LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ervaringen met gehandicaptenvervoer? En ben je hier niet tevreden over of juist wel? Geef hier jouw mening.
Vahys
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2011 11:57

Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door Vahys »

Hallo,

Onlangs heeft mijn oma een invalidenparkeerkaart aangevraagd. Mijn oma heeft reuma en lopen is erg pijnlijk, als ze ver moet lopen ligt ze zelfs nachten lang wakker van de pijn die dat haar later bezorgd.

Het aanvragen van de kaart kost in de gemeente Delft ongeveer 140 euro. Na een behoorlijk lange tijd wachten kreeg mijn oma bericht dat haar verzoek was afgewezen, met loophulpmiddelen kan ze blijkbaar meer dan 100 meter lopen, ongeacht of ze nu veel pijn heeft of niet.

Behalve dat ik het schandalig vind dat de kaart wordt afgewezen vind ik het al helemaal absurd dat de gemeente de 140 euro gewoon in haar zak steekt, die krijg je niet terug, ookal krijg je dus helemaal niets voor je geld. Het kan de gemeente onmogelijk zoveel geld kosten om alleen maar een verzoek af te wijzen. Worden we nu dan niet heel erg opgelicht door onze eigen overheid?

Mijn vraag is of hier iets aan te doen is, want ik denk zeer zeker wel dat dit nodig is.

Met vriendelijke groeten ...

Toxopeus
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 okt 2009 11:18

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door Toxopeus »

Vahys schreef:Het aanvragen van de kaart kost in de gemeente Delft ongeveer 140 euro.

Behalve dat ik het schandalig vind dat de kaart wordt afgewezen vind ik het al helemaal absurd dat de gemeente de 140 euro gewoon in haar zak steekt, die krijg je niet terug, ookal krijg je dus helemaal niets voor je geld.
Dat zou bij een afwijzing 'slechts' 61,50 mogen zijn, zoals staat in hun voorwaarden.
Laatst gewijzigd door Toxopeus op 27 jun 2011 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door Dirkie »

Dat zou bij een afwijzing 'slechts' 61,50 mogen zijn, zoals staat in hun voorwaarden.
Ik heb gekeken op de genoemde link, maar dat het fomulier "Aanvraagformulier gehandicaptenparkeerplaats", terwijl de TS het over een gehandicaptenparkeerkaart heeft. Ik weet of die kosten gelijk zijn.

Vahys
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2011 11:57

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door Vahys »

Het gaat inderdaad om een kaart waarmee op invalidenparkeerplaatsen, bijvoorbeeld bij winkelcentra, geparkeerd mag worden. Niet om het aanvragen van een invalidenparkeerplaats.

Edit: Op we website van de gemeente Delft staat inderdaad ook het volgende.
Tarieven 2011

Europese gehandicaptenparkeerkaart: € 142,-
regionale gehandicaptenparkeerkaart: € 142,-
duplicaat bij verlies of diefstal: € 11,-


Let op: restitutie van het bedrag is niet mogelijk als uw aanvraag wordt afgewezen.
Het gaat me dus meer om het feit dat de gemeente het idee heeft dat dit kan, ik vind het een onrecht.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door Jolijn »

Vahys schreef:Behalve dat ik het schandalig vind dat de kaart wordt afgewezen vind ik het al helemaal absurd dat de gemeente de 140 euro gewoon in haar zak steekt, die krijg je niet terug, ookal krijg je dus helemaal niets voor je geld.
Voorlopig helemaal met je eens. Alsof er elke dag ordes mensen voor het loket staan om zo'n aanvraag te doen. (Voor andere aanvragen: bijzondere bijstand, vrijstelling gemeentelijke lasten e.d. wordt toch ook geen geld gevraagd als de aanvraag wordt afgewezen?)
Nu weet ik niet of de gemeente Delft voor ze de aanvraag aanneemt, duidelijk maakt aan welke 'eisen' mensen moeten voldoen om in aanmerking te komen voor een kaart? En of de gemeente duidelijk maakt bij aanvraag dat er betaald moet worden ook al wordt geen kaart toegewezen?

Vahys
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2011 11:57

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door Vahys »

Hallo,

Zoals ik in mijn vorige bericht citeerde maakte de gemeente dus bekend dat zelfs wanneer het verzoek wordt afgewezen je wel moet betalen. In die zin is het dus 'eerlijk' dat je geen geld terug krijgt.

Het gaat me meer om het principe, dat het volgens hun eerlijk is om 140 euro te vragen voor een brief naar de GGD om te kijken of iemand in aanmerking komt of niet. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de gemeente 140 euro kwijt is aan deze procedure, en de overheid is er toch niet om winst te maken op haar eigen burgers?

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 03 jan 2012 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Vahys
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2011 11:57

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door Vahys »

Hoe kom je aan 120 euro per uur?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Ik dacht altijd dat voor een gehandicaptenparkeerkaart een doktersverklaring noodzakelijk was.

Hebben julle geen verklaring van de huisarts, dat je oma niet in staat is om te lopen ?

mje
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jul 2010 21:37

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door mje »

Dergelijke zaken worden op indicatie van het CIZ aanbevolen bij de Gemeente
en die bepalen ja of nee.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 03 jan 2012 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Wat is CIZ ?

natuurmens
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2007 13:25
Locatie: Berltsum

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door natuurmens »

De gemeentes besteden de keuring uit. Daarbij het CIZ niets mee te maken die is er voor PGB en gemeentelijke en zorgvoorzieningen. De kosten zijn hoog ik heb 165 moeten betalen. Maar de criteria is zo dat het zo is dat je als passagier niet alleen de auto uit kan en constant begeleiding nodig moet hebben van de auto en naar de bestemming plaats. Dat betekend dat het zo is als je iemand voor de deur kunt afzetten en de persoon daar in staan is zelf te wachten tot de chauffeur zijn auto heeft geparkeerd. Niet in aanmerking voor een kaart komt. De parkeerkaart valt onder de Europese regelgeving dat is wat de regelgeving voorschrijft. Als zij nu chauffeur was geweest was ze wel voor de kaart in aanmerking gekomen.

mje
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jul 2010 21:37

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door mje »

Mijn partner heeft een gehandicapten parkeerkaart en moest daarvoor
naar een keuringsarts van het CIZ, waarna de Gemeente heeft besloten haar
een parkeerkaart te verstrekken. Wel moet ze ieder jaar opnieuw naar het CIZ
om de kaart te verlengen.

Ik weet niet of dit landelijk geregeld is in ieder geval werkt dit zo bij onze Gemeente.
Voor alle soorten gehandicaptenparkeerkaarten
gelden strenge selectiecriteria.
Zo gaat aan het uitreiken van een
gehandicaptenparkeerkaart een
geneeskundig onderzoek vooraf. Dit
onderzoek wordt verricht door het Centrum
indicatiestelling zorg (CIZ). De uitslag
van de keuring bepaalt of u voor een
gehandicaptenparkeerkaart in aanmerking komt

chico
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jun 2011 11:57

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door chico »

Hallo,

Ik ben een jonge vrouw woonachtig in Delft ik heb reumatoide arthritis, fibromyalgie en astma. In 2000 heb ik een invalide-parkeerkaart gekregen (15 gulden), na 5 jaar weer gekeurd (€ 75,--) weer kaart gekregen; in augustus 2010 weer gekeurd (€ 140,--) en afgewezen ondanks positief advies van reumatoloog, huisarts, mensendieck therapeut omdat ik zg. wel 100 meter kan lopen (zeker niet in de binnenstad van Delft); ik heb ook een rolstoel. Geld niet teruggekregen. Zoals blijkt uit de gemeentelijke berichten in de krant zijn er heel veel mensen afgewezen voor de parkeerkaart en in beroep gegaan. Volgens mijn reumatoloog wordt in Delft bezuinigd op de invaliden. :( :(

Hartelijke groet.
Laatst gewijzigd door chico op 28 jun 2011 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Vahys
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2011 11:57

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door Vahys »

Als zij nu chauffeur was geweest was ze wel voor de kaart in aanmerking gekomen.
Mijn oma rijdt zelf auto, de kaart is dus voor haar als chauffeur. Wat overigens ook heel vreemd is, vind ik, is dat ze al een kaart heeft gehad en deze nu niet meer krijgt. Ze moet inderdaad ook ieder jaar gekeurd worden. Waarom ze nu echter niet meer in aanmerking komt terwijl dat eerst wel zo was is raar, haar reuma wordt ieder jaar toch erger ...

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door Jolijn »

nvt

Cristal
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 apr 2007 19:34

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door Cristal »

Toen er nog sprake was van de WVG was het niet zoveel moeite om iedereen van advies te dienen.Sinds de WMO van kracht is dat anders.

Iedere gemeente heeft zijn eigen regels.
De ene gemeente maakt voor de keuringen gebruik van de GGD, de andere van de CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg)en weer anderen kiezen hun eigen keuringsarts.

Eén telefoontje voor de keuring kost al €85. :( Dan komt de rest nog.
De eisen zijn zeer streng, omdat er in het verleden heel veel misbruik werd gemaakt. Er is bijna overal een verhouding tussen het aantal gehandicapten en gewone parkeerplaatsen.

Voor mensen die echt niet verder dan honderd meter kunnen lopen is het misschien een suggestie om een rolstoel aan te vragen (is ook een strenge keuring voor nodig). Passagiers in een rolstoel hebben niet direct een GPK nodig, er is immers een duwer nodig...

Mensen met een duidelijk progressieve erkende aandoeningen, waarvan er bekend is dat er geen verbeteringen zullen plaatsvinden, hoeven sinds april 2008 niet meer herkeurd te worden. Alle anderen wel!

Het best kan iedereen bij zijn/haar eigen gemeente om inlichtingen vragen bij het WMO-loket.
Daarnaast kunnen de mogelijkheden met een GPK per gemeente ook nog drastisch verschillen.

C.Hoek
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:51

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door C.Hoek »

Je hebt zeer zeker de mogelijkheid om hier een bezwaar tegen aan te tekenen.
Ze moeten dit doen dus ga in beroep hier tegen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Afwijzing gehandicaptenparkeerkaart.

Ongelezen bericht door puma73 »

Cristal schreef:Toen er nog sprake was van de WVG was het niet zoveel moeite om iedereen van advies te dienen.Sinds de WMO van kracht is dat anders.

Iedere gemeente heeft zijn eigen regels.
Dit was ook al tijdens de wvg periode en zal voorlopig wel zo blijven. Ook de wmo blijft op gemeentelijk niveau functioneren. Dus bepalen ook de gemeenten hun beleid binnen de wettelijke kaders.

Gesloten