LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ervaringen met gehandicaptenvervoer? En ben je hier niet tevreden over of juist wel? Geef hier jouw mening.
toonenhelma
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2017 15:58

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door toonenhelma »

Heeft u enig idee hoeveel het kost om een gehandicaptenparkeerkaart te ontvangen. Ik was ruim 300 euro kwijt aan keuring, leges, digitale verwerking
en parkeerpaal. En de moeite om de ambtenaar te overtuigen van de noodzaak een kaart te ontvangen. Voor mij is de auto de vervanger van mijn benen,
dus ik ben blij met mijn gehandicapten parkeerkaart.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door Lowieze »

toonenhelma schreef:Heeft u enig idee hoeveel het kost om een gehandicaptenparkeerkaart te ontvangen. Ik was ruim 300 euro kwijt aan keuring, leges, digitale verwerking
en parkeerpaal. En de moeite om de ambtenaar te overtuigen van de noodzaak een kaart te ontvangen. Voor mij is de auto de vervanger van mijn benen,
dus ik ben blij met mijn gehandicapten parkeerkaart.
Heel fijn voor u, maar wat heeft dit met het onderwerp te maken?

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door marnix »

"heel fijn voor u"
sjongejonge, uw bijdragen worden steeds menselijker.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door Lowieze »

marnix schreef:"heel fijn voor u"
sjongejonge, uw bijdragen worden steeds menselijker.
Dit zegt meer over uw manier van denken dan over mijn manier van denken, ik meende het namelijk echt. Ik vind het oprecht fijn voor deze forummer dat het gelukt is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door kweenie »

Behalve dat het GPK parkeerbeleid in elke gemeente anders is, zijn de regels hierover ook erg lastig te vinden op gemeentelijke websites.
Esceha schreef:Uitstekend overzicht parkeren gehandicapten per gemeente.
Ik maak veelvuldig gebruik van. de eerste, aamgezien ik niet wist van het bestaan van de tweede link.

http://www.gehandicaptenparkeerkaart.nl/

https://www.infopolitie.nl/index.php/ve ... r-gemeente
ik denk dat we hiermee kunnen concluderen dat het probleem van TS hiermee is opgelost. Met dank aan de forumleden

ernieeduard
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jul 2017 13:25

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door ernieeduard »

In Utrecht is het gratis parkeren in Utrecht wat wel zo vriendelijk is. Maar er zijn parkeerplekken voor 2 invalide parkeerplekken zoals Buurkerkhof waar je mag staan met je invalide parkeerkaart maar je mag er niet komen, omdat je een ontheffing moet hebben om daar na toe te rijden en ik kreeg al is een reprimande van parkeerbeheer/ BOA's dat ik daar niet mag rijden en ook ik vertelde dat ik na die invalide plek wou rijden, dat kon haar niks schelen regels zijn nou eenmaal regels. (deze invalide plekken zijn dus onbereikbaar voor invalide) Ze halen ieder jaar honderden algemene parkeerplekken weg in het centrum wat het ook steeds moeilijke maakt om als invalide te parkeren in het centrum van de stad Utrecht, en je wel een invalide plek moet zoeken en dat valt echt niet mee. Het komt namelijk erg vaak voor dat een invalide plek al bezet is in de buurt waar je moet zijn en om naar een andere plek te rijden kost zeker, een half uur in Utrecht omdat je eerst helemaal uit het centrum moet rijden en dan 10 kilometer om de stad om een andere ingang te zoeken na het centrum, omdat alles is afgesloten in het centrum van de stad, zelf om een invalide parkeerplek te vinden (die dan ook bezet blijk te zijn, dan maar weer op huis aan, want dan heb je het wel gehad) ook omdat er steeds minder algemene parkeerplekken zijn in de stad. Omdat mijn vrouw wel een klein stukje kan lopen als ze een goede dag hebt, gaan we tegenwoordig met de snorscooter zo dat ik mijn vrouw dan zo goed als het kan voor de deur kan afzetten. Maar het is de gemeente serieus om alle scooters te verbieden in het centrum van de stad Utrecht. Ja, Groen-Links en D66 zijn lekker bezig voor gehandicapten in Utrecht. Kijk het openbaar vervoer is geen optie omdat het 10 minuten lopen is naar de dichtbij zijnde bus halte, die je op het station neerzet en in Hoog Catharijne zitten niet de winkels voor mij portemonnee, dus ik moet eerst 10 minuten lopen voor ik bij de winkels kan komen die ik graag wil bezoeken, buiten Hoog Catharijne. Dus voor ons is de stad zometeen uitsluitend te bereiken met de auto, maar we weten nu al dat we die nergens kwijt kunnen in het centrum, dus de stad is voor ons zometeen niet meer te bezoeken.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door renewouters »

Ik vind het eerlijk gezegd niet zo gek dat iedere gemeenten een ander beleid heeft: de situatie is in iedere stad anders. Een oude stad met een historische binnenstad is anders dan een nieuwe stad als bijvoorbeeld Almere of Leidsche Rijn als het om dit onderwerp gaat. Daarnaast is ook het algehele parkeerbeleid verschillend per gemeente. In de ene gemeente kan je gewoon op straat parkeren terwijl andere dat ontmoedigen en de voorkeur geven aan parkeergarages. En alle varianten daar tussenin. Ik zou niet weten hoe je landelijk beleid kan maken dat overal werkt.

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door pedro714 »

De gemeente houten geeft een keurige lijst uit van alle gemeentes. Hierop staat exact aangegeven hoe, wat en waar je kunt parkeren.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door renewouters »

marnix schreef:"heel fijn voor u"
sjongejonge, uw bijdragen worden steeds menselijker.
Wat is er mis met die opmerking? Hoe zou je het dan moet zeggen als je iets fijn vind voor iemand?

Esceha
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 nov 2003 21:28

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door Esceha »

pedro714 schreef:De gemeente houten geeft een keurige lijst uit van alle gemeentes. Hierop staat exact aangegeven hoe, wat en waar je kunt parkeren.
Uitstekend overzicht parkeren gehandicapten per gemeente.
Ik maak veelvuldig gebruik van. de eerste, aamgezien ik niet wist van het bestaan van de tweede link.

http://www.gehandicaptenparkeerkaart.nl/

https://www.infopolitie.nl/index.php/ve ... r-gemeente

stofzuigertje

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Kosten kaart? De €300,- met keuring en paal voor eigen plek is vrij duur maar is dit eenmalige of ook bij verlengen?
Vaak is dat voordeliger.

Soms is tijdig verhuizen voordeliger, voorzieningen als traplift en kosten kaart zijn per gemeente sterk wisselend.... en als verse gehandicapte is juiste keuze zeer belangrijk helaas.

Utrecht, klopt, meerdere oude steden zijn niet vriendelijk voor iedereen en tekort invalide plekken en als je eindelijk daar bent een stoep waar je niet op kunt... ga nooit naar oude binnensteden of kijk vooraf hoeveel plekken ze aangeven en waar ze zitten!

Plaatselijke eisen; Ook daar flinke verschillen, soms krijg je bij iets moeilijker lopen al kaart in makkelijker gemeente zonder meters, zoals diverse dorpen maar de duurdere steden rekenen hoge kosten en hebben strengere eisen... word tijd dat dit landelijke regels worden!

Leuk die lijst hier boven maar kijk ook vooraf bij twijfel op site gemeente zelf want soms word dit te laat doorgegeven...!

fiedereltje
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2014 01:39

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door fiedereltje »

Wil toch nog even vermelden. Mensen denken dat invalide parkeren gratis is. Ten eerste moet je gekeurd worden dat kost geld. Wil je een eigen plek voor de deur kost ook de nodige honderden euro's per jaar. Dus gratis parkeren is niet te spraken. Als invalide moet je al een plan op stellen wil je even de deur uit. Niet dat we zielig zijn. Maar een heleboel mensen realiseren dit niet. En daar komt de meeste onbegrip dus uit voort. Als ik naar Rotterdam wil moet ik gaan kijken waar ik e.v.t. mijn auto kan parkeren. Deze plekke zijn zeer beperkt. Zo staat er op de Zwaanshals dat er een plek is. Oke optie 2, is die bezet waar kan je hem dan het dichtste bij zetten. Ik kan niet zonder hulpmiddelen lopen en ook dat valt niet mee. Voordat ik op de plaats van bestemming ben dan ben ik kapot. Maar ik wil er toch nog wel eens tussen uit. In Rotterdam aangekomen is de aangewezen parkeerplaats er helemaal niet. Dan ben je blij dat je een plekje ziet, zet hem daar neer met de GPk zichtbaar onder je voorruit. Kom je terug dan heb je een boete. De betaal automaat staat 2 straten verderop. En is meer dan 100 meter. Alleen al heen. Dan ga je in bezwaar tegen de boete, krijg je als antwoord. Dat als ik mijn auto wil parkeren op een betaald parkeren plek dan moet ik maar aan iemand die voorbij komt vragen of ze een kaartje voor mij willen kopen. Dus moet ik hem geld mee geven en hopen dat hij ook nog eens terug komt. Ik vraag me af wil er achter zo'n bureau zit.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij is slechts de onduidelijkheid over wel of niet gratis parkeren (en het verschil tussen gemeentes) nu juist de aanleiding van TS om dit topic te openen. En is het dus helemaal niet een aanname dat invaliden gratis of juist betaald zouden moeten parkeren.

Overigens zijn er diverse parkeer-apps waarmee je ter plekke kunt betalen voor het parkeren. Er is dus helemaal geen reden voor iemand die slecht ter been is om niet te hoeven betalen. Of iemand om een kaartje te vragen.

Jeannette72
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2019 16:11

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door Jeannette72 »

Vind het normaal dat een gehandicapte geen parkeergeld hoeft te betalen!
De gehandicapte betaald nl al genoeg aan de parkeerkaart,in mijn gemeente nl 90 euro!!!!

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jeannette72 schreef:
12 feb 2019 16:16
Vind het normaal dat een gehandicapte geen parkeergeld hoeft te betalen!
De gehandicapte betaald nl al genoeg aan de parkeerkaart,in mijn gemeente nl 90 euro!!!!
Ik kan voor 90 euro geen jaar parkeren... dus: wie bepaalt wat "genoeg" is?

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jeannette72 schreef:
12 feb 2019 16:16
Vind het normaal dat een gehandicapte geen parkeergeld hoeft te betalen!
De gehandicapte betaald nl al genoeg aan de parkeerkaart,in mijn gemeente nl 90 euro!!!!
In menig pretpark hoef je met bijbetaling niet meer in de rij gaan staan. Vergelijk dat maar met uw invalidenkaart. Je betaald een bedrag per jaar en daarvoor kunt u overal dichtbij op, vaak ook nog eens, bredere parkeerplaatsen gaan staan. En voor iedereen geldt: betaald parkeren. Of denkt u dat de gemeente deze plaatsen gratis weggeeft?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door kweenie »

Jeannette72 schreef:
12 feb 2019 16:16
Vind het normaal dat een gehandicapte geen parkeergeld hoeft te betalen!
De gehandicapte betaald nl al genoeg aan de parkeerkaart,in mijn gemeente nl 90 euro!!!!
In veel gemeentes zij de leges voor een gehandicaptenkaart vergelijkbaar met de leges voor een bewonersontheffing-/vergunning voor het parkeren. Volgens jouw redenering zou deze grote groep mensen dus ook overal kosteloos moeten kunnen parkeren. Dat wordt nog een drukke boel dan.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door renewouters »

Jeannette72 schreef:
12 feb 2019 16:16
Vind het normaal dat een gehandicapte geen parkeergeld hoeft te betalen!
De gehandicapte betaald nl al genoeg aan de parkeerkaart,in mijn gemeente nl 90 euro!!!!
90 euro is 1,73 per week. In een doorsnee stad is dat ca. 50 minuten parkeren. Stel dat je 5x in de week de auto pakt (neem ik even aan, als gehandicapte zal je niet snel voor een andere optie kiezen), Je zou dus praktisch niets betalen als je het reguliere parkeertarief niet zou hoeven te betalen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Parkeren voor gehandicapten is in elke gemeente anders

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Let op, elke gemeente heeft andere tarieven en voorwaarden en €90 per jaar?

De meeste geven kaarten die 3 of 5 jaren geldig zijn voor minder,
ook het gratis staan is overal anders dus afhankelijk hoeveel je moet betalen voor deze kaart en waar je gratis kunt staan, in bepaalde gebieden is het daarom niet rendabel, maar meestal wel.

Gesloten