LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Buijsh
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2012 17:41

Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door Buijsh »

Zowel Peugeot als Citroen hebben bij diverse uitvoeringen de door BMW ontwikkelde 1.6 THP motor. Op zich een juweeltje met een flinke trekkracht echter een groot euvel: het komt voor dat er een emissie storing is tengevolge van speling in het tandwiel en of distributieketting . Een constructiefout van BMW, Het probleem bestaat al sinds 2008. Vrij recent , (Citroen C4 , bouwjaar 2009, kmstand 32000), werd ook ik geconfronteerd met dit probleem,.De distributieketting werd keuring vervangen door mijn dealer en daar ik een verlengde fabrieksgarantie heb ( 3 i.p.v. 2 jaar)waren er financieel geen consequenties. Als je op de diverse fora op internet kijkt is dit een (te-)veel voorkomend euvel. Zowel Citroën als Peugeot nemen hier geen duidelijk standpunt in. DE citroen importeur liet mij weten zich hier coulant op te stellen en een redelijke financiële oplossing aan te bieden.mijns inziens dient men in zulke gevallen de raparatie volledig voor eigen ( importeur) rekening te nemen.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door thecure »

als je de diverse peugeot fora volgt (207, 308, 3008, 5008) blijkt dat Peugeot na de garantieperiode schandalig omgaat met de klachten over deze motor.

De dealers laten de mensen gewoon betalen na de garantie, mochten er problemen zijn met de distributie aan hun THP motor.

Bij deze motoren gaat het duidelijk om een contructiefout, dus de importeur moet alle kosten op zich nemen mocht er een defect zijn aan de THP motor.

Theunissen
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2010 17:16

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door Theunissen »

Ik heb zelf ook een Peugeot 207 met een 1.6 THP motor en bij mij zijn de problemen ontstaan vorig jaar maart bij een kilometerstand van 54000 KM. Ik ben daarvoor in het totaal 2 keer naar de Garage moeten gaan wat me uiteindelijk bijna een kleine 2000 euro heeft gekost (rekeningen heb ik nog allemaal). Je mag wel stellen dat ik daar niet echt blij mee was en het ingediende coulance verzoek door mijn garage werd door Peugeot resoluut afgewezen zodat ik zelf voor alle kosten moest opdraaien en dat terwijl de auto net geen 4 jaar oud was.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door thecure »

wat voor problemen waren er precies? ook m.b.t. de distributieketting??

Vreemd dan dat er geen coulanceregeling werd toegepast, wat was de reden daarvoor?

Maandag besteed Tros Radar aandacht in hun programma voor de problemen met deze motoren.
Wellicht kun u refererend aan deze uitzending terug naar de dealer met alle rekeningen.

chmoses
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 apr 2011 13:16

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door chmoses »

Ik heb 15 jaar een Peugeot diesel turbo gereden en elke keer na onderhoud of APK was de trekkracht weg. Mijn oplossing was een goede dealer te zoeken en vanaf dat moment nooit meer last gehad, mijn laatste diesel is bij 950000 km naar de sloopregeling gegaan.
Het gaat en staat met de dealers.

fam.fleur
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2009 23:25

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door fam.fleur »

CItroen C5 tourer met 1.6 THP motor,

Deze auto nieuw gekocht [eind2010]en zeer geschikt al caravantrekker[hoog koppel bij laag toerental]
Problemen ontstonden met melding emissiestoring en wegvallen van motorvermogen[turbo gaat dan over op noodloop]
Zeer gevaarlijk tijdens passeren en bij het nemen van hellingen en in het bijzonder als er een caravan wordt getrokken.!!!!!

Bij circa 12.000km ernstige problemen met motor.Onder garantie oa vervangen :
cilinder kop,kleppen,distributie etc .
Cilinderkop en kleppen zijn vervangen vanwege interne vervuiling [koolstofafzetting] en kan niet worden verwijderd met een in te spuiten reinigingsmiddel.

Citroen NL gevraagd wat de prognose is :Antwoord Citroen nederland:
Wij betreuren het dat u geconfronteerd wordt met motor problemen ...........etc

Op mijn vraag wat de toekomst is van de motor: we kunnen niet in de toekomst kijken ......etc

Een duidelijk antwoord krijg je dus niet.
En een garantie om meer dan 100.000km probleemloos te rijden wordt derhalve niet gegeven.





Ik ben erg sceptisch voor de toekomst ,ik heb wel fabrieksgarantie tot eind 2014.
Huidige km stand circa 18.000km

Rij eigenschappen zijn prima en een prima dealer.


Naschrift:
Ik heb de uitzending gezien en mevrouw Peugeot heeft geen komma teveel gezegd.
Jammer dat er geen Citroenvertegenwoordiger bij was.
Het gaat hier toch gewoon om constructieve tekortkomingen.Met name de gevaarlijke situatie met het wegvallen van motorvermogen.
Citroen en Peugeot moeten klip en klaar komen verklaren bij RADAR dat ze verantwoordelijkheid nemen voor alle consequenties van de technische onvolkomenheden en garant staan ook nadat de formele garantie periode is verstreken.



Veel van dezelfde problemen zijn ook al gemeld oa Citroen c5 forum en diverse Peugeot fora
Laatst gewijzigd door fam.fleur op 07 mar 2012 10:32, 2 keer totaal gewijzigd.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door thecure »

geen enkel merk gaat natuurlijk garanties geven, het blijft techniek en er kan altijd wat defect gaan.

Maar de THP motoren hebben nou eenmaal een probleem met de distributie waarvan de timing verloopt.

bij u dus nog garantie, maar er zijn genoeg gevallen bekend waar er gewoon honderden euro's kosten berekend worden aan de klant, terwijl het om een bekend probleem gaat...

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door trebelski »

chmoses schreef:Ik heb 15 jaar een Peugeot diesel turbo gereden en elke keer na onderhoud of APK was de trekkracht weg. Mijn oplossing was een goede dealer te zoeken en vanaf dat moment nooit meer last gehad, mijn laatste diesel is bij 950000 km naar de sloopregeling gegaan.
Het gaat en staat met de dealers.
Ben ik het wel mee eens, een goede dealer met de nodige no-how kan je veel kosten en narigheid besparen. 950.000KM met 1 auto heb ik nooit gehaald ( wel met 3 diesels in totaal) maar mijn Mercedes W124 300D automaat uit 1985 had een rechttoe- rechtaan 6 cilinder lijnmotor zonder al die nieuwe gekkigheidjes en deze heb ik na 6 jaar verkocht met 479.000KM op de teller zonder grote reparaties maar wel alle servicebeurten laten doen en zelfs toen liep hij nog prima al moest er soms na 2000/3000KM een litertje olie bij.Kortom , elke vernieuwing hoeft niet perse een verbetering te zijn.De huidige motoren zijn dus lichter/zuiniger/schoner maar vaak niet gemaakt op die kilometrages. :mrgreen:

DASA
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2012 21:19

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door DASA »

Wat is nu de oorzaak van dit probleem?Kleine moderne motoren met kettingen ipv Riemen maar wel met een Turbo vraagt om de juiste olie en verversings termijn.Tegenwoordig worden motoren en olie samen doorontwikkeld dus is de juiste voorgescheven olie van levensbelang voor de motor.Een distributie ketting wordt strakgehouden door een hydraulische spanner die afhankelijk is van de olie en de druk.Foute olie of te lange verversingsintervallen reduceren de werking van deze spanner(rammelen bij koude start). Dit is een waarschuwing voor de berijder.De ketting wordt niet meer goed gespannen waardoor de timing vd krukas t.o.v. de nokkenassen niet meer klopt, de computer vd motor(ECU) zal proberen via sensoren de motor binnen voorgeprogameerde emissieeisen te houden, als dit niet meer lukt gaat eerst het motormanegment lampje branden en bij grote verschillen zal de motor in noodloop vallen.Oplossing is dan ,Uitlezen met comunicatieapparatuur bij de garage en de motor laten reinigen.Als het rammelen te veel is moet kettingset vervangen worden.

HennieE
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2012 18:27

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door HennieE »

Gisteravond de uitzending gezien. Toch deels ontwijkende antwoorden van de dame van Peugeot. Gaf mij weinig vertrouwen, zeker niet voor de mensen die al duizenden Euro's afgetikt hebben bij de dealer. Begin 2011 was ik in de markt voor een Citroën C4 Picasso. De dealer kon mij destijds niet vertellen of, hoe en wanneer deze problemen zijn opgelost. Aangezien ik als privé-rijder geen trek heb in te verwachten hoge kosten, heb ik destijds van de koop afgezien.
Als het een afdoende modificatie is, dan moet mijns inziens bekend zijn vanaf welk motor(serie)nummer de modificatie is doorgevoerd.
Nu even de volgende vraag:
Wie weet precies welke modificatie BMW/PSA heeft doorgevoerd zodat kopers van een nieuwe auto niet voor dit distributieprobleem komen te staan.
Wellicht iets om op terug te komen in TrosRadar.
Ik lees graag de reacties.

zeilboot46
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2012 21:11

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door zeilboot46 »

Geschreven door Zeilboot46 op 05-03-12 21:34

Dank jullie wel Tros voor deze hulp uit onverwachtte hoek. Ik heb een 308 SW 1.6 THP in 2010 nieuw gekocht en die heeft ook problemen gehad met de distributie. Motor raakte van tijd af en er was een kapotte hydraulische kettingspanner met een grote olielekkage. De Peugeotdealer had het ook over een verstelbaar nokkenastandwiel dat los kon gaan zitten(het schijnt geen spiebaan te hebben met een vaste stand. Of dat bij beide nokkenassen is weet ik niet. De borgmoer zou met een ander moment vastgezet dienen te worden). Daar hoorde ik echter niet over in de uitzending. Een ketting die teveel oprekt lijkt mij onwaarschijnlijker. Dan zou er toch allang een goede vervangingsset zijn geweest en het probleem bij nieuwe motoren weg. Het bestaat nog steeds en dat is een ontwerpprobleem met de distributieconstructie : het vastzetten van de nokkenastandwielen. Daarom komt het bij de ene motor wel naar voren en bij de andere niet. Mijn 6-versnellingsbak is ook al kapot gegaan . De as van de 5e versnelling en een aantal tandwielen moesten vervangen worden volgens de dealer. Van het begin af aan schakelde hij zwaar en zat er een brom in de 5e versnelling. Ook niet bekend bij anderen?!
Ik heb ook geen vertrouwen meer in deze auto helaas.Bij iedere lange rit met de caravan er achter (ik had eerst een 1.6 vti , maar die liet het afweten in de bergen . Daarom de THP zit ik steeds te kijken of er lampjes gaan branden en controleer ik steeds de olie. Kunnen wij die toezegging van Peugeot (mevr. Wencke Fassbender) op het herstellen van mankementen niet zwart op wit krijgen om aan de dealer te laten zien als het nodig is? Peugeot Nederland heeft mij nog nooit fatsoenlijk antwoord gegeven op mijn verzoeken. Hoe moet dat als het probleem zich in het buitenland voordoet en je moet opgesleept worden?! Mijn garantie is ook eindig. Graag jullie hulp en of advies Tros hoe we dit het beste kunnen aanpakken! Dank je wel.
Laatst gewijzigd door zeilboot46 op 10 mar 2012 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Rob fiets
Berichten: 100
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:49

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door Rob fiets »

Het probleem vervuiling wat genoemd werd in de uitzending komt bij bijna alle direct ingespoten motoren voor. Het probleem is dat de benzine te weinig tijd krijgt om goed te verdampen ook is de vervuiling van de kleppen bij dit soort motoren niet ongewoon omdat er niks weg word gespoed door benzine.
Dit alles voor het milieu.

deenja
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jun 2008 23:04

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door deenja »

Ik heb een Peugeot 407 2.2 uit 205 en deze auto heeft beide problemen inhouden en emissiestoring, reeds al het een en ander vervangen maar na 2 jaar sukkelen nog steeds zelfde probleem (onderhoud bij een universeel dealer).
Nu begrijp ik dat het reinigen van de motor ook nog een optie zou zijn, maar hoe moet dit gebeuren?

stofzuigertje

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een 30 jaar oude Lada met slechts 60 PK had vrijwel dezelfde ketting....
Vooral het optrekken en afremmen en het lekker aan het gas hangen van deze motor zorgde voor de klappen.

De hitte en relatief dunne olie zorgde ervoor dat bij stoppen de hete olie eraf druipt.
Pas na enkele minuten is er een voldoende olie damp om deze ketting weer voldoende te smeren dus veel korte stukjes is schadelijker dan lange afstanden.

Het is dus een smeer probleem en zolang er geen extra olie op de ketting komt zal deze blijven sneuvelen.

fam.fleur
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2009 23:25

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door fam.fleur »

stofzuigertje schreef:Een 30 jaar oude Lada met slechts 60 PK had vrijwel dezelfde ketting....
Vooral het optrekken en afremmen en het lekker aan het gas hangen van deze motor zorgde voor de klappen.

De hitte en relatief dunne olie zorgde ervoor dat bij stoppen de hete olie eraf druipt.
Pas na enkele minuten is er een voldoende olie damp om deze ketting weer voldoende te smeren dus veel korte stukjes is schadelijker dan lange afstanden.

Het is dus een smeer probleem en zolang er geen extra olie op de ketting komt zal deze blijven sneuvelen.


Een weinig technisch onderbouwd verhaal.Technologie uit de 60-er jaren zijn niet toe te passen op die van heden.

fam.fleur
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2009 23:25

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door fam.fleur »

fam.fleur schreef:
stofzuigertje schreef:Een 30 jaar oude Lada met slechts 60 PK had vrijwel dezelfde ketting....
Vooral het optrekken en afremmen en het lekker aan het gas hangen van deze motor zorgde voor de klappen.

De hitte en relatief dunne olie zorgde ervoor dat bij stoppen de hete olie eraf druipt.
Pas na enkele minuten is er een voldoende olie damp om deze ketting weer voldoende te smeren dus veel korte stukjes is schadelijker dan lange afstanden.

Het is dus een smeer probleem en zolang er geen extra olie op de ketting komt zal deze blijven sneuvelen.


Een weinig technisch onderbouwd verhaal.Technologie uit de 60-er jaren is niet toe te passen op die van heden.!!!

Rob van Velzen
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2012 12:10

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door Rob van Velzen »

Mijn Citroen C5 HPI (high pressure injection) met 90000 op de teller en 9 jaar oud loopt als een zonnetje, geen bijgeluiden, ook niet van de distributieketting, geen olieverbruik. Wel kreeg ik na ongeveer 50000 km wat problemen met de benzinetoevoer. Dan is het net of de benzinetoevoer wordt afgeknepen en houdt de moter even in. En dat vooral bij het wegrijden en na het optrekken bij stoplichten. Wel een beetje hinderlijk maar heb er mee leren leven. Volgens de dealer licht dat aan het hogedruk-inspuitmechanisme van Siemens waar Citroen toen te snel mee in zee zou zijn gegaan. Het zou toen nog niet lang genoeg zijn doorontwikkeld. Omdat het een heel dure reparatie is laat ik het zo. Kom al die jaren alleen maar voor olie, banden en remmen bij de dealer.

stofzuigertje

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

HPI is geen HTP en juist die slijten als nooit tevoren.

Ik vergelijk alleen maar de ketting en een kleine motor met veel PK, dan moet je gelijk aan motorfietsen dus een betere ketting monteren en niet dezelfde die ook in een normale auto zit.

Zowel de ketting kwaliteit als matige smering veroorzaken deze snelle slijtage.
Dus een HPI die lang mee gaat is normaal maar de HTP motor is een nieuwere met nog zwaardere belasting en deze ketting is dus te zwak voor deze motor.
En moet dus een andere ketting en tandwielen in en/of betere smering van deze ketting want zelfs bij de juiste olie is het een probleem van smering...
Ik zag ook aanloop plekken op een gebroken ketting...

peugeot 308
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jan 2013 23:47

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door peugeot 308 »

Onze peugeot 308 SW, staat sinds 27-12-2012, stil bij de garage met een geraamde motor schade van € 3200,- oorzaak is waarschijnlijk een defect in de ketting spanner waardoor de nokkenas keting is gebroken met alle gevolgen van dien.
Door hulp van veel mensen is het waarschijnlijk mogelijk om hem te repareren voor € 1500,-.
Ronduit schandalig is het dat deze motorische fout niet erkend wordt door Peugeot en dat je niet eens een klacht kan in dienen, dit kan alleen een erkend dealer voor de klant doen.
Waarom hebben wij zo weinig middelen om mee te vechten om je gelijk te halen, zal er alles aan doen om een ieder die mij vraagt of hij een Peugeot moet kopen, dit af raden.
Wij rijden al 32 jaar auto's waar onder enkele nieuwe, maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Na de eerste gratis check bij 10.000 km, merkten wij beiden dat de wagen soms inhield, hij is hiervoor vele keren voor naar de dealer geweest, steeds kwam de medeling dat er niets te vinden was, nu terug kijkend is het natuurlijk het eerste teken geweest dat de ketting spanner soms haperde. Als deze spanner hapert komt de ketting slapper te staan met gevolg dat de klep timing anders wordt en de wagen even inhoudt ( horten), hierna doet alles het weer goed. Op 27-12-2012 hield de motor iets erger in dan anders gevolgt door een gierend geluid en het uitvallen van de motor met een melding op het display "EMISSIE STORING". Schade: nokkenas tandwielen stuk, ketting gebroken, kettingspanner stuk, hydraulische stoters en geleiders, distributie snaar stuk, waterpomp moet nu al vv worden anders pas bij 240.000 km.
Let op mensen, bezind eer ge begint aan een 1.6 THP motor.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Citroën en Peugeot 1.6 THP motor

Ongelezen bericht door thecure »

http://www.peugeot.nl/veelgestelde-vragen/

kijk onder: radar uitzending 5 maart 2012

peugeot zou alle kosten vergoeden als er problemen zijn met de thp motor.

Gesloten