LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] STAKING OPENBAARVERVOER

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Gemma33
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 jun 2008 12:20

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Gemma33 »

Natuurlijk snapt de nederlander dat een algehele staking een allerlaatste redmiddel is.
Zo dom is de gemiddelde nederlander nou ook weer niet.
Die nederlander wilde best begrip op brengen, dat hebben ze ook getoond, ook al was het niet leuk voor de reiziger zelf. Waar geen begrip meer voor opgebracht werd, was toen de staking dagen en dagen ging duren.
De staking stond niet meer in verhouding tot het gevolg.
De staking werd inderdaad als machtsmiddel gebruik.
Je kunt het ook machtsmisbruik noemen.
En daar waar de macht in overvloed wordt misbruikt, zijn er gedupeerden. Sterker uitgedrukt: slachtoffers.
En bij mij gaat daar de discussie over: of je dan zo'n machtsmiddel moet, kan en wil gebruiken.
Als het gevolg als een zwarte vlek uitwaaiert en dan vooral anderen treft: dan zeg ik nee, niet doen!
Ik snap dat je bij zo'n staking niet over één nacht ijs gaat, tuurlijk.
Ik begrijp dat er afwegingen worden gemaakt: doen of niet doen.
Maar daar gaat het nu net om.
Velen van jullie vonden die staking nodig. Dat is een opvatting.
Mijn opvatting is een andere en dat mag ook in dit land.
En dan hoef ik geen allerlei verwensingen, toedichtingen te horen, omdat mijn opvatting een andere is.
Ik hoef daarvoor niet op het schavot te worden gebracht.

En dan al die belachelijke voorstellen. Ik vond er heel goede tussen zitten.
En als het gaat om die *toestemming* van de werkgevers: hebben jullie ook de toestemming afgewacht van de werkgevers voor de staking?
Waren jullie bang voor de gevolgen, wanneer er op een bepaalde manier actie werd gevoerd en de werkgevers daarvoor geen toestemming zouden geven?

Bange vakbond, bange chauffeurs?

Of, zijn oorzaak en gevolg dan opeens wél belangrijk, als het er om gaat wie ervoor moet opdraaien (betalen)?
Sorry Spletsj: wat een kulargumenten voer je aan: zoals de wind waait waait m'n jasje.

In mijn omgeving heb ik heel veel negatieve reacties gehoord over de staking: duurde te lang.
En als het gaat om de begroeting van chauffeurs.
Vele malen heb ik chauffeurs begroet, die je niet eens aankeken en niets terug zeiden. Dat komt ook voor.

@Bailey Wanneer je vrouw of man geen interesse meer in je toont, meer in de kroeg zit dan thuis is, dan vraag je toch ook wat er aan de hand is? Dat bedoelde ik met actie: ga eens bij de manager langs, vraag eens hoe het allemaal gesteld is, speek eens wat af.
En dat geldt omgekeerd precies hetzelfde, voor de manager !!!
Anders gezegd, hoe is het met de bedrijfssfeer gesteld.
(Zo bedoelde ik dat, maar was daar niet duidelijk in.)
Wanneer je in je eigen hok blijft zitten en er niet uitkomt dan vervreem je toch ook?
Het is een tweerichtingsverkeer. De sfeer is toch niet alleen maar klagen en dragen?
Dat snappen die managers toch ook, zo dom zijn ze ook niet.


@DriverG Inderdaad, voor de centen moeten we in Den Haag zijn. De politiek maakt keuzes en ik heb het ook niet vaak
op met de politiek en de gemaakte keuzes. Misschien maar eens wat minder naar defensie, minder vliegtuigjes en ander oorlogsgebroed aanschaffen. Want uiteindelijk komt al het bestede geld uit onze zakken. En dan heb ik liever goed OV dan mannen en vrouwen die van ons geld soldaatje gaan spelen. (Is maar een voorbeeld)

En dan als laatste (terzijde) de hoge brandstofprijs.
Natuurlijk is die hoog, maar als ik soms zie hoe snel volkswagentjes optrekken bij het stoplicht en wegscheuren of hoe hard auto's rijden....
Je zou denken dat ze op water lopen.
En dan schreeuwt iedereen dat de accijns maar verlaagd moet worden, omdat het onbetaalbaar wordt.

Verbeter de wereld en begin bij jezelf, en dat heb ik al eerder gelezen hier.

Dat was het voor nu.
En PS: die hoge brandstofprijs heeft weinig met de discussie te maken,
zo intelligent ben ik zelf ook wel :lol:

DriverG
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 nov 2006 14:14

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door DriverG »

Gemma schreef : " En als het gaat om die *toestemming* van de werkgevers: hebben jullie ook de toestemming afgewacht van de werkgevers voor de staking?
Waren jullie bang voor de gevolgen, wanneer er op een bepaalde manier actie werd gevoerd en de werkgevers daarvoor geen toestemming zouden geven?

Bange vakbond, bange chauffeurs? "

Gemma, Voor een staking hoef je geen * toetemming * te hebben, dat is een recht, (( en in ons geval waren ze deze keer maar wat blij, alleen zijn ze wel zo hypocriet dat NOOIT toe te geven ))
Geen bange vakbonden en of chauffeurs, ((WILDE STAKINGEN lagen op de loer )) maar JURIDISCH vooruitziende acties om als START enig effect te hebben, en van daaruit verder borduren.
Voorbeeld van een juridisch iets: als we gezegd hadden dat we * gratis * zouden rijden, had de rechter DIRECT ingegrepen, echter we controleerden niet op plaatsbewijzen, en namen derhalve geen kaartjes mee (( een vorm van staken, die ons 50% van het loon kostte )), maar juridisch gezien mogelijk, omdat de passagier ten alle tijden verantwoordelijk is voor een geldig plaatsbewijs !!!.....dit is een van de vele aspecten..........een wilde straking is onvoorspelbaar en meer ontwrichtend dan elke andere vorm, maar de bereidheid was zeer groot, en had tot nog meer schade bij derden opgeleverd
**** nou ga ik toch weer met technische ins en outs beginnen.....ik ga mijn 2e plakje koek nu opeten, want na onze riante ? salarisverhoging heeft mijn vrouw extra koek gekocht , het kan weer lijden zegt ze :D :D

Z4
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 mei 2008 17:58

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Z4 »

@Gemma33

Twee dingen om het (alweer) proberen duidelijk te maken, want je snapt echt niet hoe het werkt.

Ten eerste is het verstandig alles collectief te doen, het geen gezellige familiebedrijfje waar men tijdens een theekransje het één en ander op tafel gooien.
Managers zijn geen sociale knuffeldiertjes.
Goede managers zijn voor het bedrijf strategen, daar worden ze rijkelijk voor beloond, en om hun salaris "waar" te maken wordt er met de botte mes gesneden en gesnoerd in de kosten, hoe meer besparingen des te vetter de (hun) bonus. zelfs bij bewezen mismangement hangt er een dikke geldbuidel voor hun neus. (voor de moeite)

Aktie gaan dus collectief is al gezegd, en het het midderkader steken echt hun nek niet te ver uit, willen ook graag hogerop komen als het even mogelijk is, zo werkt het systeem.

Dan jouw tweede opmerking..de staking duurde te lang.

Precies dat was ook het steekspel, wergevers doen niks, want willen geld zien van de overheid, de overheid kijkt even de andere kant op en wachten op hun buurt af hoe de situatie en de onafhankelijke onderzoek uitpakt, en hoe de staking zich verder ontwikkeld.

Hadden de chauffeur al na 2 of 3 dagen de handdoek in de ring gegooid, werden ze door niemand ooit nog serieus genomen, en was het gedaan met de opgebouwde arbeidsvoorwaarden.

Zeg je A dan zeg je ook B, maar jij doet het anders, dat zal best wel, maar weiger dan OOK jouw loonopslag als ander daarvoor hebben gebloed...zou wel netjes zijn.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Gemma.... Onze werkgevers, Aandeelhouders, vestigingsmanagers, assistent verstigingsmanager, Bedrijfsartsen etc etc etc. intresseren zich niet voor ons. Waarom zouden wij ons dan wel in hun intreseren. Valse klacht komt binnen, wij moeten daarop reageren, klacht komt in het dossier en jij krijgt gewoon alsnog de schuld. 4 van dit soort klachten in je dossier en er volgt een gesprek met de leidinggevende......

Ander voorbeeld.... Ik lig de eerst komende weken, na een ongeval op de bus, 12 weken in het ziekenhuis. Er wordt geen kaart gestuurd, maar er wordt direct gevraagd: Wanneer kom je weer werken????

Je bent een paar keer ziek geweest (lees 3 keer) Eerst ben je door die rotstoelen in de bus door je rug gegaan; herstel 2 weken. Vervolgens kom je terug op de werkvloer (eigenlijk nog te vroeg) je gaat weer rijden. Hierna kom je terug op de zaak en ga je naar huis. Een paar weken doe je dat en niets aan de hand.... Nu loopt men de trap op en valt om wat voor reden dan ook van de trap... gevolg hersenschudding.... 1 week zit men in de ziektewet, Let op dit is de 2e melding. Werkgevers hebben het liefst dat werknemers niet meer aan sport doen dat weten wij allemaal, want als wij dan in de ziektewet komen dan kost het hen geld. Goed ik ga fietsen. Tijdens de fietstocht kom ik door een onverlaat te val en breek ik mijn pols en sleutelbeen. Gevolg wederom ziektewet voor de duur van minimaal 6 weken, want hierna volgt revalidatie. Op het moment van herstelmelden op de zaak wordt er meteen een afspraak gemaakt voor een gesprek. Je bent namelijk al 3 keer ziek geweest in een jaar tijd. Hier worden afspraken gemaakt over hoe het nu verder moet en of zij iets voor je kunnen betekenen. (Dit gesprek is bij voorbaat een gesprek waarin wordt vermeldt dat je niet meer ziek mag worden. Wordt je dat wel dan wordt er gedreigd met ontslag etc etc etc.

Gemma moet ik nog even doorgaan over onze werkgever.......... Die zitten er niet voor ons. Sinds dat marktwerken zitten daar personen die niet eens weten hoe een bus bestuurd moet worden. Die het lijnenpakket niet kennen welke in hun regio gereden wordt. Zij zitten daar alleen maar voor geld en meer niet. Voor de rest verzieken zij de werksfeer door van alles terug te draaien en te verzieken.

Moeten wij daarmee om tafel zitten.....

Sorry ik kots nog liever over hun heen.

De werkgevers hebben tijdens de stakingen misbruik van ons chauffeurs gemaakt. Ook zijn wij door hen voorgelogen. Moeten wij daarmee een theekransje houden.

Weet jij wat jij moet doen..... Ga lekker jouw werk niet met dat van ons vergelijken. Je kent de achtergronden niet eens. Tegelijk hebben wij weinig intresse in de passagier op een dergelijk moment. Een ieder die het niet wilt snappen die zoekt het maar lekker uit. Ik doe daar geen moeite meer voor.

Staken is een recht en wordt ingezet als laatste redmiddel. Dit hebben wij gedaan. Toestemming voor wat om te staken............ |Moeten wij eerst naar onze werkgever gaan om toestemming te gaan vragen om te staken.... Ik weet niet in welke eeuw jij leeft hoor, maar er is niemand die toestemming moet vragen om te staken. Het enige met staken is dat je het met de bond moet doen, want dan sta je sterk en zij regelen alles.

De werkgever staat buiten het staken. Dat is zijn probleem en niet die van ons. Dat passagiers gedupeerd werden.... zielig maar waar. Zij hebben allemaal een weg gevonden. De snelwegen waren nauwelijks extra bezet. Iedereen kwam waar hij of zij moest zijn en een enkele hebben vrije dagen opgenomen. Dus wat betreft die duizenden en duizenden.......... Erg slaapverwekkend. Waar haal jij dat vandaan trouwens.... Zeker het nieuws... Het nieuws begrijpt het zelfs niet eens en lichten jullie verkeerd in. In het nieuws wordt er een uur lang gezocht op straat en naar mening gevraagd van de mens. Dan krijgen zij 25 positieve meldingen en 5 negatieve. Vanuit hier maken zij een peiling op en die luidt dan 1 op de 5 mensen ergeren zich aan de stakingen in het OV. Duizenden en duizenden.... Ja zo kom ik ook aan. Het leuke is dat zelfs die 5 is opgedeeld in meerdere verdiepingen. Mensen die het niet goed weten, mensen die zomaar wat zeggen, mensen bij wie je antwoorden in de mond kan leggen, mensen die makkelijk manipuleerbaar zijn en mensen die geen mening hebben.

Gemma33
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 jun 2008 12:20

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Gemma33 »

@ DriverG

Tuurlijk staken is een recht, gelukkig maar. Het was even ironisch bedoeld.
Juist omdat het een recht is en staken mag, grepen jullie het met beide handen aan.

(Neemt niet weg, wanneer het niet meer in verhouding is, de rechter het ook verbiedt)

Maar, nu mijn punt: om alle *andere* acties en/of middelen meteen af te wijzen omdat het *eventeel* juridisch niet mag en kan (ingrijpen rechter) is zwak, een dooddoener.
Daar beroepen jullie je op, om dan af te zien van andere acties.
Je gebruikt het als een excuus.
Of: jullie waren al van te voren "bang" voor ingrijpen van de rechter (gratis rijden).

"Wél een kerel zijn door te staken en anderen mede opzadelen met het gevolg en aan de andere kant acties/middelen laten liggen omdat het niet mag van meneer de rechter." Nou, nou....

Dat is mijn punt, dat vind ik dubbel en niet stoer of gelovenswaarig.

Bovendien: wanneer kom je erachter of iets niet mag? Wel, je kunt het van te voren opzoeken (advocaat, vakbond) of je probeert het uit. Achteraf is dan de toetsing, dat weten jullie ook.
En, je had dan wél creatief acties kunnen voeren, het publiek mee kunnen krijgen.
Ook al was het even later door de rechter verboden, omdat zoiets niet "mocht".
Je had waarschijnlijk dan wel het respect van het publiek gekregen, nu veel minder of niet

@Z4
Ik snap van heel veel dingen niet hoe het werkt. Wat ik dan doe is informatie verzamelen om het te leren begrijpen en proberen om er een mening over te vormen. Bij een mening gaat het om de argumenten en die voer ik op, ook al lukt dat meteen niet even goed.
Niks mis mee, trouwens.
Jij denkt er (alweer) anders over, prima zelfs, maar ik kom niet met de dooddoeners aanzetten als: je snapt het niet, enz.
Jammer, maar alla.
Ik had het over een bedrijfssfeer.
Jij kenschets precies het gebrek aan een open bedrijfssfeer bij veel (vervoers)maatschappijen.
Gesloten, geen open communicatie, niet gezellig, geen ruimte voor inbreng en managers die hoog en eenzaam aan te top staan.
"Zij bepalen en wij hebben te volgen, als zij in het budget snijden, dan doen ze dat voor de lol om ons te pakken. (:Ironisch, want dat is natuurlijk niet zo)"
In een open bedrijf krijg je, als het goed gaat, regelmatig informatie.
Krijg je het niet, zorg dan dat je het krijgt. Je bent niet *altijd* een slachtoffer van de situatie.
Dat het middenkader de nekt niet uitsteekt, omdat ze hoger op willen komen riekt eerder naar geslijm naar boven en beneden. Dat soort mensen stromen toch niet door, en maar goed ook.
Zo werkt het systeem ook. Niks mis mee.

Inderdaad, managers worden niet ingehuurd om bussen in en uit de remise te rijden. Managers zijn ervoor om de boel te managen.
Dat kan goed, minder goed of helemaal fout gaan.
Wanneer het minder goed of fout gaat, dan dienen ze daar op aangesproken te worden.
Dan ben je volwassen bezig. En ik neem aan dat de gemiddelde chauffeur ook volwassen is.
Het gaat om overleg. Alleen maar roepen dat het fout is of niet goed gaat, dat het aan het systeem ligt, daar schiet je weinig mee op.
Dat is constateren en er niets aan doen. Dat is mijn punt.
Met een goede beloning voor goed managen is ook niets mis mee.
En, kan hij of zij het niet (goed), wel andere baan ... en zeker geen gouden handdruk. Mee eens.

Het steekspel. Daar heb je een punt, ook al blijft overeind dat anderen ongewild daar ook te maken mee kregen.
Het punt om de overheid deel te laten uit maken van de problematiek, was prima.
De vervoersmaatschappijen hadden misschien beter hun mond moeten opentrekken richting overheid. (Slechte managers ?)
Wel jammer, dat er zo laat een bemiddelaar werd ingezet.
Maar dat is weer een ander verhaal.

Verder een goede avond :P

Gemma33
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 jun 2008 12:20

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Gemma33 »

@ Maarten.

Ik lees net nog even je bericht. Je schetst de sfeer bij een bedrijf.
Triest gewoonweg. (alsof we 70 jaar terug leven...)
Ik kan me daarbij wel wat voorstellen, maar niet alles.
Ik werk niet bij het OV.
Maar: in zo'n sfeer zou ik niet willen werken en als ik er wel zou werken, dan zou ik m'n mond opentrekken.
Ik zou steun zoeken voor verandering. Dat is mijn punt.
Ik zou me zelf nooit in de positie laten manoevreren van een slachtoffer.
En wil je geen slachtoffer zijn, dan moet er iets gebeuren. Ik snap ook, dat dit allemaal niet zo eenvoudig ligt, als dat ik het schrijf. Tuurlijk.
We zijn ook maar mensen.
Maar, ik bedoel alleen maar te zeggen, dat met alleen maar "klagen en dragen" je niet verder komt.
Dat is stilstand, daarmee bereik je geen verandering. Dat bedoel ik. Wanneer je met z'n allen kunt staken, dan kun je met een groep ook bij elkaar komen om de sfeer te bepraten ...

Dan die duizenden en duizenden. Wel, dat stond hier in de krant.
En nee, ik geloof niet alles wat er in een krant staat. Dus: korreltje zout.
Maar, .. de rechter verbood de staking en daarbij ging het niet om een *paar* mensen die last zouden hebben van de staking.
Dat zou erg naief zijn om dat weer te geloven.

Ook een goede avond. :)

Z4
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 mei 2008 17:58

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Z4 »

@Gemma33

Dat de rechter tot deze uitspraak kwam kon men al z'n water aanvoelen.

Maar zoals jij het verteld is niet de juiste uitspraak, de rechter verbood het niet, alleen in de spits, wat had deze rechter anders moeten zeggen.

Hij is tot een uitspraak gekomen waarin ieder zich een beetje vinden kon, de passagiers, de chauffeurs en de werkgevers.

Mocht er naar 2 maanden nog geen passende oplossing gevonden zijn, gaf hij toestemming dat er weer volledig gestaakt mocht worden, dus voor onbepaalde tijd en zonder voorwaarden.

Had de rechter bij voorbaat de volledige staking wel goedgekeurd dan had hij indirekt de overheid tegen de haren in gestroken.
Nu kan het naar lang dralen zonder gezichtsverlies een groot gebaar maken, maar het blijft een kleine sigaar half opgerookt die ze terug geven.

Zoals een schrijfster al eerder vermelden, je hoeft geen 21 miljoen te bezuinigen , maar 5 miljoen voor dit jaar..in principe hebben ze niks gegeven alleen maar gepakt.

ovtje
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jun 2008 18:25

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door ovtje »

Minder lege bussen in de toekomst

Nu ziet men veel bussen rijden die geheel of bijna leeg zijn dit zal in de toekomst verdwijnen.

Het zogenaamde online boeking wordt al in de veerdiensten toegepast (ook in Nederland). Men doet een boeking via internet of telefonisch.
Men moet opgeven de datum van en waar naar toe en de tijd.
Men kan dan gelijk zien of er vervoer is op de opgegeven datum en tijd. De kosten worden verrekend via internetbankieren of via een chipkaart met pincode.

De vervoersmaatschappijen kunnen dan inspelen op de vraag qua vervoerscapaciteit ( groot of klein)
Het grote voordeel is dan vervoer opmaat voor een ieder die daar gebruik wil/moet maken
En het kan dan goedkoper
Het nadeel is minder bussen dus ook minder …….

Z4
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 mei 2008 17:58

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Z4 »

Dit vervoer is er nu toch ook al voor mensen met een lichamelijke beperkingen.

Regelmatig negatief in de schijnwerpers gestaan, dat dan weer wel.

DriverG
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 nov 2006 14:14

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door DriverG »

Gemma schreef : " Of: jullie waren al van te voren "bang" voor ingrijpen van de rechter (gratis rijden)."
Domme vraag, want dat gaf ik in m`n vorige reactie al aan !!!

"Wél een kerel zijn door te staken en anderen mede opzadelen met het gevolg en aan de andere kant acties/middelen laten liggen omdat het niet mag van meneer de rechter." Nou, nou.. "

Welke acties / middelen ???? u lijkt me een supergedelegeerde voor de vakbond ALS u uw ideeen daar kwijt zou kunnen, deze ook gehonoreerd zouden worden, en u niet vierkant van een overleg weggelachen zou worden, of bent u van gedachten dat er domoren bij de bonden zitten ???, Nogmaals, het enige wat dan rest is een wilde staking, en de gevolgen zijn dan vele malen erger als nu geweest is. verder ga ik er maar niet meer op in

@ maarten 1234, ik heb het idee dat u uit persoonlijke ervaring spreekt, maar dit geld niet voor het HELE ov, en als ik u was, ging ik zeker ander werk zoeken. ik ben de tegenpartij voor de werkgevers, maar wat u schetst is pertinent niet waar.
Nogmaals u heeft bij het bedrijf gesolliciteert, en het bedrijf is niet bij u komen vragen of u kwam.
We hebben indien nodig zeer goede sociale voorzieningen, en het ziektebeleid is in alle bedrijven hetzelfde, want dat wordt van overheidswege opgelegd (( en voor sommige * kantjeslopers * maar goed ook !!! )) en ik hoef u niet uit te leggen wat ik daar mee bedoel.
Verder valt of staat de werksfeer per vestiging aan de mentaliteit van personeel en manager, dus steek ook de hand in eigen boezem.
Ik persoonlijk ben na een ongeval SUPER goed door collega`s EN bedrijf begeleid en geholpen, en werk er met veel plezier, maar ik blijf strijdbaar voor een eerlijke beloning, en dat is waar deze discussie al een poosje over gaat, zonder af te gaan dwalen naar bedrijfsomstandigheden.....sorry, maar dit moest ik even kwijt !!!

Gemma33
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 jun 2008 12:20

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Gemma33 »

@Z4
Zonder er een woordspelletje van te maken: de rechter legde op, dat bussen *juist* in de spits moesten rijden.
Waarom? Wel niet omdat dan alle oma's en opa's de stad in gaan om te winkelen..
Kernpunt was de maatschappelijke schade en die is natuurlijk het grootst op de spitsmomenten..
En of een rechter de overheid wel of niet tegen de haren instrijkt, dat doet hij wel vaker.
De rechterlijke macht funktioneert immers los van de overheid.
Had het conflict langer geduurd en was het maatschappelijk leven nog meer of langer ontwricht, dan had de rechter het stakingsverbod waarschijnlijk steeds meer uitgebreid.
Maatschappelijk belang gaat immers boven het belang van een kleine(re) groep, wat je daar dan ook van mag vinden...
Maar eind goed al goed: de bussen rijden weer, daar ben ik blij om en jullie hebben je doel bereikt. 8)

Gemma33
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 jun 2008 12:20

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Gemma33 »

@ DriverG

Jullie hebben andere acties en middelen laten liggen, omdat die door de rechter waarschijnlijk verboden zouden worden. Jullie hebben naar het zwaarste middel gegrepen (de staking), legaal.
Zo ligt het , dat hebben sommige buschaufeurs op dit forum geschreven.
Dus nou niet de pot verwijten dat de ketel ... dat zou kinderachtig zijn.
Het enige wat ik zeg is, dat jullie je vingers (misschien) niet wilden branden aan andere acties, omdat de bonden/jullie daarvoor wel eens in eigen geldbuidel hadden moeten tasten (verantwoordelijkheid, en ervoor opdraaien)
De staking heeft anderen gedupeerd en (veel)geld gekost, jullie ook, dat weet ik.

Ik zeg: had eerst naar andere (creatieve, ludieke) middelen gegrepen ook al waren die - misschien - achteraf toch verboden door de rechter.
Maar kom er niet al op voorhand mee aankakken, dat zoiets niet mocht omdat de rechter het weleens, mogelijkerwijs, eventueel, misschien, zou kunnen verbieden.
Dat vind ik flauw en slap. Dat is mijn punt.

Maar, misschien was het wel een overdenkingspunt van de bond, geld, geld, geld. Alles draait om geld toch?
Immers, wanneer je iets doet, wat niet mag, dan draai je meestal ook voor de kosten op.
Of zou de bond niet aan haar eigen belang en die van haar leden denken?

En daar hoef je niet een domoor voor te zijn om die vraag te beantwoorden. :wink:

Z4
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 mei 2008 17:58

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Z4 »

@Gemma33

>>De rechterlijke macht funktioneert immers los van de overheid.<<



Hier ben ik het geheel niet mee eens, maar dat is een ander verhaal. En vervolgens kom je met aaname's wat de rechter vervolgens zou kunnen hebben gezegd.

Knap hoor!

En btw, de belangen van de kleine groep zoals jij het dan verwoord diende ook het maatschappelijk belang.


Eind goed al goed? denk het niet...who next?
er volgen nog meer sectoren als een grote olievlek :wink:

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Bailey »

@Bailey Wanneer je vrouw of man geen interesse meer in je toont, meer in de kroeg zit dan thuis is, dan vraag je toch ook wat er aan de hand is? Dat bedoelde ik met actie: ga eens bij de manager langs, vraag eens hoe het allemaal gesteld is, speek eens wat af.
En dat geldt omgekeerd precies hetzelfde, voor de manager !!!
Anders gezegd, hoe is het met de bedrijfssfeer gesteld.
(Zo bedoelde ik dat, maar was daar niet duidelijk in.)
Wanneer je in je eigen hok blijft zitten en er niet uitkomt dan vervreem je toch ook?
Het is een tweerichtingsverkeer. De sfeer is toch niet alleen maar klagen en dragen?
Dat snappen die managers toch ook, zo dom zijn ze ook niet.
Jij snapt werkelijk niet hoe het werkt, jij doet het zo makkelijk voorkomen. Managers zijn helemaal niet aanspreekbaar, tenminste niet bij Arriva. Arriva heeft een leuk personeelsblaadje. Er was eens een chauffeur die geinterviewd werd en die erg negatief was over het hoe het bij Arriva ging. Tot iedereens verbazing stond er in het blaadje alleen maar positieve dingen. Zelfs ik, die die man amper kende, was daar verbaasd over. Bleek dat ze al zijn worden verdraaid hebben.

Mijn vriend heeft zelfs als eens op zijn kop gekregen omdat ik op een ander forum te negatief over Arriva deed. Bij Connexxion is er ook al eens iemand op non actief gesteld omdat hij negatief over Connexxion was.

Je mag je mond niet opendoen, want dan wordt je gestraft. Je mag daar gewoon niks zeggen en managers zijn totaal onbereikbaar!

En die managers zijn niet dom hoor, die proberen alleen maar een eigen hachje veilig te stellen.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Bailey »

Ander voorbeeld.... Ik lig de eerst komende weken, na een ongeval op de bus, 12 weken in het ziekenhuis. Er wordt geen kaart gestuurd, maar er wordt direct gevraagd: Wanneer kom je weer werken????
Ik herken dat helemaal! Een collega van mijn vriend heeft een paar terug een zware hartoperatie ondergaan. Hij moest minimaal een half jaar herstellen. Na 3 maanden wordt ie gebeld of ie weer kan gaan werken. Niet vragen hoe het met hem gaat ofzo..nee hoor, alleen wanneer hij weer kan gaan werken!

Mijn vriend meldt zich nagenoeg nooit ziek. Vorig jaar heeft hij zich voor het eerst in 10 jaar ziek gemeld. Hij had zo hoge koorst dat hij gewoon stuipen had. 4 Dagen in bed gelegen. Na 2 dagen gaat de telefoon: waar hij blijft. ??? Hij is ziek. Nou nee, dat kon niet, want hij was ingeroosterd, dus niet ziek. Nou, hij is toch echt thuisgebleven hoor.

Vrij nemen onverwachts? Nee natuurlijk niet, dat moet een half jaar van te voren geregeld worden. Zelfs niet als je vriendin doodziek op de eerste hulp zit. Hij kon een uurtje vrij krijgen, daarna moest hij weer gaan werken. Het interesseert ze gewoon totaal niet!

Gemma33
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 jun 2008 12:20

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Gemma33 »

@ Z4
Je weet ook, dat ons systeem gebaseerd is op de trias politica. De wetgevende macht, de uitvoerende macht en de rechterlijke macht hebben hun eigen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid.
Maar daar hoef je het niet mee eens te zijn natuurlijk, mee eens.

De aannames van de rechter: jullie hebben creatieve en ludieke stakingen laten liggen omdat deze *toch* door de rechter verboden zou worden.
Is dat geen aanname, of een andere aanname?
Of is het een voorspellend vermogen: knap hoor!
Of zijn er inderdaad ludieke en creative acties/middelen verboden en heeft de toetsing achteraf plaats gevonden... :!: :?:

Z4
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 mei 2008 17:58

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Z4 »

Yep, daar ga ik wel vanuit.

Gemma33
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 jun 2008 12:20

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Gemma33 »

@ Bailey

Dat het allemaal niet zo eenvoudig of makkelijk is , weet ik.
Maar, daarom mag je nog wel idealen hebben, zo werkt het bij mij.
En daar mag je voor opkomen.
Mijn uitgangspunt is: met klagen en dragen, het helpt tóch niet, ik weet het wel en jij niet en anders om, kom je er niet.
Dat is stilstand of achteruitgang. En daarmee doe je jezelf tekort.

Ik snap inderdaad niet hoe het bij Arriva werkt, helemaal mee eens.
Maar ik snap wel hoe het werkt bij mensen die alleen maar klagen en die steeds de schuld van alles op het bordje van de ander leggen.
Dat is mijn punt.
Ik zeg dan: trek je mond open, wees niet bang, breng zelf ook wat actie en verandering op gang. Anders ben je aan de goden overgeleverd.

En nogmaals: dat dat allemaal niet zo eenvoudig ligt, tuurlijk dat is zo.
Maar het gaat ook om je eigen opstelling, je eigen mentaliteit.
Ik heb het al eerder geschreven: ik weiger slachtoffer te zijn of worden van een situatie.
Dan trek ik liever mijn mond open en ik doe dat meestal ook nog op een vriendelijke manier. :D
En soms ook helemaal niet. :evil:

Z4
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 mei 2008 17:58

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Z4 »

@Gemma33

Vraagje? weet jij hoe het met de gemiddelde klokkenluider is afgelopen......
De voorbeelden liggen voor het oprapen (google even)
Dus hoezo aan de goden overgeleverd.

Gemma33
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 jun 2008 12:20

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Gemma33 »

@Z4

Er zijn inderdaad klokkenluiders geweest die zijn afgestraft en voor de bijl zijn gegaan voor hun moed.
Treurig en triest gewoon.
Er gloort echter ook hoop en er is verandering op komst: de politiek, de maatschappij, u en ik vinden dat zoiets in vervolg niet meer kan en mag en dat er juist *bescherming* moet komen voor klokkenluiders.

En dat gaat gelukkig ook wettelijk geregeld worden. :!:
:!: :!:
Neemt niet weg, dat er daarvoor verschillende koppen zijn gerold.
Nogmaals: triest en verschrikkelijk.

Hadden al die klokkenluiders nooit hun stem laten horen, hadden ze hun idealen verkwanselt, hadden ze wantoestanden nooit aan de kaak gesteld..... ja, dan was het bij het oude gebleven.
Was er niets veranderd.
Dan hadden we stilstand gehad. Dan was er nooit iets anders bereikt.
Dankzij de moed en mentaliteit van een aantal wel.
De goden zijn ons gunstig gestemd.

Gesloten