LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Doormeting auto zonder resultaat, maar wel rekening €80!!

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Doormeting auto zonder resultaat, maar wel rekening €80!!

Ongelezen bericht door bprosman »

Naar de winkel gaan om een boek te kopen en een kabel te kopen
Oei... dat is wel heel ouderwets., werkplaatshandboeken komen tegenwoordig ook electronisch en een kabeltje bestel je online bij een dealextreme.com of zo :wink:

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Doormeting auto zonder resultaat, maar wel rekening €80!!

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Wat ik hier probeer duidelijk te maken is dat aparatuur echt de kosten niet zien. Het is dus puur het uitlezen en constateren dat er geen foutmeldingen zijn. Dit zal alles bij elkaar niet meer dan 15 minuten hebben gekost. Daarom vind ik 80 euro een behoorlijk bedrag voor zon een simpele handeling.

En ja de pdf als werkplaats handboek kan je ook downloaden. En ja sommige versies zijn gratis te downloaden trial of freeware.
Laatst gewijzigd door evdbeek99 op 28 okt 2011 08:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Doormeting auto zonder resultaat, maar wel rekening €80!!

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Wat ik hier probeer duidelijk te maken is dat aparatuur echt de kosten niet zien. Het is dus puur het uitlezen en constateren dat er geen foutmeldingen zijn. Dit zal alles bij elkaar niet meer dan 15 minuten hebben gekost. Daarom vind ik 80 euro een behoorlijk bedrag voor zon een simpele handeling
Correct, maar de garage zal ook weten dat deze klant alleen bij hun komt voor dit soort lastige zaken en dat ze die verder nooit meer terug zien voor een onderhoudsbeurt o.i.d.

Ik vind het dan niet raar dat ze dan nu de hoofdprijs vragen

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Doormeting auto zonder resultaat, maar wel rekening €80!!

Ongelezen bericht door nevermind »

evdbeek99 schreef:Wat ik hier probeer duidelijk te maken is dat aparatuur echt de kosten niet zien. Het is dus puur het uitlezen en constateren dat er geen foutmeldingen zijn. Dit zal alles bij elkaar niet meer dan 15 minuten hebben gekost. Daarom vind ik 80 euro een behoorlijk bedrag voor zon een simpele handeling.

En ja de pdf als werkplaats handboek kan je ook downloaden. En ja sommige versies zijn gratis te downloaden trial of freeware.
Je hebt zeker in een garage nog nooit iets laten uitlezen.
Zij hebben geen huis- en keukenapparaat voor 50 euro, dus kost het geld.
Ik moet toegeven, dat het bedrag van 80 euro wat aan de hoge kant is, ik betaal in mijn vakgarage 60 euro. Als de fout/reparatie daar wordt hersteld, is ook dit gratis.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Doormeting auto zonder resultaat, maar wel rekening €80!!

Ongelezen bericht door newmikey »

Sommige mensen schijnen zich voor te stellen dat een garage met PDFjes en kabeltjes van internet werkt, soi. Diezelfde mensen realiseren zich niet dat elk bedrijf uurtarieven berekent waarbij alle gedane investeringen ten uiting komen zodat het bedrijf onder de streep een positief resultaat kan draaien. Sommige mensen huldigen nog steeds het principe dat zij iets voor niets/minder moeten krijgen.

Soms vraag ik mij wel eens af wat die mensen zelf voor vak uitoefenen en hoe zij zelf zouden reageren op een verzoek de zaken goedkoop af te doen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Doormeting auto zonder resultaat, maar wel rekening €80!!

Ongelezen bericht door bprosman »

De reden van mijn opmerking is niet dat ik vind dat de uurtarieven van een garage te hoog zijn. Alhoewel 80 euro inderdaad stevig aan de prijs is. Bovendien... het argument van de prijs wat hoger houden omdat de klant voor zijn beurten niet langskomt is natuurlijk ook geen "klantenbindertje", zo jaag je hem meteen al weg. Mijn reden was meer dat je voor het uitlezen van je foutcodes tegenwoordig niet per se meer naar de garage hoeft. Dat kun je zelf , en aan de hand van de foutcode ook eventueel zelf beoordelen of je wil gaan en waar.
Zij hebben geen huis- en keukenapparaat voor 50 euro, dus kost het geld.
Dat maakt niet uit, een CAN-bus foutcode uitlezen is gewoon een standaard iets, of je dat nu met een apparaat van een tientje doet of een van 1000 Euro. De apparaten in de garage zijn vaak duurder omdat ze robuuster zijn EN omdat er vaak een abbonement aan vasthangt voor de garage om ook alle proprietry codes die de fabrikanten er in stoppen (om de klant naar de vakgarage te "dwingen" ) regelmatig ge-update te krijgen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Doormeting auto zonder resultaat, maar wel rekening €80!!

Ongelezen bericht door nevermind »

En wat heb je voor een voordeel, als je weet welke foutcode je zelf hebt uitgelezen?
Volgende stap gereedschap kopen en zelf aan sleutelen.
Ik had het in mij eerdere bericht al opgemerkt, dat het uitlezen gratis is, als je dan de reparatie aan een vakman overlaat.

Ferry26
Berichten: 191
Lid geworden op: 09 jan 2006 13:04

Re: Doormeting auto zonder resultaat, maar wel rekening €80!!

Ongelezen bericht door Ferry26 »

Waar het TS ook om gaat, denk ik, is dat er totaal geen voorstel gedaan is om het probleem aan te pakken. Ze hadden kunnen zeggen: "Sorry mevrouw we kunnen het nu niet lezen omdat er teveel meldingen zijn. We wissen de geschiedenis en kom volgende week terug. Dan staan er minder meldingen in en kunnen we misschien wel vertellen waar het probleem zit". Dat is beter dan: "Sorry mevrouw, er is niks te zien. Dat is dan € 80,= !

Nogmaals, zo hebben ze dat bij mijn opel gedaan. Die monteur is zelf een stukje gaan rijden en daar was de melding weer als enige. Probleem opgelost. Een melding die is geweest blijft altijd in het geheugen staan.

Maar ik krijg de indruk van TS dat ze het voor weinig gerepareerd wil hebben.. Ik zou gewoon naar de dealer gaan en hun het probleem op laten lossen. Ik weet niet wat u een veilige auto waard is ?? Mij best een hoop !

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Doormeting auto zonder resultaat, maar wel rekening €80!!

Ongelezen bericht door nevermind »

Mijn garage (dichtbij mij in de buurt, geen specifieke merkdealer) waar ik de auto laat onderhouden, kon het niet uitlezen en gaf het advies om naar een peugeotdealer te gaan.
Volgens mij, wordt de auto door een beun onderhouden, want een beetje garage, kan de fout uitlezen.
Als de fout nu constant, zelf met motoruitval is, moet TS nog eens de garage bezoeken, om dit te laten zien.
auto staat nu bij huis,
Geen actie ondernemen, betekend fout blijft bestaan.

DL3B
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2005 12:42

Re: Doormeting auto zonder resultaat, maar wel rekening €80!!

Ongelezen bericht door DL3B »

Mijn auto peugeot 307 (welke ik slechts een jaar geleden heb gekocht) Ik voel een ondertoontje, dat jaar heeft er niets mee te maken, u koopt een (gebruikte)auto en die kan op ieder moment mankementen vertonen, niet zielig doenvertoonde sinds een aantal maanden waarom rijdt u zo lang door? Het is geen reden tot directe paniek (wat het instructieboekje u echter wel doet geloven) als het lampje brandt, maar wel zaak dat u laat uitlezen wat er aan de hand kan zijn om verdere schade te beperken een storing in de elektronica; emissiestoring. Eerst heel af en toe, maar nu steeds vaker. Naar een speciale peugeotdealer geweest (niet waar ik hem gekocht heb, want dat was een andere merkdealer) om door te laten meten om het probleem te achterhalen. Echter, ze konden niets vinden, omdat op dat moment de storing niet werd gegeven. Dus zonder resultaat weer opgehaald.U heeft te maken met het zgn. motorstoringslampje, dit geeft een waarschuwing weer als er bepaalde processen in uw auto gestoord worden/zijn. Hier kunnen 1000 en 1 dingen oorzaak van zijn. Vaak is het mogelijk om direct een storingscode te vinden, soms niet, maar het kunnen ook verschillende dingen zijn die een storing veroorzaken. Neem bijvoorbeeld uw PC die een keertje crasht, u opnieuw opstart en alles weer gewoon normaal gaat. Uw auto kunt u tegenwoordig ook rustig vergelijken met uw PC, boordevol electronisch gestuurde processen

Probleem echter verre van opgelost, omdat de storing (direct na het ophalen) weer steeds vaker bleef komen.tip: rij gelijk terug de volgende keer Nu valt zelfs de motor uit tijdens het rijden.
Maar het meest frappante van het verhaal is, dat er vervolgens wel een rekening van de dealer komt van €80,-- voor het doormeten. Hierop staat de conclusie 'zonder resultaat' vermeld.Op het moment dat auto bij de garage was, heeft deze z'n "kunstje" niet vertoond. Gebeurt ook met rammeltjes e.d.

Kortom, probleem is verre van opgelost (auto staat nu bij huis, want hiermee rijden is gevaarlijk, door spontane moteruitval) en wij zijn de dealer €80,-- verschuldigd...
Heel vreemd dat je voor een dergelijke doormeting zoveel geld moet neertellen, zonder dat het probleem wordt opgelost.Normaliter gaat u terug naar de garage en als u aangeeft dezelfde klacht te hebben, zal een beetje garage (en zeker de Peugeotdealer) u uitnodigen voor een vervolgafspraak en gezien de historie het bedrag van het 1e uitlezen verrekenen in de eventueel volgende reparatie.

Zo'n storing zal in de meeste gevallen niet consequent aanwezig zijn, en het is toch gek dat ze afhankelijk zijn van het toeval dat de storing optreedt tijdens zo'n korte meting, om het probleem te ontdekken.
Nogmaals contact opgenomen voor een tweede doormeting, maar hier nog niet op ingegaan ivm lange wachttijd en wéér extra kosten...extra kosten? als u het mankement verholpen wilt hebben, zal dit vast niet gratis zijn (u werkt toch ook niet voor nop bij uw baas?), maar zoals al eerder gemeld, zal garage best rekening houden met het eerdere uitlezen. Práát hierover als u weer een afspraak maakt, als u dit op een normale manier doet, weet ik zeker dat het lukt. Werkt stukken beter dan op een forum gaan klagen over een hoge rekening. Okay, de rekening is vrij hoog, maar het uurloon van een dealer ligt nu eenmaal hoger dan van een gewone universele garage. U had trouwens ook van te voren een prijsopgave kunnen vragen??

Mag hier zomaar zoveel geld voor in rekening worden gebracht, zonder dat het probleem is opgelost? Makkelijk geld verdienen!Tja met een 307 bent u sowieso nog niet klaar :roll:

denny009
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 dec 2010 17:45

Re: Doormeting auto zonder resultaat, maar wel rekening €80!!

Ongelezen bericht door denny009 »

Hester,

Als je van tevoren iets beter research had gedaan, had je wellicht kunnen zien dat de Peugeot 307 niet als meest betrouwbare wagen te boek staat. Vaak problemen in de kabelbomen al dan niet met kortsluiting tot gevolg. Kijk maar eens hoe vaak een 307 er rond rijdt met kapotte verlichting. Ik vind het terecht dat ze gewoon geld vragen voor het onderzoek. Volgende keer maar iets duits/Japans?

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Doormeting auto zonder resultaat, maar wel rekening €80!!

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Wat heeft de keuzen voor een 307 te maken met de prijs van het uitlezen van de auto?
denny009 schreef:Hester,

Als je van tevoren iets beter research had gedaan, had je wellicht kunnen zien dat de Peugeot 307 niet als meest betrouwbare wagen te boek staat. Vaak problemen in de kabelbomen al dan niet met kortsluiting tot gevolg. Kijk maar eens hoe vaak een 307 er rond rijdt met kapotte verlichting. Ik vind het terecht dat ze gewoon geld vragen voor het onderzoek. Volgende keer maar iets duits/Japans?

Ferry26
Berichten: 191
Lid geworden op: 09 jan 2006 13:04

Re: Doormeting auto zonder resultaat, maar wel rekening €80!!

Ongelezen bericht door Ferry26 »

Als je van tevoren iets beter research had gedaan,
Achteraf kijk je een koe in z'n .....

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Doormeting auto zonder resultaat, maar wel rekening €80!!

Ongelezen bericht door nevermind »

denny009 schreef:Hester,

Als je van tevoren iets beter research had gedaan, had je wellicht kunnen zien dat de Peugeot 307 niet als meest betrouwbare wagen te boek staat. Vaak problemen in de kabelbomen al dan niet met kortsluiting tot gevolg. Kijk maar eens hoe vaak een 307 er rond rijdt met kapotte verlichting. Ik vind het terecht dat ze gewoon geld vragen voor het onderzoek. Volgende keer maar iets duits/Japans?

Dit slaat op niets, want ook met een Duits/Japanse keuze kan dit gebeuren. :mrgreen:

Suzanne 326
Berichten: 400
Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37

Re: Doormeting auto zonder resultaat, maar wel rekening €80!!

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

Wat een suffe vraagstelling, men verricht werk voor u incl. apparatuur en u wilt hiervoor niet betalen daar men niks gevonden heeft. Slimmer is wanneer de auto de storing geeft direct naar de dealer om deze uit te lezen. De 80,00 euro gewoon netjes betalen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Doormeting auto zonder resultaat, maar wel rekening €80!!

Ongelezen bericht door bprosman »

Dit slaat op niets, want ook met een Duits/Japanse keuze kan dit gebeuren.
Dat zou inderdaad kunnen ware het niet dat sinds de introductie van de 307(SW), 407(SW) Peugeot kampt met een meer dan gemiddeld aantal electrische storingen en software bugs. Sinds de 50xx serie lijkt/schijnt het weer wat verbeterd.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Doormeting auto zonder resultaat, maar wel rekening €80!!

Ongelezen bericht door thecure »

Altijd weer dat gezeur over Franse auto´s. wij rijden al jaren peugeot, en buiten normaal onderhoud nooit extra kosten of reparaties gehad.
Het is puur het imago, want storingen en terugkomende mankementen komen bij andere merken komen net zo goed voor:

Toyota: terugroepacties voor gaspedalen die blijven hangen, de D4D motor waar de koppakkingen pas bij 100.000 km al werden 'uitgeblazen'

VAG (vw, seat, skoda): raammechanismes die defect gingen waardoor zijruiten plotseling 'verdwijnen' in de deur. Defecte luchtmassameter's bij de dieselmotoren.

Merceded E-klasse: problemen met het brake-by-wire remsysteem.

ford: roestproblemen bij Focussen en Mondeo's die slechts een paar jaar oud zijn.

en zo kan ik nog wel even doorgaan.

maar weer ontopic:

Als je een melding krijgt 'oliedruk te laag' is het zowiezo zaak om zo snel mogelijk te stoppen!!!
Het kan een 'valse' melding zijn door een defecte oliedruk sensor, maar de melding kan ook echt zijn en door te weinig oliedruk kan de motor te weinig smering krijgen.
De garage moet dan de 'werkelijke' oliedruk meten door een manometer te plaatsen op het blok op de plaats waar normaal de oliedruk sensor zit.

Bij sommige motoren van PSA kan het probleem ook voorkomen door montage van een imitatie oliefilter. Een origineel Purflux filter plaatsen is altijd het beste.

Ik hoop dat de topicstarter nog van zich laat horen over de afloop.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Doormeting auto zonder resultaat, maar wel rekening €80!!

Ongelezen bericht door bprosman »

wij rijden al jaren peugeot, en buiten normaal onderhoud nooit extra kosten of reparaties gehad.
Of het maar niet meer laten repareren :? Ik ken in mijn omgeving DRIE mensen met een 407SW waar het display bij hogere temperaturen wazig gaat worden. Dit samen met diverse wazige software fouten in de radio/bluetooth verbinding, navigatie. Dit is iets TE veel vergeleken met andere auto's
wij rijden al jaren peugeot
Heb zelf 20 jaar Peugeot gereden, ben na de 307SW afgehaakt.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Doormeting auto zonder resultaat, maar wel rekening €80!!

Ongelezen bericht door thecure »

bprosman schreef:
wij rijden al jaren peugeot, en buiten normaal onderhoud nooit extra kosten of reparaties gehad.
Of het maar niet meer laten repareren :? Ik ken in mijn omgeving DRIE mensen met een 407SW waar het display bij hogere temperaturen wazig gaat worden. Dit samen met diverse wazige software fouten in de radio/bluetooth verbinding, navigatie. Dit is iets TE veel vergeleken met andere auto's
wij rijden al jaren peugeot
Heb zelf 20 jaar Peugeot gereden, ben na de 307SW afgehaakt.
Ja dus? Ik ken drie mensen met VAG auto's waar het raam naar beneden zakte. Zoals ik dus al zei hebben alle merken wel hun eigen kwalen.

Bij de 407 is het inderdaad een bekende klacht, nieuw display erin en het is weer klaar. De nieuwe dispay's zijn op dit punt verbeterd.

En wat voor wazige fouten zijn het precies? welk systeem hebben we het over? Welke bouwjaren hebben deze auto's?

En waarom bent u afgehaakt na de 307 SW? Deze heb ik zelf ook, een phase II (nieuwe model). Heb ik nu 3 jaar, nog geen problemen mee gehad.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Doormeting auto zonder resultaat, maar wel rekening €80!!

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Hesther10 schreef:Mag hier zomaar zoveel geld voor in rekening worden gebracht, zonder dat het probleem is opgelost? Makkelijk geld verdienen!
Als je echt denkt dat het makkelijk geld verdienen is, dan zou ik als ik jou was vandaag nog investeren in dit soort spullen zodat je binnen hele korte tijd rijk kan zijn....

Gesloten