LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NS tarieven te duur!

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Mischa
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2004 20:05

NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door Mischa »

Ik heb een auto, maar ga soms -omdat m'n dochter het leuk vindt- met de trein. Nu ben ik een beetje verwend en wil ik gewoon goed zitten, dus reis ik dan altijd 1ste klas. Voor een treinreisje van nog geen uur, waar ook nog eens een overstap in zit, betaal ik bijna 20euro! Buiten dat het gewoon een halve meier in guldens kost, is de aansluiting om te huilen en kan ik niet eens -als het een dubbeldekker is- met de kinderwagen in de 1ste klas komen! Ik ben best bereid om 20euro neer te leggen. Ik ben tenslotte degene die perse 1ste klas wilt reizen, maar als ik dan maar wel verzekerd ben van een zitplaats, want ook dat heb ik soms niet eens!

Als ze zo nodig iedereen met het openbaar vervoer willen laten reizen, zodat de mensen de auto laten staan, verlaag dan eerst eens die prijzen!

rene43

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door rene43 »

Vind ik ook. Maar... de NS is er in eerste instantie (helaas) voor zichzelf en wil zelf zoveel mogelijk winst maken. Veel of weinig mensen in de trein maakt de NS volgens mij niets uit, als er maar voldoende winst wordt gemaakt.
Het is de REGERING die de mensen graag in het OV wil hebben (maar dat helaas alleen maar tegenwerkt).

resp00126133

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door resp00126133 »

Voor een treinreisje van nog geen uur, waar ook nog eens een overstap in zit, betaal ik bijna 20euro!
Pak de stoptrein, dan heb je langer plezier.
en kan ik niet eens -als het een dubbeldekker is- met de kinderwagen in de 1ste klas komen
Kinderwagens, fietsen en ander groot materieel dat niet in de bagagerekken, onder de banken dan wel op schoot kan worden geplaatst dient op het balkon geplaatst te worden (aub met slot vastgemaakt aan bijvoorbeeld de deurdrangers, anders wordt het gejat).
Ik ben tenslotte degene die perse 1ste klas wilt reizen, maar als ik dan maar wel verzekerd ben van een zitplaats, want ook dat heb ik soms niet eens!
Je koopt een vervoerbewijs, geen recht op een zitplaats.


Misschien dat voorgaande een beetje zeikerig overkomt, maar ik ben van mening dat de NS te vaak (onterecht) wordt bekritiseerd. Ja, de dienstverlening kan en moet beter (op tijd rijden, voldoende zitplaatsen, goede communicatie), maar je kan ook niet verwachten dat een probleem morgen is opgelost. En op sommige fronten hoef je gewoon geen oplossing te verwachten. Een lift in de trein van 2 bij 1 meter is nu eenmaal niet mogelijk.

Plien

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door Plien »

Het zou zo moeten zijn dat als je een eerste klas kaartje hebt voor een toch al ongelooflijk hoge prijs - daar kan niemand het mee oneens zijn, niemand zal beweren dat het concurrerende prijzen zijn t.o.v de auto -
en dat je NIET kunt zitten omdat de eerste klas vol is.... je jouw geld kunt terugvragen tot het prijsniveau van de 2e klas.

Belachelijk dat ongewild moeten staan in de eerste klas 1,5 x zo duur
zou zijn dan in de 2e klas.

Patrickb

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door Patrickb »

Ik zeg niet dat u het doet, maar deze klachten zijn de laatste jaren alleen maar toegenomen. Dat komt door het rechtse privatiseringsbeleid in dit land. Op deze manier worden organisaties zoals NS bedrijven die net zoals andere bedrijven winst willen en moeten maken.
Openbaar vervoer in Nederland blijft een ondergeschoven kindje. Daardoor is het steeds duurder geworden.
Wist u overigens dat enig aandeelhouder de staat is. Uiteindelijke winstuitkeringen gaan rechtsstreeks de staatskas in.

Ron j

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door Ron j »

Klopt, promoten maar ook opdrijven die handel.Dit werkt dus averechts :x

Gast

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door Gast »

In de rustige vakantiemaanden reizen met de NS is wel erg veel duurder geworden. Ik heb een onderzoekje gedaan naar de tarieven van een zomertoerkaart in de afgelopen jaren:

Een zomertoerkaart in 2000 kostte fl 114 (= 51,82 Euro).
Een zomertoerkaart in 2001 kostte fl 129 (= 58,64 Euro).
Een zomertoerkaart in 2002 en 2003 kostte 59 Euro..
Een zomertoerkaart in 2004 kostte maar liefst 69 Euro.
De prijs van een zomertoerkaartje in 2005 is nog niet bekend.

Dit prijs van dit kaartje is in 5 jaar tijd met maar liefst 17,18 Euro gestegen (=33 %).

Gast

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door Gast »

Om even bij het onderwerp te blijven: ik las dat de voordeelurenkaart duurder wordt. Van 49 euro naar 55 euro. Een verhoging van maar liefst 6 euro!! Nog even en je hebt die kortingskaart niet meer nodig, dan kan je beter geen kortingskaart kopen en het normale tarief betalen.

hofnar

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door hofnar »

Ja , ik vind ok dat de voordeelurenkaart duurder wordt maar niets ,wij met de smalle beurs zijn nu ok de klos,denkt de N.S ook wel eens aan de man met de smale beurs die reist met deze kaart en nu weer duurder uit is. mensen kom in actie of pikken we dit gewoom weer,Radar ,Kassa doe er iets aan. :?: :cry:

Blaat

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door Blaat »

Ik word onpasselijk van de NS.
Ik reis nu bijna 2 maanden met het openbaar vervoer en in 1ste instantie leek het best goed te gaan.
Maar de laatste 2 weken heb ik al 4 keer een half uur kunnen wachten waardoor ik dus 2 keer te laat op mn werk was.

Zooo irritant want ze doen er vervolgens ook vrij weinig aan om je toch nog snel op weg te helpen.
Leuk, ben je 6 uur klaar en dan ben je 10 over 8 thuis terwijl het normaal maar een uurtje duurt.

Zeurpiet

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door Zeurpiet »

Dit prijs van dit kaartje is in 5 jaar tijd met maar liefst 17,18 Euro gestegen (=33 %).
Een liter benzine kostte in 1972 fl. 0,39
In 2005 kost die zelfde liter € 2,29 = fl. 5,05
Dat is een verhoging van 1194 %

Waar praat je dan nog over????

Alles is duurder geworden. Maar of er nu over geklaagd wordt of niet het help geen en moer.

Dus stop met klagen en stop je energie in leuke dingen.

Gast

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door Gast »

Verbeter de wereld en begin bij jezelf ZEURPIET :P

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door inxsnl »

We willen toch met zijn allen van de files af ook de overheid.
De taak ligt bij de overheid dus.
geen bull over tijden enz.
Onze eigen regering kan de tarieven doen dalen

Gast

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door Gast »

En jij geloofd dat ?Ik dacht het niet over goedkoper.

Withaar

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door Withaar »

In 2 weken 4x een half uur...

Tja ik sta degelijks in de file, alleen op vrijdag is het nog een beetje te doen, 1 uur ipv 1,5 tot 2 uur dus dat is in 2 weken 8x minimaal een half uur.
Vanaf 1 mei stap ik over op de trein, zelfs als zou deze 2x per week een half uur vertraging hebben scheelt me dat toch nog minimaal 2 uur per week in reistijd.

Natuurlijk zit ik ook niet te wachten op vertraging, maar als de trein 80% op tijd gaat (iets waar ze toch naar streven) zul je mij niet snel weet terug in de auto zien.

Allemaal erg relatief die vertragingen hoor, het is maar wat je verwacht en wat de alternatieven zijn.

En qua kosten, OV kaart is voor mij net zo duur als de benzine over een heel jaar gerekend en ik vermoed dat die zelf meer gaat stijgen dan de kosten van de trein.
Ik denk dat ik er alleen maar op vooruit ga, nu nog leuke en opgewekte mede reisigers die er net zo over denken :)

Gast

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door Gast »

2,29 voor een liter benzine? Laat je het met de post komen ofzo :wink:

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door karr-2 »

Dan heb je zeker een stationwagon of een PC Hooft tractor. Die zuipen nu eenmaal benzine, maar je bent er wel de held van de buurt mee. En daar gaat het natuurlijk om tegenwoordig....

Gast

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door Gast »

Hee Zeurpiet hoe kom je erbij dat de benzine in 1971 fl.0,39 was.
In 1965 betaalde ik al fl.0,47 cent de liter en ik heb hier in Nederland
nog nooit meegemaakt dat de benzineprijs met het verstrijken der jaren naar beneden is gegaan.

Gast

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door Gast »

Ach Zeurpiet zeurt maar wat.

Wat ik wel weet is dat in 1971 een enkele reis over een afstand van 58 km met de trein fl 4,40 kostte (2e klas). Da's precies € 2,-
In 2005 kost diezelfde afstand € 8,70.
Het NS spoorboekje '71/'72 kostte fl 1,95 (ongeveer € 0,89)
In 2005 kost een spoorboekje € 5,50
http://www.spoorzoeker.nu/spboek/sb1971.htm
Gut, wat is het leven toch duur geworden :x

Gast

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door Gast »

wat verdiende je in 1971 eigenlijk 8)

Gesloten