LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OV studentenkaart verloren.

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
janinke
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2008 19:01

OV studentenkaart verloren.

Ongelezen bericht door janinke »

Heel jammer, en erg dom ja. Ik ben m vorige week vrijdagavond kwijtgeraakt.. kon pas maandag een formulier opsturen naar IB, duurt 10 werkdagen voordat je een nieuwe hebt. Dan maakt die €31,- niet veel meer uit die je moet betalen bij aanvraag van een nieuwe, als je elke dag €35,- moet betalen om op je school te komen. Ik kachel elke dag voor mijn opleiding van Roden naar Zwolle, komt neer op een bedrag van €35,- PER DAG. Keer 10 dagen is dus €350,- euro. Niet echt een bedrag wat een student zo op tafel neer kan tellen.. Heb hierom een telefoontje gepleegd naar IBG. Ik wist namelijk na wat heen- en weer gebel dat alle gevonden OV-kaarten daarheen gaan. Maar wat blijkt? Als hij daar binnenkomt kunnen ze er niks aan doen. Nee, want alles wordt bij binnenkomst ongeldig gemaakt. En aan reiskosten vergoeden doen ze niet. En het zal toch echt ongeveer 10 dagen duren. Ja, sorry mevrouw! Waarbij ik dan denk.. in godsnaam, hoeveel moeite is het om bij het op de OV-kaart vermeldde correspondentienummer, het adres op te zoeken? dan hebben ze alle gegevens, en kan 'ie zo op de post. En dan wil ik best de postzegel betalen. Enige frustraties, ik snap dus best dat ik een paar dagen moet betalen voor mijn stommiteit, maar 10 werkdagen vind ik echt veel, als het in alle waarschijnlijkheid gewoon bij hun in een grote doos ligt, maar te lui zijn om het uit te zoeken.. 'En ze doen hun uiterste best voor studenten.. jaja'

JeZz!e
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 dec 2008 09:12

Re: OV studentenkaart verloren.

Ongelezen bericht door JeZz!e »

Ik ben 2 maanden terug ook mijn ov kwijt geraakt en als je dat op tijd aangeeft bij de IB-groep en aangeeft dat je alle kosten die je nu maakt wil vergoeden, vergoeden ze die gewoon. Je moet dan al het bewijsmateriaal als treinkaartjes en buskaartjes in een envelop doen en bij hun een declaratieformulier vragen.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: OV studentenkaart verloren.

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Eigen schuld, dikke bult. Je denkt toch zeker niet dat men daar een aparte afdeling gaat maken voor stommiteiten van een ander.

Er is niet eens zekerheid dat de kaart daar ligt en dan moet men gaan zoeken in een aantal ongeldig gemaakte kaarten. Wat bereik je daarmee... NIETS!!!

Gewoon zuinig zijn op je kaart en niet kwijtraken. Als ik wel niet kijk hoeveel studenten er reizen met OV kaarten welke bijvoorbeeld in de was zijn meegegaan en om deze reden de toegang met deze kaart weiger of hen een apart vervoersbewijs aan te laten schaffen, dan was ik nu rijk geweest. Iedere keer wijs ik hen op het feit dat bij beschadiging de kaart ongeldig is en telkens staan studenten mij aan te kijken alsof men water ziet branden.

Verder snap ik niet waarom men door eigen stommiteit de meer gemaakte kosten wilt vergoed krijgen. Immers je verliest de kaart zelf.

villasappho
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 mar 2009 23:26

Re: OV studentenkaart verloren.

Ongelezen bericht door villasappho »

In de tijd dat ik op de tram werk heb ik al zoveel van die studentenkaarten gevonden dat als die 12 euro borg er nog op zat ik ook wel een fijn avondje had kunnen stappen...

Je hebt geen idee wat voor abonnement je in je handen hebt en als jij er niet zuinig mee kan doen is dat je eigen stommiteit. Diefstal even buiten gesloten zou ik willen dat je meteen voorgoed dat ding kwijt zou zijn. Misschien dat dan de MBO leerlingen op hun 17e die studentenkaart al kunnen krijgen.

Groetjes!

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: OV studentenkaart verloren.

Ongelezen bericht door tienepien »

En wat nu als je kaart gestolen wordt? Is het dan nog steeds je eigen stomme schuld?


Wat ik ook ergerlijk vind, is dat je op veel stations nergens terecht kan als je je OV kaart (of iets anders) ben verloren of wanneer deze is gestolen. Er zijn zo ontzettend weining klantenservice punten over! Met hulp van de dame van Ariva op station Groningen heb ik gelukkig mijn portemonee terug gekregen, maar wanneer dit in bijv. Enschede was gebeurd, had ik nergens terecht gekund.
Ook kunnen chauffeurs niet meer rechtstreeks met elkaar communiceren, waardoor het een lastig en langdurig proces wordt om je verloren voorwerpen terug te krijgen.

Natuurlijk moet je goed op je spullen letten, maar in het OV moet je vaak snel snel snel overstappen of uitstappen en dan ben je zo iets kwijtgeraakt, zeker wanneer het druk is.

villasappho
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 mar 2009 23:26

Re: OV studentenkaart verloren.

Ongelezen bericht door villasappho »

tienepien: er stond in mijn tekst al dat diefstal er niet onder valt...

Waarom moeten er speciale service punten komen voor mensen die hun spullen kwijt raken? Dat moet bemand worden en dat kost geld wat wij met zijn alle betalen aan de vervoersmaatschappijen. Even nadenken voor je zoiets wil. Ik denk dat je beter je spullen op moeten ruimen, niet los in een zak van je jas of broek. Dat zou namelijk een heleboel ellende schelen!

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: OV studentenkaart verloren.

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Als je iets verliest dan is het je eigen schuld. Moet je maar beter opletten. Hier volgt dan als je pech hebt gewoon de algemene procedure voor. Wij personeel leveren het in op de vestiging, daar wordt registratie gemaakt wat naar het meldpunt gevonden voorwerpen wordt doorgezonden. De klant belt het speciale nummer en vanaf daar gaat de rest van de procedure lopen. Meestal krijgt de klant dan schriftelijk bericht om zijn eigendom op te halen bij de vestiging of afhaalpunt gevonden voorwerpen. De klantenbalies doen hetzelfde. Je krijgt gewoon een nummer mee en vanaf daar gaat de rest.

Verder als je in de bus iets bent verloren dan brengt de chauffeur deze ook niet altijd terug. Ook al bel je en wordt de chauffeur via de centrale opgeroepen. Je krijgt dan alleen te horen dat het wel of niet is gevonden en dat het voorwerp bij de vestiging wordt afgegeven en na een paar werkdagen kun je het afhalen. Het duurt zowie zo 1 werkdag eerder het geregistreerd staat en de 2e werkdag kun je bellen of het gevonden is en een werkdag is maandag tot en met vrijdag. Dus ben je vrijdag wat kwijtgeraakt, kun je dinsdag pas bellen of het is gevonden ja of de nee.

Of je nu wel of niet snel snel snel moet overstappen.. Jij vergeet het terwijl je zelf je spullen in de gaten moet houden. Doe je dat niet dan is het jammer en moet je ef wachten. Wat voor voorwerp het is maakt niet uit. Je moet gewoon wachten of beter nog, gewoon niet vergeten.

Overigens als je OV studentenkaart verloren is dan moet je bij de politie langsgaan voor aangifte. Je krijgt dan een brief mee voor bewijs aangifte... Er zijn agenten die beweren dat je met deze brief gewoon met de bus mee kan, maar niets is minder waar. Het is geen vervoerskaart en dus moet je gewoon gaan stempelen of een abonnement kopen. De kosten kun je proberen te declareren bij IB groep.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: OV studentenkaart verloren.

Ongelezen bericht door tienepien »

ja en als die in je portemonee zat, samen met je id, dan moet je eerst nog 2 weken wachten voordat je een nieuwe ID aan kan vragen, daarna duurt het nog 5 dagen voordat je die krijgt en al met al duurt het dus 3 weken!!! voordat je eindelijk weer gratis met het takkedure OV kunt reizen.
Een hoop gezeur...

En zoals je al beschreef: een erg omslachtige en tijdrovende procedure is het om je verloren voorwerpen terug te krijgen.
En wees eerlijk: iedereen verliest wel eens wat (ja, eigen schuld, niet handig), vooral in het OV. Want OV staat nu eenmaal bijna gelijk aan haast.


Een klantenservice kost idd geld, het zou echter wel veel mensen helpen. (klantenservice is natuurlijk niet alleen handig voor verloren voorwerpen.

Maar goed... voor service hoef je al lang niet meer bij connexxion te wezen.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: OV studentenkaart verloren.

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Even voor de duidelijkheid.... en om bakerpraatjes weg te nemen... Mensen die een OV studentenkaart hebben rijden geheel NIET gratis met het OV.

Zij betalen daarvoor via hun studiefinanciering. Het kromme is alleen dat je als de deze niet aanvraagt hetzelfde bedrag kwijt bent.

Dus nee zij rijden niet gratis. Doen wij als personeel in het OV ook niet. Vrijverwoer wordt door de belastingdienst gezien als extra inkomen. Je dient er dus voor te betalen. Het is dan wel een klein bedrag, maar dan moet je wel aantoonbaar gedurende 40 keer per jaar, minimaal 1 keer per week met het OV naar je werk toe of van je werk terug naar huis.

Doe je dat niet dan betalen wij gewoon ook nog PER KAART die wij hebben binnen het gezin ruim : € 40 euro plus een fiscale bijtelling voor de fiscus. Goed wij hebben daar dan wel gigantisch profijt van, maar toich het is best duur en als je binnen het OV werkt mag je toch wel letterlijk GRATIS vervoer hebben bij je eigen vervoerder, maar nee de belasting ziet dat anders. Zij willen geld zien van ons, want zij hebben jaren geleden ontdekt dat wij gratis konden reizen. Echter wat de belastingdienst nooit kan bewijzen is dat wij gewoon bij onze eigen vervoerder, maar ook bij andere, gewoon alsnog gratis meegaan. We kennen elkaar allemaal in onze regio en als wij een pakje aantrekken of een ander bewijs dat wij van onze vervoerder zijn, kunnen wij alsnog gratis mee. Onze controle en die van andere OV bedrijven doen daar niets aan en laten ons gewoon door, want wij doen dat ook bij hen.

Maar goed dit was Of topic.

SilyMe
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2009 17:31

Re: OV studentenkaart verloren.

Ongelezen bericht door SilyMe »

:lol: Dus, Maarten1234, als ik bij Albert Heijn werk mag ik boodschappen doen zonder te betalen? Ook 'of topic'. :lol:

Koektrommeltje
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2006 14:17

Re: OV studentenkaart verloren.

Ongelezen bericht door Koektrommeltje »

Hallo,

Ik weet deze reactie komt te laat maar voor veel lezers een goede tip.
Zelf werk ik als servicemedewerker bij NS en geef deze tip regelmatig aan studenten.

Plak op de achterkant van de OV-kaart een sticker met de volgende text.

Tegen een beloning van 25 Euro terug te bezorgen bij 06..........

Dan zal een vinder eerder contact met je opnemen i.p.v het opsturen.
En het belangrijkste jij hebt je kaart weer snel terug en het kost allemaal niet zoveel.

Doe je voordeel hiermee.

Groetjes

robbert61
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2009 18:42

Re: OV studentenkaart verloren.

Ongelezen bericht door robbert61 »

Het kan iedereen gebeuren dat je wat verliest.
We zijn allemaal mensen.
Trek je er niets van aan dat gezijk van eigen schuld en dergelijke.
Ze komen zelf ook nog wel aan de beurt.
Maar geef wel door dat je hem kwijt ben zo dat er geen misbruik van gemaakt kan worden.
Maar als je een nieuwe heb schrijf er op je adres en alles dat je de onkosten zal vergoeden als ze hem terug sturen.
En vertel dat iedereen dat je dat allemaal moet doen.
Hoop dat het zo min mogelijk gebeurt.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: OV studentenkaart verloren.

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Op deze manier maak je de kaart ONGELDIG... Op een legitimatiebewijs mag je dergelijke dingen ook niet doen.

Enne SilyMe niet om het 1 of ander, maar jullie trekken hoogstwaarschijnlijk weer andere voordelen van je werkgever zoals kopen met korting.

Wij in het OV genieten het voordeel vrij vervoer, alleen de belasting ziet dat weer anders. De regeling welke hier naast voor geldt, klopt niet, maar deze is vrijuit te omzeilen mits je de juiste stappen onderneemt. Zelf betaal ik slechts 4 euro en kan ik bij elk vervoer bedrijf instappen. Zelfs in Belgie laten zij mij gratis toe. Ik vind het opzicht wel logisch, maar de regeling in deze is erg krom en de bewijzen zijn moeilijk te weerleggen. Wij krijgen nu van de werkgever af en toe 2 maanden steekproeven stempel lijsten welke in het dossier gaan. Mocht de belasting dan langskomen dan dient de werkgever deze bewijsstukken te kunnen laten zien. Echter gaan wij er een legitimatiebewijs van maken en dat tussen de OV bedrijven regelen dan kunnen zij weer wel gratis mee en kan de belasting niets doen. Helaas geldt dit ook voor taxichauffeurs en touringcarchauffeurs. De belasting gaat er van uit dat deze fooi ontvangt en dat zijn zij verplicht op te geven. Doen zij dat niet.. even goede vrienden, maar dan geldt er een regeling dat er een X bedrag moet worden opgegeven van je totaal ritten. Ook al ontvang je dan geen fooi dan nog kunnen zij moeilijk doen, want jij moet bewijzen geen fooi te hebben ontvangen. Dus altijd moet je dan iets opgeven. Anders snijd men zichzelf in de vingers. Komt vaak genoeg voor dat men het niet doet en dat zij er niets van te horen krijgen, maar als de belastingdienst een steekproef doet, moet jij maar gaan bewijzen en de kans op aangeslagen worden over alle jaren dat je dan als chauffeur werkt, is dan groot.

Overigens moeten wij wel vrijvervoer aanvragen hoor. Je krijgt het niet automatisch.

Gesloten