LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] LPG weer populair? (MAZDA2 BiFuel) - Update

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
a3kaljee
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 dec 2005 15:12

LPG weer populair? (MAZDA2 BiFuel) - Update

Ongelezen bericht door a3kaljee »

Oktober vorig jaar heb ik een nieuwe Mazda 2 Bi-fuel (LPG) gekocht. Afgelopen week de eerste onderhoudsbeurt. Ze wisten niet dat het een Bi-fuel was (erg slecht van Koops Nieuwegein) en vertelde vervolgens dat ik een nieuwe afspraak moest maken voor het stellen van de kleppen want dit duurt minimaal 1 dag en de kosten hiervan bedragen 250 tot 300 euro. Dit komt bovenop de standaard onderhoudskosten en er werd mij verteld dat dit iedere 20.000 kilometer moet gebeuren. Zeer kostbaar dus!

Ik heb inmiddels een klachtbrief naar Mazda gestuurd omdat hierover niets in de brochures staat en dit ook niet is gezegd bij de koop en ik wil dus compensatie. Op 100.000 kilometer (rij ik in 3 jaar) kost mij dat 1500 euro. Ik begrijp best dat LPG iets meer onderhoud nodig heeft maar zo erg.........

Dus pas op met een aanschaf van een MAZDA 2 bi fuel...........

Ik hou jullie op de hoogte van de reacties van Mazda en Koops/Furness

UPDATE

Na een afspraak bij Koops/Nieuwegein is mij het e.e.a. uitgelegd omtrent het gebruik van LPG en de invloed hiervan op moderne motoren. Mij is nu duidelijk geworden dat hieraan extra kosten zijn verbonden en zijn al mijn vragen bevredigend beantwoord. Het was van Mazda Nederland overigens wel beter geweest hierover zorgvuldiger te communiceren.
Laatst gewijzigd door a3kaljee op 09 aug 2012 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Rob fiets
Berichten: 100
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:49

Re: LPG weer populair? (MAZDA2 BiFuel) - Update

Ongelezen bericht door Rob fiets »

250-300 euro is wel heel veel voor het stellen van kleppen dit mag niet meer kosten dan 150euro.
En als je koops in nieuwegein bedoelt die ook nissan verkoopt dan kan ik je vertellen dat mijn opa niet zo blij is met hun service.

Ik heb een 1.1 liter auto uit 2004 daar moeten de kleppen elke 60.000 km gestelt worden maar daar betaalde ik dus maar 60 euro voor.

Als het goed is staat er of in de gebruikers handleiding of in het service boekje een tabel van welk onderhoud er nodig is bij welk aantal kilomters.
Wel is het zo dat als je gasisntaltie in een normale auto inbouwt dat de kleppenzetingen harder slijten en de kleppen dus vaker gestlet moeten worden.
Echter worden er bij LPG fabrieks af geharde kleppenzitingen gebruikt waardoor minder vaak gestelt hoeft teworden.

a3kaljee
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 dec 2005 15:12

Re: LPG weer populair? (MAZDA2 BiFuel) - Update

Ongelezen bericht door a3kaljee »

Ja, die Koops in Nieuwegein. Nissan en Mazda.

Overigens hebben ze tijdens de kleine beurt ook niet standaard activiteiten uitgevoerd zonder te overleggen. Nog erger, filters vervangen en deze in rekening gebracht terwijl dit pas bij de grote beurt noodzakelijk is. En bij de grote beurt zijn ze bij de prijs inbegrepen.

Zodra ik een reactie heb van Mazda en Koops ga ik deze hier ook plaatsen.

Kan ff duren......voor ze reageren

theike
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 okt 2008 11:47

Re: LPG weer populair? (MAZDA2 BiFuel) - Update

Ongelezen bericht door theike »

Uhhhh kleppen stellen bij een 16 klepper :shock:
Deze heeft toch zeker hydraulische kleppenstoters en die hoef je niet te stellen,kun je zelfs niet stellen.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: LPG weer populair? (MAZDA2 BiFuel) - Update

Ongelezen bericht door thecure »

kleppen stellen of niet heeft niets met het aantal kleppen per cylinder te maken.
ford gebruikt b.v. in hun zetec en duratec motoren stelplaatjes i.p.v. hydraulische klepstoters.

Stek121
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2012 15:18

Re: LPG weer populair? (MAZDA2 BiFuel) - Update

Ongelezen bericht door Stek121 »

Ik heb zelf ook een Mazda 2 BiFuel gekocht. Vorige maand weggebracht voor een kleine beurt. De kosten hiervoor waren gewoon de standaard kosten voor de 1e onderhoudsbeurt. ( 25.000 )

Stek121
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2012 15:18

Re: LPG weer populair? (MAZDA2 BiFuel) - Update

Ongelezen bericht door Stek121 »

€ 207,27 dus

bartsscooterservice
Berichten: 287
Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36

Re: LPG weer populair? (MAZDA2 BiFuel) - Update

Ongelezen bericht door bartsscooterservice »

Waarschijnlijk kost het zoveel omdat het systeem met vulplaatjes werkt, moeten de nokkenassen eruit :roll: . En je stelt niet de klep, maar de klep speling...

Er bestaat trouwens wel (D)OHC met mechanische stoters, dus snap niet waarom dit niet gebruikt is..dan gaat stellen 10 x sneller.

Afbeelding

hooglandjs
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2012 20:29

Re: LPG weer populair? (MAZDA2 BiFuel) - Update

Ongelezen bericht door hooglandjs »

Ik ging voor mijn eerste 20.000 km beurt, ook de Mazda dealer zei dat de kleppen gecontroleerd/gesteld diende te worden. Gesprek met de werkplaats chef blijkt dat de Mazda 2 BiFuel motor helemaal niet geschikt is voor LPG! Het is een standaard motor waar "af fabriek" ergens een LPG installatie in is gelepeld en dat er al diverse klep problemen waren.
Toen ik vroeg hoe kan Mazda een "af fabriek" BiFuel auto verkopen terwijl de motor er niet voor geschikt is moesten ze alleen hun schouders ophalen...... Brief gestuurd aan Mazda importeur dat je toch wel mag verwachten van een "af fabriek" BiFuel Mazda dat deze geschikt is of geschikt gemaakt is voor LPG kreeg ik een algemeen briefje terug dat LPG auto's nou eenmaal extra onderhoud vragen. Pffff extra onderhoud elke 20 dkm kleppenstellen (300 euro) en straks een complete cilinderkop revisie (ruim 1500 euro) noem ik niet "wat" extra onderhoud.
Mijn eerste Mazda en zeker ook de laatste, voel me door Mazda volledig misleid. Ging voor Japanse kwaliteit, wat een teleurstelling........

Rob fiets
Berichten: 100
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:49

Re: LPG weer populair? (MAZDA2 BiFuel) - Update

Ongelezen bericht door Rob fiets »

hooglandjs schreef:Ik ging voor mijn eerste 20.000 km beurt, ook de Mazda dealer zei dat de kleppen gecontroleerd/gesteld diende te worden. Gesprek met de werkplaats chef blijkt dat de Mazda 2 BiFuel motor helemaal niet geschikt is voor LPG! Het is een standaard motor waar "af fabriek" ergens een LPG installatie in is gelepeld en dat er al diverse klep problemen waren.
Toen ik vroeg hoe kan Mazda een "af fabriek" BiFuel auto verkopen terwijl de motor er niet voor geschikt is moesten ze alleen hun schouders ophalen...... Brief gestuurd aan Mazda importeur dat je toch wel mag verwachten van een "af fabriek" BiFuel Mazda dat deze geschikt is of geschikt gemaakt is voor LPG kreeg ik een algemeen briefje terug dat LPG auto's nou eenmaal extra onderhoud vragen. Pffff extra onderhoud elke 20 dkm kleppenstellen (300 euro) en straks een complete cilinderkop revisie (ruim 1500 euro) noem ik niet "wat" extra onderhoud.
Mijn eerste Mazda en zeker ook de laatste, voel me door Mazda volledig misleid. Ging voor Japanse kwaliteit, wat een teleurstelling........
Ben wel benieuwt waar die lpg tank de auto ingaat maar ik vermoed dan hier in de EU.
anders hadden ze op ze minst een cilinder kop met geharde klepzitting moeten gebruiken.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: LPG weer populair? (MAZDA2 BiFuel) - Update

Ongelezen bericht door jonis »

Stek121 schreef:Ik heb zelf ook een Mazda 2 BiFuel gekocht. Vorige maand weggebracht voor een kleine beurt. De kosten hiervoor waren gewoon de standaard kosten voor de 1e onderhoudsbeurt. ( 25.000 )...€ 207,27 dus...
Onderhoud kosten Mazda 2 BiFuel:



Kleine beurt 20000 km € 207.27

LPG filter vervangen € 99.50

Klep speling afstellen € 269.50

Totaal kosten € 576.27



Grote beurt 40000 km € 314.85

LPG filter vervangen € 99.50

Klep speling afstellen € 269.50

Totaal kosten € 683.85



LPG filter vervangen en klepspeling afstellen moet elke 20000 km aantoonbaar uitgevoerd worden. ( garantie ).
....en zo is de garantie van Stek121 verdwenen dus...

Alex Remah
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jan 2013 13:18

Re: LPG weer populair? (MAZDA2 BiFuel) - Update

Ongelezen bericht door Alex Remah »

Al bijna een jaar de bezitter van Mazda 2 bifuel
Fijne auto, echter nu na 18.000 km al kleppen stellen.
Kosten volgens garage ca. 400 euro!!!
De auto is nog geen jaar oud en nu dus al exorbitante onderhoudskosten. Daar gaat je lpg voordeel....en je hebt geen garantie dat je over 18.000 km niet weer voor dezelfde kosten kmt te staan.

Vraag is nu of die kleppen af fabriek al wel goed gesteld waren want dit wordt niet gecontroleerd.
Je hebt dus kans dat je nu moet betalen voor het feit dat Mazda in de fabriek al niet goed was.

Ga hier dus ook bezwaar tegen maken. Zie deze reparatie als iets dat binnen de garantie zou moeten vallen.

Als je een Mazda koopt die af fabriek op lpg rijdt dan mag je toch verwachten dat je niet al binnen het jaar zulke 'reparatie kosten' kosten krijgt. Als Mazda dit anders ziet dan mogen ze hun garantie voorwaarden eerst aanpassen.

Gezien de verhalen hierboven komt dit probleem dus veelvuldig voor bij deze mazda 2 bifuel..ben benieuwd hoeveel meer rijders van de mazda 2 hier mee te maken krijgen.

albert hubers
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2013 17:48

Re: LPG weer populair? (MAZDA2 BiFuel) - Update

Ongelezen bericht door albert hubers »

wij hebben ook een mazda 2 bifeul , van febr 2012, ze hebben ons toen niet gezegd dat wij na een jaar of 20.000 km de kleppen al moeten stellen.
wij hebben 7 februari 2013 de auto voor een onderhoud naar de garage gebracht en daar werd gezegd dat wij een nieuwe afspraak moeten maken voor het stellen van de kleppen.
De auto gaat begin maart 2013 naar de garage voor het stellen van de kleppen, als ze hier mee bezig gaan moet er naar gekeken worden of er nieuwe vul plaatjes tussen moet, de tijd dat ze hiermee bezig zijn is ongeveer 3 uur of langer en ze mogen niet meer dan 158 euro arbeidsloon rekenen, dit is exclusief matriaal kosten, dan kan het nog wel op ongeveer 300 euro kosten, dit is ons medegedeeld tijdens de afspraak.
Wij hebben gezegd dat wij dit niet normaal vinden en dat wij dat verder gingen uitzoeken.
het is een nieuwe auto met 18.000 km dat hiet nu al onkosten bijkomen vinden wij niet normaal, waarvoor dient dan de garantie, wij hebben een garantie van 3 jaar en 1 jaar bijgekocht.
Wat kunnen wij het beste doen.

Fam Hubers

riddert
Berichten: 2118
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: LPG weer populair? (MAZDA2 BiFuel) - Update

Ongelezen bericht door riddert »

albert hubers schreef:wij hebben ook een mazda 2 bifeul , van febr 2012, ze hebben ons toen niet gezegd dat wij na een jaar of 20.000 km de kleppen al moeten stellen.
wij hebben 7 februari 2013 de auto voor een onderhoud naar de garage gebracht en daar werd gezegd dat wij een nieuwe afspraak moeten maken voor het stellen van de kleppen.
De auto gaat begin maart 2013 naar de garage voor het stellen van de kleppen, als ze hier mee bezig gaan moet er naar gekeken worden of er nieuwe vul plaatjes tussen moet, de tijd dat ze hiermee bezig zijn is ongeveer 3 uur of langer en ze mogen niet meer dan 158 euro arbeidsloon rekenen, dit is exclusief matriaal kosten, dan kan het nog wel op ongeveer 300 euro kosten, dit is ons medegedeeld tijdens de afspraak.
Wij hebben gezegd dat wij dit niet normaal vinden en dat wij dat verder gingen uitzoeken.
het is een nieuwe auto met 18.000 km dat hiet nu al onkosten bijkomen vinden wij niet normaal, waarvoor dient dan de garantie, wij hebben een garantie van 3 jaar en 1 jaar bijgekocht.
Wat kunnen wij het beste doen.

Fam Hubers
Garantie dekt de kosten naar aanleiding van een defect, de kosten waar u nu mee te maken heeft is onderhoud. Het zijn dus ook geen onkosten, maar onderhoudskosten.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: LPG weer populair? (MAZDA2 BiFuel) - Update

Ongelezen bericht door thecure »

maar ik ben het met de maza-bezitters eens dat 18.000 of 20.000 wel heel vroeg is om kleppen te stellen.
en dan ook nog zo'n onhandig systeem met vulplaatjes.

ford gebruikt ze ook, maar daar hoeven ze pas na 150.000 gesteld te worden.

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: LPG weer populair? (MAZDA2 BiFuel) - Update

Ongelezen bericht door trail46 »

thecure schreef:maar ik ben het met de maza-bezitters eens dat 18.000 of 20.000 wel heel vroeg is om kleppen te stellen.
en dan ook nog zo'n onhandig systeem met vulplaatjes.

ford gebruikt ze ook, maar daar hoeven ze pas na 150.000 gesteld te worden.
Die vulplaatjes zijn inderdaad monteur en klantonvriendelijk door de tijd die erin gaat zitten, die simmetjes werden vroeger al gebruikt in de meeste Alfa Romeo's waardoor kleppen stellen een keer of drie zolang duurde en de garage een hele zooi van die simmetjes (vulplaatjes) op voorraad moesten hebben en ze met de micrometer moesten worden nagemeten. Hydraulische klepstoters zijn een stuk makkelijker :wink:

Alex Remah
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jan 2013 13:18

Re: LPG weer populair? (MAZDA2 BiFuel) - Update

Ongelezen bericht door Alex Remah »

Zojuist een antwoord ontvangen van Mazda. Een keurige maar helaas wel standaard brief waarin staat dat de Mazda elke 20K gecontroleerd moet worden. Mazda Nederland verwijst me vervolgens door naar de garage om te bezien of dit onder een coulance regeling en garantie zou moeten vallen. Waarschijnlijk in de hoop dat dit gaat uitlopen op een leuk juridisch getouwtrek tussen mij en de garage die vervolgens weer zal gaan wijzen naar Mazda Nederland.
Zal nu even ruggenspraak zoeken met de ANWB en kijken hoe we de klachten rondom deze Mazda 2 Bifuel het beste kunnen gaan bundelen. Want als ik zo rondspeur zijn er veel meer gedupeerden en waarschijnlijk is wat je op de internet fora leest nog maar het topje van de ijsberg.
Kom er dus later nog even op terug.

bartsscooterservice
Berichten: 287
Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36

Re: LPG weer populair? (MAZDA2 BiFuel) - Update

Ongelezen bericht door bartsscooterservice »

Waarom een systeem inbouwen met kleppenstellen terwijl hydraulische klepstoters geen onderhoud nodig hebben is me een raadsel.

Van autoweek: Door het inbouwen van een gasinstallatie zakte de uitstoot van 119 naar 110 gram C02 per kilometer.

Jonge jonge, wat een muggenziften :| ...dit scheelt zeker 3 bomen.

Van autoweek: Wij kwamen tot een gemiddelde van 1 op 12,7.

Dat is gewoon zwaar triest voor een 1.3 motortje...wat zuinig hoort te zijn.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: LPG weer populair? (MAZDA2 BiFuel) - Update

Ongelezen bericht door thecure »

als die 1 op 12,7 de waarde van lpg is, dan is dat zeer netjes.

de verbruikswaarden kun je simpelweg niet vergelijken met benzine, omdat er in lpg minder energie zit.

je hebt er dus meer van nodig, maar desondanks is het wel goedkoper en minder vervuilend. volgt u het nog?

A.Kanen
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2013 13:32

Re: LPG weer populair? (MAZDA2 BiFuel) - Update

Ongelezen bericht door A.Kanen »

Ik kom net terug van de Mazda Dealer en ook ik ben me rot geschrokken!!

Ik was zo trots en blij met een gloednieuwe Mazda2, december 2011 gekocht. Lang nagedacht of ik wel een nieuwe auto zou kopen, maar dan heb je de minste kans op extra kosten dacht ik nog... niet dus...
Inmiddels staat er bijna 12.000 km op te teller, en ja hoor ook mijn kleppen moeten gesteld worden. Kosten: ongeveer 300 euro. Dat kan toch niet!!
Bij thuiskomst dus gaan zoeken en op dit forum terecht gekomen, het kan dus wel...

Zo te lezen gaat dit dus buiten de garantie vallen, natuurlijk dat is altijd met garanties! Ik merk al aan dit forum dat er meerdere gedupeerden zijn en zie ook al dat een brief naar Mazda voor alsnog weinig zin heeft.

Morgen is mijn auto klaar, ik zal onder protest de rekening betalen na een discussie met de dealer, maar ben wel van plan er meer werk van te maken. Ik snap nu waarom de bifuel niet meer gemaakt wordt!!

Ik waag er toch een brief naar Mazda aan, hoewel dat weinig zal uithalen. Misschien moeten we iets met alle gedupeerden ondernemen? We zijn er namelijk na een keer kleppen stellen echt niet vanaf... over 20.000 km (of minder) weer en pas na het reviseren van de kop (1500 euro minimaal) zal het pas verholpen zijn...

Ik ben er goed ziek van in ieder geval...

Gesloten