LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen verwarming/airco 2e hands auto

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
MIMIMO
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 dec 2011 08:46

Problemen verwarming/airco 2e hands auto

Ongelezen bericht door MIMIMO »

Een vraagje over een net gekochte 2e hands auto (zonder garantie):

Bij het maken van de proefrit viel het ons al op dat de verwarming heel erg warm werd. Dit hebben wij tegen de autodealer gezegd en hij zou het nakijken, en herstellen, indien nodig.

Een week later hebben we de auto gekocht, en volgens de dealer was er niets mis met de verwarming. Tijdens de rit naar huis werd de verwarming weer erg warm en deden wij een raampje open. Het raam ging op een gegeven moment helemaal niet meer dicht! Ik ben dus teruggegaan en ben bij de garage waar de dealer mee samenwerkte geweest en heb toen een afspraak gemaakt voor reparatie van het raam. Daarbij gevraagd of de garage ook eens naar de verwarming wou kijken (dat was dus blijkbaar bij die garage nog niet eerder gedaan).

Ook deze man zei dat de verwarming gewoon goed werkte, en dat ik de airco aan moest zetten, dat is in de winter sowieso beter volgens hem. Voor de reparatie van het raam ging de rekening gewoon naar de dealer.

Nu, 2/3 weken later zijn wij nog steeds niet tevreden over de verwarming. Ook al staat de airco aan, en zetten we de verwarming op de koudste stand, dan nog blaast er bloedhete lucht naar binnen. Ik heb gebeld met een Skoda garage en die zeiden telefonisch dat waarschijnlijk de staalmotoren van de airco vervangen moeten worden. Kosten hiervoor bedragen rond de € 500,00

Nu wil ik contact opnemen met de autodealer waar wij de auto gekocht hebben. Maar vraag mij een paar dingen af: Ten eerste, sta ik wel in mijn recht? Eigenlijk had ik achteraf misschien beter de auto niet kunnen kopen terwijl ik niet helemaal tevreden was over de verwarming. Maar op dat moment dacht ik: misschien moet je er even aan wennen hoe het allemaal werkt...
Ten tweede: er is wel een mondelinge afspraak gemaakt over de verwarming, dat hij het zou nakijken en herstellen, en dat is dus blijkbaar niet gedaan.
Als ik nu bel naar die handelaar, wat kan ik dan verwachten? En mocht hij niet op mijn verzoek om de verwarming te repareren ingaan, wat kan ik dan voor stappen ondernemen?
Alvast bedankt voor de reacties!

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Problemen verwarming/airco 2e hands auto

Ongelezen bericht door henk51 »

Als ik nu bel naar die handelaar
volgens de dealer
bij de garage waar de dealer mee samenwerkte geweest
Heb je de auto gekocht bij een officiele Merk dealer,of heb je de auto gekocht
bij een handelaartje die de reparaties bij een garage laat doen.

Ik denk een handelaartje of scharellaar zonder werkplaats die reparaties naar zijn zeggen uitbesteed zoals ik het lees.

gr Henk

MIMIMO
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 dec 2011 08:46

Re: Problemen verwarming/airco 2e hands auto

Ongelezen bericht door MIMIMO »

Oh, niet helemaal duidelijk misschien, excuus. Wel bedankt voor je reactie, Henk!

Het is inderdaad gekocht bij een autohandelaar, zonder eigen werkplaats.

En die samenwerkt met een garage die wel Bovag keurmerk heeft...

Groetjes,

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Problemen verwarming/airco 2e hands auto

Ongelezen bericht door ronald g »

Garantie heb je niet en de handelaar besteedt werkzaamheden uit, het raam is hersteld maar de verwarming nog niet. De airco mits aanwezig kun je ook in de winter gebruiken wordt ook aangeraden en klopt ook, zo blijft de boel goed werken. Je kunt zelf een paar checks doen of de airco überhaupt wel aanwezig is. Onder de motorkap kun je bij de multiriem zien of er naast dynamo,stuurbekrachtigingspomp (evt) waterpomp ook een airco pomp aanwezig is. Kan bijna niet missen, de dikke aansluitslangen vallen echt op. Is de aircopomp aanwezig hoeft die nog niet stuk te zijn maar moet opnieuw gevuld worden.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Problemen verwarming/airco 2e hands auto

Ongelezen bericht door thecure »

ronald g schreef: Je kunt zelf een paar checks doen of de airco überhaupt wel aanwezig is. Onder de motorkap kun je bij de multiriem zien of er naast dynamo,stuurbekrachtigingspomp (evt) waterpomp ook een airco pomp aanwezig is. Kan bijna niet missen, de dikke aansluitslangen vallen echt op. Is de aircopomp aanwezig hoeft die nog niet stuk te zijn maar moet opnieuw gevuld worden.
Dit hele probleem heeft helemaal niets met airco's te maken.
De buitentemperatuur is overdag rond de 8 graden.
Op het moment dat de kachel op zijn koudst gezet wordt, moet de klep in het kachelhuis omlopen en de lucht niet langs de kachelradiateur geleiden maar rechtstreeks van buiten halen.
Er zou dan gewoon koude lucht in de auto moeten stromen.

deze bediening is waarschijnlijk gewoon defect. TS heeft niet verteld of hij elektroniche of mechanische kachelbediening heeft.
bij het eerste kunnen de servomotoren defect zijn of het bedieningspaneel of de stuureenheid (bij sommige autos zijn de laatste twee in één).

bij mechanische bediening kan de kabel losgeschoten zijn of iets mis zijn met de tandwielen, het is maar net hoe het systeem in elkaar zit.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Problemen verwarming/airco 2e hands auto

Ongelezen bericht door thecure »

thecure schreef:
ronald g schreef: Je kunt zelf een paar checks doen of de airco überhaupt wel aanwezig is. Onder de motorkap kun je bij de multiriem zien of er naast dynamo,stuurbekrachtigingspomp (evt) waterpomp ook een airco pomp aanwezig is. Kan bijna niet missen, de dikke aansluitslangen vallen echt op. Is de aircopomp aanwezig hoeft die nog niet stuk te zijn maar moet opnieuw gevuld worden.
Dit hele probleem heeft helemaal niets met airco's te maken.
De buitentemperatuur is overdag rond de 8 graden.
Op het moment dat de kachel op zijn koudst gezet wordt, moet de klep in het kachelhuis omlopen en de lucht niet langs de kachelradiateur geleiden maar rechtstreeks van buiten halen.
Er zou dan gewoon koude lucht van 8 graden in de auto moeten stromen.

deze bediening is waarschijnlijk gewoon defect. TS heeft niet verteld of hij elektroniche of mechanische kachelbediening heeft.
bij het eerste kunnen de servomotoren defect zijn of het bedieningspaneel of de stuureenheid (bij sommige autos zijn de laatste twee in één).

bij mechanische bediening kan de kabel losgeschoten zijn of iets mis zijn met de tandwielen, het is maar net hoe het systeem in elkaar zit.

MIMIMO
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 dec 2011 08:46

Re: Problemen verwarming/airco 2e hands auto

Ongelezen bericht door MIMIMO »

Hallo, thecure, bedankt voor je bericht.

Wat jij aangeeft lijkt inderdaad hetgeen wat er mis is! Er wordt alleen in het begin soms wel koudere lucht geblazen als je 'm op bijv. 17 graden zet, maar na 5/10 min. blaast ie dan ineens weer bloedhete lucht naar binnen (net een sauna!) terwijl ie dan op z'n koudst staat. Zou het ook iets met de thermostaat oid kunnen zijn?

Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed het verschil tussen mechanische en elektronische bediening (ik ben echt een leek! :oops: ) maar ik denk mechanisch: gewoon twee draaiknoppen waarmee je eentje warm/koud kunt zetten, en de ander in verschillende standen (1 t/m 4). Hierbij hebben we dus wel steeds de airco aan staan.

Ik ben zojuist ook bij de werkplaats geweest, en die man kon er niets van zeggen... Hij had niet veel tijd, en heeft alleen even in de auto gezeten, warm/koud draaien en op dat moment werkte het natuurlijk wel...
Heb erg het gevoel dat ik aan het lijntje wordt gehouden, dus zou graag reacties krijgen met wat er evt. aan de hand zou kunnen zijn. Volgende week een afspraak gemaakt zodat er goed naar gekeken wordt en evt. gerepareerd.

Met de autohandelaar is inmiddels ook afgesproken dat de rekening voor hem is, als een reparatie nodig blijkt te zijn. Hopelijk spelen zijn niet onder 1 hoedje, dus meer reacties zijn welkom zodat we een beetje een idee hebben wat ze zouden moeten nakijken en repareren.

@thecure: stel dat de servomotoren defect zijn of het bedieningspaneel of de stuureenheid, wat zijn de kosten voor reparatie daarvan ongeveer?

Groetjes,

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Problemen verwarming/airco 2e hands auto

Ongelezen bericht door ronald g »

Een elektronisch geregelde airo (climatecontrol) heeft een display met temperatuur instellingen. De climatecontrol denkt zelf maar als er bijvoorbeeld een buitentemperatuursensor stuk is gaat de de boel overstuur. Vaak heeft een climatecontrol geen draaiknoppen maar is middels toetsbediening elektronisch geregeld. In jou geval is het meer een defect aan het kachelventiel die blijft openstaan dus wordt het echt bloedheet in de auto. Die koude lucht in het begin is ook te verklaren, als de motor koud is kan die simpelweg geen warme lucht toevoeren. Wat te doen, als eerste de airco niet gebruiken die kan het van de verwarming nooit winnen, als tweede de mechanische bediening controleren en als laatste de ventielen in de koelwaterslangen van de motor naar de kachel radiateur controleren.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Problemen verwarming/airco 2e hands auto

Ongelezen bericht door Mallemalle »

Ik gok op lucht in het systeem maar kan me vergissen

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Problemen verwarming/airco 2e hands auto

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Mallemalle schreef:Ik gok op lucht in het systeem maar kan me vergissen
Je vergist je. Als er lucht in het systeem zou zitten, wordt de kachel eerst warm en daarna koud.
De lucht wordt verwarmd doordat het door de lamellen van de kachelradiateur wordt geleid. De kachelradiateur wordt echter niet warm als er lucht i.p.v. vloeistof in de radiateur zit. En het gevolg daarvan is dat de koude lucht die door de lamellen wordt geleid dus ook niet verwarmd wordt.

Waarom gokken met je eigen vergissingen in reply's ?? Als je iets niet weet, geef dan geen reactie.

Veel succes met je oudejaarslot.....

v.d.Heyden

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Problemen verwarming/airco 2e hands auto

Ongelezen bericht door Mallemalle »

gezien je positieve toonzetting (lees je ben vast de gezelligste thuis) - zeg ik, neem ene pilletje, vroeg naar bed en volgend oudjaar weer proberen ;)

Lucht in systeem kan rare dingen doen, lucht kan zich ook verplaatsen en als er een structurele bron aanwezig is die ervoor zorgt dat er lucht in het systeem komt kan je vreemde klachten verwachten

Jij bent uiteraard de alwetende van het forum, was ik even vergeten :mrgreen:

Black Phantom
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 dec 2011 17:26

Re: Problemen verwarming/airco 2e hands auto

Ongelezen bericht door Black Phantom »

Ik heb hetzelfde probleem gehad met de polo van mijn moeder.
Bij haar was het de besturing van de kachelklep. Die bepaalt hoeveel warme lucht er in van de motor in de kabine wordt geblazen.

Ik ben zelf redelijk handig en heb het vervangen. Het zit aan de linkeronderkant van je middenconsole.
De module die vervangen moest worden kosten 125 euro. De dealer gaf aan dat zij voor het vervangen ook het dashboard wilden loshalen (a 6 uur werk). Uiteindelijk kon ik er dus bij via de onderkant van het dashboard.

Toen ik het motortje openmaakte bestond het uit allerlei plastic onderdeeltjes die vervormd waren. Toen ik de module aansloot op de stekker, zonder dat hij de klep bediende, zag ik dat hij totaal niet reageerde op de knop. Het leek wel of hij een eigen leven leidde.

Black Phantom
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 dec 2011 17:26

Re: Problemen verwarming/airco 2e hands auto

Ongelezen bericht door Black Phantom »

silicon vallei schreef:
Toen ik het motortje openmaakte bestond het uit allerlei plastic onderdeeltjes die vervormd waren. Toen ik de module aansloot op de stekker, zonder dat hij de klep bediende, zag ik dat hij totaal niet reageerde op de knop. Het leek wel of hij een eigen leven leidde.
En wanneer begin jij er mee ?
Wat bedoel je?

MIMIMO
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 dec 2011 08:46

Re: Problemen verwarming/airco 2e hands auto

Ongelezen bericht door MIMIMO »

UPDATE:

Nadat ik bij de garage ben geweest hebben ze geconstateerd dat de 'kachelklep' stuk was... Hiervoor moest een nieuwe besteld worden, en werd ik 1 week later gebeld dat het onderdeel binnen was, en ik de auto kon langsbrengen ter reparatie (op kosten van de autohandelaar).

Ik kreeg een leenauto mee, en het zou ongeveer 1-2 dagen duren. 4 dagen later werd ik pas opgebeld dat ik de auto weer kon ophalen... Ze zeiden dat ze er een hele dag mee bezig zijn geweest, en dat het hele dashbord eruit is gehaald.

Nu hebben we de auto dus weer terug, maar: het is nog steeds niet opgelost! De verwarming blaast nog steeds hele warme lucht, zelfs als

Ik baal hier behoorlijk van, en weet niet zo goed wat ik verder kan doen... Heb er zelf geen verstand van, en heb het gevoel dat ze me gewoon voor de gek houden bij die garage!

Wat kan ik nu het beste doen? Weer bellen, en hopen dat ze het opnieuw gaan repareren? Of kan ik beter naar een andere (betrouwbare) garage gaan, eerst kijken wat er precies stuk is, en hoeveel dat gaat kosten? En dan evt. weer terug naar die garage? Of juist beter wel bij de garage laten weten dat de klacht nog niet verholpen is...
Pfff, wat een gedoe zo!! Alle hulp is welkom!

harry1967
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jan 2012 16:45

Re: Problemen verwarming/airco 2e hands auto

Ongelezen bericht door harry1967 »

Het kan best mogelijk zijn dat de klep(pen) in het verwarmingshuis KROM zijn .
Bij een citroen C5 zitten er links en recht 2 motoren die voor de warme lucht zorgen die bedienen ieder aan hun kant 1 klep zodat zowel links als recht een ieder kan bepalen hoe warm het daar word !!.
Ik heb aan de linker kant 1 motor vervangen want de plastic stift was volledig weg gevreten en er is dus een andere motor ingekomen met een LANGERE stift die dus verder in de klep geschoven werd en toen regelde alles weer keurig .
Ik vermoed dus de elektromotor stift ervan die de klep moet bewegen niet diep genoeg in de KLEP komt te zitten of de KLEP inwendig versleten is waardoor de AS van de STELMOTOR ( zo heet die motor)wel draaid maar geen vlees meer heeft in de KLEP .
Ik doe er een link bij van een octavia misschien heb je hier iets aan .
Hoor graag een reactie retour en voor hulp mail maar !!

http://skoda.startpagina.nl/prikbord/13 ... at-control

Ps laat wel even weten of je alles electronisch hebt of dat de klep met een kabel geregeld word want met een kabel kan er een pootje van het klepmechanisme afgebroken zijn !! open de volgende link en iets naar beneden zie je een plaatje met kabels eraan !!

http://www.skodaforum.nl/board/f20/verw ... 16753.html

Gesloten