LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] GVB laat dagelijks tientallen trouwe passagiers in de kou!!

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
ireneentje
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2009 21:15

GVB laat dagelijks tientallen trouwe passagiers in de kou!!

Ongelezen bericht door ireneentje »

GVB laat dagelijks tientallen trouwe passagiers in de kou. :cry: :roll:

Dagelijks rond 08.00 reis ik in Amsterdam van station Heemstede naar station Overamstel met metrolijn 50.
In de spits worden er metro's ingezet met 2 wagons dit kan de capaciteit van de passagiers
niet aan. Het resulteert regelmatig dat ik de overvolle metro moet laten gaan in de hoop dat er in de volgende metro wat meer ruimte is om mee te reizen (ik moet er soms 2 laten gaan). Ik ben hierin niet alleen ik zie vaak tientallen andere passagiers hetzelfde overkomen. Het wordt proppen of gewoon weer een metro laten gaan. De irritaties onder de passagiers lopen dan soms ook heel erg hoog op mijns inzien promoot dit het reizen met het openbaar vervoer niet. Iedereen weet dat het reizen met het openbaar vervoer gemiddeld duurder is geworden. Ik vind het niet eens erg om iets meer te moeten betalen maar ik wil wel graag GOEDE diensten in ruil voor mijn GELD. Het lijkt er zelfs op dat ik nu ik meer betaal minder goede diensten geleverd krijg van het GVB.
Ik weet eigenlijk niet waar ik mijn beklag kan indienen.
Kan iemand mij hiermee op weg helpen

PS. Ik heb de stichting ROVER ook al gecontacteerd en ook het gvb maar ik krijg hier geen reactie op terug alvast bedankt.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: GVB laat dagelijks tientallen trouwe passagiers in de kou!!

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Niet GVB de schuld geven, maar went u tot de gemeente. Zij moeten met geld over de brug komen.

Als GVB uit eigen initiatief maatregelen gaat nemen, meer voertuigen etc, dan kost het hen geld. Geld dat misschien niet eens is te declareren.

Als jij ergens niet voor betaald krijg, doe jij dat ook niet. Zo werkt het in ELK bedrijf OV of niet.

Monique1983
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 jul 2009 18:34

Re: GVB laat dagelijks tientallen trouwe passagiers in de kou!!

Ongelezen bericht door Monique1983 »

Natuurlijk een beetje raar om te zeggen dat zij namens het GVB geld moet vragen voor extra inzet van wagons (want daar komt het op neer). Je betaald voor je reis dus wil je die reis ook kunnen maken.
Ik herken het probleem. De metro vanaf centraal hoef je ook niet pas in amstel te nemen want dan zit hij al vol.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: GVB laat dagelijks tientallen trouwe passagiers in de kou!!

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat het gvb in de spits wel alle treinstellen inzet, maar dat die misschien over meerdere ritten worden verdeeld. Als er in de spits vaker metro's rijden, maar als er evenveel metrostellen zijn, dan moet elke metro dus wel korter worden.

Je kunt je dan dus ook afvragen of het gvb alleen voor die ochtendspits extra wagons zou moeten aanschaffen, die de rest van de dag niet nodig zijn. Dan zouden die extra kosten per rit of per persoon wel erg hoog zijn. Als dan op andere punten bezuinigd moet worden, dan zou in ruil voor het comfort van een aantal spitsrijders misschien wel veel meer mensen een slechtere dienstregeling krijgen.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: GVB laat dagelijks tientallen trouwe passagiers in de kou!!

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Monique dat is niet raar. Er is een offerte opgemaakt en daar is een handtekening onder gezet door de gemeente. Het OV bedrijf huurt zich in feite uit aan de opdrachtgever. De opdrachtgever verteld wat het OV bedrijf moet doen en niet omgekeerd. Als het OV bedrijf meer rijtuigen wilt inzetten dan zal er met extra geld over de brug gekomen moeten worden. Die rijtuigen kosten ook geld in onderhoud en mede daarop is het geldplaatje ook gebasseerd. Als er meer rijtuigen bij komen is er meer onderhoud en moet er meer personeel op. Worden enkel de rijtuigen langer dan zullen de extra meegevoerde delen ook extra onderhouden moeten worden en dat kost natuurlijk extra geld. Geld dat van de opdrachtgever af moet komen en niet van het OV bedrijf.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: GVB laat dagelijks tientallen trouwe passagiers in de kou!!

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Maarten,

het GVB heeft geld zat.
De invoering van de OV chipkaart, en de bijbehorende prijsverhogingen, moeten toch genoeg opleveren?

En anders zwartrijders maar hogere boetes geven.

Voorbeeld - voorheen had ik een maandkaart NS met een 3 zone abbo voor de Metro/Bus/Tram. Deze ov bijlage kostte 57 euro/maand.
Nu, met OV chipkaart, word dit 2x 67 euro - omdat een GVB abbonement niet bij Conexxion in Alkmaar en omgeving geldig is. Dus 134 euro per maand. Een prijsstijging van 230%!.

En daar kan niet een extra metrootje vanaf???

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: GVB laat dagelijks tientallen trouwe passagiers in de kou!!

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Het GVB zal inderdaad geld zat hebben, maar er is een berekening gemaakt en daar werkt men mee. Als het GVB een extra rijtuig of eigenlijk extra rijtuigen, want daar praat je dan over, moet laten rijden dan moet de opdrachtgever met extra geld over de brug komen. Het geld dat GVB heeft gekregen is voor datgeen waar zij de opdracht voor hebben gekregen. Al het extra moet extra betaald worden. Dus als de opdrachtgever niet met extra geld over de boeg komt, doet het GVB logischerwijs niets.

Wellicht praat je over 1 rijtuig per metro meer. Dat kan inhouden dat je over misschien wel 25 rijtuigen extra praat. De vraag is of zij dat hebben, want ook met onderhoud als er rijtuigen onderhouden of gerepareerd moeten worden, dienen zij wel voldoende te hebben staan om aan die opdracht te kunnen blijven voldoen anders kunnen zij weer boetes opgelegd krijgen voor het niet nakomen van de afgesproken dienstregeling en indeling. Het zal er ongetwijfeld best wel zijn, maar het kost gewoon nog meer in onderhoud aan het spoor, rijtuigen en personeel voor het GVB en zij gaan echt geen meer service bieden dan waar zij voor betaald worden. Ook al wilt het GVB wel, maar als de opdrachtgever weigert dan laat het GVB het zo.

Alles is berekend en daar is een priijs in over een gekomen.

Als jij dat zakelijk niet kunt zien dan kun je er niets over zeggen. Het is niet de schuld van het GVB. Zij voeren slechts de afgesproken opdracht uit.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: GVB laat dagelijks tientallen trouwe passagiers in de kou!!

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Maarten ..
Dan zou de juiste actie zijn, een klacht naar de gemeente (= opdrachtgever) sturen - en dan wanhopen? (Want doet men ooit wat met klachten daar?)

Gesloten