LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] eigen bijdrage scootmobiel

Ervaringen met gehandicaptenvervoer? En ben je hier niet tevreden over of juist wel? Geef hier jouw mening.
elsina57
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 apr 2012 08:31

eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door elsina57 »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag omtrent eigen bijdrage.
Mijn broer sinds verleden jaar gehandicapt door hersenbloeding
heeft een scootmobiel aangevraagd en gekregen door de gemeente.

Nu heeft hij gisteren een brief gekregen dat hij voor die scootmobiel
een eigen bijdrage van 30 euro in de maand moet betalen.

Mijn vraag is mag dit van de gemeente? zijn deze regels niet bij de
overheid bepaalt? en wat kan ik hieraan doen?

Alvast bedankt voor de reactie.

elsina57

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

deze regels zijn gemaakt door de overheid,per gemeente kan de bijdrage verschillen.(geloof dat het ergens in 2010 is ingegaan)
het mag dus idd helaas.
misschien je broer per jaar bij de belasting de kosten af trekken?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door puma73 »

rozemarijntje schreef:deze regels zijn gemaakt door de overheid,per gemeente kan de bijdrage verschillen.(geloof dat het ergens in 2010 is ingegaan)
het mag dus idd helaas.
misschien je broer per jaar bij de belasting de kosten af trekken?
De eigen bijdrage van een scootmobiel zijn niet aftrekbaar biij de belasting. Misschien dat haar broer in aanmerking komt voor wtcg.
Laatst gewijzigd door puma73 op 10 apr 2012 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Je kan deze kosten sowieso bij je belastingaangifte aftrekken onder "zorgkosten" of zoiets. Je hebt dan afhankelijk van je inkomen wel een drempelbedrag. Waarschijnlijk mag je ook 300 euro aftrekken vanwege extra kleding en beddengoed gebruik/slijtage. :wink:

Als hij trouwens een minimum inkomen heeft, kan je deze kosten ook terug vragen dmv bijzondere bijstand. Hou er wel rekening mee dat als je hiervoor bijzondere bijstand krijgt, je deze kosten NIET meer af mag trekken bij de belastingaangifte. (En terecht natuurlijk, want je hebt deze kosten dan niet meer) Succes ermee!!

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

puma73 schreef:
rozemarijntje schreef:deze regels zijn gemaakt door de overheid,per gemeente kan de bijdrage verschillen.(geloof dat het ergens in 2010 is ingegaan)
het mag dus idd helaas.
misschien je broer per jaar bij de belasting de kosten af trekken?
De eigen bijdrage van een scootmobiel zijn niet aftrekbaar biij de belasting. Misschien dat haar broer in aanmerking komt voor wtcg. http://www.wtcg.nl
Persoonlijk zou ik niet inzien waarom niet. Het zijn toch kosten die je maakt vanwege een handicap of ziekte??

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door puma73 »

Auti-Mama schreef:Je kan deze kosten sowieso bij je belastingaangifte aftrekken onder "zorgkosten" of zoiets. Je hebt dan afhankelijk van je inkomen wel een drempelbedrag. Waarschijnlijk mag je ook 300 euro aftrekken vanwege extra kleding en beddengoed gebruik/slijtage. :wink:

Als hij trouwens een minimum inkomen heeft, kan je deze kosten ook terug vragen dmv bijzondere bijstand. Hou er wel rekening mee dat als je hiervoor bijzondere bijstand krijgt, je deze kosten NIET meer af mag trekken bij de belastingaangifte. (En terecht natuurlijk, want je hebt deze kosten dan niet meer) Succes ermee!!

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door puma73 »

Auti-Mama schreef:Je kan deze kosten sowieso bij je belastingaangifte aftrekken onder "zorgkosten" of zoiets. Je hebt dan afhankelijk van je inkomen wel een drempelbedrag. Waarschijnlijk mag je ook 300 euro aftrekken vanwege extra kleding en beddengoed gebruik/slijtage. :wink:

Als hij trouwens een minimum inkomen heeft, kan je deze kosten ook terug vragen dmv bijzondere bijstand. Hou er wel rekening mee dat als je hiervoor bijzondere bijstand krijgt, je deze kosten NIET meer af mag trekken bij de belastingaangifte. (En terecht natuurlijk, want je hebt deze kosten dan niet meer) Succes ermee!!
auti-mam, de eigen bijdrage voor een scootmobiel is NIET aftrekbaar. met of zonder bijzondere bijstand. NIET aftrekbaar.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door puma73 »

Auti-Mama schreef:
puma73 schreef:
rozemarijntje schreef:deze regels zijn gemaakt door de overheid,per gemeente kan de bijdrage verschillen.(geloof dat het ergens in 2010 is ingegaan)
het mag dus idd helaas.
misschien je broer per jaar bij de belasting de kosten af trekken?
De eigen bijdrage van een scootmobiel zijn niet aftrekbaar biij de belasting. Misschien dat haar broer in aanmerking komt voor wtcg. http://www.wtcg.nl
Persoonlijk zou ik niet inzien waarom niet. Het zijn toch kosten die je maakt vanwege een handicap of ziekte??
Die kosten zijn NIET aftrekbaar omdat daar al een korting voor de wtcg is uitgevoerd.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Hmm, op die manier.... Oke, dan krijg je toch de kosten terug op een andere manier, via het WTCG zeg maar..... Klinkt ook weer logisch. Bij deze dan mijn excuses voor de verkeerde info. Alleen wel zeur dat als iemand nu een scootmobiel krijgt, de eerste vergoeding hiervoor pas eind 2013 uitbetaald wordt. Maar ja, dat is niet anders.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door puma73 »

Het is wel zo dat de kosten voor het gebruik van de scootmobiel (het opladen) wel opgevoerd mag worden bij de belastingaangifte, is ongeveer 150 euro per jaar. Kan opgevoerd worden onder de noemer kosten voor gebruik.

elsina57
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 apr 2012 08:31

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door elsina57 »

In ieder geval bedankt voor de reacties
Dus en hij gaat zwaar in inkomen achteruit en je moet eigen
bijdrages gaan betalen voor je hulpmiddelen.

Het word steeds zuurder.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@elsina

ja helaas wel ja...
als je eenmaal chronisch ziek bent,dan ben je de pineut...
troost je,er zijn er heel veel zo...

ja idd puma wtgc en als hij wia heeft dan krijgt ook ook in sept de bijdrage..
als hij 100% is afgekeurd dan!!!

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ten eerste krijgt hij een korting op de eigen bijdrage als hij recht heeft op Wtcg.
Die moet ook op de berekening van de eigen bijdrage van het CAK staan.
Die wordt direct toegepast, dus hoeft hij niet te wachten tot decmeber voor hij deze krijgt, deze gaat direct van de eigen bijdrage af.
Als hij echt een laag inkomen heeft (meestal 110% van de bijstandsnorm), kan hij inderdaad de kosten terugvragen bij de sociale dienst via de Bijzondere Bijstand, dus gaat hij er geen cent op achteruit, de dekking is 100%.
Denk er ook aan, de verplichte verzekering van € 165,- voor het bromfietsplaatje op de scootmobiel is ook aftrekbaar van de belasting!
Dus heeft broer eind dit jaar kans op én Wtcg én volgend jaar een aardige belastingteruggave.
Heel veel slechter wordt hij dus zeker niet van die scootmobiel.

En stel dat hij zelf wat kosten heeft.....hij kan nu zelfstandig gaan en staan waar hij wil, dat is onbetaalbaar!

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door puma73 »

VioletPrue schreef: Denk er ook aan, de verplichte verzekering van € 165,- voor het bromfietsplaatje op de scootmobiel is ook aftrekbaar van de belasting!
De scoot is collectief via de WMO verzekerd dus is de verzekering NIET aftrekbaar bij de belasting.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

WTCG die eind dit jaar wordt uitgekeerd, gaat over 2011. Als hij nu een scootmobiel krijgt, zal hij dus pas eind 2013 de WTCG over 2012 krijgen. ;)

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door VioletPrue »

puma73 schreef:
VioletPrue schreef: Denk er ook aan, de verplichte verzekering van € 165,- voor het bromfietsplaatje op de scootmobiel is ook aftrekbaar van de belasting!
De scoot is collectief via de WMO verzekerd dus is de verzekering NIET aftrekbaar bij de belasting.
Nee, het plaatje dat elk jaar in mei erop moet, moet je zelf betalen, ook als je een scootmobiel via de Wmo hebt.
Schades worden gerapareerd, daar ben je voor verzekerd via de gemeente.
Maar voor de 'aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen' ben je zelf verantwoordelijk en is verplicht.
En die € 165,- kun je van de belasting aftrekken.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Auti-Mama schreef:WTCG die eind dit jaar wordt uitgekeerd, gaat over 2011. Als hij nu een scootmobiel krijgt, zal hij dus pas eind 2013 de WTCG over 2012 krijgen. ;)
Je krijgt niet zomaar automatisch Wtcg als je een scootmobiel hebt.
Dat hangt ook samen met medicijngebruik en het recht op huishoudelijke hulp.
Er zijn genoeg ouderen die door ouderdom (wat geen ziekte is) een scootmobiel hebben, maar verder niets mankeren.
Die krijgen dus geen Wtcg.
De korting over de eigen bijdrage wordt wel al nu verrekend als meneer daar recht op heeft.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

vogels schreef:
En die € 165,- kun je van de belasting aftrekken.
Als dit waar is, vind ik het niet terecht. Andere brommer/scooterrijders moeten toch ook zelf de kosten hiervoor dragen.
Een scootmobiel is wel het gevolg van een handicap. Brommer/scooter heeft over het algemeen niks met een beperking te maken.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Auti-Mama schreef:
vogels schreef:
En die € 165,- kun je van de belasting aftrekken.
Als dit waar is, vind ik het niet terecht. Andere brommer/scooterrijders moeten toch ook zelf de kosten hiervoor dragen.
Een scootmobiel is wel het gevolg van een handicap. Brommer/scooter heeft over het algemeen niks met een beperking te maken.
Juist, zoals Auti-Mama ook al aangeeft, is een scooter/brommer een keuze.
Een scootmobiel is geen keuze, dat is vervanging voor je benen.
Een scootmobiel mag bijvoorbeeld wel in een voetgangersgebied rijden en zelfs in winkels, theaters en pretparken etc. en een scooter/brommer niet.
En jij hoeft jouw benen toch ook niet verplicht te verzekeren à € 165,- per jaar?
Dus waarom moet ik € 165,- per jaar ophoesten, enkel omdat mijn benen niet doen wat ik wil?
Hoezo is dat eerlijk?


P.S.
Dit klonk meer zwart/wit en klagerlijker dan ik het bedoel, maar ik weet even niet hoe ik het anders op moet schrijven.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door VioletPrue »

vogels schreef:Een gezond iemand heeft ook die kosten en moet bovendien de aanschafkosten van brommer/scooter ook nog zelf betalen.

Ik heb mijn scootmobiel ook zelf moeten betalen, omdat de gemeente mij te jong achtte voor mijn klachten en de scootmobiel.
Dus niet iedere scootmobiel is van de gemeente.
vogels schreef:Wie zegt trouwens dat alle mensen op een brommer gezond zijn? Kan me voorstellen dat bijv. hartpatiënten te slecht zijn om te fietsen en daarom een electrische fiets of scooter aanschaffen.
En een elektrische fiets kunnen zij aanvragen bij de Wmo en dan hoeven zij hem niet zelf te betalen.
vogels schreef:En als ik zie hoeveel scootmobiels er ongebruikt in een schuur staan? En blijkbaar alleen aangevraagd omdat 'men er recht op had'? (Opmerking in zijn algemeenheid, zeg niet dat dit hier het geval is.)
Dat heeft dus niets te maken met de verzekering wel of niet aftrekken van de belasting.
Dat is gewoon schofterig gedrag en mijn gemeente is gelukkig druk doende om dit in te perken.
Ze zijn bezig om een scootmobielpool op te richten zodat de scootmobiels die nu staan te verstoffen kunnen worden ingeleverd en mensen toch het recht houden om gebruik kunnen maken van een scootmobiel.
Mensen zijn dan de eigen bijdrage kwijt en kregen een aardigheidje voor het inleveren.
Win/win situatie!

Gesloten