LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ervaringen met gehandicaptenvervoer? En ben je hier niet tevreden over of juist wel? Geef hier jouw mening.
weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Rolstoelalmere schreef:Gisteren ben ik als rolstoeler geweigerd in een bus van Connexxion. Normaal vraag ik aan een reiziger mij even de bus in te helpen, maar de halte was verder leeg en ook de bus was verder leeg.

Ik ben toen naar de buschauffeur gegaan en hem vriendelijk gevraagd mij te helpen. Zijn korte maar uitermate asociale antwoord was: Nee! Ik mag niet van mn plek af, zoek het maar uit!

Nu is mijn vraag, in hoeverre heeft hij gelijk? Ik kan mij voorstellen dat hij inderdaad niet voor alles zijn plek afmag. Maar volgens mij is hij wel verplicht een gehandicapte de bus in te helpen...
rozemarijntje schreef:Ik zal je zeggen heb een zwager bij connexion en die doet het wel,eigenlijk mag het niet ..zegt hij..
Wat precies mag hij niet?
rozemarijntje schreef:Ik weet niet of ik er overheen gelezen heb zo ja sorry,maar als met hoofdkantoor connexion gebeld?
Ja ts heeft het hoofdkantoor al benaderd.
Rolstoelalmere schreef:Ik heb trouwens inderdaad contact gehad met het hoofdkantoor. Ze wisten het niet uit hun hoofd maar zoeken het uit en ik wordt hierover geinformeerd.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Zwagermag niet van plke af ivm veiligheid...maar ja..laat ook iemand niet aanmodderen

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door weetnietveel »

rozemarijntje schreef:Zwager mag niet van plek af ivm veiligheid...maar ja..laat ook iemand niet aanmodderen
Nee dat snap ik. Dan heeft hij in de bus dus een elektrische "oprijplaat" maar dan hebben de mensen bijv. moeite om de draai naar die plaat te krijgen of zoiets?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ weetnietveel

De ene keer wel plaat andere keer niet ,die keren als hij het niet heeft,helpt hij mensen ,als het te zwaar is,vraagt hij of er iemand wilt helpen uit de bus een passagier..

Er zijn dus nog chauffeurs die de moeite wel willen doen,moet ook gaan qua gezondheid natuurlijk als er geen plaat is..

Maar ook dat wat jij zegt er zijn mensen die hebben moeite om de plaat op te komen,kwestie van opletten en willen helpen,wel zegt hij zijn toch wel vaak ook passagiers die snel te hulp schieten,gelukkig...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

vogels schreef:
Buschauffeurs zijn namelijk VERPLICHT om te helpen. Bushaltes zijn aangepast en bussen uitgerust om mensen met een handicap te vervoeren
1. Of buschauffeurs dit verplicht zijn, is nog steeds een open vraag.
2. (Nog) lang niet alle bussen en lang niet alle haltes zijn aangepast voor rolstoelers.
1. Dat zijn ze wel. De maatschappij is verplicht gehandicapten te assisteren bij in en uitstappen of ervoor te zorgen dat rolstoelers zelf zonder hinder kunnen "binnenrollen"
2. Dat is niet het probleem van de gehandicapten maar van de beheerder van de bushalte. Het is zeker geen argument om niet te helpen. Sterker nog, het is juist een argument om wel te helpen. Hadden ze de halte maar moeten aanpassen.

Nogmaals, openbaar vervoer, betekent toegankelijk voor eenieder met een geldig vervoersbewijs.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door nevermind »

olaf79 schreef:
vogels schreef:
Buschauffeurs zijn namelijk VERPLICHT om te helpen. Bushaltes zijn aangepast en bussen uitgerust om mensen met een handicap te vervoeren
1. Of buschauffeurs dit verplicht zijn, is nog steeds een open vraag.
2. (Nog) lang niet alle bussen en lang niet alle haltes zijn aangepast voor rolstoelers.
1. Dat zijn ze wel. De maatschappij is verplicht gehandicapten te assisteren bij in en uitstappen of ervoor te zorgen dat rolstoelers zelf zonder hinder kunnen "binnenrollen"
2. Dat is niet het probleem van de gehandicapten maar van de beheerder van de bushalte. Het is zeker geen argument om niet te helpen. Sterker nog, het is juist een argument om wel te helpen. Hadden ze de halte maar moeten aanpassen.

Nogmaals, openbaar vervoer, betekent toegankelijk voor eenieder met een geldig vervoersbewijs.
Sluit ik mij helemaal aan!

Ik weet niet of dit overal zo is, maar bij ons zijn de haltes aangepast, d.w.z. aan de stoeprand hoger gemaakt.
Want het is ook mogelijk, dat de chauffeur de bus liet zakken.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Radar »

TROS Radar schreef:Beste forumgebruikers,

In dit topic zijn diverse berichten verwijderd en aangepast i.v.m. het overtreden van de gedragsregels.

Gelieve:
- On topic blijven
- Niet chatten
- Geen ruzie maken en/of zoeken

Wederom hebben wij veel berichten uit dit topic verwijderd. Wegens herhaaldelijk geruzie en ander off-topic gedrag zien wij ons helaas genoodzaakt om dit topic te sluiten.

Gesloten