LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tarief OV-Chipkaart

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
flan
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2007 21:49

Tarief OV-Chipkaart

Ongelezen bericht door flan »

Ik heb deze kaart al een paar keer gesteld, maar nooit een heel duidelijk antwoord opgekregen. Het zou eerlijk zijn om alleen maar je gereden kilometers te betalen. Maar nu reis ik dagelijks met de tram. Deze tram start vrijwel bij mijn huis en stopt ook redelijk in de buurt van mijn werk. Op dat gebied heb ik totaal geen klagen. Maar de tram maakt iedere ochtend een behoorlijke omweg om bij mijn werk te komen. Ook heb ik hier tot op heden geen moeite mee. Ik reis immers door hetzelfde zonegebied en die 10 minuutjes overleef ik ook nog wel. Maar straks zou ik dus zomaar kunnen betalen voor kilometers van de omweg. Of vergis ik me en betaal ik alleen de hemelbreedte kilometers van halte tot halte. Lijkt mij simpel te programmeren trouwens. In de tram wisten ze het antwoord niet en via de site van de OV-chipkaart heb ik nooit antwoord terug ontvangen.

Uncle Willy
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 jul 2005 22:54

Re: Tarief OV-Chipkaart

Ongelezen bericht door Uncle Willy »

Het is misschien even koffiedik kijken maar de bedoeling is dat er exact per kilometer wordt betaald.

Nu het koffiedik, er wordt via GPS bepaald hoeveel kilometer er is afgelegd, dat kan wel eens betekenen dat de kortste route berekend wordt.
Dus als de tram een straatje om gaat hoef je deze niet te betalen.

Hang me er even niet aan op maar hopelijk kan ik er later op terugkomen met de echte juiste gegevens.

Het klinkt eigenlijk wel logisch toch?

Groet,
Uncle Willy

Ben bang dat de gereden afstand toch bepalend zal zijn.

Update:
De ritprijs wordt berekend over de gereden kilometers.
Bussen hebben een odometer, zo noemen ze dat, en in samenwerking van de GPS gegevens is de afstand bepaald.

De rit prijs gaat over de normale rit, dus als er een omleiding is hoeft de klant dit niet te betalen, al is er een omleiding van een kilometer.
Wat ik eerder zei met de kortste afstand is niet correct.
Voorbeeld:
Als er een z.g. ringlijn is met het begin en het eindpunt niet zo ver uit elkaar en de rit is een kilometer of 20 dan betaal je ook deze 20 kilometer. Is daarbij ook nog een omleiding dan maakt dat voor de prijs niet uit.

Hopelijk heb je nu een antwoord op je vraag, groet,
Uncle Willy

Gesloten