LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door kampvuur »

Je hebt gelijk...is een beetje te genuanceerd uitgedrukt.
Toen ik het overlas dacht ik hetzelfde...kan alleen maar erger worden nog, geloof ook niet meer in een omkeer.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Het wordt alleen maar erger en zonder te discrimineren durf ik als feit aan te geven dat de groep ''verkeerde'' Antilianen er het meeste van kunnen. Hun zijn bij het minste geringste beledigd of voelen zich aangevallen. Geven grote muilen en bekken en kunnen niet dicussieren. Nee wat krijg je te horen:'' Je discrimineert!!!!'' Pleuris gasten zijn het gewoon. Uit onderzoek is gebleken dat de groep ''verkeerde'' Antilianen het meest verantwoordelijk is voor de criminaliteit. Dit moet van het kabinet Balkenende 4 met 25% afnemen. Wat je makkelijk en goedkoop kunt doen is deze groep bij het niet willen werken en enkelt het handje willen ophouden bij de sociale zaken, gewoon het land uitzetten. Op deze drastische manier heb je zo 75 procent minder criminaliteit van deze bevolking in eigen land. De andere 25% werkt gewoon, is beschaafd en houdt zich aan de regels. Tuurlijk heb je ook hier minderheden in, maar die zijn in alle bevolkingsgroepen te vinden. Turken, Marokanen, Nederlanders, Antilianden, Surinamers.. Overal vind je ze.

75% van de Nederlandse gevangenen zijn van buitenlandse (Antiliaanse, Marokkaanse) afkomst. Dat is allang bekend en als je er gewerkt hebt dan zie je het.

Je moet eens je handen ophouden in de Antillen, Marokka, Turkije etc etc etc daar krijgen ze niets. Je moet maar gaan werken zeggen ze daar. Hier in Europa is het anders. Ze krijgen voor het belazeren en het niets doen....GELD!!!!!!!!!

Suusjuh1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 okt 2006 18:36

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door Suusjuh1985 »

Even terug naar het topic,
misschien dan maar buggys kinderwagens verbieden tijdens de spits?
er zijn hier al meermalen ongelukken gebeurd hoor, dat de wagens omkiepen en de kindjes vallen,
Gewoon kindje eruit tillen en inklappen,
is voor de veilligheid van het kind!!! dus niet zeuren, gewoon doen!

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Kijk en dat hoor ik nu graag. Brenda lees je ef mee... Suusjuh1985 is zover ik aan haar naam kan zien ook een VROUW en zij is NIET egoïstisch!!!!!!!!!!!

Maar eh Suusjuh 1 probleem die dingen kun je niet verbieden. We zullen er allemaal mee moeten leren leven, maar opklappen KAN altijd en voor de rest kan er geen kinderwagen meer bij op het balkon dan of buggy opklappen en zorgen dat deze ergens achterstaat zodat deze niet door de bus heen schiet of op het gangpad (lees vluchtweg) staat, of wachten op de volgende bus.

p.l roelse
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2007 17:35

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door p.l roelse »

Hallo

Mijn onvrede gaat over de bussen connexxion in leiden.
Ik ben moeder van een dochtertje van 14 weken,en ben afhankelijk van het openbaar vervoer.
Nu werd mij verteld dat ik weleens de toegang geweigert kan worden,als ik mijn kinderwagen niet inklap.Mijn vraag aan connexxion is .hoe ik dit in mijn eentje moet doen.
Ook werd mij verteld dat deze regels er zijn voor de veiligheid.
Ik wil alleen dit kwijt,mijn kind ligt veiliger in de kinderwagen,met haar gordel om,dan op schoot zonder gordel.

groeten sylvia[/b]

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Het is zeer afhankelijk van de situatie. Dat is vanuit hier erg moeilijk te bepalen. In feite is het zo dat je geweigert KAN en MAG worden wanneer de veiligheid in het geding KAN komen. Dit is te bepalen aan de bestuurder en niet aan u als reiziger.

Ik weiger ook dikwijls kinderwagens wanneer deze niet ingeklapt worden. Veelal is mijn bus dan vol of is er geen plaats meer op het balkon waar deze verplicht geplaatst moeten worden als de kinderwagens zijn uitgeklapt. Wat ik een stukje terug al schreef kunnen kinderwagens, wanneer deze niet ingeklapt buiten het balkon gedeelte gestalt staan, levensgevaarlijke situaties veroorzaken bij een noodstop of wanneer het OV voertuig geëvacueerd moet worden door bijvoorbeeld brand.

Zo ver ik uit uw verhaal heb gehaald is dat u nog niet geweigerd bent. Hoe u moet handelen in geval van weigering is wederom afhankelijk van de situatie. U kunt bijvoorbeeld vragen aan de chauffeur waarom u niet met uitgeklapte kinderwagen mag instappen. Mocht het zo zijn dat er genoeg plek op het balkon is dan is er in feite geen reden voor hem of haar om u te weigeren en zou u in kunnen stappen. Mocht u dan bij genoeg plaats op het balkon alsnog geweigerd worden en de chauffeur geeft verder in uw ogen geen goede reden of weigert deze te geven dan doet u er verstandig aan om een klacht in te dienen. Vergeet dan niet om de plaats, tijd, lijn en voertuignummer (4- cijferig nummer op het voertuig) in uw klacht op te nemen. Op deze manier kan de chauffeur gemakkelijk achterhaald worden en zal er om opheldering worden gevraagd. U krijgt dan via de klantensercive zo spoedig mogelijk respons terug. Voor de rest als er echt geen plaats op het balkon meer is dan rest u helaas niets anders dan op de volgende bus te wachten en te hopen dat daar wel plaats is.

Heb aub wel respect en begrip voor de situatie als het echt niet kan. Zo bereik je het meeste. Wij doen ons best om u zo veel en zo VEILIG mogelijk van A naar B te vervoeren. Daar horen helaas ook weigeringen bij.

Suusjuh1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 okt 2006 18:36

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door Suusjuh1985 »

Ik ben ook vrouw ja, en ik zie gewoon wat er gebeurd, moeders die hun kinderen lekker in de wagen laten liggen(ook als het niet druk is) en dan soms de wagentjes niet eens vasthouden... als je niet uitkijkt, kiept ie om of schiet ie weg.. ik snap dat gewoon niet, het gaat om de veilligheid van je kind toch. Maar wat ik wel een punt vind, is dat de chauffeur best mag wachten tot iemand zijn kindje uit de wagen gehaald heeft, zo voorkom je misschien dat kindjes blijven liggen.
En als het druk is tja, dan gewoon een bus wachten, dat is niet anders toch.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Dit topic gaat nu wel erg lang duren hihi.

Suusjeh blij dat je het daar dan toch mee eens bent.

Voor wat betreft het wachten tot de moeder of vader het kind uit de kinderwagen gehaald heeft, gaat ten koste van de rijtijd en uiteindelijk ook weer ten koste van de pauze van de chauffeur welke hij of zij echt wel nodig heeft. Te weinig pauze kan tot ongelukken leiden en dat willen wij niet hebben. Om dit te voorkomen en dan alsnog jou gestelde na te willen komen dan moet er vlotter door worden gereden. Dat gaat weer ten koste van het comfort en tja daar is ie weer de veiligheid in het verkeer en vervolgens de passagiers in de bus. Nu wil ik dit niet dramatischer maken dan het is en ik snap wat jij bedoelt. Ik doe het zelf al bij ouderen of passagiers welke slecht ter been zijn. Dit neemt vaak best tijd in beslag. Tijd welke tegenwoordig vanwege bezuinigingen erg kostbaar is. Een gemiddeld slecht ter bene passagier of ouder iemand doet er gemiddeld een 20 seconden over om te zitten. Bij een halte wordt gemiddeld 10 seconden gerekend om mensen in en uit te laten stappen. Dit lijkt kort (is het inweze ook) maar je hoeft niet bij elke halte te stoppen dus daar tussenin kun je enigzins doorrijden. Heb je een hoop passagiers bij elke halte dan rijd je na 6 haltes al 3 minuten achter je tijd aan en zo gaat dat maar door. Krijg je nu ook nog eens het wachten op moeders die hun kind uit hun buggy halen dan duren die 20 seconden zo een halve minuut of soms langer en die tijd is er helaas gewoonweg niet. Ik begrijp je wel, maar je bent niet de enige met buggy al lijkt het soms wel zo, omdat je vaak maar een stukkie meerijdt.

Voorbeeld:

Op een gemiddelde drukke rit krijg ik 3 kinderwagens mee. Deze moeten er ook nog eens uit. Dat uithalen duurt dan bij elkaar 3 keer een halve minuut en het erin leggen 3 keer 1 minuut. Het erin leggen duurt altijd langer dan het eruit halen. Let er maar eens op. Bij elkaar heb ik dan al 4 en een halve minuut nodig om deze mensen hun zin te geven. Van deze 4 en een halve minuut haal ik de standaart 10 seconden wachttijd bij een halte af. Dan is 3 keer 10 seconden dat is 30 seconden. 30 Seconden is een halve minuut. Rest na deze correctie nog 4 minuten aan vertraging welke ingelopen moet worden.

Nu heb ik het nu alleen nog maar over de kinderwagens en niet over de ouderen welke ook nog eens tijd vragen. Het is wel telkens een beetje, maar een beetje wordt snel een hoop. Als ik met zo'n rit iedereen: mensen met kinderwagens, ouderen en mensen die slecht ter been zijn, hun zin geef dan kan ik makkelijk een kwartier tot 20 minuten op 1 rit vertraagd raken.

Het is een eenvoudige rekensom en het is misschien voor jou of een ander onlogisch, maar zo is de praktijk.

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door kampvuur »

Suusjuh,

Zo zijn er ook diensten van bijna 9 uur met 1 keer een netto pauze van een half uur.
Die heb je wel nodig om even de benen te strekken en te plassen en koffie te drinken om (enigzins) alert te blijven.
Vertragingen proberen we altijd in te perken.
Nog slimmer is het als je slechts enkele minuten buffertijd hebt en die geheel verloren gaat, en zodoende in feite te laat aan een nieuwe rit moet beginnen.
De mensen denken ..nou die chauffeur neemt het er wel van???, de koffie was zeker heet!.
Niets is minder waar, het schiet er soms gewoon bij in.
Af en toe wordt je bij een halte gewoon staande gehouden voor info....die tijd is er gewoon niet (om alles in de boekjes op te zoeken), of mensen die op een ander lijn stonden te wachten.
Verloren tijd die we anders hadden kunnen gebruiken om evt. zelfs mee te helpen de kinderwagens in elkaar te klappen en de baby naar binnen te tillen.
Heel scherp gesteld mogen we een bus met draaiende motor in principe niet eens verlaten.
Uitzetten is dan ook geen optie (2x 30 sec turbo stationair)

Kitchenseller
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2007 13:12

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door Kitchenseller »

en ja daar is tie weer de discussie over het ov en de kinderwagen.

Wat ik me in deze discussie afvraag is uit welke studie is gebleken dat kinderen veiliger zijn als ze uit de wagen worden gehaald en op schoot moeten zitten.volgens hde conclusie van consulment en veiligheid uit 2002 is het op schoot houden van kinder niet veilig want op schoot lopen kinderen ook schade op bij een stop of ongeluk.In de wagen zitten ze tenminste vast zoals ook werd aangereden door Consument en veiligheid. Tijdens de spits kun je met je kind niet gaan zitten dus sta je instabiel in een bus met een kind-baby op de arm.Ook niet echt veilig lijkt mij want als volwassene alleen is staan in de bus al een hebben en keren om overeind te blijven.Er is in een bus weinig voor nodig om door de bus te vliegen( helaas heb ik zelf aan de lijven ondervonden)

Ten tweede als kinderen in de wagen blijven zitten (natuurlijk wel met een ouder er naast dus niet parkeren en lekker gaan zitten) scheelt dat dus een hoop tijd als ik het rekensommetje volg. Dan is in en uitstappen geen tijdrovende kwestie meer. Dan het ruimte verhaal. Ja kinderwagens nemen ruimte in en er passen er op juiste manier maar 2 in. Dus als ouder zou ik denken (en dat doe ik ook als ik met het openbaar vervoer ga) oke nu kan mijn kind niet veilig mee ik wacht op de volgende zodat het kind wel veilig mee kan.En zou het oook niet raar vinden als de chauffeur dat zou zeggen.

Kitchenseller
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2007 13:12

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door Kitchenseller »

aangereden is natuurlijk aangeraden!

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Als de bestuurder jou opdracht geeft om het kind uit de kinderwagen te nemen en de kinderwagen op te klappen dan dien jij daar verplicht gehoor aan te geven. Het is de bestuurder die beslist en niet jij als reiziger. Op het moment dat jij namelijk als reiziger zijnde gebruik wenst te maken van het OV dan dien jij je ook volgens de wettelijk algemene voorwaarden te houden aan de aanwijzingen van de bestuurder. Doe je dat niet dan mag deze jou verplichten uit te stappen of hij of zij mag weigeren verder te rijden.

Jij denkt net als ieder ouder voor jou en je kind. Logisch, maar de bestuurder denkt aan alle andere reizigers en is verantwoordelijk voor hun, jou en jouw kind zijn of haar veiligheid. Grof gezegd en gemeend heb ik liever 1 slachtoffer dan 10.

Jij schrijft dat consument en veiligheid in 2002 een rapport heeft geschreven met daarin het "aangetoonde" feit dat het op schoot houden niet veilig is en dat hun in de kinderwagen dat wel zijn, omdat zij daarin vast zitten. Helaas moet ik je direct uit de droom helpen. Ze mogen dan wel veilig en vast zitten in de kinderwagen, maar op het moment dat jij de kinderwagen verliest en deze gaat er van door of slaat om dan is het kind niet veilig. Wanneer dan ook de kinderwagen nog eens door het voertuig wordt geslingerd dan is deze ook niet veilig voor de overige reizigers, want het wordt een oncontroleerbaar projectiel. Dus hiermee ontkracht ik hun tekst en jouw gedachten en weet je ook meteen waarom het nooit is doorgevoerd.

In dit geval denk jij ook weer net als ieder ander van ik heb een makkelijke kinderwagen en is zo meegenomen en ingeklapt, maar als iedereen dat doet heb je toch een probleem. De wachttijd is voor jou misschien niet lang, maar alles bij elkaar opgeteld over heel de rit en over iedereen met een kinderwagen, ben je toch over een rit van 1 uur 10 minuten verder. Dat is tijd welke ik niet meer kan inhalen. Ook ben je soms niet de enige met kinderwagen en zijn er meer. Jij bent officieel verplicht om je handbagage dusdanig te plaatsen en op te bergen zodat deze geen gevaar op kunnen leveren voor jezelf en anderen. Ook mag deze geen gangpaden en uitgangen blokkeren. Dus als ik naar achter moet en er staat een kinderwagen in de weg dan mag deze daar niet staan. Kinderwagen valt onder handbagage en het kind dient op schoot genomen te worden. Bij elk ongeval moet er door de bestuurder registratie gemaakt worden. Dit is ondermeer voor de inzittendeverzekering.

Als laatste wil ik er nog over kwijt dat je bij het negeren van een bevel van een bestuurder strafbaar bent en je daarvoor een sanctie opgelegd kan krijgen. Het is zelfs al zo dat zodra je een bestuurder in uitoefening van zijn of haar taak beledigd een sanctie kan krijgen. Wij, bestuurders, zijn dus kapitein op het schip en je dient je direct bij eerste aanwijzing aan ons te conformeren. Wij handelen namens het bedrijf welke wij vertegenwoordigen en dienen elk risico te minimaliseren. De voorwaarden en dan bij hoofde de verplichtingen van de reiziger geven ons deze bevoegdheid. Dit is kort en grof gezegd, maar wel de waarheid.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door tienepien »

wel eens gehoord van vriendelijk vragen of je ergens mag zitten?

wel eens een kinderwagen op drift in een bus tegen je aan gehad?

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Kijk dit bedoel ik dus. Dit zijn dus mensen die de ervaring hebben om een kinderwagen tegen zich aan gehad te hebben.

Ik heb in het verleden al eens een collega te hulp geschoten daar hij geen EHBO had. Een persoon had een gelanceerde kinderwagen tegen zijn enkel gehad. Gevolg was een diepe vleeswond en verwonding aan de achillespees. Oja bijna vergeten: het kind welke in de kinderwagen zat had een flinke bult op zijn voorhoofd, omdat de kinderwagen omsloeg tegen de achterzijde van een bank.

Dit is de keerzijde van de medaille. Dus wat nu veilig??

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Kinderwagens in Amsterdamse tram.

Ik las"Kindje eruit halen, en kinderwagen inklappen als dat kan."

Een goede raad want andersom geeft problemen!!!!!!

Grootvader

_-MdJ-_
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 sep 2006 16:55

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door _-MdJ-_ »

Vandaag was het helemaal erg in Apeldoorn...

Er komen bij de halte Marktplein 4 kinderwagens de bus in... 1 is een tank die het hele balkon in beslag neemt. Daarbij kwamen nog 2 andere buggy's.(deze 3 gingen via de middendeuren)Toen was de doorgang met de middendeuren geblokkeerd.
Toen wilde nog een mevrouw de bus in (van voren) en die kwam vast te zitten.
Zo moesten een groep van 8 personen voorin de bus blijven staan, terwijl er achterin de bus nog plaats was.
Natuurlijk waren geen van alle kinderwagens waren ingeklapt!

Met Geirriteerde Groeten,

_-MdJ-_

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Dit is dus levensgevaarlijk. De chauffeur had hier moeten ingrijpen als deze merkt dat deze situatie onstaat. Wanneer er een ongeval plaatsvind dan is de chauffeur onherroepelijk verantwoordelijk.

bijdehante mama
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:07

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door bijdehante mama »

ik vind dat er wel hele harde dingen worden gezegd hier hoor!
met sommige argumenten kan ik wel meekomen maar er zíjn erbij waarvan ik denk 'van welke planeet kom jij?'
ik ben een gehandicapte alleenstaande moeder wiens kindje nog niet loopt. Kinderwagen inklappen is ook geen optie ivm mijn handicap. Ik deed het eerst nog heel netjes door mijn jonge baby in een paraplu buggy te doen (die je ook mee mag nemen in de vliegtuig) hoewel het gezien zijn leeftijd niet eens mocht maar daar ben ik van terug gekomen: men ziet een buggy als een horde waarover gesprongen moet worden danwel omver geduwd moet worden en OH JA heel leuk koffers en zwaren weekendtassen overheen gegooid moet worden. Er wordt nog geen eens gewácht tot ze er ook daadwerkelijk langs kunnen zónder -in hun ogen- ze 'lastig' worden gevallen omdat O JEE een buggy in de tussenruimte staat (waar fietsen worden geplaatst) Ik neem dus nu mijn IJZEREN kinderwagen mee. Gelukkig zijn 8 van de 10 mensen ZEER bereid mij te helpen in de trein te komen en voor die andere asocialen: de wagen komt hárd aan! (idioten die half over mijn kind vallen nou ja zeg. Ik moet toch óók naar mijn cursussen toe of mag dat dan óók weer niet?)
Wat ik dan niet begrijp: als er méér dan genoeg zitplaatsen zijn in de coupe's dan TOCH in het halletje zitten zodat vouwfietsen en buggy's er niet meer kunnen staan. (ik vraag dan altijd heel vriendelijk of mijn kinderwagen dan op hun schoot mag want die moet ik immers ook ergens kwijt :wink: )

Een vraagje: waarom moeten de treinen zo ongelofelijk hóóg zijn? Metro's zijn toch ook gelijksvloers?

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door tienepien »

Kijk, dat is dan weer de andere kant he :) Mensen kunnen soms zo ontzettend ongeduldig zijn en dan zich heel raar gaan gedragen.

Nu is het voor deze moeder extra moeilijk om een buggy in te klappen, maar dat is niet de normale situatie. Mensen die het wel kunnen moeten het gewoon doen, voor mensen die het niet kunnen moet er wel een uitzondering zijn. (zolang die veilig is! -> ding op de rem, geen ongelofelijk groot ding etc.)

bijdehante mama
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:07

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door bijdehante mama »

tienepien, al eerdere opmerkingen van jou/u knikte ik al lekker mee en ik snap de redenering van de buschauffeurs ook dat ze het eng vinden om een kinderwagen mee te nemen ivm een noodstop.
Nou heb ik zelf in een bus gezeten die een noodstop moest maken (was ingezet omdat mijn trein niet meer reed midden op de dag) en hoewel mijn wagen (met overigens héle sterke remmen) rotsvast stond, schoot hij wel door de rem heen. Gelukkig stond ik erbij en is er niks gebeurd!
Maar ik zou nooit of te nimmer de chauffeur een vette claim aan zijn broek hangen: dit zijn omstandigheden buiten hem om.
Mensen die dit doen zijn gewoon ongelofelijke aso's die wél de splinter in andermans ogen zien maar niet de balk in hun eigen ogen en ik denk dat met díe lui teveel rekening wordt gehouden en níet met de gemiddelde ouder die met het openbaar vervoer reist.
Zoals je aso's achter de kinderwagen hebt heb je ook aso's in het algemeen die denken dat de hele wereld er is om hún te dienen :?

Gesloten