LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] invalide en taxi

Ervaringen met gehandicaptenvervoer? En ben je hier niet tevreden over of juist wel? Geef hier jouw mening.
hellentu
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 sep 2011 16:09

invalide en taxi

Ongelezen bericht door hellentu »

Ik ben ms patiënt en maak gebruik van een handbewogen rolstoel (in huis) en een scootmobiel (buiten). Ik ben aan huis gebonden en ga zelden of nooit weg. Echter doe ik sinds 2 jaar sporten met mijn hond (hulphond) en zodoende ga ik 1x per week met mijn hond op pad. Hierbij gebruik ik de scootmobiel. Ik kan hooguit 1 à 2 stappen lopen dus ga ik altijd met de scoot de lift van de bus op en in de bus stap ik van de scoot af om op een vaste stoel in de gordel plaats te nemen. Na dit ongeveer 2 jaar zo gedaan te hebben mag dit niet meer. De chauffeur zet de scoot op de lift en ik ben verplicht via de trap de bus in te komen. Belachelijk. Alsof ik doe alsof ik niet kan lopen. IK KAN NIET VIA DE TRAP DE BUS INKOMEN. Nemen ze nu mijn enige uitje in de week mij ook nog af? Het is 2 jaar goed gegaan en toch mag het ineens niet meer.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: invalide en taxi

Ongelezen bericht door snepke »

Dat is diep triest ,wat hier gebeurd.
Maar heb je al aan de chauffeur gevraagd ,waarom het nu niet meer mag?
Wat was het antwoord?

Ik denk dat het niet meer mag(met u erin)gevaarlijk of zo als de scootmobiel eraf rolt/valt met u erin,dat ze daar niet voor verzekerd zijn oid.
En als u het trapje niet alleen kan opkomen,vraag dan of iemand(chauffeur/passagier)u kan helpen.
Dan kan u toch met de bus blijven gaan.

hellentu
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 sep 2011 16:09

Re: invalide en taxi

Ongelezen bericht door hellentu »

Ik vroeg het de chauffeur. Hij wilde of kon me geen antwoord geven. Ik kan inderdaad die bus wel inkomen met hulp, maar ik zie het niet zitten dat zo'n chauffeur mij optilt. Dan ga ik nog liever niet. Dat laat ik liever mijn eigen vriend doen en aangezien die vaak 's avonds moet werken gaat dat niet. Ik moet er niet aan denken getilt te worden door zo'n chauffeur. brrrrrr

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: invalide en taxi

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Sorry? Zoiets heet helpen dacht ik?
Wat is er verkeerd aan dat iemand goedwillend een handje wil helpen om jou een dag waar je van geniet te kunnen laten beleven?
Het is dus niet het taxi bedrijf wie jou de dag ontneemt, maar dat ben je in dit geval toch echt zelf.

hellentu
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 sep 2011 16:09

Re: invalide en taxi

Ongelezen bericht door hellentu »

Nou, helpen okee, helaas beginnen de meeste chauffeurs ruzie te maken over die lift en als ik begin over dat ze me toch echt die trap moeten optillen verdommen ze dat. Daar zijn ze niet voor zeggen ze dan.

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: invalide en taxi

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

hellentu schreef:Ik kan inderdaad die bus wel inkomen met hulp, maar ik zie het niet zitten dat zo'n chauffeur mij optilt.
hellentu schreef:als ik begin over dat ze me toch echt die trap moeten optillen verdommen ze dat. Daar zijn ze niet voor zeggen ze dan.
Je praat tegen jezelf in.
Het wordt er niet geloofwaardiger op zo!

hellentu
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 sep 2011 16:09

Re: invalide en taxi

Ongelezen bericht door hellentu »

Dat is niet zo. Ik heb het 1x gezegd dat ik niet WIL dat die chauffeur mij op ging tillen en bij een andere chauffeur waar ik wel zei dat hij me maar moest tillen gaf hij als antwoord dat hij daar niet voor is.

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: invalide en taxi

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

hellentu schreef:Dat is niet zo. Ik heb het 1x gezegd dat ik niet WIL dat die chauffeur mij op ging tillen en bij een andere chauffeur waar ik wel zei dat hij me maar moest tillen gaf hij als antwoord dat hij daar niet voor is.
Maar dan nog is het tegenstrijdig. Je zegt absoluut niet door een chauffeur getild te willen worden en toch dan weer wel.
Wat is het nou?

Als ze echt niet willen helpen, zou ik even met het taxibedrijf zelf bellen of een ander taxibedrijf inschakelen welke WEL service verleent.
En dan natuurlijk niet tegen de chauffeur zeggen dat hij je niet mag optillen!

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: invalide en taxi

Ongelezen bericht door snepke »

Ik heb een familielid in een rolstoel die woont in een seniorenflat.
Daar zijn er veel in een rolstoel en regelmatig komt zo'n rolstoeltaxi.
De chauffeur zet dan idd de rolstoel/scootmobiel op de lift,maar ze helpen eerst de mensen in de taxi,doen ze ongevraagd,dat hoort bij hun werk zeggen ze.

Iemand die in een rolstoel zit,zit daar niet voor niets in,die moet geholpen worden.
Zijn de woorden van de taxichauffeurs(het zijn er verschillende)

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: invalide en taxi

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Een taxichauffeur is een chauffeur en geen sjouwfeur.

mzuri
Berichten: 205
Lid geworden op: 03 sep 2011 18:24

Re: invalide en taxi

Ongelezen bericht door mzuri »

snepke schreef:Ik heb een familielid in een rolstoel die woont in een seniorenflat.Daar zijn er veel in een rolstoel en regelmatig komt zo'n rolstoeltaxi.
De chauffeur zet dan idd de rolstoel/scootmobiel op de lift,maar ze helpen eerst de mensen in de taxi,doen ze ongevraagd,dat hoort bij hun werk zeggen ze.

Iemand die in een rolstoel zit,zit daar niet voor niets in,die moet geholpen worden.
Zijn de woorden van de taxichauffeurs(het zijn er verschillende)
Klopt, als ze dat niet zouden doen, kunnen ze die hele dienst wel opdoeken.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: invalide en taxi

Ongelezen bericht door puma73 »

snepke schreef:Ik heb een familielid in een rolstoel die woont in een seniorenflat.
Daar zijn er veel in een rolstoel en regelmatig komt zo'n rolstoeltaxi.
De chauffeur zet dan idd de rolstoel/scootmobiel op de lift,maar ze helpen eerst de mensen in de taxi,doen ze ongevraagd,dat hoort bij hun werk zeggen ze.

Iemand die in een rolstoel zit,zit daar niet voor niets in,die moet geholpen worden.
Zijn de woorden van de taxichauffeurs(het zijn er verschillende)
Het grote verschil is, iemand in een rolstoel mag in de rolstoel blijven zitten, op de lift en in de taxi.

iemand op een scootmobiel moet voor de lift van de scootmobiel afstappen en de chauffeur zet de scootmobiel in de taxi, is wettelijk zo geregeld. de berijder van een scootmobiel mag in de taxi geen plaatsnemen op de scootmobiel, maar moet op een van de stoelen plaats nemen.

er zijn zelfs al regio's waar men geen scootmobielen meer vervoert met de regiotaxi.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: invalide en taxi

Ongelezen bericht door bprosman »

Dat is niet zo. Ik heb het 1x gezegd dat ik niet WIL dat die chauffeur mij op ging tillen en bij een andere chauffeur waar ik wel zei dat hij me maar moest tillen gaf hij als antwoord dat hij daar niet voor is.
Waarom mag de ene chauffeur dat wel en de andere niet vraag ik me dan af.
dat hij me maar moest tillen
Als dat zo tegen mij gezegd zou worden zou ik er ook moeite mee hebben.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: invalide en taxi

Ongelezen bericht door snepke »

hellentu schreef:Ik ben ms patiënt en maak gebruik van een handbewogen rolstoel (in huis) en een scootmobiel (buiten). Ik ben aan huis gebonden en ga zelden of nooit weg. Echter doe ik sinds 2 jaar sporten met mijn hond (hulphond) en zodoende ga ik 1x per week met mijn hond op pad. Hierbij gebruik ik de scootmobiel.
Is dat sporten dan zo ver weg ,dat je het niet met de scootmobiel kan berijden.
Als je dan toch met de taxi gaat,waarom pak je dan niet de rolstoel,kan je nog blijven zitten ook.
Ik neem aan dat je voor het sportveld wordt afgezet,kan je toch net zo goed de rolstoel pakken.
Jij kan blijven zitten en de chauffeur hoeft niet te tillen.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: invalide en taxi

Ongelezen bericht door rollertje »

Normaal is een scootmobiel voor mensen die meer dan een paar stappen kunnen lopen, maar niet ver. Wanneer je echt maar een paar stappen kunt zetten, is een (electrische) rolstoel een betere oplossing. Dan kun je blijven zitten totdat je in de wagen bent. De stoelen moeten vastgezet kunnen worden wanneer je erin blijft zitten tijdens de rit.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: invalide en taxi

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Dit onderwerp is al eens bij Recht in de Regio geweest.
Het is van de zotte, maar mensen mogen inderdaad niet zelf hun scootmobiel in een busje parkeren, want daar is Valys (en de RegioTaxi vaak ook niet) niet voor verzekerd.
Naar mijn mening diskwalificeer je zo een grote groep mensen die van dit vervoer afhankelijk zijn.
Enerzijds is het inderdaad zo dat een scootmobiel beter geschikt is voor mensen die nog enigzins bewegelijk zijn, en dus een paar stappen kunnen doen, maar dat wil niet automatisch zeggen dat die mensen ook een zelfstandig een busje in kunnen komen.
Maar om dan te zeggen 'Neem maar een elektrische rolstoel' is ook belachelijk.
Dat is een hele uitgave en (gevoelsmatig) een stap achteruit doen.
Maar aan de andere kant, denk u eens in: je bent chauffeur van Valys.
Je komt iemand halen, maar die kan niet zelfstandig het busje in.
Persoon weegt 130 kilo.
Moet je die dan 'even' de bus in tillen?
Ik zou TS aanraden om voortaan naast de scootmobiel op het liftje te gaan staan.
Dan hoeft u de bus niet in geholpen te worden, en dan kunt u toch met de RegioTaxi/Valys mee.

discovery
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2010 19:19

Re: invalide en taxi

Ongelezen bericht door discovery »

Als ik met Valys reis, rij ik zelf mijn scootmobiel in de taxi. Er nog nooit een chauffeur geweest die me gezegt heeft dat dit niet mocht.

Voor wat betreft TS, die heeft het geluk in een regio te wonen waar de scootmobiel nog wel met de regiotaxi mee mag. In mijn gemeente (Tilburg) is het vanaf Jan.2011 niet meer toegestaan een scootmobiel mee te nemen in een taxi. Reden, een scootmobiel is een vervoermiddel op zich en een vervoermiddel vervoeren in een taxi is dubbelop. Scootmobielers hier, worden dus geacht, zelfstandig van A naar B te kunnen rijden.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: invalide en taxi

Ongelezen bericht door VioletPrue »

^^ En voor kleine afstanden heb ik daar begrip voor.
Iemand die 2 km vervoerd wil worden naar de markt, kan ook een stukkie gaan rijden natuurlijk.
Maar een RegioTaxi heeft ook puntbestemmingen.
Het ziekenhuis een stad verderop is bij ons een puntbestemming.
Afstand is 22 km.
Reken maar uit, heen en weer is dat 44 km, en dan moet je nog door het ziekenhuis scooten.
Dan kom je niet meer thuis, want dan is je accu leeg.
Mijn actieradius is 35 km....dus 9 km buiten mijn dorp sta ik dan met een lege accu langs de kant van de weg.
Goed bezig Tilburg!

discovery
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2010 19:19

Re: invalide en taxi

Ongelezen bericht door discovery »

Actieradius van de meeste scootmobielen hier is ongeveer 20 km. Woon je in een uithoek van Tilburg, kom je ook niet meer terug van een boodschap in de stad of ziekenhuisbezoek.
Voor mij ook reden geweest om een aanvraag in te dienen voor zwaardere accu's. Na veel 5-en en 6-en uiteindelijk wel gekregen, maar met die voorwaarde dat ik de toen nog bestaande regeling voor Regiotaxi moest laten vervallen. Voor mij geen probleem want ik had toch al een hekel aan dat vervoer. Heb nu gelukkig accu's die zo'n 65km mee kunnen. Ben nu vrij om te gaan en te staan hier en de omliggende gemeentes.

Heleen*
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jan 2006 18:56

Re: invalide en taxi

Ongelezen bericht door Heleen* »

Daan_1978 schreef:Sorry? Zoiets heet helpen dacht ik?
Wat is er verkeerd aan dat iemand goedwillend een handje wil helpen om jou een dag waar je van geniet te kunnen laten beleven?
Het is dus niet het taxi bedrijf wie jou de dag ontneemt, maar dat ben je in dit geval toch echt zelf.
Zou jij getild willen worden door een wildvreemde? Als het een kwestie is van een arm geven, of even helpen een been omhoog te trekken bij het traplopen: OK. Maar ik laat me ook niet tillen door taxichauffeurs hoor, daar ga ik echt niet aan beginnen. Kan ook niet met mijn aandoening trouwens, veel te veel risico op (blijvende) schade als iemand me een keer verkeerd beetpakt. Maar ook als je dat probleem niet hebt, maar je hebt wel pijn, en je bent totaal afhankelijk van zo iemand, zou jij je dan laten tillen? Daarbij: lang niet elke chauffeur kan dit, en ik vind ook niet dat ik zoiets van een chauffeur zou kunnen vragen. Een rolstoel moeten ze gedemonteerd achter in de auto kunnen tillen, maar passagiers een trap optillen is echt niet verantwoord. Niet voor de chauffeur, en niet voor de passagier.

De regel voor scootmobielvervoer is inderdaad dat de chaffeurs deze in en uit de bus moeten rijden. Dat hierbij echter de eis wordt gesteld dat de scootmobielgebruiker vervolgens via het trapje de bus ingaat, is bizar. Ik ben zelf inmiddels grotendeels rolstoelafhankelijk, maar ik kon al heel lang geen trappen meer lopen toen ik nog geen eens een rolstoel hád. Een paar stappen kunnen lopen, of even kunnen staan, is echt heel iets anders dan trappen kunnen klimmen. Maar goed.

De chauffeur vragen of je staand op de lift de bus in mag, zou een optie kunnen zijn, maar als je schrijft dat je één of twee stappen kunt lopen, lijkt me dat geen haalbare kaart. Ik kan denk ik een stap of vijf lopen, maar zo lang staan zou ik al niet halen, laat staan daarna nog de bus inlopen. Daarbij is het de vraag of chauffeurs dit toestaan, en ik weet niet wat de officieële regels zijn. Ik zou met het taxibedrijf in gesprek gaan, ik weet dat er soms uitzonderingen worden gemaakt op deze regel. Meen iets gehoord te hebben van een chauffeur hier in de regio, dat ze een passagier iets hebben laten tekenen dat hij zelf verantwoordelijk is als er iets gebeurt, en dat hij nu zelf z'n scoot mag blijven rijden. Er is zelfs iemand die erin mag blijven zitten tijdens het vervoer, ik meen dat dat op medische gronden was.

Het alternatief is al genoemd, en dat is inderdaad een elektrische rolstoel. Persoonlijk kan ik een scoot niet besturen, maar ik zou er ook geen willen, omdat ik vind dat ik er veel te slecht voor loop. De doorsnee scootmobielgebruiker kan nog enkele tientallen meters lopen, en kan bijvoorbeeld de scoot voor een huis parkeren en daarna naar binnen lopen. Als je dat niet kunt, en je kunt je handbewogen stoel ook niet zelf vooruit krijgen, is praktisch gezien een elektrische rolstoel de meest voor de handliggende optie. Maar ik weet ook dat voor de handliggende opties voor buitenstaanders lang niet altijd de optie zijn die in jouw situatie het beste past, en al helemaal niet altijd de optie die goed voelt.

Sterkte met het zoeken naar een oplossing!

Gesloten