LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NS onaanvaardbaar, wie onderneemt actie

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Wim12
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jan 2011 20:03

NS onaanvaardbaar, wie onderneemt actie

Ongelezen bericht door Wim12 »

Samenvatting:
Wie gaat het de NS eens moeilijk maken en dan niet alleen de huidige discussie qua vertragingen maar de service en voornamelijk de prijzen. Mijn auto rijdt namelijk een stuk goedkoper dan de NS en dat terwijl openbaar vervoer voor iedereen financieel aantrekkelijk zou moeten zijn Ik geef de voorkeur aan een invloedrijk kanaal zoals Kassa of een bekende Nederlander. Wat Youp van het Hek met T-mobile (en Buckler) voor elkaar heeft gekregen is ook hetgene dat de NS toekomt. Mensen verenigt u!

Verhaal:
In het verleden ben ik 3 jaar lang iedere werkdag vanuit Breda naar school in Tilburg gegaan met de NS. Hierbij was bijna dagelijkse vertraging waarbij ik vaak de aansluiting miste om op tijd op school te komen.

Ondanks dat ik gelukkig weinig met de NS ga was het laatst zover. Na een treinkaartje gekocht te hebben voor 27.70 Euro en berekend te hebben dan brandstof met mijn auto slechts 19 Euro kost was de frustratie behoorlijk aanwezig. Dit werd versterkt toen de trein uiteraard vertraging had van een half uur.

Zodra ik thuis was heb ik een klacht willen indienen. Bij ieder enigszins modern bedrijf kan dat via internet. Bij de NS betekende dit bellen naar een telefoonlijn voor 0,10 Euro per minuut voor het aanvragen van een declaratieformulier. Het is altijd fijn te weten voor de gemoedsrust dat de onkunde van de NS mijzelf nog meer geld kost, zelfs na de reis. Na gebeld te hebben is mij medegedeeld dat het formulier spoedig opgestuurd zou worden. Hierna heb ik via internet een klacht ingediend over het feit dat mijn auto een stuk goedkoper is als transport dan de NS.

2 weken later zijn zowel formulier als reactie op de klacht niet ontvangen. Door de NS werd ik wederom getrakteerd op extra kosten door hun onkunde aangezien voor 0,10 Euro per minuut weer een poging per telefoon gedaan diende te worden. Op dat moment was ik ontzettend pissig. Tijdens het bellen heel duidelijk verteld hoe walgelijk in het vind dat op deze manier met klanten wordt omgegaan. Mij is beloofd dat een nieuw formulier opgestuurd wordt.

Binnen enkele uren kreeg ik ook per email reactie op de klacht van 2 weken eerder. Citaat over het :
"Volgens ons kost een kaartje € 23,50 maar u bent € 14,10 kwijt als u zou reizen met een Voordeelurenkaart
Met een Voordeelurenkaart krijgt u een korting van 40% op treinreizen die u maakt na 9 uur.
U kunt op drie manieren een Voordeelurenabonnement bestellen: [3 manieren opgesomd, gevolgd door de afsluiting]"
Toch knap dat ik de prijs op het treinkaartje dat op mijn bureau ligt iedere keer foutief aflees op 27.70 Euro. En waar ik natuurlijk op hoopte als reactie op mijn duidelijk geformuleerde reactie over de treinprijs is dat ik geadviseerd zou worden om nog meer te gaan investeren in de NS in de vorm van een voordeelurenkaart. Op dit moment kon ik mijzelf net in de hand houden...

Laatste punt uit het verleden dat ook compleet onacceptabel is: hoe kan het mogelijk zijn dat nog meer betaald moet worden dan het reguliere schandige hoge tarief zodra contant betaald wordt? Als een supermarkt ook extra geld vroeg bij contante betaling wilde niemand meer gaan winkelen bij die winkel.

Het wordt eens tijd dat iemand tegen dit monopolistische regime optreedt en bij voorkeur iemand met een grote maatschappelijke invloed. Hoe kan het dat het openbaar vervoer duurder is dan met de auto gaan, ontzettend vaak vertraging heeft en een onaanvaardbare manier van klanten bedienen heeft?

halfje
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 mei 2007 22:11

Re: NS onaanvaardbaar, wie onderneemt actie

Ongelezen bericht door halfje »

Wat een onzin!!!
De conclusie van het verhaal is dus eigenlijk, dat de trein duurder is dan de benzinekosten van je auto en dat ze voor dat geld dan ook nog vertraging hebben.
Net alsof die benzinekosten de enige kosten zijn die je hebt als je met de auto gaat. Ga maar eens naar de site van de ANWB en bereken de werkelijke kilometerkosten van je auto. En kom dan nog maar eens vertellen of de trein duurder is dan de eigen auto.

En inderdaad, als je met de auto gaat heb je natuurlijk nooooit vertraging, want files ed. kom jij natuurlijk nooit in terecht.

Maar al met al, als jij liever met de auto gaat - doe dan! Wie houdt je tegen...
Laatst gewijzigd door halfje op 22 jan 2011 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: NS onaanvaardbaar, wie onderneemt actie

Ongelezen bericht door dhc »

Aah....je topic op Vara kassa is verwijderd en nu ga je dezelfde discussie hier starten?

Nou, nogmaals dan: je conclusies en berekeningen kloppen niet, NS is bijna monopolist en niemand anders neemt deze onderneming over.
Je doet het er maar mee, of je dat nou leuk vindt of niet.

Je kan ook altijd nog de fiets pakken, kost niets en je staat niet in de file...

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: NS onaanvaardbaar, wie onderneemt actie

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

toch vind ik dit wel een goed punt, ik reis elke dag met de trein. Daar betaal ik (samen met mijn werkgever dus) bijna 350 euro in de maand voor. Dat is best veel geld.

Nog steeds sta ik elke dag, ik reis in de spits en ben zo iemand die voor mensen die oud, ziek of zwanger zijn, opstaat.
Nu vind ik een half uur vertraging (let wel op een randstad traject) niet eens erg meer, dat calculeer ik wel in. Maar zeker 1 keer in de maand kan ik gewoon niet op mijn werk komen, ik bedoel niet te laat, ik bedoel gewoon: "dit dagdeel niet". Ik verwacht ook niet meer dat iemand mij verteld wat er aan de hand is, een medewerker kun je echt niet vinden. Soms zet de Ns ook te kleine treinen in, dan komt de trein op "mijn" station en dan mag niemand meer instappen want dan is het te vol.

Ik wil er best begrip voor hebben dat dingen soms gewoon mis gaan, soms kan niemand er iets aan doen.En ik ben ook van mening dat we met z'n allen erg blij mogen zijn dat we in Nederland een spoorwegnet hebben dat op veel plaatsen stopt. Maar nog steeds vind ik 350 euro erg veel geld voor elke dag staan, vaak onverlicht en onverwarmd, zeker twee keer per week te laat, en zeker 1 keer in de maand een dag opnemen omdat de trein niet rijdt om reden: onbekend.

Natuurlijk in de auto maak je ook kosten, en daar sta je ook in de file, en dat is ook niet leuk. Maar dat het een beroerd is maakt het ander natuurlijk niet minder beroerd.

Trudy

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: NS onaanvaardbaar, wie onderneemt actie

Ongelezen bericht door Athoz »

Ik ben het dan wel weer met TS eens:

Morgen met ons drieen de trein vanuit het westen van brabant naar doetinchem, en maandag weer terug: 66,50 euro enkele reis, maandag dus ook weer 66,50.. Dan hebben we het hier over 133 euro, en ongeveer 6 uur reistijd, als alles op tijd rijd.

Mijn oude primera of passat zou op deze heen en terugreis ongeveer 30 liter benzine verbruikt hebben, laat dat nou heel gek 50 euro kosten.. pak er 2 tientjes onderhoud en verzekering bij alleen voor die 2 dagen, en ik kom op ongeveer 55% van de prijs van het NS, met meer comfort en vrijheid dan in die trein, waar ik er ook nog eens ruim twee uur langer over doe totaal.

Nee, de tijd dat het OV nog aantrekkelijk was om mee te reizen is ook weer voorbij..

Gegeven is natuurlijk wel dat we nu met 3 personen reizen, een persoon alleen is nu misschien nog goedkoper uit op de lange duur met de trein, maar dat zal denk ik niet lang meer duren.

p.s. Zelfs een auto huren zou me 20 euro minder kosten voor die 2 dagen lol, net opgezocht bij de lokale verhuurboer, jammer genoeg hadden ze niets beschikbaar op zo'n korte termijn (is internet niet mooi?)

roko72
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 mar 2008 01:22

Re: NS onaanvaardbaar, wie onderneemt actie

Ongelezen bericht door roko72 »

Station / Halte Spoor Richting Reisdetails
09:21 Roosendaal 1 Breda Intercity (NS)

11:06 Arnhem 3
11:19 Arnhem 6b Doetinchem Stoptrein (Syntus) +

11:53 Doetinchem 4
Toon tussenstations
© 2011 NS / ProRail Informatie over stations
Winkels, restaurants, enz. in de omgeving
Zet uw reisadvies in uw agenda
Vertrektijden als u nu gaat reizen
Vervoersvoorwaarden per vervoerder

Prijs voor deze reis 2e klas 1e klas
vol tarief reductie vol tarief reductie
Enkele reis € 20,00 € 12,00 € 32,50 € 19,50
Dagretour € 40,00 € 24,00 € 65,00 € 39,00
Ik weet niet waar u vandaan komt, maar Roosendaal is redelijk west brabant.
2,5 uur reistijd, en de kosten zijn geen 66,50 enkele reis.
Of ik doe het verkeerd, of u doet iets verkeerd.

@trudy:
Maar nog steeds vind ik 350 euro erg veel geld voor elke dag staan, vaak onverlicht en onverwarmd, zeker twee keer per week te laat, en zeker 1 keer in de maand een dag opnemen omdat de trein niet rijdt om reden: onbekend.
Ik zou graag weten welk traject dat is.
Ik kan me namelijk absoluut niet voorstellen dat het is, zoals u schetst.
Ik weet namelijk zeker dat het niet zo is.

Groet, een machinist van NS

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: NS onaanvaardbaar, wie onderneemt actie

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,
Ik zou graag weten welk traject dat is.
Ik kan me namelijk absoluut niet voorstellen dat het is, zoals u schetst.
Ik weet namelijk zeker dat het niet zo is.
Ik reis van Leiden Centraal naar Rotterdam Centraal en soms van Leiden Centraal naar Rotterdam Blaak. (in de spits dus)

U lijkt te weten dat ik blijkbaar niet sta, maar ik weet toch echt zeker dat ik niet zit.

groetjes

Trudy

roko72
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 mar 2008 01:22

Re: NS onaanvaardbaar, wie onderneemt actie

Ongelezen bericht door roko72 »

Dat u niet kunt zitten ga ik niet tegen spreken.
Echter dat u in het donker staat en onverwarmd, daar ga ik wel tegen in, want dat is zeker weten niet waar.

Wat wel eens zou kunnen gebeuren is dat een treinstel word "voorgebracht", en dat men dan de verlichting nog niet aan heeft.
Dat u de reis in het donker maakt is absoluut niet waar!

Dat de trein 2x per week te laat rijd, zal ik niet tegen spreken.
Dat deze echter 1x per maand niet rijd, trek ik wel in twijfel.
Het gebeurt dat een trein niet rijd helaas, maar 1x per maand geloof ik niet in, want daar zouden nogal wat mensen op worden afgerekend.

kozika
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 sep 2010 23:58

Re: NS onaanvaardbaar, wie onderneemt actie

Ongelezen bericht door kozika »

Waarom twijfelt u aan de woorden van een integere dame ?

roko72
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 mar 2008 01:22

Re: NS onaanvaardbaar, wie onderneemt actie

Ongelezen bericht door roko72 »

kozika schreef:Waarom twijfelt u aan de woorden van een integere dame ?
Waarom twijfelt u aan de woorden van een integere machinist??

kozika
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 sep 2010 23:58

Re: NS onaanvaardbaar, wie onderneemt actie

Ongelezen bericht door kozika »

Omdat trudy 81 als één van de weinigen op dit forum altijd met
uitstekende adviezen komt en een scherp verstand heeft.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: NS onaanvaardbaar, wie onderneemt actie

Ongelezen bericht door trudy81 »

@roko,

ik begrijp uw punt wel, maar het is altijd iets anders, de NS kan daar niet elke keer feitelijk iets aan doen. Zaken als koperdiefstal of een aanrijding met een persoon zijn natuurlijk zaken waar de ns weinig schuld aan heeft. Toch gebeurt me dit regelmatig, dan rijden er ongeveer een uur geen treinen (wel kan ik dan omreizen) maar als je dus een afspraak hebt dan kom je gruwelijk te laat en dan heeft de hele afspraak geen zin.

Wat betreft het onverlicht zitten, het is mij meerdere malen gebeurt dat het treinstel waar een defecte verlichting had, met verwarming hetzelfde. Ook dat begrijp ik van de NS, beter een donkere trein dan helemaal geen trein.

Het is mij overigens ook tweemaal gebeurd dat we de trein niet in mochten omdat de trein al te vol was, we moesten de volgende trein nemen (die toen ook overvol was natuurlijk)

Maar naast zeuren over de NS kan ik ook nog wel leuke zaken melden, in de trein kom je wel van allerlei figuren tegen. Daarnaast vind ik het NS personeel heel vriendelijk (jawel ook al moet ik staan ben ik nog steeds vriendelijk terug naar de conducteur, zoals het hoort)

Ik snap ook wel dat we een druk spoorweg net hebben en dat het moeilijk is al die treinen over zo'n klein oppervlak te manouvreren. Waar het mij om gaat is dat ik de prijs erg hoog vind voor de faciliteiten die ik terug krijg. Zeker ook wat betreft informatie, er is niets zo irritant als een trein die al 20 minuten te laat is en dan opeens komt er op het bord te staan dat hij 5 minuten vertraagd is. (dat had ik na 20 minuten wachten echt zelf al in de gaten) Ik moet eerlijk zeggen dat ik op z'n moment blij ben dat ik geen conducteur ben want wat die mensen af en toe naar hun hoofdgeslingerd krijgen is ook niet normaal. (wat dacht je zelf, dat als je de conducteur uitscheldt, de trein opeens niet meer te laat is???)

Nu ik erover nadenk valt me trouwens wel op dat de trein de afgelopen jaren een stuk netter en schoner is geworden. Heeft de ns hier maatregelen op genomen of zijn wij als samenleving schoner geworden?

groetjes

Trudy

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: NS onaanvaardbaar, wie onderneemt actie

Ongelezen bericht door bianca82 »

heb op traject rotterdam/dordrecht ook regelmatig gehad (toen ik er nog gebruik van maakte) dat de stoptreinen donker waren maar moet wel zeggen dat dit 2 jaar terug is.

machinist kan er meestal niks aan doen omdat t doorgegeven is en meer kan hij vaak niet doen.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: NS onaanvaardbaar, wie onderneemt actie

Ongelezen bericht door trudy81 »

@bianca,

dat is waar, meestal is het sowieso niet de schuld van de machinist of conducteur. Als het stuk is dan kan hij de trein natuurlijk niet stil zetten even naar de gamma gaan en de verlichting weer repareren.
Maar ook met vertragingen is het moeilijk, als een bovenleiding knapt kun je de beste machinist van de wereld zijn maar kun je nog steeds niet met je trein langs. Daarnaast, als de NS gewoon weg te weinig materieel heeft, tja dan houdt het sowieso op natuurlijk.

Ik bedoelde met mijn post ook niet het ns personeel de schuld te geven, die kunnen er niets aan doen.

Trudy

Gesloten