LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] slijtage achterbanden Fiat Panda

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
zus.....ter
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jul 2014 16:27

slijtage achterbanden Fiat Panda

Ongelezen bericht door zus.....ter »

Ik heb een Fiat Panda van 20 maanden oud met 16.000 km op de teller nu blijkt dat mijn achterbanden tot het staal zijn versleten.
ik ken nog twee Panda's die hetzelfde probleem vertonen.
Wie kan mij vertellen waar dit aan ligt?
de dealer beweert dat hij hier nog niet eerder van heeft gehoord.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: slijtage achterbanden Fiat Panda

Ongelezen bericht door crazyme »

Absurd rijgedrag ?

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: slijtage achterbanden Fiat Panda

Ongelezen bericht door dhc »

Kwaliteit bandjes...af-fabriek wordt, zeker bij Italianen, rotzooi gemonteerd.

Eén Fyra is geen Fyra...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: slijtage achterbanden Fiat Panda

Ongelezen bericht door sjohie »

zus.....ter schreef:Ik heb een Fiat Panda van 20 maanden oud met 16.000 km op de teller nu blijkt dat mijn achterbanden tot het staal zijn versleten.
ik ken nog twee Panda's die hetzelfde probleem vertonen.
Wie kan mij vertellen waar dit aan ligt?
de dealer beweert dat hij hier nog niet eerder van heeft gehoord.
Het weer, de kwaliteit van het asfalt, rijgedrag, (on)juiste montage van de banden, en de kwaliteit van de banden af fabriek.

Maar meestal slijten de aangedreven wielen het hardste, en dat zouden dus nou net niet de achterbanden moeten zijn in dit geval.

Welk merk banden zit er nu onder?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: slijtage achterbanden Fiat Panda

Ongelezen bericht door olaf79 »

snuffel1 schreef:Als de banden over het gehele loopvlak zijn afgesleten en niet aan één zijde dan kun je stellen dat er een slechte kwaliteit banden is gemonteerd. Als de slijtage zich aan één kant van de band bevindt is de uitlijning niet in orde de band sleept als het ware over de weg.
Ja en als die band slecht uitgelijnd geleverd is, valt dat onder de garantie.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: slijtage achterbanden Fiat Panda

Ongelezen bericht door olaf79 »

snuffel1 schreef:Correctie Olaf
als de wielsporing van de auto niet klopt

banden kun je niet uitlijnen, balanceren dan weer wel maar daar slijten de banden niet van.
Ik heb daar geen verstand van. Gaat erom dat als het extreem snel slijt omdat er in de fabriek of garage wat fout is gedaan dat gewoon onder garantie valt, want het is dan geen normale slijtage die je mag verwachten.

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: slijtage achterbanden Fiat Panda

Ongelezen bericht door hawkwind »

zus.....ter schreef:Ik heb een Fiat Panda van 20 maanden oud met 16.000 km op de teller nu blijkt dat mijn achterbanden tot het staal zijn versleten.
ik ken nog twee Panda's die hetzelfde probleem vertonen.
Wie kan mij vertellen waar dit aan ligt?
de dealer beweert dat hij hier nog niet eerder van heeft gehoord.
En uw voorbanden dan?
Deze slijten normaliter veel sneller!.

Tot het staal versleten daar geloof ik werkelijk geen snars van......tenzij U de handrem af en toe vergeet....goh, wat trekt die slecht op....
U bent btw zelf wel verantwoordelijk voor slechte banden.
bekeuring is 100 euro per band met minder dan 1.6mm profiel

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: slijtage achterbanden Fiat Panda

Ongelezen bericht door jerwarm »

ik hoop iddg niet dat TS heeft gereden met deze tot op het kanvas afgedraaide banden afgelopen maandag met die enorme waterval/moesson! ;)

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: slijtage achterbanden Fiat Panda

Ongelezen bericht door eleven »

olaf79 schreef:
snuffel1 schreef:Correctie Olaf
als de wielsporing van de auto niet klopt

banden kun je niet uitlijnen, balanceren dan weer wel maar daar slijten de banden niet van.
Ik heb daar geen verstand van. Gaat erom dat als het extreem snel slijt omdat er in de fabriek of garage wat fout is gedaan dat gewoon onder garantie valt, want het is dan geen normale slijtage die je mag verwachten.
Dat is te lezen, want daar ga je weer met je garantie na 16000 km.Pfff

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: slijtage achterbanden Fiat Panda

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef: Maar meestal slijten de aangedreven wielen het hardste, en dat zouden dus nou net niet de achterbanden moeten zijn in dit geval.
Voor de zekerheid, is voor dan hetzelfde type band gemonteerd, of is alleen achter bezuinigd?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: slijtage achterbanden Fiat Panda

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
sjohie schreef: Maar meestal slijten de aangedreven wielen het hardste, en dat zouden dus nou net niet de achterbanden moeten zijn in dit geval.
Voor de zekerheid, is voor dan hetzelfde type band gemonteerd, of is alleen achter bezuinigd?
Nou je het zegt, toen wij onze (2e hands) Saab kochten, zaten er voor Michelin Primacy's op, en achter Marangoni's. Maar of dat ook zo is bij nieuwe auto's weet ik niet. En in ons geval sleten de aangedreven voorbanden nog steeds het snelste, ondanks dat het A-merk banden waren.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: slijtage achterbanden Fiat Panda

Ongelezen bericht door peteroo »

Heeft u de Panda nieuw gekocht? Je mag verwachten dat banden bij normaal gebruik langer mee gaan. Dealers rekenen vrijwel allemaal forse kosten voor rijklaar maken. Uitlijnen, of wat dan ook, zal daar dan toch ook wel onder vallen?

Onder mijn auto zitten Chinese bokkiewokkie-banden die mijn garagist altijd monteert en die gaan toch jaren lang mee.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: slijtage achterbanden Fiat Panda

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk, olaf, niet dat banden onder de garantie vallen. Weet ik wel zeker eigenlijk. Dat is gewoon een slijtagegevoelig onderdeel van een auto. Je hebt van die gasten die per jaar makkelijk 60.000 tot 80.000 per jaar wegzetten. Die hebben de banden dan binnen het jaar versleten. Dat kan toch niet onder de garantie vallen?

Je hebt er inderdaad geen verstand van.

Hoe een band tot op het staal kan verslijten is me eigenlijk een raadsel, zoveel staal zit er toch ook niet in een band. Lijkt me weer een sterk staaltje overdrijven. Er kunnen trouwens zoveel redenen zijn dat banden sneller zijn versleten. Af en toe een stoepbandje meepakken bijvoorbeeld. Worden ze ook niet zo blij van.

En wie weet heeft midden in de nacht een andere pandarijder, die aanmerkelijk meer rijdt, stiekem de wielen verwisseld.

Moedt
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:30

Re: slijtage achterbanden Fiat Panda

Ongelezen bericht door Moedt »

Ik lees hier over slechte kwaliteit banden omdat ze snel zouden slijten.
Doorgaans is het zo dat banden met een slechte kwaliteit minder snel slijten.
De goedkopere banden zijn namelijk harder qua materiaal en slijten daarom minder snel maar het heeft wel gevolgen voor de wegligging.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: slijtage achterbanden Fiat Panda

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:Ik denk, olaf, niet dat banden onder de garantie vallen. Weet ik wel zeker eigenlijk. Dat is gewoon een slijtagegevoelig onderdeel van een auto.
Ik denk dat verschil gemaakt moet worden tussen:
-Normale slijtage: Beroep op garantie is m.i. kansloos.
-Uitzonderlijk snelle slijtage. Dan kun je stellen dat gebrekkig product geleverd is, en lijkt aanspraak op garantie niet misplaatst.

De achterbanden hadden al ver voor 16.000 vervangen moeten worden (minimale profieldikte) , geval TS lijkt mij geen normale slijtage.....

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: slijtage achterbanden Fiat Panda

Ongelezen bericht door prem »

zus.....ter schreef:Ik heb een Fiat Panda van 20 maanden oud met 16.000 km op de teller nu blijkt dat mijn achterbanden tot het staal zijn versleten.
ik ken nog twee Panda's die hetzelfde probleem vertonen.
Wie kan mij vertellen waar dit aan ligt?
de dealer beweert dat hij hier nog niet eerder van heeft gehoord.
Welk merk is het?

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: slijtage achterbanden Fiat Panda

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
De achterbanden hadden al ver voor 16.000 vervangen moeten worden (minimale profieldikte) , geval TS lijkt mij geen normale slijtage.....
Ik denk dat de overmatige slijtage bij de servicebeurten al gezien hadden moeten worden. Het ding is 20 maanden oud, en al die tijd had niemand dit in de gaten?

Halfmiljoen
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 jul 2014 08:36

Re: slijtage achterbanden Fiat Panda

Ongelezen bericht door Halfmiljoen »

Een autoband gaat gemiddeld zo'n 40.000 km mee. En als er wat slijt dan zijn dat eerder je voor dan je achterbanden. 16.000 is wel erg snel maar ook niet bizar snel. Ik heb weleens binnen 1500 km 2 achterbanden van nieuw naar canvas gereden door verkeerde uitlijning. En dat waren banden voor een busje die in de regel een 100.000 meekunnen en dan weggaan door scheurtjes.

Vind het flauw dat er bij dit soort zaken meteen naar de berijder gewezen word. Je koopt iets van 12500,- (denk ik) en daar heb je dan binnen 2 jaar een probleem mee. Garantie is misschien wat te overdreven en erg lastig te bewijzen. Maar enige vorm van coulance mag je in mijn ogen wel verwachten in de vorm van uitlijning. Banden ... Kosten de wereld niet en je hebt er toch 16.000 mee gereden.

Beetje rondgekeken en is blijkbaar wel een bekend probleem bij de Panda. Er klopt iets niet aan de achteras of de ophanging hiervan. Aangezien de achteras niet normaal uit te lijnen is, schijnen ze dit op te kunnen lossen door ergens vulplaatjes tussen te zetten waardoor de as weer binnen zijn toleranties staat.

zus.....ter
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jul 2014 16:27

Re: slijtage achterbanden Fiat Panda

Ongelezen bericht door zus.....ter »

Halfmiljoen schreef:Een autoband gaat gemiddeld zo'n 40.000 km mee. En als er wat slijt dan zijn dat eerder je voor dan je achterbanden. 16.000 is wel erg snel maar ook niet bizar snel. Ik heb weleens binnen 1500 km 2 achterbanden van nieuw naar canvas gereden door verkeerde uitlijning. En dat waren banden voor een busje die in de regel een 100.000 meekunnen en dan weggaan door scheurtjes.

Vind het flauw dat er bij dit soort zaken meteen naar de berijder gewezen word. Je koopt iets
snuffel1 schreef:Jammer dat TS nog niets teruggekoppeld heeft, ik ga er voor het gemak maar van uit dat er met de auto niets mis is maar de slijtage van de banden aan TS zelf te wijten is.
van 12500,- (denk ik) en daar heb je dan binnen 2 jaar een probleem mee. Garantie is misschien wat te overdreven en erg lastig te bewijzen. Maar enige vorm van coulance mag je in mijn ogen wel verwachten in de vorm van uitlijning. Banden ... Kosten de wereld niet en je hebt er toch 16.000 mee gereden.

Beetje rondgekeken en is blijkbaar wel een bekend probleem bij de Panda. Er klopt iets niet aan de achteras of de ophanging hiervan. Aangezien de achteras niet normaal uit te lijnen is, schijnen ze dit op te kunnen lossen door ergens vulplaatjes tussen te zetten waardoor de as weer binnen zijn toleranties staat.
bedankt voor jullie reacties, we hopen dat er in de kop van Noord Holland een garage is die ons hierbij kan helpen , of dat de dealer nu ook wakker wordt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: slijtage achterbanden Fiat Panda

Ongelezen bericht door sjohie »

Wil je nog met ons delen wat voor merk banden er nu onder zitten? Dan weten toekomstige lezers ook welk merk ze links moeten laten liggen..

Gesloten