LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Volkswagen 1.4 TSI motorproblemen

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
andves
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2012 00:28

Volkswagen 1.4 TSI motorproblemen

Ongelezen bericht door andves »

Er was vanavond een uitzending over de problemen met de Peugeot/Citroen/BMW THP motor maar de TSI motor van Volkswagen doet daar niet voor onder. Het gaat dan met name om de dubbelgeblazen (turbo+compressor) 1.4 TSI van 150-170 pk. De versie van 122 pk met alleen een turbo en geen compressor heeft veel minder problemen. Hieronder mijn ervaring met een VW Golf 1.4 TSI van 160 pk van november 2009.

Na ca. 20000 km ging de motor stotteren, dan ging het gele lampje van het uitlaatgassysteem aan en soms ook nog het EPC motorstoringslampje waarbij een cilinder uit veiligheid wordt uitgeschakeld. Het stotteren wordt veroorzaakt door zgn. misfires. Het is door de garage verholpen door een update van het motormanagement systeem te doen (de 24s4 update) en daarnaast zijn 4 nieuwe bougies (verbeterd type) geplaatst. Die laatste lieten ze me betalen omdat het onder normale slijtage zou vallen. Toen ik reclameerde dat vervangen na 20000 km, terwijl ze minimaal 60000 km mee zouden moeten gaan toch geen normale slijtage is, hebben ze deze kosten alsnog onder garantie geplaatst. Ik hoopte dat hiermee het probleem zou zijn opgelost echter na een extra 4000 km trad hetzelfde probleem van stotteren en waarschuwingslampjes opnieuw op. Nu zijn (door een andere garage) weer alle bougies vervangen, drie bobines en ook nog een hogedruk brandstofpomp. Daarnaast kreeg ik het advies om 98 benzine te tanken in plaats van 95. De 24s4 update die het probleem zou moeten voorkomen heeft dus niet gewerkt.

Ik heb inmiddels veel gelezen op internet over de problemen met deze TSI motor en het blijkt vooral bij dit type (1.4 TSI 160 pk) voor te komen. ook op Duitse fora wordt er uitgebreid over gediscussieerd. er worden hele lijsten bijgehouden met motorschades en motor vervangingen die soms uiteindelijk het gevolg zijn. Het probleem treedt vaak op rond de 25000 km. Veel rijden in lage toeren (zoals in de versie met DSG automaat) maakt de kans op het probleem groter. Als het eenmaal begint lijkt het meermalen terug te komen waarbij bougies, bobines, verstuivers ed worden vervangen, software updates worden gedaan, echter het blijft vaak terug komen. Hierbij waren ook mensen die 98 tankten dus dit is kennelijk ook niet de oplossing. Het ernstige is dat het soms ook motorschade als gevolg heeft waarbij zuigers maar ook complete motorblokken worden vervangen. Het lijkt vooral bij de versies van 2009 en 2010 op te treden. Mogelijk heeft men daarna toch wel iets in de motor aangepast ? Er circuleren ook berichten over weer een ander type bougies wat mogelijk zou helpen. Ik heb het in ieder geval allemaal niet meer afgewacht en enige tijd geleden de VW ingeruild. De problemen lijken echter veel op de problemen zoals die in de uitzending van vanavond over de Peugeot/Citroen/BMW THP motor werden beschreven. Ook bij Volkswagen treden dus soortgelijke problemen op met downsized motoren. En ook Volkswagen is hier verre van open over.
Laatst gewijzigd door Radar op 22 apr 2016 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast (spelling)

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Volkswagen 1.4 TSI motorproblemen

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Tja, dit soort problemen waren wel te verwachten. Deels komt dit door het feit dat de gebruikte techniek i.c.m. zeer kleine motoren geen "proven technology" is en dan geldt de regel dat de eerste kopers als proefkonijn fungeren (en te lijden hebben onder ontwerpfouten en opstartproblemen).
Verder is het zo dat genoemde motoren qua gebruikte materialen heel erg op de limiet zijn ontwikkeld. Dit houdt in dat de gebruikte materialen net het vermogen aan kunnen maar eigenlijk geen marge meer hebben en bij stevig gebruik (zeker in een veel te zware auto) vroegtijdig de geest geven. De genoemde tsi's hebben bijv. een zeer zwakke koppeling/vliegwiel.
Meestal is het vermogen om de motor te tunen een goede indicatie. Worden hier goede resultaten mee behaald dan is er kennelijk marge ingebouwd en koop je een produkt met de potentie om lang en probleemloos mee te gaan. Genoemde motoren hebben inmiddels een matige reputatie op het gebied van tuning (er is bijna niets mogelijk zonder problemen) en dat is een veeg teken dat ze het bij stevig gebruik (zonder aanpassingen) ook niet gaan houden......

Rob fiets
Berichten: 100
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:49

Re: Volkswagen 1.4 TSI motorproblemen

Ongelezen bericht door Rob fiets »

Zeer veel voorkomend probleem met de tsi motoren kijk maar eens op het autoweek forum.

VWtouran
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2012 19:52

Re: Volkswagen 1.4 TSI motorproblemen

Ongelezen bericht door VWtouran »

Ook problemen met de 1.4 TSI motor met 140 pk. Distributieketting moest bij 61.000 km al vervangen worden terwijl VW beweert dat het onderhoudsvrij is. Eigenlijk het zelfde verhaal als bij de THP motor zoals genoemd in de uitzending van 5 maart jl.

Laten vervangen bij een garage die met je mee denkt, ook zij zijn er van geschrokken want de ketting was maar slechts 1,5 tot 2 cm uitgerekt, en al een tand versprongen op de tandwielen. Dus gewoon geluk gehad.

Het is alleen jammer dat WV er niets mee doet omdat VW niet naar de km stand kijkt maar naar het bouwjaar, de Touran is van 2007. Een ketting die
zoveel uitgerekt is lijkt er toch op dat het een fout is bij de bouw van de auto dus vind dit een hele kwalijke zaak.

Als je op internet kijkt hebben mensen meer dan genoeg problemen met deze motor en waar zie je een reactie van VW Nederland. Helemaal nergen jammer.

Graag meer reacties van mensen die gelijke problemen hebben. Moet er eerlijkheid halve wel bij vermelden dat het voordat dit gebeurde op de normale
dingen na een fijne bijna onderhouds vrije auto was met weinig kosten. Maar dat is bij deze weer goed gemaakt.

gwebbink
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2012 15:38

Re: Volkswagen 1.4 TSI motorproblemen

Ongelezen bericht door gwebbink »

Heb een Touran 1.4 tsi.
Tank nu ook duurdere benzine na veel "schok"problemen met de motor. Is van augustus 2008, heb er 106000 km mee gereden en nu is de turbo opgeblazen!!!!
Zijn er meer mensen die dit probleem ook hebben gehad en wat was de coulance regeling van VW?

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Volkswagen 1.4 TSI motorproblemen

Ongelezen bericht door JtC »

Downsizen is de toekomst! :roll: Ik moet het nog zien... Ik denk dat het een paar jaar zal duren tot men tot de conclusie komt dat terug gaan naar atmosferisch grotere cilinderinhoud kwalitatief en praktisch veel beter is.

rich78
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2012 14:55

Re: Volkswagen 1.4 TSI motorproblemen

Ongelezen bericht door rich78 »

Klopt inderdaad. Ik ben monteur bij VW en daar komt precies hetzelfde voor als bij die Peugeot's e.d. Ik sta gemiddeld over 1 jaar gezien 1x in de 2 weken een ketting te vervangen van een VW met de 1.4 16V twincharger maar ook de uitvoering met alleen de turbo. En niet alleen de 1.4 geeft problemen maar ook de 1.2 turbo maar daar is nu een terugroepactie voor om de ketting hiervan te vervangen. Soms 3x in 1 week en soms 1x in de maand sta ik een ketting te vervangen. De nieuwe ketting is dan opeens aangepast en zou daarna goed moeten blijven. Maar de autoindustrie monteerd al 30-40-50-60 jaar kettingen dus vreemd dat ze nu nog steeds niet weten hoe ze een ketting moeten maken!! Probleem is gewoon dat de fabriekant slechte materialen gebruikt en ook de millieu eisen die worden gesteld aan een motor spelen hier een hele grote rol wat natuurlijk grotendeels onzin is want wat maakt een lichtere ketting in een motor (zou daardoor dus zuiniger rijden) nou uit op het millieu vergeleken bij die miljoenen anderen die echt het milieu verkloten! Vroeger zag je nog verschil met de kwaliteit van de merken, zoals Toyota die onverwoestbaar was en dieverse andere Japanse merken die langer heel bleven dan bv de duitse merken maar nu zie je op heel veel vlakken perfecte gelijkenis met precies dezelfde problemen terwijl je 10 jaar geleden nog zou zeggen dat je appels met peren aan het vergelijken bent en nu zijn die appels en peren dus gewoon hetzelfde...dus conclusie is gewoon dat veel merken voor goedkoop gaan en waarschijnlijk van zelfde makelaardij hun spullen halen.

rich78
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2012 14:55

Re: Volkswagen 1.4 TSI motorproblemen

Ongelezen bericht door rich78 »

En is niet alleen bij de VW's maar ook de Skoda's en Seat's en Audi's want dat is allemaal precies dezelfde motor en laten we ook niet de problemen vergeten van de 1.8 en de 2.0 turbo blokken die in Audi liggen vanaf ongeveer 2009 waarvan de ketting verspringt door een defecte nokkenas lagerhuis waardoor je meestal de nokkenassen mag vervangen inclusief de gehele distributie en als je pech hebt een kromme kleppen. Grappige is dat precies dezelfde blokken ook in VW en Seat e.d. liggen, denk maar aan de Golf 6 GTI of de Passat 2.0 Turbo dat is precies dezelfde motor of de Eos 1.8 of 2.0 Turbo en ga zo maar door. Maar bij VW kennen ze dit probleem opeens niet......

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Volkswagen 1.4 TSI motorproblemen

Ongelezen bericht door JtC »

Hoe zit het trouwens met het Audi blok dat in de 1e gen S3 ligt, we zijn namelijk voornemens tegen de zomer een gebruikt exemplaar aan te schaffen. Veel kinderziektes?

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Volkswagen 1.4 TSI motorproblemen

Ongelezen bericht door Veldt01 »

1.8 T is een prima blok met wat bekende zwakke plekken (boost lekken, matige N klep, Diverter valve die zijn werk niet aankan en op nummer 1 de Luchtmassameter die harder verslijt dan het oliefilter.
Een 1.8T kan heel veel mishandeling aan maar tegen achterstallig onderhoud en niet goed warm rijden kunnen ze niet en een geplofte turbo of een lekke koppakking zijn dan de prijs.

Een S3 is een sportieve auto en als hij gebruikt is waar hij voor gebouwd is zal er inmiddels niet heel veel leven meer inzitten (m.a.w. ze zijn volledig afgetrapt).
Duitse exemplaren mijden, een volledig gedocumenteerde onderhoudshistorie, een lage km stand (vanaf 150k kun je minimaal op een dure k04 turbo rekenen), geen exemplaar met slecht gemaakte schades nemen en een goede aankoopkeuring met compressiemeting zouden handig zijn.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Volkswagen 1.4 TSI motorproblemen

Ongelezen bericht door JtC »

Heb je nog tips voor specialisten die deze auto's regelmatig hebben staan, en ook betrouwbaar zijn?

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Volkswagen 1.4 TSI motorproblemen

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Niet echt, marktplaats in ieder geval niet (dealers willen ze niet voor niets niet meer hebben). Reken op een prijs boven de 10k voor een goed Nederlands exemplaar.
Wil je er echt mee gaan rijden dan zou ik haldex vermijden en voor een goed Golf V Gti gaan (die zijn inmiddels zeer betaalbaar) of een Leon 1p FR die zijn gewoon zeer betrouwbaar, betaalbaar in onderhoud en nog sneller ook.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Volkswagen 1.4 TSI motorproblemen

Ongelezen bericht door JtC »

Ja, maar van de Golf en de Leon ben ik persoonlijk niet echt fan. Die zie je te vaak rond rijden naar mijn mening, de S3 is wat dat betreft een zeldzamere verschijning.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Volkswagen 1.4 TSI motorproblemen

Ongelezen bericht door Veldt01 »

In dat geval zou ik eens naar een CupraR 1M kijken. Die is net zo zeldzaam als de S3 (exact dezelfde auto als de S3 maar dan 2wd, zijn er niet meer dan een paar honderd in Nederland uitgeleverd). Die zijn makkelijker te krijgen en daar rijden ook meer goede betaalbare exemplaren van rond (de fouten in een S3 zijn daar uitgehaald en met de overige modellen van de oude leon heeft de wagen weinig van doen).

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Volkswagen 1.4 TSI motorproblemen

Ongelezen bericht door JtC »

Ik zal eens rondneuzen, dank u.

2005RonT
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2012 16:15

Re: Volkswagen 1.4 TSI motorproblemen

Ongelezen bericht door 2005RonT »

Ook de 122pk versie heeft z'n problemen.
Rij een Golf Variant 2010 met deze motor icm 7traps DSG. Bij 46000 km begon de auto te haperen en in te houden. Conclusie van de garage; onvolledige verbranding dus vervanging van de bougies en het advies om 98Ron brandstof te tanken. Daarnaast software update van de motor en automaat uitgevoerd.
Heb wel de rekening gepresenteerd gekregen omdat men vindt dat dit onder "normale" slijtage valt.
Heeft iemand dit met succes kunnen claimen bij VW/Pon?

Kriene Perdon
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2012 19:33

Re: Volkswagen 1.4 TSI motorproblemen

Ongelezen bericht door Kriene Perdon »

Wij hebben een Golf VI met 160 PK TSI motor

Afgelopen weekend zette ik de auto stil voor 10 minuten.
Toen ik de auto weer wilde starten sloeg de motor niet meer aan, ik ben toen afgesleept naar de dealer waar ik de auto heb gekocht.

Na onderzoek is gebleken dat er een klep in de motor is afgebroken,en door het blok is gegaan. Er moet nu een nieuwe motor in .

De importeur PON geeft niet thuis voor enige garantie omdat de auto 3 jaar oud is, we hebben de auto altijd keurig optijd bij een VW dealer zijn beurten gegeven.
Zijn er meer mensen die dit is overkomen.

Kriene Perdon

wat_een_ellende
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:33

Re: Volkswagen 1.4 TSI motorproblemen

Ongelezen bericht door wat_een_ellende »

Ik rij in een Golf 1.4 TSI 160 Pk uit 2009. Bij 30.000 km begonnen ook bij mij de problemen. Nu 20.000 km verder is het motorblok al 4 keer uit elkaar geweest en staat hij op dit moment voor het 5e motor probleem bij de garage. Dit keer met in ieder geval een kapotte Turbo (dat wordt dan mijn derde turbo binnen 10.000 km). Ook zijn al de zuigerveren, de inspuitkoppen, de lagerschalen en de software vervangen. Ik wens alle TSI rijders het allerbeste!

Rob fiets
Berichten: 100
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:49

Re: Volkswagen 1.4 TSI motorproblemen

Ongelezen bericht door Rob fiets »

Kriene Perdon schreef:Wij hebben een Golf VI met 160 PK TSI motor

Afgelopen weekend zette ik de auto stil voor 10 minuten.
Toen ik de auto weer wilde starten sloeg de motor niet meer aan, ik ben toen afgesleept naar de dealer waar ik de auto heb gekocht.

Na onderzoek is gebleken dat er een klep in de motor is afgebroken,en door het blok is gegaan. Er moet nu een nieuwe motor in .

De importeur PON geeft niet thuis voor enige garantie omdat de auto 3 jaar oud is, we hebben de auto altijd keurig optijd bij een VW dealer zijn beurten gegeven.
Zijn er meer mensen die dit is overkomen.

Kriene Perdon

Die afgebroken klep komt hoogst waarschijnlijk door vervuiling op de klep waar door hij niet goed meer sluit en door de zuiger is geraakt of een versprongen distributie ketting maar dan hebben meer kleppen een tikje gehad.

Helaas kleven er veel problemen aan downsizing maar het grootste probleem in toch wel de directe inspuiting. Door de directe inspuiting komt er geen benzine langs/op de kleppen waardoor er geen vuil word weg gespoeld. En met auto's met een EGR is de vervuiling nog groter. En bij elke auto spijbelt wel iets olie langs de kleppen en via de PCV wat dan ook weer extra helpt om koolstof er aan te laten plakken die dan weer vast brand op de klep.

In het verleden zijn er ook directe injectie motoren veel haden al problemen voor de 50.000 km. Daarom is het toen ook nooit een sucses geworden. Echter met de steeds strenger worden milieu eisen proberen auto fabrikanten alles om de uitstoot te verlagen dit dus ten kosten van de levensduur.

En die onvolledig verbranding heeft 0,0 te maken met 95 en 98 dit komt omdat de benzine te weinig tijd heeft om te verdampen.

Hier is een foto van een TSI motor met vervuiling.

Afbeelding

gerrith
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2012 20:36

Re: Volkswagen 1.4 TSI motorproblemen

Ongelezen bericht door gerrith »

Ik heb een golf 6 1.4 tsi 122pk van januari 2009 ,ik had in februari te weinig oliedruk lamp ging branden even kort.vervolgens olie pijl gecontroleerd was goed.ik ben met de auto naar auto Kemper in Vreden (duitsland) gegaan ik was al van plan om daar klant te worden ik was niet meer te vreden over de nederlandse grote dealer. daar hebben ze de auto gehouden leen auto gekregen andere dag oliefilter vervangen olie druk gemeten voldeed aan de minimale waarden ik kreeg de mededeling dat ze contact met de fabriek gingen opnemen,vervolgens oliepomp vervangen was geen succes daarna gingen ze vragen om een nieuwe motor ,kregen direct 70% coulance maar de garage ging hier niet mee accoord hij zei heb nog een week geduld en vervolgens 100% garantie gekregen super garage niet groot wel goed.hoor van nederlandse dealer dit had via pon niet gelukt.

Gesloten