Pagina 3 van 16

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Geplaatst: 01 jun 2008 23:01
door Z4
en is het geen zwaktebod om de werkgevers vrij te pleiten?? , die hebben ook hun verantwoordelijkheid te nemen in deze.

ook de politiek heeft zijn handen niet schoon...maar let op, in meerdere sectoren gaat het rommelen

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Geplaatst: 02 jun 2008 01:17
door yinxy
Tilo schreef een aantal punten, waaronder punt 1:

1) geen doorbetaalde pauzes; hebben ik en honderdduizenden anderen ook niet.

Dit klopt, heel veel mensen hebben inderdaad geen betaalde pauze. Maar de chauffeurs moeten heel erg vaak, wanneer ze bv te laat zijn op hun route, in hun pauzes doorrijden om toch weer voor de volgende route die ze moeten rijden, op tijd te zijn. Vandaar dat de pauzes betaald zijn.
Stel je nou eens voor, dat wanneer je ze geen betaalde pauzes geeft ( wat veel mensen ook hebben, en dus ook die pauzes op pauze gaan) dat die chauffeurs dan ook wanneer zijn pauze behoren te hebben volgens hun rij schema, dat ze ook die pauze nemen. Het kan dan heel erg goed voorkomen, dat ze chauffeur nog niet terug is op het station, maar wel dan al pauze zou hebben. Dat weet ik zeker dat die bus dan ook bv die 15 min pauze stil staat. En ook geen meter meer rijdt. Wat krijg je dan?? Zijn de bussen ipv misschien op tijd, 15 min te laat op de volgende halte! Wil je dat liever??? De hele reden waarom ze betaalde pauzes hebben, is omdat het heeeeeeeel erg vaak voorkomt, dat een buschauffeur zijn pauzes moet inleveren ivm de route die ze nog moeten afmaken. En dan wanneer ze m af hebben, met geluk nog ff 5 min misschien ff pauze over hebben. Waar kies je dan liever voor? Dat de bus op tijd is? Of dat de bus te laat komt, en dan heel erg te laat is??

En ja het is inderdaad vervelend dat ze staken, want nu zijn inderdaad de mensen die afhankelijk zijn van het O.V de dupe. Dat klopt, maar die publieksvriendelijke acties hebben niet geholpen. En klagen tegen de chauffeurs dat ze staken, schiet ook niet op. Klaag maar bij de bedrijven zelf, of bij de overheid. Want de bedrijven hebben namelijk meer geld nodig voor de loonsverhogingen, die ze per ongeluk vergeten zijn mee te bereken in hun begroting. Of bij de overheid, die de maatschappijen niet tegemoet willen komen omdat ze de lonen vergeten zijn te begroten.

groetjes, Yinxy

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Geplaatst: 02 jun 2008 07:31
door Boisbas
Dat wat je beschrijft lijkt me vooral een kwestie van een slechte organisatie.

Dan nog wat:
van de 5 keer dat ik bij de bushalte sta is 3 keer de bus te laat.
Ik heb 's ochtends de aller eerste bus en zoals je weet is dat heeeel vroeg.
Aan de drukte op de weg kan het hier in Overijssel niet liggen.
Anders gezegd: de allereerste busschauffeur is niet op tijd en daarvan is hij zelf de oorzaak.
Wat gebeurt er dan: juist ja, nog even de voet op het gaspedaal, even de tijd inhalen, heet dat geloof ik...

En als het gaat om de publieksvriendelijke acties.
Over de ruggen van anderen je eigen doel nastreven, vind ik nooit kies en zuiver.
De alternatieven waren lang nog niet op.

Nu zet het CNV en het FNV het publiek in, maar o wee wanneer de hele gemeenschap zich - qua opinie - tegen de buschauffeurs en de vakbonden keert.
Dan draaien ze als een blad aan de boom om.
Dan wordt er te veel gezichtsverlies geleden en daar zijn de bonden heel gevoelig voor.

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Geplaatst: 02 jun 2008 07:54
door JRG
Beste Driver G

Dit kan ik nog even kwijt voordat ik zelf naar mijn wel goed betaalde baan ga.

De bewering dat Tilo maar een vaak had moeten leren is een uitspraak die past bij iemand die zelf die zelf ook laag is opgeleid.

Veel mensen met een minima inkomen doen hun uiterste best om toch in hun eigen levendsonderhoud te voorzien. Dat men laag is opgeleid kan verschillende oorzaken hebben waarzij zelf geen schuld aan hebben.

En wat heb je dan nodig voor buschauffeur ook niet veel.
1. Basisschool
2. Een rijbewijs B-C-D ( vaak gehaald in het leger)
3. Bewijs personenvervoer.

Het salaris voor buschauffeur wordt alleen aantrekelijk door de onregelmatigheids toeslag.

Dus waarom staken of gebruikt u de tijd om een echt vaak te leren.

Want leren doe je elke dag

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Geplaatst: 02 jun 2008 08:41
door Dirkie
Zoals eerder gezegd: als je een alternatief hebt voor het ov, dan reis je niet met het ov, je doet dat niet voor je lol.
Ik had een alternatief voor het OV, namelijk 2 auto's voor de deur. Ik reis nu al weer een paar jaar met het OV, heb 1 van 2 auto's de deur uit gedaan. Ik ben nu iedere dag eerder thuis, want van de dagelijkse file stress heb ik geen last meer. Kortom er zijn best wel mensen, die geheel vrijwillig en voor de lol met het OV reizen.

Nu moet ik wel eerlijk zeggen, dat ik geen gebruik maak van streekbussen en ik van deze staking dus ook geen last :oops:

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Geplaatst: 02 jun 2008 09:19
door DriverG
@ Tilo, die vriendjes van jou op de regionale taxibusjes zijn waarschijnlijk vutters, die op hun tandvlees naar de vut toegewerkt hebben, maar na een paar maanden ontdekt hebben dat het financieel toch tegenvalt, en dan onder het *mom* van dat ze zo graag iets willen doen maar weer op een taxibusje gaan rijden en er niet voor uit durven komen dat het geen vetpot is in die vut, ook na JAREN hard werken op een grote bus, of ze hebben een verkeerd beroep gekozen waar slechte onderhandelaars voor hun branche zitten, je zegeningen kun je inderdaad tellen, maar het is maar net waar je START HE ???
Maar tel jij je zegeningen maar hoor en laat je verder maar uitbuiten door jouw baas zodat hij een NOG VETTERE BONUS mee kan nemen.
Zeg Tilo, misschien verdien jij al wel ongeveer 9,50 per uur door toedoen van de bonden, anders had je het misschien wel voor 6.00 moeten doen, welterusten verder !!!!!

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Geplaatst: 02 jun 2008 09:50
door DriverG
@ JRG, evenals met Tilo, welterusten verder, en voor wat betreft de eisen voor buschauffeur ben je niet goed op de hoogte, en heb je de laatste jaren onder een steen gezeten ???? maar het is wel lachen hier met jullie
@ anderen hier op de site, komt het misschien niet in jullie gedachten op dat het gezwam over een kwartier onbetaalde pauze in de praktijk neerkomt dat ze de diensten gewoon een kwartier langer gaan maken, en dat is +/- 23 kwartier per maand langer werken voor hetzelde geld, maar ja, wat is nou een kwartiertje per dag he zou tilo zeggen, we zouden dat kwartiertje kunnen gebruiken om onze zegeningen te tellen !!!!.......LOL , of inderdaad, pauze is pauze, tijd is tijd, dus helaas nog niet op het eindpunt maar eerst pauze ( want dat is wettelijk verplicht !! ) en dan de volgende rit maar wat later vertrekken, en daar het gescheld van de volgende groep reizigers weer aanhoren met alles er op en eraan, maar als die nu dan beginnen om b.v eens met gepast geld te betalen, of niet eerst een scheldkannonade af te steken, of hun plaatsbewijs al gereed te hebben, en niet NADAT je gestopt bent eerst gaan mopperen en DAN PAS gaan zoeken waar hun plaatsbewijs ook al weer zit, dan zijn we voor die rit al vast weer op de goede weg, en als het dan meezit is rit nummer 3 weer aardig op schema......zal ik nog een poosje doorgaan....??? maar het wordt 30 graden buiten, ik ga nu lekker met een biertje in tuin zitten staken !!!....ja het leven van een chauffeur gaat niet over rozen, dan kun je beter net als JRG een goed betaalde job hebben of als Tilo voor 9.50 p/u je baas spekken !!!

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Geplaatst: 02 jun 2008 10:01
door Bailey
Geplaatst op 02 Jun 2008 07:31 door Boisbas
Dan nog wat:
van de 5 keer dat ik bij de bushalte sta is 3 keer de bus te laat.
Ik heb 's ochtends de aller eerste bus en zoals je weet is dat heeeel vroeg.
Aan de drukte op de weg kan het hier in Overijssel niet liggen.
Anders gezegd: de allereerste busschauffeur is niet op tijd en daarvan is hij zelf de oorzaak.
Wat gebeurt er dan: juist ja, nog even de voet op het gaspedaal, even de tijd inhalen, heet dat geloof ik...
Ik zou niet meer reageren, maar hierop wil ik toch nog wel even reageren. Ik wil het je namelijk even uitleggen hoe het komt dat bij de 1e rit de chauffeur vaak te laat is.

Stel dat de dienst om 6 uur begint en de chauffeur moet om 6:05 wegrijden vanaf de remise. Dan heeft de chauffeur 5 minuten om:

Zijn koffer te pakken
De juiste dienst erbij te pakken
Naar de bus te lopen
De bus instappen
Kijken of er geen afval los in de bus ligt
Eventueel luiken openzetten voor frisse lucht
Starten (en dat gaat minder snel als bij een auto en moet bij Arriva nog wel eens 3 keer voordat alles het doet)
Jas uit en ophangen
De stoel goed zetten
Zijn spullen op de juist plek zetten (kaartjes, stempel e.d.)
De juiste rit op de bus zetten
Uit de remise rijden
(en omdat ik geen buschauffeur ben zal ik vast nog wat vergeten zijn)

Dit alles kan nooit in 5 minuten, maar de diensten zijn wel zo gemaakt dat het in 5 minuten moet. De chauffeur heeft dus 2 keuzes:

1. Stipt om 6 uur beginnen en na alle dingen gedaan te hebben te laat wegrijden en dus te laat bij eerste halte aankomen

2. 5 Minuten eerder beginnen om zo te zorgen dat je niet te laat bij de eerste halte komt.

Als je 5 minuten eerder begint krijg je deze niet uitbetaald. 5 X 5 minuten in een week is al 25 minuten. Reken maar eens uit hoeveel dat per jaar is. De meeste chauffeurs kiezen dus, logisch, om stipt op tijd te beginnen en dus te laat aankomen bij de eerste halte. Daar kunnen dus 99 van de 100 keer de chauffeurs niets aan doen, maar komt puur door te strakke planning!!

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Geplaatst: 02 jun 2008 13:29
door Boisbas
Ik snap en begrijp je toelichting. Heel duidelijk.

Maar misschien is het ook een kwestie van mentaliteit?
De buschauffeur kan toch ook iets eerder komen voor zijn eigen gemoedsrust?
Maar ik snap heus dat dit een moeilijk punt is, en dat je dat nooit kunt eisen.
Je beschrijving geeft wel heel goed aan dat de organisatie voor wat betreft: komen-remise-check-1e halte niet fijnbesnaard in elkaar zit.
Daar zou ik mijn werkgever zeker op afrekenen.
Immers het moet uit de lengte of breedte als het gaat om organisatie, werkwijze en mankracht. En werkwijzen zijn duidelijk aantoonbaar.

Ik kom vaak 20 minuten eerder op m'n werk (geen OV sector), zodat ik rustig op gang kan komen, dingen kan regelen.
Voor mij werkt dat prima, daar heb ik geen moeite mee.
Werk moet ook leuk blijven. omdat het immers een groot deel van je leven uitmaakt.
Voor mij is plezier in m'n werk belangrijker, dan de optelsom van zoveel uur werk voor zoveel €.
Maar ik snap dat dit ook een lastig punt is.

En nogmaals: de eisen die jullie als beroepsgroep stellen.
Ben ik mee eens.

Dat er zovelen door gedupeerd en gedepriveerd worden, vind ik niet kunnen.
Ik blijf in dat opzicht de staking asociaal en onbeschoft vinden, maar dat mag duidelijk zijn.

Het CNV en FNV gebruiken het publiek nu als pressiemiddel, zolang de publieke opinie dat nog kan hebben en kan dragen.
Ik vind dat niet kunnen, misschien ook een kwestie van mentaliteit.

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Geplaatst: 02 jun 2008 13:52
door yinxy
5 min? das nog veel voor al die handelingen die de chauffeur moet doen. Die chauffeurs in het zuiden krijgen maar 2-3 min! Om te kunnen overstappen op de volgende bus. En dat als ze nog mazzel hebben. En ik weet dat de chauffeurs in het zuiden ruim van te voren op tijd zijn. Maar wat ook een probleem is met op tijd rijden, en dat heeft helemaal niets te maken met de chauffeur, is dat tijdens de spits en buiten de spits, de tijden bij de haltes precies hetzelfde zijn. Als je buiten de spits bv 10 min hebt om naar de volgende halte te rijden, is dat genoeg. Tijdens de spits 10 voor de volgende halte, is onmogelijke omdat t dan veel te druk is op de weg. Dus altijd op tijd rijden, weet ik dat t voor de dames en heren in het zuiden, zo goed als vaak onmogelijk is, vooral in de spits.
Ja op zondag kunnen ze optijd zijn, want dan hebben ze niemand in de bus zitten. Dat is ongeveer de enige tijd waarop ze kunnen doorrijden en op tijd kunnen zijn bij de volgende halte.
Maar hoe vaak komt t voor (in t zuiden dan) dat wanneer de bus pas stil staat bij de halte, dat DAN de mensen pas eens gaan opstaan, hun tassen gaan pakken en dan eens naar hun portemonnee gaan zoeken. Hoe lang gaat daar wel niet overheen? En zo komt een bus ook te laat. Doordat de mensen niet hun spullen pakken wanneer ze de bus zien aan komen, nee, pas wanneer deze stil staat.

groetjes, Yinxy

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Geplaatst: 02 jun 2008 13:57
door Bailey
Een keer iets eerder komen kan natuurlijk. Maar dagelijks? Nee, dat zou ik ook niet doen. Als je om half 6 moet beginnen dan moet je al om kwart over 4 je bed uit, elke minuut die je langer kan blijven liggen is al mooi meegenomen. Daarbij komt het ook regelmatig voor dat chauffeurs later stoppen omdat de tijden te krap zijn. Als je dus op een dag 10 minuten later stopt en dan ook nog 5 minuten eerder moet beginnen, een kwartier langer per dag dus, en daar staat dan niks tegenover, sorry...maar dan ben je gek als je het doet.

En ja…het zou weer wat anders zijn als het van 2 kanten komt. Maar ik moest laatst met spoed naar de eerste hulp en mijn vriend kon maar een uurtje bij mij zijn. Langer kon niet, omdat Arriva met zo min mogelijk reserves werkt. Reserves kosten namelijk geld en zeker als ze niet nodig zijn. Arriva laat nog liever een rit uitvallen dan een reserve inzetten. Daardoor kon mijn vriend dus niet langer bij mij zijn, terwijl ik gigantisch veel pijn had en allerlei onderzoeken moest ondergaan.

Kijk…bijna alles werkt 2 kanten op. Is een werkgever goed voor zijn werknemers dan zijn werknemers veel meer bereid om dingen te doen die ze niet hoeven te doen. Mijn vriend werkt zo min mogelijk over, want er staat toch niks tegenover. Terwijl toen het hier nog HTM was hij dat wel regelmatig deed. Toen kon er gewoon veel meer. Nu helaas niet meer, nu zijn het gewoon een stelletje loonslaven.

Ik begrijp dat mensen het zwaar kl*te vinden deze stakingen. Ik heb zelf de mazzel dat ik alleen stadsvervoer rijd. Nog wel, van 1 juli misschien ook streekvervoer. Dan zou ik ook pissig zijn. ‘Gelukkig’ ken ik als partner van een buschauffeur ook de andere kant en weet ik dat ze het zwaar hebben. En met alle respect voor de chauffeurs van het streekvervoer: een chauffeur van het stadsvervoer heeft het zwaarder dan een chauffeur van het stadsvervoer.

En daarom vind ik het ook zo jammer dat de Tweede Kamer zich er absoluut niet mee wil bemoeien. Ze zijn al fout geweest om de marktwerking door te voeren, terwijl dit nog niet verplicht was gesteld en inmiddels ook niet verplicht is. Het zou het kabinet sieren als het teruggedraaid zou worden. Maar helaas, dat zullen ze nooit doen, want dan geven ze toe dat ze fout zaten. Het is jammer dat door wanbeleid het personeel van de vervoersbedrijven en de klanten van de vervoersbedrijven er nu de dupe van zijn!!!

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Geplaatst: 02 jun 2008 13:58
door Bailey
yinxy, overstappen op een andere bus is anders als helemaal beginnen hoor!

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Geplaatst: 02 jun 2008 14:04
door yinxy
dat is waar baileys. Daar heb je inderdaad gelijk in. En beginnen klopt ook, daar krijgen ze maar heel erg weinig tijd voor.
En ik weet gewoon dat de chauffeurs allemaal op tijd zijn. Ruim voor hun dienst begint. Maar die 5 min die ze krijgen is inderdaad gewoon te weinig.
En zoals je ook al schreef, eerder komen en naar je bus gaan kan inderdaad. Maar niet iedere dag nee. Dan moet je inderdaad iedere dag veeeeeeel eerder op je werk zijn. En dat doet de doorsnee Nederlander ook niet. Een paar uitzonderingen daargelaten, werkt bijna iedereen als ze een baan hebben van 9 tot 5, werken ze ook maar van 9 tot 5 en om 5 uur is meestal alles zelf al bv opgeruimd en staan ze al bij de deur met de jas aan.

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Geplaatst: 02 jun 2008 15:06
door Bailey
Ik heb het geluk dat ik variabele werktijden heb. Wij klokken in en klokken weer uit. Heb ik 4 plusuren dan ga ik eens wat vroeger naar huis. Wat langer blijven is ook geen probleem, die uren neem ik later weer op. Maar ja…helaas hebben niet veel mensen dat.

Wat die rijtijden betreft heb je helemaal gelijk. Hier in Dordt stond er vroeger voor de rit van mijn huis naar de stad 35 minuten. Inmiddels is dat 20 minuten, terwijl het een stuk drukker is geworden. Daarbij is in Dordt bijna elke dag wel een straat afgesloten dus kan je nog omrijden ook. Tijden worden dan niet aangepast. En dan vinden ze het gek dat er zoveel vertraging is.

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Geplaatst: 02 jun 2008 20:22
door tilo
DriverG;
Wat je allemaal zegt, daar raak ik echt niet van onder de indruk, hoor.
Je bent zo begaan met je eigen lot, stekeblind voor de noden van een ander.
En nog een behoorlijk asociale houding ook, getuige al je uitlatingen jegens mij en JRG.

Echt, je bent het visitekaartje van het OV, mijn vriend...

Ik mag dan een 'loser', een watje, laag opgeleid en wat al niet meer zijn in jouw ogen; het feit dat ik zo laag verdien (ex toeslagen, zoals ik zei), heeft met mijn achtergrond te maken, waar jij totaal niet van op de hoogte bent.
Maar ik ga gewoon door, en ik zit ook in een dienstverlenende sector, net als jij. Wanneer je werkzaam bent in een D.V.sector, dan betekent dat, dat je je 'no matter what' blijft inzetten voor het welzijn van een ander.
Misschien moet je je takenpakket nog eens doornemen, of bedenken bij jezelf waarom je je zo onrechtvaardig behandeld voelt. Slechte jeugd gehad misschien? Ben je vroeger achtergesteld op de een of andere manier?
Enige toegepaste psychotherapie lijkt me wel op zijn plaats bij jou, DriverG. Misschien leer je dan beter te communiceren met potentiële klanten hier, Meneer.

Neem daar nog maar een biertje op, hoor.... Proost!

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Geplaatst: 02 jun 2008 20:25
door tilo
O ja, en die vrienden van mij op die busjes; dat zijn GEEN uitgebluste Vutters....
Dat je het maar even weet, DriverG......

De groeten verder....

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Geplaatst: 03 jun 2008 07:17
door Bailey
Wat je allemaal zegt, daar raak ik echt niet van onder de indruk, hoor.
Je bent zo begaan met je eigen lot, stekeblind voor de noden van een ander.
Heb je het nou over de passagiers of over de chauffeurs? Ik lees namelijk constant reacties van reizigers dat de chauffeurs egoisten zijn en alleen maar aan zichzelf denken. En dat zij nu bepaalde dingen niet kunnen doen. Chauffeurs mogen dus niet staken omdat er mensen moeten reizen. Wie is hier dan egoistisch?? Degene die staakt om ook eens wat meer salaris te krijgen? Of degene die niet wil dat ze staken omdat hij/zij dan niet op de plaats van bestemming komt? Volgens mij dan allebei hoor!

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Geplaatst: 03 jun 2008 09:05
door tilo
Bailey,
Je begrijpt heel goed wie ik bedoel.
En ook jij zou het concept en de gedachte achter een dienstverlenende sector beter moeten begrijpen.
Meer, meer, meer... dat is alles waar jullie aan kunnen denken.
Het gaat niet altijd om meer... En vroeger zei ik tegen mijn kinderen dat in het leven meer genomen dan gegeven wordt. En daarop liet ik dan volgen; bewijs het tegendeel!

Die hoge heren; daar heb ik ook onder geleden; ik ben er zelfs een goede baan door kwijtgeraakt.
Maar ik laat mij niet klein krijgen. Elke dag weer tracht ik het anders te doen, dan deze lieden, die alleen maar hun zakken vullen en in kapitale villa's wonen. Geloof me, het is vechten tegen de bierkaai op deze manier. Je kunt ze alleen maar pakken waar ze het meest kwetsbaar zijn; in de rijk gevulde portemonnee.

Wanneer straks de reizigers massaal het OV links laten liggen, raad dan eens waar de eerste klappen vallen?
Juist, bij jullie...

Ik vraag je, Bailey; Wie is er nu de gebeten hond?
Zij niet, hoor!

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Geplaatst: 03 jun 2008 09:22
door Bailey
Jullie?? Ik ben geen buschauffeur hoor! Als je misschien wat beter gelezen had, had je dat ook geweten.

Hoezo meer meer meer?? Het gaat er nu om dat het alleen maar minder minder minder wordt. Zou jij dat wel accepteren dan? Dat je wel meer salaris krijgt, maar daarvoor wel 17 ATV-dagen moet inleveren? Ik niet hoor, ik heb namelijk nog een priveleven. Ik werk om te kunnen leven, maar ik leef niet om te werken. Ik wil graag vrije dagen, zodat ik wat leuks kan gaan doen. Of gewoon niks doen. Maar jij vindt dus dat de chauffeurs wel even 17 ATV-dagen kunnen inleveren?

En het OV links laten liggen?? Mensen klagen nu dat ze nergens meer naar toe kunnen, dus dat links laten liggen dat zal echt wel meevallen.

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Geplaatst: 03 jun 2008 10:52
door DriverG
Echt lachen hier op dit forum, en dan vooral om tilo , hij houd de humor er tenminste in met z`n achterlijk gezwam.
hebben jullie het * nieuwe * bod van de werkgevers gelezen ?, ja een kat in het nauw maakt rare sprongen, maar OVERDUIDELIJK dat ze met de chauffeurs willen spelen he ? denk daar maar eens over na !!!!, ik ga op advies van tilo nu even naar de psychiater (( jaaaaaa klant is koning )) en daarna maar weer verder met staken, het leven van een chauffeur gaat niet over rozen mensen !!!