LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vervangen versnellingsbak Volvo V50

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Casco74
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 sep 2014 21:21

Vervangen versnellingsbak Volvo V50

Ongelezen bericht door Casco74 »

Vandaag gehoord van de Volvo Dealer dat de versnellingsbak van mijn 4 jaar oude V50 D2 Sport met 118.000 km op de teller moet worden vervangen. De auto is altijd netjes onderhouden bij erkende Volvo dealers. Naar mijn mening is dit wel erg snel voor het vervangen van een versnellingsbak van een diesel auto. Kan ik aanspraak maken op coulance?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vervangen versnellingsbak Volvo V50

Ongelezen bericht door berndv »

Casco74 schreef:Kan ik aanspraak maken op coulance?
Coulance is geen recht waar iemand aanspraak op kan maken. U heeft wel enige rechten natuurlijk, maar coulance betekent een uitzondering. Een versnellingsbak behoort bij normaal gebruik niet in zulke korte tijd kapot te gaan. Heb zelf een Volvo met 330k op de teller en die bak loopt nog als de gesmeerde bliksem. Hebben ze ook aangegeven wat en waarom de bak kapot is? Op de snelweg met 130 terugschakelen naar de eerste versnelling kunnen ze bijvoorbeeld ook slecht tegen. Als het gewoon slijtage is, zou het niet mogen.

Casco74
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 sep 2014 21:21

Re: Vervangen versnellingsbak Volvo V50

Ongelezen bericht door Casco74 »

Dank voor de reactie. Welke rechten zou ik dan hebben? De garage heeft geen reden aangegeven. De auto is daar heen gegaan vanwege een brom wanneer je gas geeft bij 1800-2000 toeren. Controle wees uit dat de bak vervangen moest worden. Ik heb ze nog gevraagd waar ze dat nu op baseren. Ik wacht nog op het antwoord op die vraag.
Naar mijn idee is er geen sprake van abnormaal gebruik. Vooral auto- en snelweg km's gereden. Ik heb ook het geluk te wonen/werken in een deel van het land waar weinig/geen files zijn.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Vervangen versnellingsbak Volvo V50

Ongelezen bericht door encore »

Nou ja, op de snelweg de bak in 1 of R zetten is onmogelijk. Letterlijk en figuurlijk. Daar zit een speciale *****- en moron-proof beveiliging op...Da's volgens mij zelfs bij elke auto..

En toch navragen waarom die bakwissel moet. Klinkt mij ook als onzin in den oortjes. Mocht er een defect zijn dan zou ik zeker eerst even navragen of je geen garantie oid hebt. Je mag zeker bij Volvo er wel vanuit gaan dat zo'n ding wat langer meegaat dan 4 jaar...

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Vervangen versnellingsbak Volvo V50

Ongelezen bericht door prem »

Casco74 schreef:Dank voor de reactie. Welke rechten zou ik dan hebben? De garage heeft geen reden aangegeven. De auto is daar heen gegaan vanwege een brom wanneer je gas geeft bij 1800-2000 toeren. Controle wees uit dat de bak vervangen moest worden. Ik heb ze nog gevraagd waar ze dat nu op baseren. Ik wacht nog op het antwoord op die vraag.
Naar mijn idee is er geen sprake van abnormaal gebruik. Vooral auto- en snelweg km's gereden. Ik heb ook het geluk te wonen/werken in een deel van het land waar weinig/geen files zijn.
Registreer je eens op het Volvo forum. Vraag daar naar dit probleem en ga naar een vakgarage. Volvo heeft een beetje het Jaguar en Land Rover syndroom...eerst vervangen en dan denken.
Ik geloof dit verhaal niet van Volvo.

Lord Voldemort
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 jul 2014 20:27

Re: Vervangen versnellingsbak Volvo V50

Ongelezen bericht door Lord Voldemort »

encore schreef:Nou ja, op de snelweg de bak in 1 of R zetten is onmogelijk. Letterlijk en figuurlijk. Daar zit een speciale *****- en moron-proof beveiliging op...Da's volgens mij zelfs bij elke auto..

En toch navragen waarom die bakwissel moet. Klinkt mij ook als onzin in den oortjes. Mocht er een defect zijn dan zou ik zeker eerst even navragen of je geen garantie oid hebt. Je mag zeker bij Volvo er wel vanuit gaan dat zo'n ding wat langer meegaat dan 4 jaar...
Ook al moeten die bakken normaliter langer meegaan dan 4 jaar gaat Volvo dit na het verstrijken van de garantie niet onder de fabrieksgarantie vervangen. Dat kan ik je nu al vertellen. Die garantieperiode is er niet voor niks. Je kunt het bij de dealer aankaarten, na vier jaar kunnen zij er wellicht nog een 50/50 of 1/3e coulanceregeling uitslepen bij de importeur.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Vervangen versnellingsbak Volvo V50

Ongelezen bericht door prem »

Casco74 schreef:Dank voor de reactie. Welke rechten zou ik dan hebben? De garage heeft geen reden aangegeven. De auto is daar heen gegaan vanwege een brom wanneer je gas geeft bij 1800-2000 toeren. Controle wees uit dat de bak vervangen moest worden. Ik heb ze nog gevraagd waar ze dat nu op baseren. Ik wacht nog op het antwoord op die vraag.
Naar mijn idee is er geen sprake van abnormaal gebruik. Vooral auto- en snelweg km's gereden. Ik heb ook het geluk te wonen/werken in een deel van het land waar weinig/geen files zijn.
Het kan best wat anders zijn...

http://www.volvoforum.nl/viewtopic.php? ... highlight=

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Vervangen versnellingsbak Volvo V50

Ongelezen bericht door kokka »

@ casco,
ik weet niet of je kans van slagen hebt, maar ik zou er in elk geval je rechtsbijstandsverzekering op zetten.
ik denk dat een versnellingsbak langer mee hoort te gaan als 118000 km. Als de bak zonder dat jij daar debet aan ben kapot is gegaan, dan zou hij best wel eens niet Conform kunnen zijn geweest.
volgens het conformiteitsbeginsel moet ene product de eigenschappen hebben die je op grond van de koopovereenkomst redelijkerwijs zou mogen verwachten. Hierbij hoort vast en zeker een levensduur van meer dan die 118000 km
je kan contact opnemen met de ANWB of Bovag, om het eens aan hun voor te leggen.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Vervangen versnellingsbak Volvo V50

Ongelezen bericht door encore »

Het kan best wat anders zijn...
Goed gevonden Prem!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Vervangen versnellingsbak Volvo V50

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Casco74 schreef:De auto is altijd netjes onderhouden bij erkende Volvo dealers.
Maar dat wil niet zeggen dat er daardoor nooit iets kapot kan gaan.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Vervangen versnellingsbak Volvo V50

Ongelezen bericht door prem »

Volvo is helaas niet meer de Volvo van opa, die ging een eeuwigheid mee.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Vervangen versnellingsbak Volvo V50

Ongelezen bericht door peteroo »

Dat is wat je oa ook leest in de occasiontests van de ANWB, waar de wegenwacht ervaringen deelt. Het merk is nog steeds behoorlijk goed, maar lang niet meer zo degelijk als het is geweest. Dat geldt trouwens ook voor veel concurrenten.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Vervangen versnellingsbak Volvo V50

Ongelezen bericht door prem »

Inderdaad en het omgekeerde gebeurt ook, Jaguar en Land Rover (de RR P38), stonden te boek als onbetrouwbaar (de Defender nog steeds), en zijn sinds een aantal jaren perfecte betrouwbare auto's.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Vervangen versnellingsbak Volvo V50

Ongelezen bericht door peteroo »

Zo ook de recentere uitvoeringen van de Renault Megane. De Meganes van ongeveer tien jaar terug waren zeer beroerd in elkaar gezet, waarna het merk zich gerevancheerd heeft. De nieuwere versies scoren bij mijn weten erg goed.

william1973
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 sep 2014 19:32

Re: Vervangen versnellingsbak Volvo V50

Ongelezen bericht door william1973 »

Je heb zoiets als conformiteitsprincipe , oftewel een product moet een bepaalde levensduur hebben alvorens het kapot gaat. dit is Volgens mij Europees geregeld

zie link :

http://www.conformiteit.nl/conformiteit ... antie.html

Casco74
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 sep 2014 21:21

Re: Vervangen versnellingsbak Volvo V50

Ongelezen bericht door Casco74 »

Dank allen voor jullie reacties.

De dealer geeft aan dat er door een monteur met een stethoscoop is geluisterd en daarmee geconstateerd is dat het de versnellingsbak is. Maar zelf ben ik nog niet 100% overtuigd hiervan. Hoe kan ik dit controleren? Maandag a.s. zal er een nieuwe (2e hands met 30.000 km) bak worden gemonteerd.

Ik heb ook contact opgenomen met Volvo Nederland. Het bijzondere is dat zij me aangeven dat ze de coulanceregeling volledig hebben neergelegd bij de dealers. De dealer had eerder aangegeven dat juist Volvo Nederland aangaf dat er geen coulance wordt verstrekt omdat de auto meer dan 100.000 km gelopen heeft en 4 jaar oud is. Volvo Nederland heeft hierover contact opgenomen met de dealer en ik wacht nu nog op een antwoord.
Het non-conformiteitsprincipe is inderdaad interessant. Echter wat is de te verwachten levensduur van een versnellingsbak van een diesel? Heeft iemand daar ervaring mee of meer informatie over?

william1973
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 sep 2014 19:32

Re: Vervangen versnellingsbak Volvo V50

Ongelezen bericht door william1973 »

je mag toch verwachten dat een bak tussen de 10 en 15 jaar toch mee moet gaan
ik rij een Volvo s60 uit 2002 en de verwachting daarvan is 20 tot 25 jaar oftewel een goed 500.000 kilometer met de bak en motorisch.
mits goed onderhouden etc, etc, etc

Maar pin me er niet op vast ik ben geen monteur of jurist

Gesloten