LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kilometerstand juist?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Bloem951
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2012 19:23

Kilometerstand juist?

Ongelezen bericht door Bloem951 »

Ik heb een Toyoya Auris Hybride gekocht – een ex-demo model van een dealer. Achteraf gezien vraag ik me af of de kilometerstand juist is. Graag wil ik in contact komen met een onafhankelijke monteur of iemand die mij kan zeggen hoe ik te weten kan komen of de KM stand juist is.

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Kilometerstand juist?

Ongelezen bericht door riddert »

De stichting Nationale Autopas kan je uitsluitsel geven, evenals iedere bij de NAP aangesloten autohandelaar/dealer. Ik geloof dat je het zelfs op het internet via de website kunt nagaan of de tellerstand de juiste stand is.

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: Kilometerstand juist?

Ongelezen bericht door klaas1978 »

riddert schreef:De stichting Nationale Autopas kan je uitsluitsel geven, evenals iedere bij de NAP aangesloten autohandelaar/dealer. Ik geloof dat je het zelfs op het internet via de website kunt nagaan of de tellerstand de juiste stand is.
De NAP wordt bijgehouden bij iedere APK-keuring, maar een ex-demo-auto heeft nog nooit een APK gehad en dus ook geen NAP.

Overigens vraag ik me af waarom je zou twijfelen aan de kilometerstand van een demo-auto, als het goed is zijn er alleen proefritjes mee gemaakt dus een lage kilometerstand zou heel verklaarbaar zijn.

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Kilometerstand juist?

Ongelezen bericht door riddert »

klaas1978 schreef:
riddert schreef:De stichting Nationale Autopas kan je uitsluitsel geven, evenals iedere bij de NAP aangesloten autohandelaar/dealer. Ik geloof dat je het zelfs op het internet via de website kunt nagaan of de tellerstand de juiste stand is.
De NAP wordt bijgehouden bij iedere APK-keuring, maar een ex-demo-auto heeft nog nooit een APK gehad en dus ook geen NAP.

Overigens vraag ik me af waarom je zou twijfelen aan de kilometerstand van een demo-auto, als het goed is zijn er alleen proefritjes mee gemaakt dus een lage kilometerstand zou heel verklaarbaar zijn.
Feitelijk word de kilometerstand bij ieder werkplaats bezoek geregistreerd, dus het is wel degelijk mogelijk dat van de auto meerdere kilometerstanden geregistreerd staan. (Beurt, winterwielen/zomerwielen wissel, storingen, etc.)

Overigens zijn de demo auto's vaak de auto's van de zaak van de verkopers.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Kilometerstand juist?

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Als u mij (eventueel in een PM) het kenteken en de exacte huidige km.stand geeft, kan ik voor u wel natrekken of e.e.a. klopt.

v.d.Heyden

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Kilometerstand juist?

Ongelezen bericht door Quisquid »

De kilometerhistorie is op te vragen bij de NAP (via en autobedrijf). Sinds enige tijd hoiudt de RDW ook de kilometerstanden bij. Maar als de auto een shworoomexemplaar was dat bijvoorbeeld anderhalf jaar in de showroom heeft gestaan, en je de auto rechtstreeks van de desbetreffende dealer hebt gekocht, zal er zeer waarschijnlijk niets mis zijn met een extreem lage kilometerstand. Ook als de NAP die als `onbetrouwbaar´ kwalificeert. Maar de NAP kan niet altijd weten dat de auto een showroommodel was waarmee niet of bijna niet is gereden.

Bij bijna elk garagebezoek én bij de apk wordt de kilometerstand geregistreerd. Aan de eerste apk is een personenauto echter pas toe na 3 of 4 jaar (afhankelijk van de brandstof), tenzij in bijzondere gevallen (taxi, ambulance). Buitenlandse historie en buitenlandse garagebezoeken zijn voor de NAP niet na te gaan. Ook kan een teller defect zijn (niet lopen, te traag lopen, op hol slaan) en daardoor te weinig (of te veel) aangeven, of vervangen zijn door een andere (hoeft niet altijd door een garagebedrijf te zijn geschied). Of iemand rijd 110.000 km per jaar en de auto heeft maar een teller met vijf posities. Dat ziet er dan uit als 10.000 km per jaar.
Of een mijlenteller wordt voor een kilometerteller aangezien. Of er is echt mee geknoeid als de tellerstand verdacht is en daar geen goede verklaring voor is.

Maar als het een showroommodel is, kan dat gemakkelijk worden aangetoond door de desbetreffende dealer en zal de extreem lage stand wel kloppen.

Bloem951
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2012 19:23

Re: Kilometerstand juist?

Ongelezen bericht door Bloem951 »

Bloem951 schreef:Ik heb een Toyoya Auris Hybride gekocht – een ex-demo model van een dealer. Achteraf gezien vraag ik me af of de kilometerstand juist is. Graag wil ik in contact komen met een onafhankelijke monteur of iemand die mij kan zeggen hoe ik te weten kan komen of de KM stand juist is.
04-10-2012 Ik heb alle berichten en antwoorden op mijn originele vraag gelezen waarvoor dank aan iedereen.
Vervolg van mijn eigen zoektocht:
Ik heb bij NAP geinformeerd er is niets bekend over mijn Auris. Ik heb garagemensen gebeld en bezocht niemand kan mij helpen. Men zegt dat het onmogelijk is om na te trekken of er met de KM stand is gewerkt. Zelfs in onze moderne internet en technologie-tijd is het niet mogelijk om te zien of er geknoeid is met de KM stand. Mijn auto is inderdaad van een verkoper geweest. De auto is van juni 2011 en toen ik hem in juli van dit jaar 2012 kocht stond er 30962 km op de teller. Voor een demo-auto vind ik dat veel. Maar voor een verkoper die hem zelf dagelijks gebruikt zal dat wel normaal zijn. Maar als ik o.a. naar de slijtageplek op het leer van de leuning aan de kant van de bestuurdersstoel kijk, waarschijnlijk van het dragen van een wekkerhorloge, dan geloof ik eerder dat er 130.000km mee is gereden. Wie ik ook vraag niemand wil er zijn vingers aan branden. Als iemand nog een werkbaar voorstel voor mij heeft dan zou ik dat graag willen vernemen. Bij voorbaat dank.
Bloem 951

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Kilometerstand juist?

Ongelezen bericht door wiseger »

130.000 kilometer in 13 maanden lijkt me eerlijk gezegd vrij veel. Dan moet er dagelijks dus 330 kilometer met de auto gereden zijn en dat een heel jaar lang. Slijtage plekken als gevolg van bijvoorbeeld een horloge met stalen band, kan natuurlijk binnen een jaar gebeuren.

Wellicht kan iemand voor jou de boordcomputer uitlezen?

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kilometerstand juist?

Ongelezen bericht door witte angora »

Je vertelt over één slijtageplek. Hoe is het gesteld met de slijtage aan de pedalen en versnellingspook?

Overigens, voor een verkoper kan 30.000 normaal zijn in een jaar. Maar 130.000? Dan heeft die minstens 2000 uur in dat ding gezeten, en dat in een jaar tijd?

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Kilometerstand juist?

Ongelezen bericht door jonis »

witte angora schreef:Je vertelt over één slijtageplek. Hoe is het gesteld met de slijtage aan de pedalen en versnellingspook?

Overigens, voor een verkoper kan 30.000 normaal zijn in een jaar. Maar 130.000? Dan heeft die minstens 2000 uur in dat ding gezeten, en dat in een jaar tijd?

Heb een kennis die vanuit Z-limburg gewoon dagelijks in Utrecht (± 160KM) werkt, die heeft de ton op de teller in 1 jaar tijd nog net niet gehaald; 1 jaar + 1 maand uiteindelijk voor 100.000KM.....overigens zonder slijtageplekken in het interieur maar wel steenslag en een barst in de voorruit.

Zou het uiteindelijk in tijd veel uitmaken; iemand die over de snelweg een woon/werkafstand van ± 160-170Km rijdt of een verkoper dagelijks met korte proefritjes van diverse personen met veel stadsverkeer, dan geeft die 30.000KM duidelijk een vertekent beeld tov de 90.000 die mijn kennis rijdt.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Kilometerstand juist?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

misschien een rare vraag,maar voor je nu tot de beslissing kwam om deze auto te kopen.
kijk je toch naar de km stand? de beschadigingen en ga je dan niet al denken?...zou hij echt een jr oud zijn ,klopt dit alles wel...

denk je daar dan niet over na,maar pas achteraf...

neem aan dat je voor de beschadigingen enz korting hebt gekregen?
en ja dat kan heel snel gaan,niet iedereen is even zuinig op auto's of andere spullen.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Kilometerstand juist?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Denk dat dit meer spijt van de aankoop is als iets anders.
Toyota lakt niet heel best (net als de meeste merken) en interieurdelen en dan specifiek het leer zijn bij een auris niet meer dan matig. Met een niet al te nette rijder zal een auris met ruim 30k op de klok er al redelijk gebruikt uitzien (heel veel steenslag aan de voorzijde en slijtageplekken op het leer). Een dergelijke auto met veel meer km op de teller zal niet zonder spuitbeurt verkocht worden en heeft in ieder geval op de wangen van de bestuurdersstoel helemaal geen toplaag meer op het leer zitten. De auto is gekocht in de staat zoals hij in de showroom stond, heeft nog twee jaar garantie dus zie ik het probleem eigenlijk niet.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Kilometerstand juist?

Ongelezen bericht door Quisquid »

De vraag is nu eigenlijk: wat is een demo-auto? Ik versta daaronder een auto die ruim een jaar in de showroom heeft gestaan als blikvanger en waarmee hooguit enkele proefritjes mee zijn gemaakt. Niet gewoon een auto waar dagelijks en intensief mee is gereden. Dat is in mijn beleving gewoon een tweedehands wagen. Waar een dito prijskaartje bij hoort.
De dealer interpreteert dit kennelijk anders. Dat mag, maar dan spreekt hij niet de taal van zijn klanten. En past daar wel een uitleg bij. Of probeert hij opzettelijk de auto fraaier aan te prijzen dan de auto is? Als dat laatste het geval is, geeft dat te denken. Al hoeft de auto niet slecht te zijn (maar het prijskaartje is dan wellicht veel te hoog).

Vreemd dat je geen kilometerhistorie kunt nagaan. Die auto zal toch wel een paar keer een onderhoudsbeurt hebben gehad? Denk aan de afleveringsbeurt, de "nulbeurt" en verder vaak een kleine 1000 km-beurt, de gewone periodieke beurten en wellicht nog enkele reparaties. Dan hoort een garagebedrijf tegenwoordig de kilometerstanden door te geven voor registratie. In ieder geval moet de dealer het onderhoud in de eigen administratie terug kunnen vinden.

In de tijd dat die auto op de openbare weg was, moet er toch ook een tenaamstelling zijn geweest (motorrijtuigenbelasting over betaald zijn, BPM, een verzekering afgesloten)? Wat heeft de RDW dan geregistreerd m.b.t. de tenaamstelling? Zoveel kilometers rijden met een groene handelaarskentekenplaat is tegen de wet. En of je een dealer moet vertrouwen die de wet en andere regels aan zijn laars lapt? Iedere verkoper moet je het laatste tenaamstellingsbewijs kunnen tonen (bij moderne kentekenbewijzen is dat deel IB). En sowieso ook het deel IA, met de voertuiggegevens. Noteer het VIN (voertuig identificatie nummer = chassisnummer).

Als de RDW geen eerdere tenaamstelling en eerdere "datum eerste toelating" kent en de auto toch al veel meer dan 30.000 km op de teller heeft, en het geen recente tweedehands import betreft, kun je de RDW - misschien ook de politie als je strafbare feiten vermoedt - vragen of dit wel zuivere koffie is. Men kan dan wellicht een nader onderzoek naar die auto doen.

Je mag hier meer uitleg over verwachten. Gewone tweedehands auto's kun je overal kopen, en wellicht voor een normale occasionprijs en niet voor een demo-showroommodelprijs. Zonder onverklaarbaar en dus verdacht verleden.

Gesloten