LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door Janneke52 »

De Tweede Kamer wil spoorbeheerder ProRail hard aanpakken vanwege de treinchaos. De bedrijfstop blijkt ondanks miljoenen aan rijksinvesteringen keer op keer niet in staat problemen voor te zijn. "Mijn geduld raakt op", dreigt PvdA-Kamerlid Samsom.

Het bedrijf slaagt er volgens CDA, PvdA, VVD, SP, GroenLinks en ChristenUnie niet in bij zware sneeuwval direct met meer onderhoudspersoneel op de proppen te komen. Ook het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) stuurt deze week nog een brief naar verkeersminister Eurlings.
"Dat ProRail op donderdagochtend door een zware sneeuwbui wordt verrast, dat kan. Maar twee dagen daarna nog onvoldoende onderhoudsploegen paraat hebben, dat kan echt niet", zegt Kamerlid Cramer van ChristenUnie.
Effecten

De SP eist een onderzoek naar de effecten van de privatisering van ProRail. "ProRail besteedt veel onderhoud uit en zo laat mogelijk om kosten te besparen en geld te verdienen. Nu zie je bij kapotte wissels dat het oprekken van onderhoud niet meer kan."
Na een tiental bezoekjes in de afgelopen dagen aan kleumende spoorwerkers constateert Roemer dat er veel te weinig mensen voor onderhoud zijn. "Het personeel baalt zelf ook als een stekker dat problemen zo laat worden opgelost. Zondag werd pas na vier dagen wisselstoring op Hollands Spoor bekend waarom de wisselverwarming niet werkte. Puur doordat bedrijfsonderdelen langs elkaar heen werken!"
ProRail, eigenaar van het spoornet, slaagt er bijna jaarlijks niet in de onderhoudssubsidie op te maken, constateert PvdA'er Samsom. "Geld is dus niet het probleem. Het zit organisatorisch fout. ProRail blijkt voortdurend niet in staat om ontwikkelingen bij te houden. Deze problemen met sneeuw zijn maar een voorbeeld. De top is daarvoor wel medeverantwoordelijk."
Het CDA wil voor februari een investeringsplan om bevroren wissels snel te ontdooien. GroenLinks-Kamerlid Vendrik juicht dat toe. "Investeringen lopen bij ProRail ver achter. Er wordt al twee jaar veel te weinig en veel te laat iets gedaan aan de wissels."
CDA-Kamerlid Koopmans eist dat de verbetering van het spoor niet ten koste van de belastingbetaler gaat. Liberaal Aptroot stelt als dwangmiddel voorwaarden aan investeringen: eerst het bestaande spoor op orde maken, inclusief beter onderhoud, dan pas meer treinen toelaten op het spoor.
Reizigersvereniging Rover wordt overspoeld met klachten. "Dit kan niet zo doorgaan. Er gaat van alles mis. Vooral ProRail maakt het bont", zegt Rover-zegsvrouw Sanne van Galen."De spoorbeheerder had zich beter moeten voorbereiden op vorst en sneeuwval en de NS moet beter met reizigers communiceren."

ArnetteV
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 dec 2009 09:59

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door ArnetteV »

Vraagje, is er ergens ook nog een bron die deze actie van de NS bevestigd?


Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door Machtold »

@kopermolen:
Met zulke weers- omstandigheden zou je misschien een overnachting bij een collega kunnen regelen
Als je weet wat voor collega's ik heb..... :wink:

Maar dat zou idd een oplossing kunnen zijn, maar voor mij geen optie.

ArnetteV
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 dec 2009 09:59

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door ArnetteV »

Wel leuk dat er niets over op de NS-site staat, die denken natuurlijk door dit stil te houden nog even goed te verdienen de laatste dagen van het jaar!

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door Machtold »

Ik denk niet dat ze dit stil kunnen houden: Het stond gisteren al in de Metro en de Spits, allebei overvloedig te verkrijgen op de stations :wink:

TheovRij
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 dec 2009 16:02

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door TheovRij »

We worden steeds meer een land van zeurpieten. Bij enige tegenslag schreeuwen we meteen moord en brand !
Wat meer begrip zou geen kwaad kunnen. Ik maak vaak gebruik van de trein en maak derhalve ook wel 'ns wat mee, ook dingen die verwijtbaar zijn. Ik maak dan bijv. gebruik van de mogelijkheid m'n reissom te laten vergoeden en verder maak ik er niet veel woorden aan vuil. Je mag toch verwachten dat de mensen bij NS/ProRail hun stinkende best doen ?
Bovendien moet je de rol van de politiek niet onderschatten, die moeten wel wat geld overhebben voor investeringen, zoals het vervangen van wissels.
Dat er problemen waren daar kan de NS/ProRail weinig aan doen; dat is een zaak van overmacht. Tenslotte hebben we hier niet vaak van dat soort winterse omstandigheden.
Theo :P

ArnetteV
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 dec 2009 09:59

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door ArnetteV »

De actie is nog ruimer dan eerder gezegd, NS-site:

Na de sneeuwbuien een opwarmertje
Het winterse weer heeft het treinverkeer de afgelopen week zwaar gehinderd. Het spijt ons dat wij veel reizigers niet naar hun bestemming konden brengen. Wij bieden u graag een kleine tegemoetkoming voor het ongemak:

28 en 29 december kunnen NS-abonnementhouders iemand gratis mee laten reizen.
30 en 31 december reizen alle treinreizigers met 40% korting.

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door Machtold »

En dat is natuurlijk prachtig, dat ze het uitgebreid hebben. Maar wederom niet mijn punt: Laat mensen dan een bon ophalen, waarmee ze zelf een dag uit kunnen kiezen, wanneer ze gratis reizen.
En nee, aan het weer kunnen ze niets veranderen, was gewoon overmacht, daar hoor je me ook niet over en ze hebben het ook naar beste kunnen op willen lossen, maar de vergoeding: daar heb ik niets aan! En ik denk heel veel mensen met mij, die die dagen in de trein zaten/moesten.

Grijsman
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2009 13:12

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door Grijsman »

Ik ben het een met de vorige reactie. De echte "gedupeerd" hebben niks aan de aangeboden regeling. dit is typsch NS = No Service! :mrgreen:

De beste compensatie voor een abbonnementhouder is verlenging van de hudig abbonement. Dus afloopdatum 4 dagen opschuiven of korting op een volgende periode.

Tassadar
Berichten: 105
Lid geworden op: 23 dec 2009 14:42

Re: Vergoeding NS/ProRail sneeuw

Ongelezen bericht door Tassadar »

Rover roept nu op om bij NS compensatie te vragen. Dat is ook precies wat ik nu gedaan heb. Ze overwegen een collectieve actie te beginnen als de claims worden afgewezen.

Rover: Reizigers, vraag compensatie!

Gesloten