LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen 'recht' taxivergoeding?

Ervaringen met gehandicaptenvervoer? En ben je hier niet tevreden over of juist wel? Geef hier jouw mening.
liekjee4
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:45

Geen 'recht' taxivergoeding?

Ongelezen bericht door liekjee4 »

Ik word behandelt in een revalidatiecentrum. Ik heb het hypermobiliteitssyndroom en daardoor zit ik al een tijdje met ernstige rugklachten. Ik kan kleine stukjes lopen. Ik slik pijnstillers: 3x daags tramadol, 2x daags naproxen en 6x daags paracetamol. Nu moet ik 3x per week naar het revalidatiecentrum voor een behandeling, openbaar vervoer is geen optie (teveel pijn), ik woon samen met mijn partner die 40 uur per week werkt dus mij niet kan brengen, mijn moeder woont in Utrecht en mijn vader werkt ook 40 uur per week.

Nu heb ik gebeld met mijn zorgverzekering, vanuit mijn aanvullende verzekering wordt dit niet vergoedt. Oke, prima. Vanuit de basisverzekering bestaan er een aantal potjes: mensen die blind zijn, mensen die chemo therapieen krijgen, rolstoel afhankelijke mensen en mensen die slecht ter been zijn. Maar, omdat ik verder dan 100 meter kan lopen val ik daar niet in.
Wat dan? Dan moet ik een verklaring hebben van het revalidatiecentrum dat ik minimaal 7 maanden behandelt word. Dat lijkt me erg lang en bovendien kan het revalidatiecentrum helemaal geen tijdslimiet stellen. Voor hetzelfde geld ben ik binnen 3 maanden klaar daar.

En nu? Ik heb uitgelegd dat ik geen andere opties heb maar hun reactie is; ik vind het vervelend maar wij kunnen niks voor je betekenen.

Iemand een idee hoe ik dit op wat voor manier dan ook op kan lossen?! Als ik een taxi laat komen gaat me dat zo'n 60 euro per keer kosten. Komt uit op 744 euro per maand.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Geen 'recht' taxivergoeding?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Helaas de regels zijn heel erg verscherpt.
Zelfs mensen die erg ziek zjn kanker moeten soms hemel en aarde bewegen..
Daar integenvalt hypermobiel dan ...nog mee en zeker geen aandoening voor de taxiVIND VERZEKERING

Ik weet wat het is,heb ook een vorm van hypermobiel...
Je hebt ook ziektebervoer die je zelf kan betalen,valys heet dat geloof ik...

Misschien reageren er nog andere mensen...daar zit wel prijs aan,maar goedkoper als taxi ,geloof ik..

Met de verzekering zal je niet veel verder komen...

Succes...

Geloof dat er hier wel mensen zijn die weten van ziekevervoer ,maar dan andere vorm,zelf betalen

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Geen 'recht' taxivergoeding?

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Informeer bij de gemeente. Die hebben vaak taxi vervoer tegen openbaar vervoer tarief. Hier heet dat vervoer op maat. Heel veel sterkte!!

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Geen 'recht' taxivergoeding?

Ongelezen bericht door puma73 »

Je hebt ook ziektebervoer die je zelf kan betalen,valys heet dat geloof ik...
Valys is niet bedoelt voor ziekenvervoer maar als bovenregionaal vervoer voor gehandicapten.

Voor WMO voorzieningen geldt dat er minimaal 1 jaar sprake moet zijn van afhankelijkheid van de voorziening en de eisen zijn tegenwoordig behoorlijk aangetrokken om er voor in aanmerking te komen.

TS kan proberen en beroep te doen op mde hardheidsclausule voor zittend ziekenvervoer bij de ziektekostenverzekering, misschien met behulp van de revalidatie arts kan er dan alsnog ziekenvervoer toegekend worden.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Geen 'recht' taxivergoeding?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Auti-Mama schreef:Informeer bij de gemeente. Die hebben vaak taxi vervoer tegen openbaar vervoer tarief. Hier heet dat vervoer op maat. Heel veel sterkte!!
Dit klinkt als de regiotaxi en geldt allen voor de regio en enkele puntbestemmingen.

Het is heel zuur, maar als de verzekering bij haar punt blijft, is het OV de enige oplossing.
Ik heb zelf wel een regiotaxi en Valyspas.
Ik ben dus niet gezond en mijn vraag is niet bedoelt om u af te z**ken, maar waarom doet OV te veel pijn om mee te reizen, maar een auto niet?
Dat snap ik namelijk niet.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Geen 'recht' taxivergoeding?

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Het vervoer op maat kan ook gebruikt worden voor vervoer buiten de regio hoor. ;) Een kennis woont in Rotterdam en heeft vervoer op maat ook al eens gebruikt om op bezoek te gaan bij familie in Zeeland. Je betaald dan een vergoeding per kilometer en het kan zijn dat er meer mensen in de taxi meerijden en dat je dus langer onderweg bent, omdat er nog iemand moet worden opgehaald of terug gebracht.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Geen 'recht' taxivergoeding?

Ongelezen bericht door puma73 »

Auti-Mama schreef:Het vervoer op maat kan ook gebruikt worden voor vervoer buiten de regio hoor. ;) Een kennis woont in Rotterdam en heeft vervoer op maat ook al eens gebruikt om op bezoek te gaan bij familie in Zeeland. Je betaald dan een vergoeding per kilometer en het kan zijn dat er meer mensen in de taxi meerijden en dat je dus langer onderweg bent, omdat er nog iemand moet worden opgehaald of terug gebracht.
Vervoer op maat is een WMO voorziening
Voor WMO voorzieningen geldt dat er minimaal 1 jaar sprake moet zijn van afhankelijkheid van de voorziening en de eisen zijn tegenwoordig behoorlijk aangetrokken om er voor in aanmerking te komen.

liekjee4
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:45

Re: Geen 'recht' taxivergoeding?

Ongelezen bericht door liekjee4 »

Allereerst bedankt voor alle reacties!
Even antwoord op onderstaande vraag, ik snap dat het niet bedoelt is om mij af te zeuren hoor :) :
Ik ben dus niet gezond en mijn vraag is niet bedoelt om u af te z**ken, maar waarom doet OV te veel pijn om mee te reizen, maar een auto niet?
Dat snap ik namelijk niet.
Ik woon in een klein dorpje dus ben afhankelijk van bussen. Bussen hobbelen teveel, ook al zit ik voorin. Plus, het sluit nooit echt lekker op elkaar aan, waardoor ik (voor mijn doen) lang moet wachten wat ook niet bepaald handig is in mijn huidige situatie. Heb 1x in de bus gezeten sinds ik deze klachten heb, was een ritje van 10 minuten, maar ik had zoveel pijn dat ik heel blij was toen ik thuis was en weer plat op bed kon!

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Geen 'recht' taxivergoeding?

Ongelezen bericht door puma73 »

Heb je al geprobeerd een beroep te doen op de hardheidsclausule??

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: Geen 'recht' taxivergoeding?

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Beste TS

Als het nu niet in u verzekering is inbegrepen, wat wilt u dan voor andere optie,s.
Misschien een vriendelijke buurman/familielid die tegen onkosten u wil rijden.
Of toch u partner ?
Laatst gewijzigd door F.van Holten op 02 apr 2013 21:42, 2 keer totaal gewijzigd.

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Geen 'recht' taxivergoeding?

Ongelezen bericht door henk51 »

Er zijn nog een aantal opties als u zelf een rijbewijs heeft.

A. U brengt en haalt uw partner van en naar zijn werk op de bewuste dagen dan heeft u de auto.
B. Uw partner carpoolt met een collega zodat u op de bewuste dagen de auto heeft.
C. Uw partner gaat met de bus op de bewuste dagen

U kan zitten in een taxi dus ook in een gewone personen auto. De tijd dat iedereen maar taxikosten vergoedingen kon krijgen is voorbij en terecht,ging ook veel te gemakkelijk in het verleden.


gr Henk

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Geen 'recht' taxivergoeding?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

henk51 schreef:Er zijn nog een aantal opties als u zelf een rijbewijs heeft.

A. U brengt en haalt uw partner van en naar zijn werk op de bewuste dagen dan heeft u de auto.
B. Uw partner carpoolt met een collega zodat u op de bewuste dagen de auto heeft.
C. Uw partner gaat met de bus op de bewuste dagen

U kan zitten in een taxi dus ook in een gewone personen auto. De tijd dat iedereen maar taxikosten vergoedingen kon krijgen is voorbij en terecht,ging ook veel te gemakkelijk in het verleden.


gr Henk
Helaas moeten de mensen die het nu echt nodig hebben hier onder lijden door de anderen die er een potje van hebben gemaakt.
Maar inderdaad als men in een gewone taxi kan zitten kan men ook in een normale personen auto zitten.

Agaat
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 okt 2011 13:18
Locatie: In between & Underneath

Re: Geen 'recht' taxivergoeding?

Ongelezen bericht door Agaat »

U kunt een scootmobiel aanschaffen? Met een ruime actieradius? en goede vering? problem solved!

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Geen 'recht' taxivergoeding?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

@agaat: en dan ga je effe lekker met de scootmobiel 50 km reizen? Dat duurt veel te lang, ts heeft al aangegeven dat ze zo lang niet kan reizen.

isabel

Gesloten