LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ervaringen met gehandicaptenvervoer? En ben je hier niet tevreden over of juist wel? Geef hier jouw mening.
berend67
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 sep 2008 14:59

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door berend67 »

Allemaal mooi en aardig. Maar zo een rolstoel staat dus los in de bus, wat als de bus een noodstop moet maken? In een rolstoelbusje wordt zo een rolstoel aan vier punten gezekerd, maar in een openbaar vervoer bus mag zo een rolstoel dus gewoon los staan. En als ik buschauffeur was zou ik mijn plek ook niet verlaten. Het geldbakje en privéspullen liggen dan gewoon voor het grijpen. En ik heb niets tegen gehandicapten, maar het is gewoon soms niet handig.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door tenormin »

berend67 schreef:Allemaal mooi en aardig. Maar zo een rolstoel staat dus los in de bus, wat als de bus een noodstop moet maken? In een rolstoelbusje wordt zo een rolstoel aan vier punten gezekerd, maar in een openbaar vervoer bus mag zo een rolstoel dus gewoon los staan. En als ik buschauffeur was zou ik mijn plek ook niet verlaten. Het geldbakje en privéspullen liggen dan gewoon voor het grijpen. En ik heb niets tegen gehandicapten, maar het is gewoon soms niet handig.
Nee, dat is waar. Zelf wel eens in bus of tram gestaan, 'gewoon' valide zijnde en bus c.q. tram maakte een noodstop. Ja, kan men zich nog vasthouden aan stang of lus, maar je komt een end verder terecht als je niet op tijd jezelf kan vasthouden. Mij lijkt 't gewoon een gevaarlijke situatie: rolstoel/bus/tram. Zou dan, als 't even kan, ook voor rolstoelbusje kiezen.

riddert
Berichten: 2118
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door riddert »

tenormin schreef:
berend67 schreef:Allemaal mooi en aardig. Maar zo een rolstoel staat dus los in de bus, wat als de bus een noodstop moet maken? In een rolstoelbusje wordt zo een rolstoel aan vier punten gezekerd, maar in een openbaar vervoer bus mag zo een rolstoel dus gewoon los staan. En als ik buschauffeur was zou ik mijn plek ook niet verlaten. Het geldbakje en privéspullen liggen dan gewoon voor het grijpen. En ik heb niets tegen gehandicapten, maar het is gewoon soms niet handig.
Nee, dat is waar. Zelf wel eens in bus of tram gestaan, 'gewoon' valide zijnde en bus c.q. tram maakte een noodstop. Ja, kan men zich nog vasthouden aan stang of lus, maar je komt een end verder terecht als je niet op tijd jezelf kan vasthouden. Mij lijkt 't gewoon een gevaarlijke situatie: rolstoel/bus/tram. Zou dan, als 't even kan, ook voor rolstoelbusje kiezen.
Als het een veiligheidsdiscussie zou worden zou ik helemaal niet met het openbaar vervoer gaan, er zit namelijk geen driepuntsgordel in de stoelen, en al helemaal geen airbag. Dan zou ik kiezen voor eigen auto.

Rolstoelalmere
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 aug 2013 09:04

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Rolstoelalmere »

Allemaal mooi en aardig Berend, maar deze discussie gaat niet over hoe een rolstoel veilig vaststaat in een bus (waar ik een andere mening over heb dan jij, maar dat terzijde) maar over het helpen in en uitstappen van een gehandicapte.

Terugkomend op het niet verlaten van de werkplek voor de chauffeur ivm geldkistje: In dit geval was de bus verder leeg, anders had ik wel een andere reiziger gevraagd mij te helpen. Dus al had hij gewoon zijn voordeur dicht gelaten en mij er via de middendeur ingelaten had niemand in de tussentijd naar zijn geldkistje kunnen lopen.

Maargoed dat is duidelijk een meningsverschil omdat jij niet met dit soort problemen te maken hebt en gewoon zelf in en uit een bus kunt stappen en dus niet weet hoe verschrikkelijk irritant en onbeschoft het is als je niet geholpen wordt (de grote bek van de chauffeur daargelaten)

Rolstoelalmere
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 aug 2013 09:04

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Rolstoelalmere »

Allemaal mooi en aardig Berend, maar deze discussie gaat niet over hoe een rolstoel veilig vaststaat in een bus (waar ik een andere mening over heb dan jij, maar dat terzijde) maar over het helpen in en uitstappen van een gehandicapte.

Terugkomend op het niet verlaten van de werkplek voor de chauffeur ivm geldkistje: In dit geval was de bus verder leeg, anders had ik wel een andere reiziger gevraagd mij te helpen. Dus al had hij gewoon zijn voordeur dicht gelaten en mij er via de middendeur ingelaten had niemand in de tussentijd naar zijn geldkistje kunnen lopen.

Maargoed dat is duidelijk een meningsverschil omdat jij niet met dit soort problemen te maken hebt en gewoon zelf in en uit een bus kunt stappen en dus niet weet hoe verschrikkelijk irritant en onbeschoft het is als je niet geholpen wordt (de grote bek van de chauffeur daargelaten)

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door nevermind »

riddert schreef:
tenormin schreef:
berend67 schreef:Allemaal mooi en aardig. Maar zo een rolstoel staat dus los in de bus, wat als de bus een noodstop moet maken? In een rolstoelbusje wordt zo een rolstoel aan vier punten gezekerd, maar in een openbaar vervoer bus mag zo een rolstoel dus gewoon los staan. En als ik buschauffeur was zou ik mijn plek ook niet verlaten. Het geldbakje en privéspullen liggen dan gewoon voor het grijpen. En ik heb niets tegen gehandicapten, maar het is gewoon soms niet handig.
Nee, dat is waar. Zelf wel eens in bus of tram gestaan, 'gewoon' valide zijnde en bus c.q. tram maakte een noodstop. Ja, kan men zich nog vasthouden aan stang of lus, maar je komt een end verder terecht als je niet op tijd jezelf kan vasthouden. Mij lijkt 't gewoon een gevaarlijke situatie: rolstoel/bus/tram. Zou dan, als 't even kan, ook voor rolstoelbusje kiezen.
Als het een veiligheidsdiscussie zou worden zou ik helemaal niet met het openbaar vervoer gaan, er zit namelijk geen driepuntsgordel in de stoelen, en al helemaal geen airbag. Dan zou ik kiezen voor eigen auto.
Maar op de plaats welke voor rolstoelers is, is een gordel om vast te maken.
Sommige moeders doen dit ook met de kinderwagen.

riddert
Berichten: 2118
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door riddert »

In dat geval kan er dus geen sprake van een veiligheidsprobleem voor de minder valide gebruikers van het openbaar busvervoer zijn, zoals eerder gesuggereerd werd in dit topic.
Blijft over de valide gebruikers van het openbaar busvervoer die los in de bus zitten of staan.

Rolstoelalmere
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 aug 2013 09:04

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Rolstoelalmere »

En voor andere problemen zoals passagiers die lastig gevallen worden oid tilt de chauffeur ook z'n reet uit de stoel, dus dan kan hij dat ook doen om een gehandicapte de bus in te helpen, doet hij ook nog eens wat nuttigs!

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door nevermind »

Rolstoelalmere schreef:En voor andere problemen zoals passagiers die lastig gevallen worden oid tilt de chauffeur ook z'n reet uit de stoel, dus dan kan hij dat ook doen om een gehandicapte de bus in te helpen, doet hij ook nog eens wat nuttigs!

Uit veiligheidsoverwegingen zoals hier geschreven wordt, staat de chauffeur niet op, om zijn geldlade niet alleen te laten.

Ik zie buschauffeurs, welke op een halte pauze (moeten) maken, buiten een sigaret roken en laten dan ook alles alleen in de bus liggen.
Om een rolstoeler niet te helpen is alleen al van de menselijke kant niet acceptabel, of hij het moet, zoekt TS misschien nog uit.

Rolstoelalmere
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 aug 2013 09:04

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Rolstoelalmere »

Inderdaad, van de menselijke kant is het onacceptabel. En of het moet staat dus in het artikel van de rijksoverheid, maar ben zowiezo ook nog bezig dit verder uit te zoeken.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Chocomelk schreef:
Rolstoelalmere schreef:@vogels: lees het bericht van witte angola maar eens, met name de link die hij geeft van de rijksoverheid. Hierin staat dat de buschauffeur wel degelijk verplicht is een gehandicapte te helpen de bus in te komen.
En toch is het raar want als de buschauffeur 'telkens' gehandicapte mensen moet helpen om in te stappen dan komt die nooit meer op tijd aan bij de volgende bushalte.
Ja er staan ook dagelijks duizenden rolstoelers bij de bushalte te wachten.
Het is openbaar vervoer dat betekent dat IEDEREEN geaccepteerd moet worden tenzij je je misdraagt of niet aan de regels houdt. Een gehandicapte zit niks voor niks in die rolstoel. Niet omdat het zo leuk is. Laat die buschauffer maar eens een keertje uit zijn luie stoel komen en een KLANT helpen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Chocomelk schreef:
Rolstoelalmere schreef:@Berend en anderen die van mening zijn dat gehandicapten zichzelf maar moeten redden en anders met het WMO moeten gaan.... Probeer het zelf eens! kijken hoelang het duurt voordat je anders piept!
Nee ik ben niet van mening dat ze het allemaal zelf maar redden moeten absoluut niet, als dat zo is over gekomen dan spijt me dat want dat was niet de bedoeling.
Maar stel dat bij elke bushalte iets staat dus oa iemand in rolstoel, volgende halte vrouw met kinderwagen, volgende halte iemanand met rollater....etc.etc.etc
Dan kan de bus toch nooit op tijd zijn bij de volgende halte ?
Bekijk het ook ééns van de andere kant.
Een vrouw met kinderwagen kan zich prima redden als ze een beetje handig is. Bussen komen meestal te laat omdat ze te laat vertrekken omdat de chauffeur nog even een bakkie deed of omdat het licht "te lang" op rood stond.

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Rolstoelalmere schreef:Of het verplicht is of niet, dat staat in de link die eerder genoemd is. Maar goed dat zal altijd een discussiepunt blijven.
Je kunt als je zeker wilt zijn deze vraag aan de overheid stellen via dit contactformulier.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door nevermind »

Maar stel dat bij elke bushalte iets staat dus oa iemand in rolstoel, volgende halte vrouw met kinderwagen, volgende halte iemanand met rollater....etc.etc.etc
Dan kan de bus toch nooit op tijd zijn bij de volgende halte ?
Zoiets kan alleen iemand schrijven, die nooit met een bus gaat.
Ik gebruik de bus niet dagelijks, maar heel vaak en dat er een rolstoeler ergens aan de halte staat, is op een hand na te tellen, helemaal te zwijgen op de hele route.
Vrouwen met kinderwagens komen vaker voor, maar daarvoor komt geen bus te laat aan de volgende halte.
Mensen met een rollator zijn zo ingestapt, want dit is alleen een hulpmiddel om beter te kunnen lopen.

Maar ook dit wijkt weer van het topic af en helpt TS, want zij mocht blijven staan, als enige klant op een busroute.
En waarom niet een belletje of mailtje naar de busmaatschappij? Lijkt mij handiger dan hier of bij de overheid deze vraag stellen.
Klopt, maar ik denk het antwoord al te weten.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door nevermind »

vogels schreef:
nevermind schreef:
En waarom niet een belletje of mailtje naar de busmaatschappij? Lijkt mij handiger dan hier of bij de overheid deze vraag stellen.
Klopt, maar ik denk het antwoord al te weten.
Gaat er niet om wat jij denkt te weten. En ook niet wat ik denk te weten.

En zo denkt TS blijkbaar ook!

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door weetnietveel »

vogels schreef:Het enige juiste antwoord kan de busmaatschappij geven. Waarom iemand hier zo'n vraag stelt, is mij een compleet raadsel.
Als het goed is weet de overheid dit ook. Iemand stelt hier een vraag omdat hij of zij een antwoord hoopt te krijgen van iemand die het weet :roll:

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door nevermind »

vogels schreef:
nevermind schreef:En zo denkt TS blijkbaar ook!
Het enige juiste antwoord kan de busmaatschappij geven. Waarom iemand hier zo'n vraag stelt, is mij een compleet raadsel.
Vind ik niet, want je kan beter deze vraag bij een onpartijdige instantie stellen.
En de link van Weetnietveel is dan ook het beste adres.

Rolstoelalmere
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 aug 2013 09:04

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Rolstoelalmere »

vogels schreef:
nevermind schreef:En zo denkt TS blijkbaar ook!
Het enige juiste antwoord kan de busmaatschappij geven. Waarom iemand hier zo'n vraag stelt, is mij een compleet raadsel.
Vogels, wellicht moet je buschauffeur worden, kwa intelligentie ben je in ieder geval goedgekeurd... Maargoed ik zal een poging doen het je uit te leggen: Waarom iemand hier een vraag stelt? Ehhh misschien omdat een forum als dit ervoor in het leven is geroepen om vragen te stellen?

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door witte angora »

vogels schreef:En dat juiste antwoord vind je heel eenvoudig bij de busmaatschappij!
Dan luidt het antwoord kennelijk: Ja, de buschauffeur mag iemand in een rolstoel laten staan en afsnauwen. Immers, dat was de reactie van de chauffeur, als vertegenwoordiger van die maatschappij.

Desalniettemin kan ik me heel goed indenken dat iemand die daarmee te maken krijgt toch even verder wil naar antwoorden.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door puma73 »

IK geloof dat er hier mensen (vogels, berend67) zijn die een keertje vastgebonden in een rolstoel boven de achteras van de rolstoelbus met WMO vervoer een ritje moeten maken.

Wat denken jullie nou eigenlijk, dat WMO vervoer een luxe is????
We leven in 2013, de gehandicapte medemens is bezig met een inhaalslag. Men heeft de zelfde rechten als ieder ander.

Gesloten