LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door Machtold »

NS heeft het uitgevonden! Ze komen hun klanten tegemoet met een compensatie voor het geleden leed van de afgelopen dagen.
Dinsdag as mag je iemand gratis meenemen en woensdag mag iedereen met 40% korting reizen.

Dus as dinsdag neem ik mijn partner/buurvrouw of moeder mee naar mijn werk. Kan tenslotte gratis. :wink:
En woensdag reizen met 40% korting? Dat kon ik toch al, want ik heb een voordeelurenkaart..... :mrgreen:

De enigen die nu gecompenseert gaan worden zijn de vakantiereizigers en niet de "echte" gedupeerden, nl het werkvolk wat afhankelijk is van OV om op het werk te komen.
Compensatie is als mijn uren vergoed worden die ik nu heb moeten snipperen.
En ja, ik weet de NS/ProRail kunnen ook niets aan vallende sneeuw doen, en de compensatie die ik voorstel zou teveel van het goede zijn, maar wat zij weggeven is pas echt een aanfluiting!!

enpassant
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 dec 2009 17:25

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door enpassant »

Geweldig toch dat ze hun klanten tegemoet komen :D

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door Machtold »

Ja, dat bedoelde ik ook! Ik ben erg dankbaar!!!

Is een leuke dag uit voor mijn moeder, gezellig een dagje met haar dochter mee! Dochter moet wel werken, maar ze is er dan in elk geval een dagje uit!

pfffff....
Ben ik nu echt de enige die zich aan dit aanbod ergert?
Het is mooi dat ze iets doen en de gratis koffie en thee was ook buitengewoon, maar ik heb liever dat ik eens een weekje heb dat ik op tijd op plaats van bestemming aankom.
En dan die tenenkrommende reclame van ze...daar begin ik helemaal maar niet over.

quantas01
Berichten: 409
Lid geworden op: 07 nov 2009 16:37

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door quantas01 »

Het is mooi dat ze iets doen en de gratis koffie en thee was ook buitengewoon, maar ik heb liever dat ik eens een weekje heb dat ik op tijd op plaats van bestemming aankom.
Dit was gewoonweg overmacht voor iedereen dat jij moet snipperen daarvoor is jouw probleem er zijn meerdere manieren om op je werk te komen.

Fiets ( al viel dat niet mee met dat weer)
Auto
Collega etc etc

Op tijd vertrekken wil ook weleens helpen misschien, altijd het eeuwige geklaag van de Nederlanders als het weer eens tegen zit kan men niet op tijd komen, conclusie je vertrekt gewoonweg te laat.

Vroeger werd er niet naar dit soort onzin geluisterd je zorgde maar dat je kwam hoe was je eigen probleem.

Dat de NS een gebaar maakt op deze wijze is een leuk gebaar maar ze hoeven het niet.

De overheid en prorail zijn hier degene die hun werk niet doen, maar de schuld van de 2e komt door het lakse beleid van de 1ste.

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door Machtold »

Quantas: Ik woon ruim 60 km van mijn werk vandaan!!! Fietsen is niet echt een optie dacht ik zo!
punt 2: Niet iedereen heeft de enorme luxe zich een auto te kunnen veroorloven, laat staan het behalen van dat roze papiertje.
punt 3: ik ben het ermee eens dat dit overmacht was, maar compenseer dan anders: de gratis reis op een moment dat het de reiziger uitkomt!
punt 4: er wonen geen collega's bij mij in de buurt, in de verste verte niet.
Nu zal je wel weer gaan zeuren, waarom ga je in godsvredesnaam zo ver van je werk wonen??? Soms heb je gewoon geen andere keus. Partners die in nabijheid van hun baan moeten wonen, een huis wat je partner daar heeft, voordat je je partnert leerde kennen (en de huizenmarkt is nu zo geweldig dat je je huis binnen een maand kwijt bent, toch!!??), en als jij zegt dan verander je maar van baan, eentje dichterbij, dan nodig ik je uit om mijn uitkering aan te vullen tot ik een andere baan heb, want er is op dit moment gewoon niets te vinden! Wees blij dat ik elke dag anderhalf uur heen en anderhalf uur terug met mijn kont in het ov wil gaan zitten, op weg naar mijn werk, ipv een uitkering aan te vragen en lekker achterover te gaan leunen...

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door Machtold »

En over op tijd vertrekken gesproken:ik sta elke dag om 5.30u naast mijn bed en kom om 19.30u thuis...hoe veel eerder wil je dat ik vertrek?????

De eerste trein, van de dag, voor mij komt pas om 6.26u! Zal ik vast voor die trein uit gaan hollen?

En nee, ik moet niet eerst een uur make-uppen. Ik moet eerst nog 12km fietsen voor ik bij die trein ben!
Pak ik toch nog de fiets, whahahaha, misschien had ik beter door kunnen karren! Was ik nog eerder geweest!
Laatst gewijzigd door Machtold op 23 dec 2009 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Tassadar
Berichten: 105
Lid geworden op: 23 dec 2009 14:42

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door Tassadar »

Ik vind het ook raar dat NS niet van plan is om klanten op een normale manier te compenseren.

Mijn vriendin en ik hebben een NS-jaarkaart, waar we in een jaar 3.800 euro voor betalen. Dat is toch ruim 10 euro per dag. Vrij reizen konden we op 29 en 30 december toch al, dus dat is een sigaar uit eigen doos.

Ik vind het logischer dat NS ons 3/365e deel (30 euro) gaat terugbetalen. Als de NS vindt dat het de schuld is van Prorail, dan moeten ze dat maar op Prorail verhalen.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

@ machtold,

Zelf heb ik ook al een paar keer een aanvaring met Quantas01 gehad, kort geleden nog) en heb besloten niet meer te reageren op zulke berichten van hem.
Mensen leven op energie en door iets te schrijven, lok je reacties uit van mensen,
positieve of negatieve.
Voor iemand zijn energie maakt dat niet uit, want die wordt ermee aangevuld
en die persoon kan dan weer even verder. Denk er maar eens over na wat ik zeg nu, of dat een beetje logisch is.

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door Machtold »

Je hebt helemaal gelijk Jeanne! En ik heb het idd wel vaker van hem gezien, ook tegen jou.
Maar dan toch. Hij kijkt werkelijk waar niet verder dan zijn neus lang is en alleen vanuit zijn eigen oogpunt.

:mrgreen: word ik altijd een beetje van hem :lol:

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

@machtold,
Laat hem de energie maar ergens anders halen :D
Niet iedereen zal begrijpen wat hiermee wordt bedoeld trouwens, maar een goed verstaander heeft maar een half woord nodig. :D

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door Machtold »

een dagje NS voor hem zou al heel louterend werken, whahahahahaha :lol: :lol:

Zo, over tot de orde van de dag!

vipserv
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 okt 2009 15:04

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door vipserv »

ik reis dagelijs over de lijn Leiden CS - Den haag CS, ook Leiden CS - Alphen a/d Rijn is een traject wat ik met enige regelmaat gebruik.

in de afgelopen 3 dagen heb ik inderdaad overlast gehad op deze trajecten.
Niet van de NS, omdat de vertragingen incalculeerbaar waren in de reistijd. dit ivm de stoptreinen die gewoon gereden hebben.

De overlast is in mijn geval het feit dat de Connexxion bussen en HTM trams niet reden.

De trams kan ik begrijpen met een blik op het spoor, helemaal dichtgevroren. dus daar zal je me niet over horen.

De bussen echter, hadden gewoon kunnen rijden, desnoods over aangepaste routes, want de openbare weg en dan vooral de doorgaande wegen + snelwegen waren over het algemeen goed begaanbaar.

als we het dan over de vergoeding gaan hebben,

NS heeft absoluut een steek laten vallen op bepaalde trajecten welke dichtgevroren hebben gezeten. ook mensen met langere afstanden en overstappen in hun traject hebben wel extreem lange reistijden gehad.

de dag vrij reizen voor een vriend of vriendin van abbonnements houders vindt ik te kansloos voor woorden, een 3/356 deling en dat bedrag als teruggave op het abonnement vindt ik een betere oplossing.

de 40% kortingsdag voor de gewone reiziger vind ik geen vergoeding. als ze nou eens 40% van de verbruikte treinkaartjes op deze 3 dagen terug zouden geven, dat komt meer in de buurt.

en verder hoop ik dat er actie ondernomen wordt tegen de busbedrijven die niet eens de moeite hebben genomen om een risico inschatting te maken, en besloten hebben om niet te rijden. hier hebben veel meer mensen schade door ondervonden als door de ns.

ook hoop ik dat de busmaatschappijen met een goed voorstel gaan komen voor alle minder mobiele mensen die hierdoor ingesneeuwd hebben gezeten.

quantas01
Berichten: 409
Lid geworden op: 07 nov 2009 16:37

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door quantas01 »

een dagje NS voor hem zou al heel louterend werken, whahahahahaha
Dat werkt niet goed doe er langer over met de trein als met de auto al dikwijls zat gedaan.
Ik vind het ook raar dat NS niet van plan is om klanten op een normale manier te compenseren.
De NS is niet in gebreke die kan gewoonweg niks anders door het bemoeien van de overheid, prorail ( let op staat los van de NS) er is gewoonweg geen geld voor beschikbaar om de problemen op te lossen en niet alleen de NS heeft daar last van maar alles.

Overmacht is overal uitgesloten waar je ook komt.
Nu zal je wel weer gaan zeuren, waarom ga je in godsvredesnaam zo ver van je werk wonen??? Soms heb je gewoon geen andere keus. Partners die in nabijheid van hun baan moeten wonen, een huis wat je partner daar heeft, voordat je je partnert leerde kennen (en de huizenmarkt is nu zo geweldig dat je je huis binnen een maand kwijt bent, toch!!??), en als jij zegt dan verander je maar van baan, eentje dichterbij, dan nodig ik je uit om mijn uitkering aan te vullen tot ik een andere baan heb, want er is op dit moment gewoon niets te vinden! Wees blij dat ik elke dag anderhalf uur heen en anderhalf uur terug met mijn kont in het ov wil gaan zitten, op weg naar mijn werk, ipv een uitkering aan te vragen en lekker achterover te gaan leunen...
Helaas keuzes heb je altijd, er is 1 ding in het leven waar je geen keus in hebt das wanneer je doodgaat.
Ik zeg niet dat je van baan moet veranderen dat hoor je mij niet zeggen, maar overmacht kan gewoonweg gebeuren, denk jij dat ik blij was dat ik niet eens de straat uit kon rijden hier.

Als iedereen nu eens wat begrip op zou brengen voor deze problemen was het handig leven in dit land.

Er is maar 1 oorzaak dat is het weer en daar kan niemand wat aan veranderen.
NS krijgt de schuld, waar ze niks aan kunnen doen, hier reden de bussen niet eens omdat de gemeente te lam en te laat was om fatsoenlijk te strooien, moet de mensen die niet met de bus konden nu ook tegen de busmaatschappij mekkeren, terwijl die er ook niks aan konden doen.

We zijn in Nederland afhankelijk van de overheid en die zijn meer bezig met zichzelf en snoepreisjes dan waar ze zich mee bezig moeten houden.

Als heel dat geld wat naar andere landen gaat en naar uitkeringen in het buitenland etc eens in de infrastructuur hier gestoken hadden waren ze voorbereid maar helaas is dat een utopie

@vipserv

Je begint ook al over vergoedingen OVERMACHT is geen vergoeding normaal gesproken.

Maar het is o zo makkelijk te schelden op partijen als je zelf er 0,0 verstand van hebt, een busmaatschappij maakt een afweging puur gebasseerd op veiligheid en is veiligheid niet gegarandeerd rijd men niet.

Het is dan makkelijk om te roepen er kan gereden worden, kan jij niet beoordelen vanaf die plek, andere route kan maar dan mekkert iedereen weer dat de bus niet komt waar hij wil.

Dit weer kan niemand niks aan doen, maar blijf er gewoonweg bij veiligheid staat boven alles.

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door Machtold »

Als iedereen nu eens wat begrip op zou brengen voor deze problemen was het handig leven in dit land.

Er is maar 1 oorzaak dat is het weer en daar kan niemand wat aan veranderen.
NS krijgt de schuld, waar ze niks aan kunnen doen, hier reden de bussen niet eens omdat de gemeente te lam en te laat was om fatsoenlijk te strooien, moet de mensen die niet met de bus konden nu ook tegen de busmaatschappij mekkeren, terwijl die er ook niks aan konden doen.
Ongelooflijk, wat een tegenstelling!!! Ik val hier bijna uit mijn stoel....
De NS kan er niets aan doen, maar de gemeente / overheid is te lam???!!!! :? :?

NB: ik geef de NS of ProRail ook niet de schuld, ik geef alleen commentaar op hun compensatie. Dat het sneeuwt kunnen ze ook niets aan doen.

En wat die keuzes betreft: als je van iemand houdt dan wil je daar graag bij zijn. En daar heb ik al dat gereis graag voor over, maar laat NS dan eindelijk eens haar reclame waar maken. En nee, dat geldt niet voor de afgelopen dagen, want dat was overmacht!

"Als iedereen nu eens wat begrip op zou brengen voor deze problemen was het handig leven in dit land." Neem je eigen advies eens ter harte :wink:

kopermolen
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 dec 2009 13:01

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door kopermolen »

@ Machtold
En over op tijd vertrekken gesproken:ik sta elke dag om 5.30u naast mijn bed en kom om 19.30u thuis...hoe veel eerder wil je dat ik vertrek?????
Met zulke weers- omstandigheden zou je misschien een overnachting bij een collega kunnen regelen :D

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door Janneke52 »

De duitsers willen ons helpen en raad geven maar dat wordt GEWEIGERD.

Daar lopen de treinen wel normaal. Wel met iets vertraging
maar je komt wel op je bestemming. Daar wordt geinvesteerd bij de
spoorwegen. Hier NIET.

vipserv
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 okt 2009 15:04

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door vipserv »

Overmacht is iets waar je niets aan kan doen.

dat zou betekenen dat het invriezen van de wissels iets is geweest waar prorail niets aan heeft kunnen doen.

de wisselverwarmingen zoals in gebruik in nederland werken op Gas. hier zit een brander in, met een vlam. als het vlammetje uit waait of geblust wordt door smeltwater houdt het op.

40% van de nederlandse wissels hebben dit systeem. dit zijn de belangrijkste wissels.

Al in 2002 zijn er exact dezelfde problemen geweest op het spoor. er is dus 7 jaar de tijd geweest om een werkbare oplossing te verzinnen voor het probleem van dichtvriezende wissels.


Een oplossing had kunnen zijn om electrische wisselverwarming toe te passen, net als in o.a. belgie duitsland en zwitserland. deze zijn veel minder gevoelig voor vocht en wind, en hebben een hogere betrouwbaarheid.

De keuze voor gas is destijds gemaakt omdat gas vele malen goedkoper is als electrische verwarming zoals deze in het buitenland succesvol worden gebruikt (zie bijvoorbeeld zwitserland)

de reden dat na 2002 niet is gekozen voor ombouw naar electrisch, dat is volgens prorail de investering van 15.000 euro per wisselverwarming. deze is niet opgenomen in het budget volgens prorail, dit omdat de gemiddeld 3 dagen sneeuw per jaar minder zou kosten als deze oplossing. dit is dus een beleidskeuze geweest.

omdat dit een beleidskeuze is geweest vindt ik niet dat je zomaar kan zeggen dat deze kwestie overmacht is. prorail had deze feiten richting de overheid kunnen aangeven, en een plan op kunnen stellen om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen.

Ook had prorail onze technische hogescholen en universiteiten kunnen benaderen, want misschien is er wel een betaalbare manier waarmee onze nederlandse wissels om gebouwd hadden kunnen worden naar een betrouwbaarder systeem, al dan niet op gas of electriciteit.

bij deze een bron toevoeging van de genoemde puntjes: http://www.dagboekspoorwegen.nl/

quantas01
Berichten: 409
Lid geworden op: 07 nov 2009 16:37

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door quantas01 »

De keuze voor gas is destijds gemaakt omdat gas vele malen goedkoper is als electrische verwarming zoals deze in het buitenland succesvol worden gebruikt (zie bijvoorbeeld zwitserland)

de reden dat na 2002 niet is gekozen voor ombouw naar electrisch, dat is volgens prorail de investering van 15.000 euro per wisselverwarming. deze is niet opgenomen in het budget volgens prorail, dit omdat de gemiddeld 3 dagen sneeuw per jaar minder zou kosten als deze oplossing. dit is dus een beleidskeuze geweest.
Vertel dan ook heel het verhaal ipv alleen wat prorail aangaat.
Prorail krijgt daar subsidie op en die wordt niet gegeven omdat de overheid er het nut niet van inziet en prorail geen budget heeft om dit op eigen houtje te financieren.

Dus hoe we het ook draaien of keren we komen uiteindelijk weer bij de overheid uit die liever geld in putten gooit dan de daadwerkelijke problemen op te lossen.

vipserv
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 okt 2009 15:04

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door vipserv »

deze bron beweert echter exact het tegenovergestelde. prorail heeft wel degelijk steken laten vallen.

quantas01
Berichten: 409
Lid geworden op: 07 nov 2009 16:37

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door quantas01 »

Ja zoals gewoonlijk zal de overheid zichzelf de schuld niet geven maar altijd de schuld op anderen afschuiven.

Het ligt altijd aan de anderen nooit aan de 1ste en 2e kamer.

Wie wilde dat alles geprivatiseerd werd, maar nog bemoeit men zich overal mee, dus kortom de overheid heeft er nog steeds mee te maken maar ontloopt verantwoordelijkheid maar ja da zijn we wel gewend.

De afgelopen dagen heb ik diverse versies gelezen en uiteindelijk komt het er op neer de overheid heeft weer gefaald.

Gesloten