drie jaar mee, vergeleken met de OV-pas is de kwaliteit ronduit bedroevend. Dan moet alles vervangen worden wat er op staat. Maar dat kan pas als je die pas weer in huis hebt, dat kan al een dag of vijf duren. Pas daarna kun je aan de gang met de rest. Of gaat dat straks automatisch?

Gesloten