[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 176: Illegal string offset 'forum_id'
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 178: Illegal string offset 'forum_id'
Radar • EGR storing maar geen coulanceregeling
Pagina 1 van 1

EGR storing maar geen coulanceregeling

Geplaatst: 04 mar 2015 10:45
door Portogirl71
Mijn 3 jaar oude Seat Ibiza 1.2 TDI gaf een storing. Uit laten lezen en bleek om de EGR kleppen te gaan. Vervolgens wat onderzoek op internet gedaan en bleek dat dit een veel voorkomend probleem is bij Seat, Skoda en Volkswagen en dat er om die reden een coulanceregeling zou zijn. Gisteren bij de Seat dealer geweest maar volgens hen komen wij niet in aanmerking omdat wij onze 60.000 km beurt niet op tijd hebben uitgevoerd (moet echt op de 60.000 km en niet eroverheen). Kan nergens wat vinden in de kleine lettertjes en ook op internet hierover niets terug te vinden. Heeft iemand hier al eerder mee te maken gehad? Uiteraard laat ik het hier niet bij zitten, zal zeker een officiele klacht bij de importeur indienen, het is een fabricagefout, het lijkt mij niet dat ik als consument daarvoor moet opdraaien!

Re: EGR storing maar geen coulanceregeling

Geplaatst: 04 mar 2015 11:29
door MichielFRL
Waarschijnlijk zit de EGR vol met roet door het nieuwe rijden.
Demonteren en schoonmaken met diesel is een optie, maar garages vervangen liever want dat is wel ze gemakkelijk.
In vervolg wat minder "het nieuwe rijden" en dan zal de EGR ook niet vol met roet raken.

Re: EGR storing maar geen coulanceregeling

Geplaatst: 04 mar 2015 11:53
door peteroo
In het algemeen heb ik het idee dat de oude 1.9 TDI een veel betere dieselmotor was dan de nieuwere modellen van VW/Audi/Seat/Skoda. Het internet staat vol met klachten over motoren en versnellingsbakken van VAG.

EGR-kleppen worden voor zover ik heb begrepen vaak uitgeschakeld of kortgesloten, omdat ze zoveel problemen veroorzaken. Maar ik kan er naast zitten.

Re: EGR storing maar geen coulanceregeling

Geplaatst: 04 mar 2015 11:55
door Barre Barry
Coulance is geen verplichting.

Re: EGR storing maar geen coulanceregeling

Geplaatst: 04 mar 2015 12:13
door kokka
Portogirl71 schreef:Mijn 3 jaar oude Seat Ibiza 1.2 TDI gaf een storing. Uit laten lezen en bleek om de EGR kleppen te gaan. Vervolgens wat onderzoek op internet gedaan en bleek dat dit een veel voorkomend probleem is bij Seat, Skoda en Volkswagen en dat er om die reden een coulanceregeling zou zijn. Gisteren bij de Seat dealer geweest maar volgens hen komen wij niet in aanmerking omdat wij onze 60.000 km beurt niet op tijd hebben uitgevoerd (moet echt op de 60.000 km en niet eroverheen). Kan nergens wat vinden in de kleine lettertjes en ook op internet hierover niets terug te vinden. Heeft iemand hier al eerder mee te maken gehad? Uiteraard laat ik het hier niet bij zitten, zal zeker een officiele klacht bij de importeur indienen, het is een fabricagefout, het lijkt mij niet dat ik als consument daarvoor moet opdraaien!
bij welke km stand heb je onderhoud laten plegen dan?

Re: EGR storing maar geen coulanceregeling

Geplaatst: 04 mar 2015 17:58
door stofzuigertje
Wegens korte stukjes en niet schoon rijden komt het vaak voor bij meerdere merken dus niet alleen de VAG groep.

Maar, zelf even gedemonteerd, flink klusje en na inspuiten remmen reiniger, erg agressief en gevaarlijk product, en daarna schoon spoelen met diesel en weer monteren en resetten boordcomputer.

Ik was kwijt;
Action remmen reiniger E2,95
Uitleeskastje met reset mogelijkheid Conrad E69,-
En die laatste kan ik vaker gebruiken dus duur of coulance, ik hoef het niet.

Re: EGR storing maar geen coulanceregeling

Geplaatst: 04 mar 2015 22:26
door Portogirl71
Beste Barry, coulanceregeling is wel degelijk een verplichting op het moment dat zij willens en wetens een auto verkopen waarvan zij weten dat er een fout zit waardoor de egr kleppen sneller storing veroorzaken. Waar het mij om gaat is dat zij stellen dat ik mijn onderhoudsbeurt stipt met 60.000 km had moeten laten uitvoeren en niet later. Nergens kan ik dat terugvinden, ook niet in hun "kleine lettertjes" vandaar mijn oproep op dit forum.

Re: EGR storing maar geen coulanceregeling

Geplaatst: 04 mar 2015 22:45
door berndv
Portogirl71 schreef:Beste Barry, coulanceregeling is wel degelijk een verplichting op het moment dat zij willens en wetens een auto verkopen waarvan zij weten dat er een fout zit waardoor de egr kleppen sneller storing veroorzaken.
Dat is geen coulance maar garantie als het gaat om een fabricagefout.
betekenis coulance:
neiging om niet erg streng te zijn, om iemand een plezier te doen
Portogirl71 schreef:Waar het mij om gaat is dat zij stellen dat ik mijn onderhoudsbeurt stipt met 60.000 km had moeten laten uitvoeren en niet later.
Maar hoeveel kilometer heeft de auto nu gelopen en bij welke stand heeft u de onderhoudsbeurt wel laten uitvoeren? Veel fabrikanten hebben wel in hun garantievoorwaarden staan daf je je wel dient te houden aan de onderhoudsvoorschriften die in de boekjes staan om in aanmerking te komen voor dergelijke garanties.

Re: EGR storing maar geen coulanceregeling

Geplaatst: 05 mar 2015 09:36
door kokka
Barre Barry schreef:Coulance is geen verplichting.
heb je naast je baan bij schadecoach ook nog een funtie bij PON :lol:

Re: EGR storing maar geen coulanceregeling

Geplaatst: 05 mar 2015 12:22
door Barre Barry
Portogirl71 schreef:Beste Barry, coulanceregeling is wel degelijk een verplichting op het moment dat zij willens en wetens een auto verkopen waarvan zij weten dat er een fout zit waardoor de egr kleppen sneller storing veroorzaken. Waar het mij om gaat is dat zij stellen dat ik mijn onderhoudsbeurt stipt met 60.000 km had moeten laten uitvoeren en niet later. Nergens kan ik dat terugvinden, ook niet in hun "kleine lettertjes" vandaar mijn oproep op dit forum.
Het probleem met veel mensen die vinden dat ze hun recht moeten halen is dat ze vaak geen idee hebben waar ze over praten.

http://www.betekenis-definitie.nl/coulance

Dat jij je onderhoudsbeurten op tijd moet laten plaatsvinden kan je terugvinden in je mobiliteitsgarantie en de papieren die je bij de auto gekregen hebt.
kokka schreef:
Barre Barry schreef:Coulance is geen verplichting.
heb je naast je baan bij schadecoach ook nog een funtie bij PON :lol:
Hoofd PR ;)

Re: EGR storing maar geen coulanceregeling

Geplaatst: 05 mar 2015 16:56
door wieder
Barre Barry schreef:Hoofd PR ;)
Hoofd PuinRuimer ? :mrgreen:

Re: EGR storing maar geen coulanceregeling

Geplaatst: 05 mar 2015 17:36
door stofzuigertje
Alleen bij dealer onderhouden en volgens boekje, dus 60.000 km of iets eerder is er coulance....

Dus niet meer vreemd gaan en tijdig onderhoud, je mag het bij 59.000 km ook uitvoeren en dus niet laatste moment inplannen.

Re: EGR storing maar geen coulanceregeling

Geplaatst: 12 jan 2016 19:26
door willemvandefilm
EGR problemen ontstaan door vervuiling van roet en kool aanslag, lage temperaturen en direct ingespoten brandstof.
Vroeger hadden we bij dieselmotoren zonder egr ook al problemen met vervuiling, echter met de direct ingespoten benzine motoren is de ellende ook al enige tijd begonnen.
Het nieuwe rijden veroorzaakt meer vervuiling samen met verkeerde motorolie en brandstof van een lagere kwaliteit is feest compleet.
Vervuilde EGR en Inlaat systemen zijn het gevolg. Samen met zeer nauwkeurige elektronica wordt elke afwijking gezien en gemeld. Een nieuwe manier is carbon-cleaning op basis van waterstof 1 keer per jaar of 20.000 km bijhouden en de motor blijft schoon van koolstof.
Daarbij premium brandstoffen tanken en de motor blijft in top conditie. Ja het iswat duurder maar je verdient het echt terug.

Re: EGR storing maar geen coulanceregeling

Geplaatst: 12 jan 2016 22:01
door kokka
ik denk dat TS al bijna aan dr volgende EGR klep toe is!

Re: EGR storing maar geen coulanceregeling

Geplaatst: 12 jan 2016 22:04
door MichielFRL
willemvandefilm schreef:EGR problemen ontstaan door vervuiling van roet en kool aanslag, lage temperaturen en direct ingespoten brandstof.
Vroeger hadden we bij dieselmotoren zonder egr ook al problemen met vervuiling, echter met de direct ingespoten benzine motoren is de ellende ook al enige tijd begonnen.
Het nieuwe rijden veroorzaakt meer vervuiling samen met verkeerde motorolie en brandstof van een lagere kwaliteit is feest compleet.
Vervuilde EGR en Inlaat systemen zijn het gevolg. Samen met zeer nauwkeurige elektronica wordt elke afwijking gezien en gemeld. Een nieuwe manier is carbon-cleaning op basis van waterstof 1 keer per jaar of 20.000 km bijhouden en de motor blijft schoon van koolstof.
Daarbij premium brandstoffen tanken en de motor blijft in top conditie. Ja het iswat duurder maar je verdient het echt terug.
Klopt en vooral het nieuwe rijden is funest.
Af en toe een half uurtje volgas op de Duitse autobahn doet wonderen.
In het begin dikke roetpluimen, maar na een tijdje volgas is alles lekker schoongebrand, echt warm geworden en loopt de motor weer als een zonnetje.