LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Foute conducteur (fout beleid?!)

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
JMK22
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jul 2010 11:12

Foute conducteur (fout beleid?!)

Ongelezen bericht door JMK22 »

Hier weer een klacht over de GVB (OV chipkaart)

Ik zat gisteren in de tram, een aantal toeristen stapten in kochten een kaartje (zag ik gebeuren), ze stapten 3 haltes verder uit, wilden uitchecken en het apparaat gaat een dubbele piep (ongeldig) nogmaals proberen en ze lieten het aan de conducteur zien en deze reageerde in het engels "Geeft niet, vertel dat in de volgende tram die jullie nemen."
Echter, ik heb zo vaak meegemaakt dat men wilde instappen en men ook een foutmelding te horen kreeg waarbij men uitlegde dat het kaartje net was gekocht, mocht niet baten "Sorry maar om mee te rijden moet u een geldig kaartje bezitten!!" Deze reactie kan ik nog (enigszins?) begrijpen * die maar die van de conducteur in lijn 10 (heb ik helaas al 2 keer eerder gehoord) vind ik echt ***** (mag men zelf invullen).


Onlangs stapte een bejaarde man, die ook nauwelijks kon lopen in de tram met een ov chipkaartje in zijn hand, de conducteur legde hem uit dat hij in moest checken. Een dubbele piep! (waarschijnlijk was hij vergeten uit te checken) "Is niet geldig meneer, u zal een nieuw kaartje moeten kopen" de man zei toen dat hij deze net in de andere tram had gekocht. Ook hier, geen pardon: weer € 2,60 !!! Veel oudere snappen al niet zoveel van techniek, denk aan internet telebankieren enz. Ze worden hier ook nog eens flink uitgeknepen, erg triest.

De GVB zegt wel : Als er iets misgaat kun je je geld terugvragen.
Ik heb het 1 keer gedaan. De tijd en moeite die je ervoor moet doen: Laat maar zitten (voor de 4, 8 of 12 euro!!!!) Toch weer makkelijk verdiend voor de GVB.


Verder gebruik ik de OV dagelijks, het moet wel, als je goed oplet is hij wel makkelijk maar zeker een stuk duurder dan een strippenkaart. Soms is hij ook minder handig: geen medereizigers, als je vergeet je saldo te checken moet je alsnog een kaartje kopen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Foute conducteur (fout beleid?!)

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik snap nog steeds voor 0,0 waar die OV chipkaart goed voor is. De strippenkaart functioneerde veel beter, was veel overzichtelijker, in het hele land geldig, je wist precies wanneer je al dan niet een nieuwe moest kopen, je hoeft niet op te letten of het in- en uitchecken goed gaat, enzovoorts.

De enige reden voor die OV chipkaart is het zielige gekleuter van de OV-bedrijven die bang waren dat de één een stukje meer geld kreeg dan de ander, omdat de geldstroom en de passagiersstroom niet helemaal synchroon liepen.

En voor het gekleuter van degenen die op management functies zitten mag de simpele burger, waaronder velen die hier niet uit komen, het gelag betalen.

De oplossing zou heel simpel zijn: Maak van de spoorwegen weer één landelijk bedrijf, en voeg ook alle busbedrijven samen tot één bedrijf. Dan hoeft er niet meer gejengeld te worden over wie er wat krijgt, en hebben we ook zo'n onzinnig systeem niet langer nodig.
Laatst gewijzigd door witte angora op 18 jul 2010 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Foute conducteur (fout beleid?!)

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

De enige reden voor die OV chipkaart is het zielige gekleuter van de OV-bedrijven die bang waren dat de één een stukje meer geld kreeg dan de ander, omdat de geldstroom en de passagiersstroom niet helemaal synchroon liepen.
En wat dacht je van het zwart rijden ...

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Foute conducteur (fout beleid?!)

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

seagoing racer2 schreef:
De enige reden voor die OV chipkaart is het zielige gekleuter van de OV-bedrijven die bang waren dat de één een stukje meer geld kreeg dan de ander, omdat de geldstroom en de passagiersstroom niet helemaal synchroon liepen.
En wat dacht je van het zwart rijden ...
kan en gebeurt nog steeds... kwestie van grote pakkans en hoge boetes maakt dat minder rendabel

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Foute conducteur (fout beleid?!)

Ongelezen bericht door witte angora »

seagoing racer2 schreef:
De enige reden voor die OV chipkaart is het zielige gekleuter van de OV-bedrijven die bang waren dat de één een stukje meer geld kreeg dan de ander, omdat de geldstroom en de passagiersstroom niet helemaal synchroon liepen.
En wat dacht je van het zwart rijden ...
Dat kan met die OV-chipkaart vooralsnog net zo makkelijk.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Foute conducteur (fout beleid?!)

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Nu ja, verschil is toch ook wel dat je met de strippenkaart niet echt een poortje of touniquet kan aansturen en dat kan met de OV-chipkaart wel .

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Foute conducteur (fout beleid?!)

Ongelezen bericht door witte angora »

Voorlopig kun je nog steeds doorlopen. En wat dat aansturen betreft: Men neme een anonieme OV-chipkaart met weinig saldo, en reist daarmee het hele land door. Vervolgens 'vergeet' je uit te checken.

Of je checkt in, en bij de volgende halte check je weer uit, terwijl je vrolijk in de bus/tram/trein blijft zitten, en met een andere anonieme OV-chipkaart check je één halte voor je er uit stapt weer stiekem in, om vervolgens bij het uitstappen weer uit te checken.

Mogelijkheden zat.

En anders loop je even bij een student binnen om het ding te laten kraken. :lol:

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Foute conducteur (fout beleid?!)

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Ik begrijp wel dat het nog niet student-proof is, maar de mogelijkheden om het te verbeteren zijn aanwezig.
De strippenkaart was maar een vodje papier was, waaran je niks kunt veanderen, om het zwartrijden te verminderen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Foute conducteur (fout beleid?!)

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch vond ik dat vodje papier fijner, en ik denk de meesten wel.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Foute conducteur (fout beleid?!)

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

en ik denk de meesten wel.
das ff te voorbarig ... :mrgreen:

Gesloten