LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] annuleren koopovereenkomst auto.

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
rechtenstudie
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2014 16:49

annuleren koopovereenkomst auto.

Ongelezen bericht door rechtenstudie »

Beste mensen,

Ik heb een koopovereenkomst gesloten met een autodealer die is aangesloten bij Bovag. Ik heb het contract nog niet ondertekend maar ik heb al wel een aanbetaling van 15% overgemaakt.
De dealer heeft de nieuwe auto besteld bij de volkswagen fabrikant. Het gaat om een luxe uitvoering geheel naar mijn smaak ontworpen. Door omstandigheden wil ik van de koop af. De dealer gaat hier niet mee akkoord en verwijst naar de algemene voorwaarden van Bovag. Ik ben van mening dat deze voorwaarden niet van toepassing zijn omdat ik er nooit voor getekend heb. Mag ik de koop nog ontbinden?

Mvg,

Jacquelien

rechtenstudie
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2014 16:49

Re: annuleren koopovereenkomst auto.

Ongelezen bericht door rechtenstudie »

De dealer is trouwens van mening dat ik wel 15% van het aankoop bedrag moet betalen als ik toch van de koop af zie. Ik wil eigenlijk niks betalen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: annuleren koopovereenkomst auto.

Ongelezen bericht door berndv »

rechtenstudie schreef:Beste mensen,

Ik heb een koopovereenkomst gesloten met een autodealer die is aangesloten bij Bovag. Ik heb het contract nog niet ondertekend maar ik heb al wel een aanbetaling van 15% overgemaakt.
De dealer heeft de nieuwe auto besteld bij de volkswagen fabrikant. Het gaat om een luxe uitvoering geheel naar mijn smaak ontworpen. Door omstandigheden wil ik van de koop af. De dealer gaat hier niet mee akkoord en verwijst naar de algemene voorwaarden van Bovag. Ik ben van mening dat deze voorwaarden niet van toepassing zijn omdat ik er nooit voor getekend heb. Mag ik de koop nog ontbinden?

Mvg,

Jacquelien
Typische naam heb je hier gekozen op het forum, maar dat terzijde.

Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst, als daarbij ook nog eens een aanbetaling gedaan wordt, is dat wel een redelijk signaal dat de overeenkomst in overeenstemming is. Bovag voorwaarden even terzijde gelaten, er is een koop gesloten, ben niet op de hoogte van de Bovag voorwaarden, wel van de wetgeving. En daar geldt ook dat een koop een koop is.

rechtenstudie
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2014 16:49

Re: annuleren koopovereenkomst auto.

Ongelezen bericht door rechtenstudie »

Bedankt voor je reactie. Alleen mijn vraag is kan ik nog van de koop af? Zo ja, wat zijn de gevolgen?

riddert
Berichten: 2126
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: annuleren koopovereenkomst auto.

Ongelezen bericht door riddert »

rechtenstudie schreef:Bedankt voor je reactie. Alleen mijn vraag is kan ik nog van de koop af? Zo ja, wat zijn de gevolgen?
U kunt zeker van de koop af. U dient de dealer echter wel een vergoeding te betalen, in dit geval zoals door de dealer reeds aangegeven 15% van de aankoopsom.
Dus de deal afblazen en de dealer met de auto laten zitten, en zelf geen kosten hebben, dat gaat niet gebeuren.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: annuleren koopovereenkomst auto.

Ongelezen bericht door berndv »

Mijns inziens is kosteloos ontbinden geen optie die geboden hoeft te worden. Mocht er geboden worden met kosten, dan is dat aan u om daar wel of niet op in te gaan. Zoals ik al zei, wettelijk gezien is er een koop gesloten. Zal ook de Bovag voorwaarden eens nalezen, voor het geval u dat zelf nog niet gedaan heeft.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: annuleren koopovereenkomst auto.

Ongelezen bericht door berndv »

Uit de veelgestelde vragen bij de Bovag op de vraag of een overeenkomst ontbonden kan worden:
Ja, de koper heeft op basis van de BOVAG algemene voorwaarden de bevoegdheid de koopovereenkomst te annuleren, ongeacht of de verkoper in zijn verplichtingen tekort is geschoten. Deze annulering kan alleen schriftelijk plaatsvinden. De koper is gehouden om binnen één week na deze annulering de verkoper alle schade die hij ten gevolge van de annulering lijdt, te vergoeden. Deze schade is vastgesteld op 15% van de koopprijs van de geannuleerde auto. Indien de koper binnen tien dagen deze schadevergoeding niet heeft betaald, heeft de verkoper het recht de koper schriftelijk mee te delen dat hij nakoming van de gesloten overeenkomst verlangt. In dat geval kan de koper geen beroep meer doen op de annulering. De bevoegdheid tot annuleren vervalt indien de in te kopen auto door de verkoper aan de koper is geleverd.

rechtenstudie
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2014 16:49

Re: annuleren koopovereenkomst auto.

Ongelezen bericht door rechtenstudie »

Ja ik heb de bovag algemene voorwaarden ook gelezen maar ben ik gebonden aan deze algemene voorwaarden? Ik heb helemaal niet geweten dat deze algemene voorwaarden van toepassing zouden zijn. De koper heeft hier niks over genoemd en hier is ook niet naar verwezen. Ik heb nooit getekend dus ook niet voor de algemene voorwaarden van Bovag.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: annuleren koopovereenkomst auto.

Ongelezen bericht door kokka »

welke omstandigheden hebben we het over? als het iets heel dramatisch is, is er wellicht iets te regelen met de dealer.
vooralsnog heeft hij zijn 15% al in de knip, dus zie dat dan maar eens lost te peuteren van hem.
overigens ben ik van mening dat hij gewoon schadeloos moet worden gesteld. hij kan er uit eindelijk ook niets aan doen dat je de auto ineens niet meer kan betalen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: annuleren koopovereenkomst auto.

Ongelezen bericht door berndv »

rechtenstudie schreef:Ja ik heb de bovag algemene voorwaarden ook gelezen maar ben ik gebonden aan deze algemene voorwaarden? Ik heb helemaal niet geweten dat deze algemene voorwaarden van toepassing zouden zijn. De koper heeft hier niks over genoemd en hier is ook niet naar verwezen. Ik heb nooit getekend dus ook niet voor de algemene voorwaarden van Bovag.
In dat geval zal de wet in werking treden, als u zich hierop wilt gaan beroepen, en zal ontbinding überhaupt niet geboden hoeven worden, aangezien, zoals ik al heb aangegeven, deze voorwaarde u meer opties biedt dan de wetgeving. Dan gaat het principe gelden van "koop is koop". En het feit dat er aanbetaald is geeft al aan dat er een overeenkomst is, daarnaast geldt dat een mondelinge overeenkomst ook een ovéreenkomst is.

Maar even gerelateerd aan uw forumnaam, zitten we nu uw huiswerk te doen, of bent u ook serieus in deze situatie terecht gekomen? Het zal namelijk niet de eerste keer zijn dat een dergelijke casus hier gedropt wordt vanuit een huiswerkopdracht.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: annuleren koopovereenkomst auto.

Ongelezen bericht door kokka »

rechtenstudie schreef:Ja ik heb de bovag algemene voorwaarden ook gelezen maar ben ik gebonden aan deze algemene voorwaarden? Ik heb helemaal niet geweten dat deze algemene voorwaarden van toepassing zouden zijn. De koper heeft hier niks over genoemd en hier is ook niet naar verwezen. Ik heb nooit getekend dus ook niet voor de algemene voorwaarden van Bovag.
dus de volkwagen dealer bestelt een nieuwe auto zonder dat je een koopovereenkomst ondertekend hebt?
als je nergens voor getekend hebt, waarom heb je dan 15% van het aankoopbedrag betaald?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: annuleren koopovereenkomst auto.

Ongelezen bericht door olaf79 »

KAN IK EEN KOOPOVEREENKOMST ANNULEREN?

Ja, de koper heeft op basis van de BOVAG algemene voorwaarden de bevoegdheid de koopovereenkomst te annuleren, ongeacht of de verkoper in zijn verplichtingen tekort is geschoten. Deze annulering kan alleen schriftelijk plaatsvinden. De koper is gehouden om binnen één week na deze annulering de verkoper alle schade die hij ten gevolge van de annulering lijdt, te vergoeden. Deze schade is vastgesteld op 15% van de koopprijs van de geannuleerde auto. Indien de koper binnen tien dagen deze schadevergoeding niet heeft betaald, heeft de verkoper het recht de koper schriftelijk mee te delen dat hij nakoming van de gesloten overeenkomst verlangt. In dat geval kan de koper geen beroep meer doen op de annulering. De bevoegdheid tot annuleren vervalt indien de in te kopen auto door de verkoper aan de koper is geleverd.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: annuleren koopovereenkomst auto.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hoofdregel is koop = koop. Je kunt niet ontbinden.

In dit geval is de verkoper hier contractueel toe verplicht. De koper moet volgens de voorwaarden 15% betalen. Je kunt dit aanvechten voor de rechter (google eens op "jurofoon 30% CBW") maar er is een aannemelijke kans dat je dit zult verliezen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: annuleren koopovereenkomst auto.

Ongelezen bericht door olaf79 »

ik vind het ook vrij logisch, de verkoper blijft met de auto zitten. Dat gaat hem klauwen met geld kosten.

Frits Bband
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2011 07:46

Re: annuleren koopovereenkomst auto.

Ongelezen bericht door Frits Bband »

Wat is de reden dat je die 15% betaald? Het is namelijk niet gebruikelijk dat er aanbetaald wordt bij VW dealers.
Je kan niet onder de Bovag voorwaarden uit, mondelinge toezegging is geldig welke je hebt bevestigd met een aanbetaling.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: annuleren koopovereenkomst auto.

Ongelezen bericht door encore »

Vreemd topic. En verder zijn er verdacht weinig studenten die nagelnieuwe auto's kunnen kopen.
Het verhaaltje klopt niet.
Dit is mijn uitspraak, en daar .... staat uw nieuwe auto.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: annuleren koopovereenkomst auto.

Ongelezen bericht door dhc »

Spijker, kop! Dit is dus gewoon een casus van studentjelief.....

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: annuleren koopovereenkomst auto.

Ongelezen bericht door berndv »

dhc schreef:Spijker, kop! Dit is dus gewoon een casus van studentjelief.....
Zo'n vermoeden had ik al, nadat ik dat gezegd heb heeft ts ook niet meer gereageerd. Daarnaast wordt er ook Tevens in plastische termen gesproken als koper en verkoper. Ook het openingsverhaaltje is een typisch tekstboekverhaaltje. Ts zocht gewoon aanspraak om over deze geweldige moeilijke casus lekker te sparren.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: annuleren koopovereenkomst auto.

Ongelezen bericht door peteroo »

Rechtenstudie is stil. Misschien aan het studeren? Het kan ook een LOI-cursus zijn.

De combinatie niet getekend maar wel aanbetaald komt me wat vreemd voor. Wat zijn de omstandigheden waardoor u af wilt zien van de aankoop? Gezondheid, ergens anders een betere deal gezien, faillissement of beter in de portemonnee gekeken en de bodem ontdekt?

Veldt01
Berichten: 989
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: annuleren koopovereenkomst auto.

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Lijkt me idd. een casus voor iemand die net begint met zijn rechtenstudie/cursus, internet is idd handig om snel antwoorden te krijgen.

Gesloten