LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Quirico
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 aug 2011 10:29

Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door Quirico »

Vorige week vrijdag heb ik een nieuwe KIA Picanto bij de dealer opgehaald.
Het betreft dan wel een leasewagen, maar een auto blijft een auto :)

De auto was vol getankt en ik ben inmiddels 750km verder en de auto heeft inmiddels al weer 2 keer een bezoek gehad aan de pomp.

Mijn ervaringen met de recente modellen Renault Twingo en peugeot 107 doe ik circa 500km per volle tank.

Waarom (zuipt) mijn Kia Picanto dan zoveel?.

Vooral bij het rijden in de snelheid van 120 km/h zie je de (tank)staaf sneller dalen.

Mijn conclusie;
Goedkope auto, maar het verbruik is prijzig.
Ik weet dat in 2005 al eerder een discussie gestart is over de Picanto, maar dit is weer een ander model, dus ik vraag mij af > ligt aan de auto of is het algemeen bekend?

Frans013
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 aug 2011 07:04

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door Frans013 »

De auto was vol getankt en ik ben inmiddels 750km verder en de auto heeft inmiddels al weer 2 keer een bezoek gehad aan de pomp.
Aan deze cijfers hebben we niet veel, wie weet mik je er tien liter in of zo.

1 op hoeveel rijdt ie dan?

Zit een tankje van 35 liter in de Picanto trouwens, niet echt groot.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door henk51 »

Na 2 tankbeurten kan je echt geen gemiddeld verbruik meten.Wie zegt dat de eerste tank helemaal vol was.Ook komt een auto pas na zo'n 10.000 km helemaal los en wordt het verbruik stukken minder.
Ik heb zelf ook een "kleine auto" met nu 9000 km op de teller en het verbruik wordt steeds gunstiger. Van 1 op 15 naar 1 op 18 ( korte ritten).
Het verbruik zit hem ook in het rechter voetje.

gr Henk

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door Dirkie »

De auto was vol getankt en ik ben inmiddels 750km verder en de auto heeft inmiddels al weer 2 keer een bezoek gehad aan de pomp.
Het verbruik kun je uitdrukken in het (gemiddeld) aantal kilometers per liter (km/l) of het (gemiddeld) aantal liters per 100 kilometer (l/100 km), uitgesplitst naar bv. stad, buiten de bebouwde kom en gecombineerd. Autofabrikanten gebruiken hiervoor gesimuleerde testritten, zodat de gegevens onderling vergelijkbaar zijn. Op basis van uw omschrijving kan geen zinnige uitspraak gedaan worden over het verbruik, omdat niet duidelijk is wanneer U tankt, hoeveel U tankt en hoeveel kilometer U bij die tankbeurten gereden heeft. En ik vraag me ook af van wie uw auto bezoek gehad heeft bij de pomp :mrgreen:

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door peteroo »

Wat meer gegevens, o.a. stadsritten/snelwegritten, lijken me op z'n plaats. Ik weet ook niet in hoeverre inrijden en afstellen van de auto nog van invloed is. Maar ik ken ook mensen met een Chevrolet Aveo, die ook aanzienlijk meer drinkt dan de fabrieksopgave. Ze zijn al verschillende keren langs de dealer geweest om de auto te laten nakijken, maar het wagentje blijft stukken dorstiger dan verwacht.

Los daarvan heb ik het idee dat verbruikscijfers tegenwoordig soms wel erg optimistisch worden gepresenteerd, wellicht vanwege gunstige wegenbelasting en aanschaf. Mijn Audi van begin jaren '90 rijdt dan weer een stuk zuiniger dan het door de fabriek opgegeven gemiddelde. Misschien waren de fabrikanten toen voorzichtiger.

Quirico
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 aug 2011 10:29

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door Quirico »

Het lijkt mij duidelijk dat als de tankmeter aangeeft dat hij vol zit, dat de tank dan ook vol zit? :? .

De auto tank ik vol bij de shell met ongelood 95, ik tank dan circa 25 liter.
Ik ben geen voorstander om bij het allerlaatste streepje (pas) te tanken.
Dus doe ik dit bij de 1 na laatste.

Maar het valt erg op dat bij een snelheid van 120 km/h de auto veel meer dorst krijgt. Je ziet de pijl echt met sprongen naar beneden gaan.

tech.specs:
Motor Brandstof Benzine
Aantal cilinders 3
Cilinderinhoud 998 cm³
Vermogen 51 kW

De Peugeot 107 wijkt niet veel af van deze specs, toch kon ik met de peugeot circa 500km rijden op een volle tank en dat ook met 120 km/h

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door witte angora »

Sja, als je er iedere keer 25 liter in gooit, dan kom je natuurlijk nooit zover als dat je er 50 in gooit (wat natuurlijk in een picanto niet kan).

Wat je beter kunt doen is kijken met hoeveel liter je de tank bijvult, en dat afzetten tegen het aantal kilometers dat je hebt gereden vanaf de tankbeurt daarvoor.

Hoewel van de nieuwe Picanto nog geen gegevens bekend zijn, is het wel een feit dat fabriekscijfers soms wel erg gunstig zijn. Als je naar onderstaande link gaat, en dan even doorklikt dan zie je hoe groot de verschillen soms kunnen zijn:

http://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-tips/ ... bruik.html

En ook op onderstaande link vind je informatie over het werkelijke benzineverbruik, inclusief dat van het vorige model van de Picanto. Daar wordt 6,3 liter per 100 km opgegeven.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandstofverbruik
Laatst gewijzigd door witte angora op 25 aug 2011 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Quirico
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 aug 2011 10:29

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door Quirico »

Ik citeer:
Bij de kleine benzine auto's is de Kia Picanto (verbruik 1 op 24,4) op 2 binnen gekomen, maar ook hiervan is nog geen werkelijk verbruik bekend. De auto's zijn zo nieuw dat er nog geen indicatie van het werkelijk brandstofverbruik beschikbaar is. Beide modellen zijn nu te zien op de AutoRAI. ANWB Auto heeft al wel met de Picanto gereden en hem op video vastgelegd.

Dan denk ik dat men bij de ANWB gaat schrikken als ze horen van 1op13 a 1op15

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door witte angora »

Quirico schreef:Ik citeer:
Bij de kleine benzine auto's is de Kia Picanto (verbruik 1 op 24,4) op 2 binnen gekomen, maar ook hiervan is nog geen werkelijk verbruik bekend. De auto's zijn zo nieuw dat er nog geen indicatie van het werkelijk brandstofverbruik beschikbaar is. Beide modellen zijn nu te zien op de AutoRAI. ANWB Auto heeft al wel met de Picanto gereden en hem op video vastgelegd.

Dan denk ik dat men bij de ANWB gaat schrikken als ze horen van 1op13 a 1op15
Ik denk het niet, want als je even verder doorklikt op die link, dan zie je dat alle zuinige auto's aanzienlijk meer verbruiken dan de fabriek opgeeft. Dat zijn ze inmiddels wel gewend.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door dhc »

Quirico schreef:Ik citeer:
Bij de kleine benzine auto's is de Kia Picanto (verbruik 1 op 24,4) op 2 binnen gekomen, maar ook hiervan is nog geen werkelijk verbruik bekend. De auto's zijn zo nieuw dat er nog geen indicatie van het werkelijk brandstofverbruik beschikbaar is. Beide modellen zijn nu te zien op de AutoRAI. ANWB Auto heeft al wel met de Picanto gereden en hem op video vastgelegd.

Dan denk ik dat men bij de ANWB gaat schrikken als ze horen van 1op13 a 1op15
Waarom zou de ANWB daar van schrikken? Hebben ze soms aandelen Kia?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Quirico, als je nu gewoon de tank helemaal vol gooit, dagteller op nul zetten en als je de volgende keer gaat tanken kijken hoeveel liter er in is gegaan en kijken hoeveel km's je gereden hebt dan kun je uittellen op hoeveel die rijd.

Je hebt 750 km gereden, 2x getankt schrijf je voor 25 liter.
Dan rijd die toch 1 op 15 zo ongeveer, is net een nieuwe auto duurt even voordat die zuiniger gaat rijden.

Quirico
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 aug 2011 10:29

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door Quirico »

Vanmiddag toch naar de kia dealer gereden.
Er zijn inderdaad nog weinige nieuwe picanto's op de weg.

Maar er werd mij vertelt dat ze al een keer een vlotter moesten vervangen in een nieuwe picanto.
Ik moet zelf het aantal kilometers bijhouden tot de volgende tankbeurt.
In een volle tank moet/kan 38 liter zitten.

We wachten af......

denny009
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 dec 2010 17:45

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door denny009 »

Volgens mij zijn bijna alle kleine 3 cilinders zuipschuitjes, maar ik zou je Kiatje eerst maar eens inrijden, het is tenslotte een leasewagen zoals ik kon lezen dus met 14% bijtelling heb je echt een koopje volgens mij. Probeer eens 110 km/h ipv 120 km/h te rijden of niet meer dan 2500 toeren, dat scheelt echt enorm in je verbruik.

Ik heb een jaar in een VW fox 1.2 (3 cilinder) gereden, die reed gemiddeld 1 op 12 (fabr. opg. 1 op 17). M'n moeder had een Toyota Aygo 1.0, die reed ook 1 op 13 (fabr. opg. 1 op 20), toen is ze maar overgeschakeld op een Yaris 1.3 die makkelijk 1 op 17 haalt en gewoon 4 cilinders heeft.

Ik rij zelf in een Nissan met een 2.0 diesel, die fabr. opgave 1 op 16 heeft en waar ik 1 op 22 mee haal. Ligt aan je rijstijl en/of het inrijden. Motor heeft al 3 ton gereden, dan gaan ze doorgaans zuiniger rijden.

Die nieuwe 1.2 diesel (3 cilinder) van VW groep haalt bij veel mensen ook net 1 op 20 (1 op 27 fabr. opg.) terwijl de 1.3 diesel (4 cilinder)van Fiat wel makkelijk 1 op 25/27 haalt (fabr. opg. 1 op 27). 3 cilinder motortjes hebben het gewoon te zwaar, volgende keer maar een 4 cilinder :D

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

De nieuwe Kia behoort ongeveer 5,8 liter per 100 kilometer te verbruiken.
(1 op 17,2). Dit geldt voor een normale rijstijl en een mix van stad en snelweg.

Deze gegevens komen uit de praktijktest van Autoweek

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door DJM »

Leo The Emperor schreef:De nieuwe Kia behoort ongeveer 5,8 liter per 100 kilometer te verbruiken.
(1 op 17,2). Dit geldt voor een normale rijstijl en een mix van stad en snelweg.

Deze gegevens komen uit de praktijktest van Autoweek

Dat valt me tegen.
Ik heb een 8 maanden oude Toyota Auris en die verbruikt gemiddeld 6,2 liter.
Nou ben ik een rustige rijder.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het daadwerkelijke gebruik hangt ook heel erg af van je rechtervoet. Dan bedoel ik niet zo zeer snel of langzaam rijden maar de manier waarop je gas geeft. Als je dat rustig en met beleid doet, dan gebruik je veel minder dan als je er maar een hengst op geeft als het licht op groen springt....

Wmpje
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2012 06:31

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door Wmpje »

Ook ik heb sinds 28-09-2012 een Kia Picanto gekocht. Ik heb berekend dat ik bij gemiddeld gebruik niet boven de 1 op 14.5 kom. Of ik nu eco rij of niet , maakt niet uit. Ik las vandaag meerdere problemen met Kia waaronder de krukassen. pffffff kopen we eindelijk een keer een nieuwe auto maar na het lezen van al die berichten is er bij mij een snaar geknapt. vind ik het nog wel een bevredigend gevoel een zuinige auto te rijden? Ik voel me @€@)€:!;'bkhjfn enorm genaaid. Ben nu in gesprek met Kia Zeist. Ik hou jullie op de hoogte.

Computert
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 aug 2011 20:48

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door Computert »

GJvdZ schreef:Het daadwerkelijke gebruik hangt ook heel erg af van je rechtervoet. Dan bedoel ik niet zo zeer snel of langzaam rijden maar de manier waarop je gas geeft. Als je dat rustig en met beleid doet, dan gebruik je veel minder dan als je er maar een hengst op geeft als het licht op groen springt....
De meeste met eigen (prive) auto automobilist rijden ook zo 8)
Maar 99 % van alle "zakelijke" (lease/bedrijfsauto) rijders geven daar geen moer om :twisted:
(hoeven de (brandstof) autokosten toch niet zelf te betalen)...(en vaak de boetes ook niet)

Rob fiets
Berichten: 100
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:49

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door Rob fiets »

Snap niet dat mensen zo slecht gebruik halen.

Ik heb een kia Picanto (Vorige model) met automaat en de 1.1 motor.
Hier rij ik gemiddeld 1:19 mee. 70% snelweg 30% stad. In de winter rij ik zo beetje 1:17.

Ik tank altijd zoon beetje 25-27 liter want dan gaat het lampje branden. Dan heb ik meestal tussen de 450 en 550 kilometer gereden.

@ Wmpje

Die krukassen was een probleem van de eerste serie uit 2004.
Dit kwam door een te lange bout van de krukaspoelie.
Deze bout is bij alle auto's die dealer onderhouden zijn gewoon tijdens de onderhoudsbeurt vervangen.



Overigens is het zo dat alle auto's die alleen maar korte ritjes en voor stadsverkeer worden gebruikt.
Het verbruik een stuk slechter is. En pas je rijstijl aan naar de motor onder de kap verwacht niet dat de auto net zo snel wegtrekt als een 1.6 golf bijvoorbeeld. Als je snel wegtrekt draaien deze blokje als gauw veel toeren en zijn dan vrij dorstig. Vanaf ongeveer 3000 toeren worden ze ineens een stuk dorstiger. Dus ja als je graag 130 km/h rijdt kan je beter een auto nemen met een motor blok met wat meer vermogen. Ik heb ook een honda gehad met een 1.4 blok met 95 pk op de snelweg 1:16 en heb je een stuk grotere auto echter in de stad zag je de brandstofmeter gewoon dalen (~1:9).

Ook is het zo dat eigenlijk een auto nooit haalt wat in het boekje staat. De test om het verbruik te bepalen is voor alle auto's het zelfde (Gebeurt in een Europees test center). Deze test gebeurt op een roller bank in een gecontroleerde omgeving waar het altijd 25 graden is. Echter bij de zuinige auto's valt het verschil van het op gegeven verbruik veel meer op. Stel auto A verbruik 1:25 en verbruikt in de praktijk 20% meer is dat 1:20 echter auto B verbruikt 1:12 en verbruikt ook 20% meer is dat 1:9,6. Van 25 naar 20 lijkt meer als van 12 naar 9,6. en valt het verschil dus veel meer op.

volvopiet
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 jun 2011 20:20

Re: Nieuwste model KIA Picanto (ook) niet zuinig

Ongelezen bericht door volvopiet »

@computer: ik ben zelf een leaserijder en heb veel vrienden/kennissen die ook een leaseauto hebben. Maar bij geen van allen worden de boetes betaald. Gewoon een zure (jaloerse?) opmerking.

OT: een nieuwe auto moet altijd eerst goed ingereden worden. Het verbruik zal na de eerste duizenden kilometers lager en lager worden.

Gesloten