LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toch niet zo gezond?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Toch niet zo gezond?

Ongelezen bericht door kampvuur »

Dit stond op de website van de telegraaf.



wo 23 mei 2007, 11:24
Buschauffeurs afgevoerd
AMSTERDAM - Buschauffeur in Dordrecht zijn is een erg ongezond beroep: in korte tijd zijn vijf busbestuurders met hartklachten en hyperventilatie afgevoerd.

Door de problemen rond het Dordtse stadsvervoer werken veel chauffeurs onder grote druk, zo meldt Radio Rijnmond.

Arriva kampt al langere tijd met een tekort aan bestuurders. Inmiddels zijn er nu dus ook problemen met uitval van chauffeurs omdat ze de problemen rondom Arriva niet meer aankunnen. De bestuurders klagen over werkdruk, stress en boze en agressieve passagiers.

Directeur Hettinga van Arriva belooft nieuwe chauffeurs aan te trekken en de arbeidsomstandigheden te verbeteren. Arriva kreeg dit jaar al 3 boetes opgelegd, omdat er te veel bussen uitvallen of niet op tijd zijn.

René1974
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 feb 2007 21:19

Re: Toch niet zo gezond?

Ongelezen bericht door René1974 »

Hoi

Misschien wat voor de arbo om dan de arbeidsomstandigheden te checken uiteindelijk zijn die er om er voor te zorgen dat t gedaan word en voor de dordse gemeente misschien een ander vervoersbedrijf uitkiezen als Arivva al 3 jaar lang boetes krijgen omdat ze hun beloften niet nakomen.... of ze houden arriva aan het lijntje om zo weer wat lege potten te vullen die er misschien zijn bij de gemeente.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Toch niet zo gezond?

Ongelezen bericht door Bailey »

Arriva betaalt volgens mij grof geld aan de provincie om juist in Dordrecht e.o. te kunnen rijden. Het is echt geen zuivere koffie daar, dat kan niet anders. De provincie dreigt met intrekken van de concessie en prompt hangt de gedeputeerde met zijn kop in de bussen. Nou als Arriva zijnde doe je dat toch niet als ze concessie ingetrokken kan worden. Huls (de gedeputeerde) praat alleen maar positief over Arriva, maar de provincie legt Arriva wel een (terechte, maar te lage) boete op. Ergens klopt er iets niet!!!

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Toch niet zo gezond?

Ongelezen bericht door Bailey »

voor de dordse gemeente misschien een ander vervoersbedrijf uitkiezen als Arivva
De gemeente kiest dat niet uit hoor. De provincie beoordeelt de plannen. Regiolinq (SVD en NS) kwam als beste uit de bus. Arriva was het goedkoopste dus is het Arriva geworden. En aangezien Arriva alleen maar denkt aan geld en aan de aandeelhouders, zijn passagiers en chauffeurs de dupe ervan.

Geweldig toch de marktwerking, die uiteindelijk geen eens verplicht werd?!?!?

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Toch niet zo gezond?

Ongelezen bericht door Bailey »

Gek...als chauffeurs staken en reizigers gedupeerd zijn, dan schreeuwen ze moord en brand.

Nu gaat het om chauffeurs die letterlijk en figuurlijk last hebben van een vervoersmaatschappij en dan hoor je geen kip. Moet je eens opletten als deze chauffeurs uiteindelijk (terecht) het werk neerleggen.

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Toch niet zo gezond?

Ongelezen bericht door kampvuur »

Zo gaat dat Bailey..dan is het commentaar niet van de lucht.

Opmerkingen als trap ze er allemaal maar uit en trek maar een blik "nieuwe" chauffeurs open vliegen dan over het scherm.
Polen of werklozen het maakt niet uit, rijden met die handel, en dit wel ála minute... dacht dat passagiers een gedegen vooropleiding en zeker veiligheid wel hoog in het vaandel haden zitten.
Als je in een scherpe bocht door het overige verkeer (meestal een tegenligger die niets snapt van een draaicirkel van een bus ect.) en daardoor gedwongen met de achterband een stoeprandje licht raakt zie je de mensen al vreemd opkijken. :shock: (dat doet ie anders nooit!!)

Reizigers denken dat het wél een hele relax luizebaantje is, (schijn bedriegt)...en juist wij erg ondankbaar zijn.
Maar we doen het voor de reizigers en ook voor ons zelf, en wij willen alleen maar graag dat het bedrijf gezond blijft.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Toch niet zo gezond?

Ongelezen bericht door Bailey »

Het kan blijkbaar nog erger: de persvoorlichter van Arriva heeft verklaard dat de werkdruk geen oorzaak is van het ziekteverzuim en dat het hoge ziekteverzuim van nu geen gevolgen heeft voor de werkdruk. Het wordt allemaal opgeblazen volgens hem. Er zou geen werkdruk zijn want de rijtijden zijn aangepast en er zijn genoeg buffertijden. Een buffertijd van 3 minuten en dan 10 minuten vertraging, dus geen buffertijd.

Mijn vriend moest laatst in een week 6 dagen werken. Dat is op zich niet zo'n probleem, er zijn meer mensen die dat doen. Maar als ze dan ook nog vragen of je die vrije dag (die ene vrije dag die je zo verschrikkelijk nodig hebt om bij te komen en op te laden) wil komen werken. Er zijn collega's van hem die 30 uur per maand overwerken en dat zijn geen rustige werkdagen hoor. Gek he...dat er zoveel zieken zijn. De FNV zit erachter aan, de arbeidsinspectie zit erachter aan, maar Arriva doet weinig. Afgelopen vrijdag zou Hettinga de maatregelen die genomen gaan worden bekend maken.. Nou ze weten nog van niks. En dan vinden ze het gek als het personeel straks het werk neerlegt!

J.Vermeer
Berichten: 151
Lid geworden op: 12 jan 2006 20:16

Re: Toch niet zo gezond?

Ongelezen bericht door J.Vermeer »

Ik vroeg me al af wanneer de volgende staking komt maar het duurt dus niet zo lang meer...een pak van mijn hart :shock:

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Toch niet zo gezond?

Ongelezen bericht door tienepien »

Tja, valt niet zoveel over te zeggen toch? Blijkt maar weer dat er alleen goed gediscussieerd kan worden wanneer er mensen zijn die het niet overal mee-eens zijn :)



Als bepaalde aspecten van werk ongezond zijn, dan moet de ARBO daar normen voor maken waar de werkgever zich dan weer aan moet houden. Lijkt me duidelijk.

En dat het hele aanbestedings gebeuren op veel plekken niet veel goeds opgeleverd heeft, lijkt me ook duidelijk.



Hmmz... we kunnen allemaal schande roepen, maar dat schiet niet op natuurlijk.
Misschien kunnen we hier eens inventariseren wat er anders moet en hoe dit dan moet. En vervolgens hoe we dat gaan bereiken.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Toch niet zo gezond?

Ongelezen bericht door Bailey »

En de Arbo en de Arbeidsinspectie doen erg weinig. Arriva krijgt brieven dat het zo en zo moet, maar daar wordt niet op gereageerd. Ultimatums worden overschreven, maar daar doen ze dan weer niks aan. Net als de provincie.

Als er niks veranderd zal het gevolg een staking zijn. Waar de chauffeurs dan weer de schuld van krijgen, terwijl de schuld heel ergens anders ligt. Jammer dat het altijd weer zo gaat.

J.Vermeer
Berichten: 151
Lid geworden op: 12 jan 2006 20:16

Re: Toch niet zo gezond?

Ongelezen bericht door J.Vermeer »

Ik heb een mailtje gestuurd naar de FNV met het verzoek of de bussen volgende week niet meer rijden.

Dus staken :roll:

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Toch niet zo gezond?

Ongelezen bericht door Bailey »

Graag!

etab
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 dec 2005 15:20

Re: Toch niet zo gezond?

Ongelezen bericht door etab »

Of men neemt de verkeerde mensen aan. Die eigenlijk dus niet geschikt zijn voor het vak.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Toch niet zo gezond?

Ongelezen bericht door Bailey »

Tuurlijk van de 100 mensen die ze hebben, zijn er 100 niet geschikt. Natuurlijk joh...ga jij lekker een end fietsen. Of zelf eens op die bus zitten, zoals ik al eerder heb geschreven!!!

J.Vermeer
Berichten: 151
Lid geworden op: 12 jan 2006 20:16

Re: Toch niet zo gezond?

Ongelezen bericht door J.Vermeer »

Geplaatst op 30 Mei 2007 10:09 door Bailey


--------------------------------------------------------------------------------

Graag!

:wink: :lol:

zafier

Re: Toch niet zo gezond?

Ongelezen bericht door zafier »

Nee toch niet weer een staking :twisted:

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Toch niet zo gezond?

Ongelezen bericht door Bailey »

Nee hoor..jij hebt liever dat alle chauffeurs liever bij bosjes dood neervallen.

Tuurlijk zou ik het liever anders zien. Ik zou liever zien dat Arriva de boel verandert en dat de provincie maatregelen neemt als Arriva dat verzuimt. Maar beide doen niet wat ze zouden moeten doen, ook niet na aandringen van meerdere personen en instanties. Uiteindelijk zal staken de enige optie zijn.

Mijn vriend vind het ook niet leuk. Jarenlang heeft hij dit werk met veel plezier gedaan. Tuurlijk was er ook stress en af en toe eens een boze passagiers. Dat hoort nu eenmaal bij het werk. Daar ontkom je bijna niet aan. Als dat een enkele keer gebeurt dan kan je dat wel hebben. Tuurlijk werden er ook wel eens lange werkdagen of weken gemaakt. Maar daar stond ook wat voor tegenover. Bij Arriva krijg je 1 keer per kwartaal je overuren uitbetaald en meer is er niet. En dan bedoel ik niet alleen geld, maar ook waardering. Had je vroeger een keer vrij nodig dan kon dat. Nu moet je bijna smeken voor een dagje vrij. Er zijn collega's die vrij krijgen omdat ze een bruiloft o.i.d hebben en dan uiteindelijk nog gevraagd worden of ze komen werken. En sommige kunnen niet tegen die druk en stemmen toe. Zo werkt het toch niet??

Als ik zie hoe mijn vriend en collega's in de stress zitten, dan kan ik wel janken. Mijn vriend heeft dagelijks koppijn en slaapt slecht. Hij meldt zich niet ziek, zo is hij niet. Maar wat mij betreft gaat ie lekker een paar weken thuiszitten. Hij heeft zich op aandringen van mij in februari ziekgemeld toen hij griep had, maar het liefst gaat hij met 40 graden koorts nog werken. Dus kom nou niet met het verhaal aan dat hij niet geschikt is, want hij is wel degelijk geschikt. Overigens ben je niet zomaar geschikt en wordt je niet zomaar aangenomen, maar dat is al verschillende malen uitgelegd.

Het is toch triest dat een vervoerder als Arriva een goed openbaar vervoer zoals Dordrecht dat had compleet kan kapot maken? En de chauffeurs er meteen bij. Dit klopt gewoon werkelijk niet.

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Toch niet zo gezond?

Ongelezen bericht door kampvuur »

Hééé Bailey,

Mag ik jou een pluim geven :wink: had liever een bos bloemen gegeven, maar dat gaat nu even niet :P

Even serieus...je hebt jouw hart op de juiste plaats zitten.
Mijn vriendin klaagt ook dagelijks dat ik altiijd op de gekste tijden weg ben, op de zon- en feestdagen vind ze dat ook altijd knap lullig, maar ze bemoeit zich er verder niet mee.
Had dit werk eerder dan haar...maar soms voel ik me wel schuldig dat ze mijn aandacht te kort komt.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Toch niet zo gezond?

Ongelezen bericht door tienepien »

Hmmz... dat er iets mis is bij het bedrijf van je vriend lijkt me duidelijk. Het is gewoon niet prettig werken in een bedrijf waar je geen waardering krijgt voor je werk.

Maar wat is de oplossing?
Eigenlijk zouden er blijkbaar meer chauffeurs moeten zijn. Maar als ik jullie zo gehoord heb op dit forumdeel, dan zijn die er niet.
Misschien moeten er dan maar gewoon minder ritten gereden worden?


Staken is al vaker gedaan en maakt blijkbaar niet zoveel indruk bij degene waar het om gaat. Misschien is er een ander middel te bedenken om iets te bereiken. Radar is misschien wel een mooi middel. Gewoon lekker schoppen.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Toch niet zo gezond?

Ongelezen bericht door Bailey »

Kampvuur, dank je wel voor het compliment. Mijn vriend had zijn werk ook eerder dan mij. Sterker nog, ik heb hem leren kennen op de bus. Ik heb 7 jaar lang alleen gewoond, dus dat hij er af en toe niet is vind ik niet zo heel erg. Heb ik ook weer eens tijd voor mezelf. Tuurlijk, bepaalde feestdagen zoals kerst en oud en nieuw vind ik het niet altijd leuk. Maar ja...het is niet anders. Het heeft ook wel eens voordelen. 1e Pinksterdag moest hij werken maar met dat soort feestdagen doen we toch niet zoveel. Nu is het vandaag nog werken en dan hebben we 3 dagen weekend. En dat hebben anderen dan weer niet. Dus ja...ieder nadeel heeft zijn voordeel toch??

Tienepien, bij Arriva is het inderdaad goed mis. Ze proberen nu wel nieuwe chauffeurs aan te trekken, maar dat gaat niet 1 2 3. Duurt toch enige tijd voordat ze echt gaan rijden. Minder ritten kan eigenlijk niet. Ze hebben een contract met de provincie waarin een aantal kilometers is afgesproken die Arriva moet rijden. Dat lukt nu niet, dus laten ze ritten uitvallen.

Arriva houdt ook geen rekening met het feit dat er wel eens mensen ziek kunnen zijn. Bij Arriva is het zo van 100 diensten, dan 100 chauffeurs. Maar er is altijd wel iemand ziek, zwak of misselijk, dus valt er een rit uit. En dat betekent voor de andere chauffeurs meer stress. En gebeurt dat nou een enkele keer, dan is dat wel te overzien. Maar dit gebeurt dagelijks! En heeft iemand een griepje dan zijn ze zo weer thuis, maar heb je hartproblemen o.i.d. dan ben je langer thuis. Zo is er een chauffeur in januari geopereerd aan zijn hart. Daar staat een revalidatieperiode van 2 tot 3 maanden voor. Na 1 maand begonnen ze al te zeuren dat ie moest gaan werken! Dat geloof je toch niet he???

Arriva moet gewoon opzouten uit dit land. Stadsvervoer moet gewoon weer naar de gemeente. Ik hoop dat nu Brussel heeft gezegd dat marktwerking niet verplicht is, dit ook niet meer gebeurt. Want daarmee verpest je het openbaar vervoer en zorg je er juist voor dat mensen meer de auto pakken. En dat lijkt me toch ook niet de bedoeling.

Gesloten