LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gedwongen extra betalen voor leaseauto: wat nu?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Anoniemerd
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 mei 2012 13:30

Gedwongen extra betalen voor leaseauto: wat nu?

Ongelezen bericht door Anoniemerd »

Ik ben gezegend met een leuke baan met recht op een leaseauto. Deze auto mogen de werknemers zelf uitzoeken, mits deze voldoet aan een bepaald budget. Dit budget is afhankelijk van de functie. Indien de auto meer kost, moet de werknemer dit zelf bijdragen.

Mijn leaseauto loopt 1 oktober af en ik heb, zoals gebruikelijk is, offertes opgevraagd voor de vervolgauto. Deze zijn ingediend bij mijn werkgever, maar nooit behandeld. Wat bleek later: wegens vertrek van een collega bleef er een leaseauto over. Mijn werkgever heeft mij deze auto toegewezen en aangegeven dat ik een maand eerder mijn huidige auto moet inleveren. Uiteraard vind ik dit logisch. Het is immers crisis en een nieuwe auto bestellen terwijl er eentje leegstaat is natuurlijk onzin.

Waar ik een probleem mee heb, is dat deze leegstaande auto veel duurder is dan mijn huidige auto en bij mijn functie past. Dit betekent dat ik per maand een aanzienlijk bedrag extra moet betalen aan bijtelling. Dit bedrag kan ik niet zo eenvoudig missen.

Het probleem heb ik aangekaart bij mijn werkgever, maar hij heeft aangegeven dat hij niet verantwoordelijk is voor de consequenties. Oftewel: ik moet gewoon betalen. Dit vind ik niet netjes; ik word immers 'gedwongen' om in zo'n dure auto te rijden. Die eigenlijk niet eens passend is bij mijn functie.

Wat nu?
- Het lastige is dat dit allemaal last minute is: aanstaande vrijdag vind de wisseling al plaats
- Zelf vervoer regelen naar het werk is een optie, maar dit zal de sfeer niet ten goede komen
- Ik heb dit kalender jaar al meer dan 500 km privé gereden, dus een ritedministratie bijhouden helpt niet (meer)


Wat zijn hierin mijn rechten? Ik hoop dat iemand mij van advies kan voorzien.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Gedwongen extra betalen voor leaseauto: wat nu?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Bel voor de zekerheid eens met juridisch loket die weten je vast een goed antwoord te geven ,

Mijn mening,staat het vast dat je lease auto krijgt naar wat jij om schreef? Maximale prijs enz?
Als dat contractueel vast staat,dan moet hij zich daar aan houden ,kiezen of delen .
Die auto hoef je niet te accepteren of verschil betaald hij...als de lease auto terug moet naar maatschappij kost hem dat veel meer.

Maar ja zou het wel beetje leuk brengen anders wordt je werk verhouding er ook niet beter op.

Succes

harley68
Berichten: 263
Lid geworden op: 16 dec 2010 12:56

Re: Gedwongen extra betalen voor leaseauto: wat nu?

Ongelezen bericht door harley68 »

Betekent in ieder geval dat jij je baan, die in juni nog op de tocht stond, kunt houden.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Gedwongen extra betalen voor leaseauto: wat nu?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

harley68 schreef:Betekent in ieder geval dat jij je baan, die in juni nog op de tocht stond, kunt houden.
????? Zie nergens staan dat baan op de tocht stond, en wat dan nog ??

Anyway, weet niet bij wie je hebt aangekaart, wagenparkbeheerder, leidinggevende, PZ of HRM ? Men voldoet hiermee niet aan de ( eigen ) eisen voor leasing.
Naar mijn mening kan een werkgever je niet dwingen om een duurdere auto te nemen en de aanvullende kosten maar voor lief te nemen....maar inderdaan ff juridisch loket of als je lid bent van vakbond deze navragen.

S6.....weet niet hoe lang je er al werkt maar zou niet zo bang zijn voor sfeer. Zou eerder denken aan jalourse collega;s dat jij in een grotere auto rijdt :)

Anoniemerd
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 mei 2012 13:30

Re: Gedwongen extra betalen voor leaseauto: wat nu?

Ongelezen bericht door Anoniemerd »

@ Rozemarijntje: dank je wel voor de tips. Hoe zou het dan in zijn werk gaan, als ik de auto niet accepteer?

@ Harley68: die staat nog steeds op de tocht. Maar daar wilde ik deze vraag niet mee 'vervuilen'. Voor de duidelijkheid zal ik er nog even een toelichting op geven: Mijn werkgever heeft nog geen uitsluitsel gegeven over mijn baan. Ontslag hangt nog als een zwaard van Damocles boven mijn hoofd. Over een aantal weken vindt er een nieuw gesprek plaats met mijn werkgever, waarin ik hoop duidelijkheid te krijgen. Maar om eerlijk te zijn voel ik de bui al hangen; zo krijg ik geen nieuw werk te doen en is de sfeer wat ongemakkelijk. Het feit dat mijn werkgever naar mijn gevoel bot reageerde op dit punt bevestigt dit ook voor mij.

@ Teunbosseman: wij zijn een klein bedrijf en hebben dus niet zulke afdelingen, helaas. Dank je wel voor je tips. Jaloerse collega's heb ik gelukkig niet; de auto is niet echt populair zeg maar :wink: Ik zit al een aantal jaar bij dit bedrijf. Je mening deel ik, al vraag ik me nog af hoe wat een goede oplossing zou zijn.... de auto niet accepteren?

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Gedwongen extra betalen voor leaseauto: wat nu?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

ik vind uw situatie eigenlijk te lastig voor een internet forum, meer iets voor de Or of HR, maar die heeft u niet.

Uw baas geeft geen uitsluitsel of u kan blijven, hij gaat ook niet in op offertes voor een contract van 4 jaar voor een nieuwe leaseauto... Dan moet u maar in een overgebleven leaseauto gaan rijden( geen probleem normaal, heb ik ook meermaals gedaan) maar u moet de meerkosten zelf betalen.... Das raar, want normale bazen zijn blij dat er nog iets voor betaald wordt, anders staat die auto er maar of moet met een flinke boete worden ingeleverd bij het leasebedrijf.

Dus: u doet uw baas een groot plezier om die auto te willen overnemen en als straf laat hij u meer betalen en geeft nog steeds geen garantie dat u uw baan mag houden.....

Waarschijnlijk zal u er goed aan doen om helderheid te vragen aan uw baas, kan u op zoek naar een andere baan of komt het nog goed bij hem? Dan heeft u teminste duidelijkheid en gaat u niet vastzitten aan die te dure auto

Anoniemerd
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 mei 2012 13:30

Re: Gedwongen extra betalen voor leaseauto: wat nu?

Ongelezen bericht door Anoniemerd »

@ Francti2: u slaat de spijker op zijn kop, u verwoordt precies hoe ik er zelf tegen aan kijk...

Dit bericht heb ik op het forum willen plaatsen omdat ik er zelf naar alle waarschijnlijkheid niet helemaal objectief tegenaan kan kijken en om eens advies in te winnen hoe ik dit kan aanpakken. Overigens heb ik contact gezocht met Rechtsbijstand (ook gezien het dreigende ontslag) en ik hoop snel te worden terug gebeld.

Ik vind het erg lastig, omdat ik ook geen 'heibel' wil veroorzaken en eigenlijk in goede sfeer tot een oplossing wil komen... Of in ieder geval mijn werkgever geen argumenten wil geven gezien de andere situatie...

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Gedwongen extra betalen voor leaseauto: wat nu?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Het wel/niet accepteren zal uiteindelijk niets je maken hebben met het behoud van je baan. Ook al zou er geschermd worden met '............'.
Een 'belofte' (voor hoelang?) dat je je baan houdt als je braaf elke maand het meerbedrag op tafel legt, zou ik ook niet accepteren, alleen tegen loonsverhoging.

Anoniemerd
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 mei 2012 13:30

Re: Gedwongen extra betalen voor leaseauto: wat nu?

Ongelezen bericht door Anoniemerd »

Beste allemaal,

De Rechtsbijstand heeft inmiddels terug gebeld:

Het komt erop neer dat dit een situatie is die ik met mijn werkgever moet bespreken. Er is geen 'regelgeving' o.i.d. over dit soort situaties en ik heb dus ook geen 'recht' ergens op. Dat betekent dat indien mijn werkgever mij niet wil compenseren, ik helaas aan het kortste eind trek. Maar netjes is anders.

Dus ik ga nog maar een keertje bij mijn werkgever langs, om te bezien wat de mogelijkheden zijn.
En in het ergste geval moet ik die extra meerkosten betalen. Of de auto afwijzen en eigen vervoer regelen, al moet ook dat in overleg.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Gedwongen extra betalen voor leaseauto: wat nu?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Anoniemerd schreef: Het probleem heb ik aangekaart bij mijn werkgever, maar hij heeft aangegeven dat hij niet verantwoordelijk is voor de consequenties. Oftewel: ik moet gewoon betalen. Dit vind ik niet netjes; ik word immers 'gedwongen' om in zo'n dure auto te rijden. Die eigenlijk niet eens passend is bij mijn functie.
Welke consequenties? Dat jij meer moet betalen?
Jij hebt die collega toch niet laten opstappen?
Jij hebt toch niet bepaald welke auto bij welke functie hoort?

Of de consequentie dat hij zich dan genoodzaakt :roll: voelt, je de zak te geven?

Anoniemerd
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 mei 2012 13:30

Re: Gedwongen extra betalen voor leaseauto: wat nu?

Ongelezen bericht door Anoniemerd »

Consequenties: hij doelde op de extra kosten inderdaad.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Gedwongen extra betalen voor leaseauto: wat nu?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Zorg dat je je zaken goed op papier hebt.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Gedwongen extra betalen voor leaseauto: wat nu?

Ongelezen bericht door grun »

In de tijd dat ik nog voor een ICT-bedrijf werkte en ook een leasebak had, was het gebruikelijk dat degene die voortijdig vertrok de resterende eigen bijdrage voor zijn leaseauto moest betalen. Dat kon soms een fors bedrag zijn, afhankelijk van de looptijd. Maar hij had die wagen immers zelf uitgekozen, dus hij kon ook de consequenties weten.

Dat het bedrijf jou nu als volgende berijder voor de kosten wil laten opdraaien, vind ik niet kunnen. Het zou me ook niks verbazen als het bedrijf een spelletje speelt en zowel van de vorige bestuurder als van jou dubbel probeert te vangen. Zelf ken ik minstens één voorbeeld hiervan. Vraag het eens aan de vorige bestuurder. Als je baas volhoudt dat je geen keuze hebt zou ik die auto weigeren.

Anoniemerd
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 mei 2012 13:30

Re: Gedwongen extra betalen voor leaseauto: wat nu?

Ongelezen bericht door Anoniemerd »

@ Grun: dat is wel een goed idee inderdaad. Helaas in deze situatie niet van toepassing, omdat de vorige berijders van de auto zijn ontslagen door mijn werkgever.

De auto weigeren: wat zijn dan de consequenties?
Bijvoorbeeld: heb ik recht op reiskostenvergoeding als ik de auto weiger, die mijn werkgever mij ter beschikking stelt?

Wat meespeelt is dat ik een beetje huiverig ben voor een discussie met mijn werkgever... Het is niet netjes van hem en ik baal er ook goed van. Maar aan de andere kant wil ik hem geen extra argumenten geven gezien dat dreigende ontslag... Twijfelstwijfels.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Gedwongen extra betalen voor leaseauto: wat nu?

Ongelezen bericht door grun »

Anoniemerd schreef:Wat meespeelt is dat ik een beetje huiverig ben voor een discussie met mijn werkgever... Het is niet netjes van hem en ik baal er ook goed van. Maar aan de andere kant wil ik hem geen extra argumenten geven gezien dat dreigende ontslag... Twijfelstwijfels.
Persoonlijk zou ik graag de confrontatie aangaan, maar dat is makkelijk gezegd. Als je schulden hebt (hypotheek) en de verantwoordelijkheid voor een gezin draagt bijvoorbeeld, dan heb ik er alle begrip voor als je andere keuzes maakt.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Gedwongen extra betalen voor leaseauto: wat nu?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Anoniemerd schreef: Wat meespeelt is dat ik een beetje huiverig ben voor een discussie met mijn werkgever... Het is niet netjes van hem en ik baal er ook goed van. Maar aan de andere kant wil ik hem geen extra argumenten geven gezien dat dreigende ontslag... Twijfelstwijfels.
Als hij je wil (of zal moeten) ontslaan, doet hij dat toch, ongeacht dit akkefietje. Zorg daarom dat je beweringen/toezeggingen (van beide kanten) e.d. op papier hebt staan. Ongeacht, maar in dit geval juist van belang, het dreigende ontslag.
Je geeft hem door toe te geven misschien geen extra argumenten, maar maakt van jezelf een speelbal.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Gedwongen extra betalen voor leaseauto: wat nu?

Ongelezen bericht door newmikey »

Ik heb hier eens grondig over moeten nadenken en ik ga toch mee met het argument dat een discussie over de auto niet de aanleiding zal vormen tot ontslag. Die beslissing ligt er al lang of gaat besloten worden op andere gronden. Het is ook wel erg makkelijk voor deze werkgever om op deze manier nog enkele maanden fors de kosten eruit te halen - ten koste van een werknemer waar hij toch afscheid van gaat nemen en dus op de lange termijn géén negatieve gevolgen van zal ondervinden.

Voor jou is het echter een loose-loose situatie: je gaat toch je baan waarschijnlijk verliezen en ondertussen fungeer jij als melkkoe voor een kostenpost waar deze werkgever zèlf verantwoordelijk voor is.

Ik adviseer dan ook de auto in géén geval te accepteren. Let op: zelfs niet als overgangsmaatregel de sleutels "voor eventjes" overnemen. Stel voor dat je met openbaar vervoer naar je werk komt of dat hij bij de leasemaatschappij een deal voor je sluit op een goede gebruikte die wèl in jouw prijsklasse zit en geef gewoon openheid van zaken dat je het geld wat nu op zal gaan aan de extra bijtelling, eigenlijk niet kan missen. Elke andere oplossing betekent voor hem meer kosten en voor jou een belastingprobleem want je werkgever kan je het extra deel ook niet compenseren - dat zou óók weer belastbaar loon worden.

Je werkgever schaft géén nieuwe lease auto voor je aan omdat hij simpelweg niet van plan is jou nog 4 jaar in dienst te houden. Dat argument kàn in je voordeel werken bij een discussie.

Vincenti
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 aug 2004 15:09

Re: Gedwongen extra betalen voor leaseauto: wat nu?

Ongelezen bericht door Vincenti »

Dag Anoniemerd,

Ik kan me je argumentatie goed voorstellen en dat je je behoorlijk in het nauw gedreven voelt door de situatie.

Maar als je qua kosten echt niet uit kan komen met de duurdere auto, dan moet je zeker niet toegeven. Als je werkgever je gaat ontslaan dat had hij dat ook wel gedaan als je de auto wel had geaccepteerd.

Dat je van een werkgever die op zo'n manier van zijn probleem jouw probleem maakt beter maar meteen afscheid kan nemen is in deze tijd natuurlijk makkelijk gezegd, maar schandalig vind ik het wel.

Is het toevallig een accountancy kantoor?

Anoniemerd
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 mei 2012 13:30

Re: Gedwongen extra betalen voor leaseauto: wat nu?

Ongelezen bericht door Anoniemerd »

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en het advies! Ik ga er eens goed mijn gedachten over laten gaan.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Gedwongen extra betalen voor leaseauto: wat nu?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Succes,even goed bedenken en berekenen?
En dan een rustig gesprek aangaan..en ja,anders kiezen of delen ,je baan is ook belangrijk.
Banen liggen nu ook niet voor het oprapen.

Succes

Gesloten