LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afgekeurde auto verkopen voor onderdelen

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Skadhi
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 nov 2011 09:35

Afgekeurde auto verkopen voor onderdelen

Ongelezen bericht door Skadhi »

Pas geleden is mijn auto niet door de APK gekomen en mijn auto is het niet waard om te laten repareren.

Dat betekent dus dat ik de auto van mijn naam moet halen, ik wil alleen de auto verkopen aan kopers die hem willen hebben voor de onderdelen.

Hoe zit dit precies met overschrijven? Gebeurt dit via een vrijswaringsbewijs?En stel dat de koper hem niet op zijn naam wil i.v.m. alleen voor de onderdelen en geen APK.

Is he mogelijk om de auto van mijn naam te halen zonder dat de auto op een andere naam komt te staan?

Alvast bedankt

pima
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 nov 2009 12:57

Re: Afgekeurde auto verkopen voor onderdelen

Ongelezen bericht door pima »

Ik zou het voertuig verkopen aan een RDW erkend autodemontage bedrijf, die schrijft terplekke een vrijwaringsbewijs uit.
Particulier is ook mogelijk maar zorg ervoor dat het voertuig op de naam van de nieuwe eigenaar komt en dat U een origineel vrijwaringsbewijs krijgt.
Er is m.i. ook nog de mogelijkheid het voertuig in eigen beheer te slopen, stuur het complete kentekenbewijs op naar de RDW Veendam, ovm sloop en zorg dat het op eigen terrein staat.
suc6

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Afgekeurde auto verkopen voor onderdelen

Ongelezen bericht door riddert »

Wat ook erg belangrijk is dat je de auto, nu deze geen APK meer heeft, gaat schorsen. Je krijgt namelijk , vroeg of laat, automatisch een boete wegens geen geldige APK. Of de auto verkopen, dan ben je er ook vanaf.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Afgekeurde auto verkopen voor onderdelen

Ongelezen bericht door nevermind »

riddert schreef:Wat ook erg belangrijk is dat je de auto, nu deze geen APK meer heeft, gaat schorsen. Je krijgt namelijk , vroeg of laat, automatisch een boete wegens geen geldige APK. Of de auto verkopen, dan ben je er ook vanaf.

Om niet te vergeten van de openbare weg afhalen, tenminste als geen herkeuring hebt!

Skadhi
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 nov 2011 09:35

Re: Afgekeurde auto verkopen voor onderdelen

Ongelezen bericht door Skadhi »

Bedankt voor de reacties.

ik wil mijn auto graag via mp verkopen aan iemand die hem enkel alleen voor onderdelen wil kopen.
hier kan ik namelijk nog een fors bedrag voor krijgen. as de persoon er niet mee wil rijden moet hij dan wel op zijn naam? of kan ik via vrijwaringsbewijs de auto van mijn naam halen zonder nieuwe eigenaar?

Nog een vraagje: kunnen mpkopers achteraf als er wat stuk is gegaan bij jou aankloppen om geld bij jou te verhalen? Aangezien aan mijn auto vaak wat mankeert, dus niet kan garandern dt ie nu wel in goede staat verkeert.

brokkel
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2011 13:11

Re: Afgekeurde auto verkopen voor onderdelen

Ongelezen bericht door brokkel »

@pima Met sloop in eigen beheer zou ik in ieder geval uitkijken. Ik weet namelijk niet hoe het met de milieu-eisen zit maar die kunnen dit wel eens onmogelijk maken.
Verkopen aan een erkend auto-demontagebedrijf lijkt mij de meest eenvoudige en veilige oplossing. Zij geven direct een vrijwaringsbewijs en nemen de auto mee zodat jij geen enkel risico meer loopt.

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Afgekeurde auto verkopen voor onderdelen

Ongelezen bericht door WilWil »

@Brokkel,Als particulier mag je je eigen auto slopen, je zit dan niet met milieueisen e.d. Je dient de auto wel te schorsen en van de openbare weg te halen. Het chassis kan je afvoeren naar de sloop waar je een vrijwaringsbewijs krijgt.

@Skadhi, als je de auto verkoopt moet je ervoor org dragen dat jij een vrijwaringsbewijs krijgt. Die krijg je als de auto wordt overgescrheven of wordt afgeleverd bij een autodemontage bedrijf. Als je verkoop via MP dien je ervoor zorg te dragen dat de auto dus wordt overgeschreven naar de nieuwe eigenaar. Deze kan de auto gelijk schorsen.

Op MP geldt voor transacties tussen particulieren koop=koop. De koper koopt de auto in de staat zoals deze is aangetroffen. De koper heeft onderzoeksplicht.

Skadhi
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 nov 2011 09:35

Re: Afgekeurde auto verkopen voor onderdelen

Ongelezen bericht door Skadhi »

Dus wat ik moet doen is samen de koper naar het postkantoor gaan om de auto daar over te schrijven en waar hij hem evt. kan schorsen?

brokkel
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2011 13:11

Re: Afgekeurde auto verkopen voor onderdelen

Ongelezen bericht door brokkel »

Dank je Wilwil. Ik vroeg mij het wel af want ik weet dat o.a. autogarages enorm veel investeringen moesten doen vanwege o.a. het morsen van olie en dergelijke.

Maakt mij in ieder geval weer iets duidelijker.
Dus schorsen en verwijderen van de openbare weg is dan voldoende?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Afgekeurde auto verkopen voor onderdelen

Ongelezen bericht door ciske »

Skadhi schreef:Dus wat ik moet doen is samen de koper naar het postkantoor gaan om de auto daar over te schrijven en waar hij hem evt. kan schorsen?

klopt helemaal.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Afgekeurde auto verkopen voor onderdelen

Ongelezen bericht door witte angora »

ciske schreef:
Skadhi schreef:Dus wat ik moet doen is samen de koper naar het postkantoor gaan om de auto daar over te schrijven en waar hij hem evt. kan schorsen?

klopt helemaal.
Lijkt mij ook de beste weg. De nieuwe eigenaar is degene die hem wil slopen, dus laat hem er maar voor zorgen dat het ding uit het kentekenregister wordt verwijderd. Dan ben je in geen geval meer op enige manier aansprakelijk voor het ding.

Dennis Cataquis
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2012 20:47

Re: Afgekeurde auto verkopen voor onderdelen

Ongelezen bericht door Dennis Cataquis »

Op Auto Slopen kun je ook meer informatie vinden over het zelf verkopen van onderdelen van een afgekeurde auto. grt
Laatst gewijzigd door Radar op 05 dec 2014 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link verwijderd.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Afgekeurde auto verkopen voor onderdelen

Ongelezen bericht door dhc »

Nou, dat wrak zal inmiddels wel verkocht zijn....

SvdE
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 apr 2014 11:00

Re: Afgekeurde auto verkopen voor onderdelen

Ongelezen bericht door SvdE »

Ook dit kan uitkomst bieden: http://www.123autos.nl/03/auto-zonder-g ... -verkopen/ - hier kun je zelfs na het strippen van je auto op onderdelen alsnog het "autowrak" laten ophalen en een vrijwaringsbewijs ontvangen.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Afgekeurde auto verkopen voor onderdelen

Ongelezen bericht door witte angora »

dhc schreef:Nou, dat wrak zal inmiddels wel verkocht zijn....
Dat zullen we dan nog maar eens herhalen...

Gesloten