LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ford Fiësta begint te schokken bij scherpe bocht

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Ford Fiësta begint te schokken bij scherpe bocht

Ongelezen bericht door gezondheid »

Wanneer je een scherpe bocht maakt bij de Ford dan begint hij te schokken. Je voelt het wiel heen en weer gaan. Dit is niet alleen bij de Ford Fiësta zo, maar ook bij de Fusion. Ik vroeg me af of deze klacht herkenbaar is onder de Ford rijders? De garage reageert in beginsel dat er wat aan gedaan dient te worden. Maar later kwamen ze hierop terug. De oplossing is om geen scherpe bocht te nemen. Ik heb dit nog nooit gehad, bij geen enkel ander automerk!

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Ford Fiësta begint te schokken bij scherpe bocht

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

gezondheid schreef:Wanneer je een scherpe bocht maakt bij de Ford dan begint hij te schokken. Je voelt het wiel heen en weer gaan. Dit is niet alleen bij de Ford Fiësta zo, maar ook bij de Fusion. Ik vroeg me af of deze klacht herkenbaar is onder de Ford rijders? De garage reageert in beginsel dat er wat aan gedaan dient te worden. Maar later kwamen ze hierop terug. De oplossing is om geen scherpe bocht te nemen. Ik heb dit nog nooit gehad, bij geen enkel ander automerk!
Ja,herkenbaar, wiellager stuk.
Garage zegt niet, geen scherpe bocht te maken, maar het lager te vervangen.Pfff.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ford Fiësta begint te schokken bij scherpe bocht

Ongelezen bericht door sjohie »

Laatste keer dat ik in een Ford Fiesta reed, een huurauto op de Azoren, was het enige waar ik me aan ergerde het gebrek aan vermogen van het 3-cilinder motortje, dat hield niet echt over in het bergachtige landschap. Qua wegligging vond ik het een zeer fijne auto, en wat jij schrijft heb ik niks van gemerkt. De goede handling is iets wat vele testen al jaren zeggen over Fords in het algemeen, een Ford is niet zelden een van de beter sturende auto's in het betreffende segment.

Dat ding moet dus gewoon gerepareerd worden, en als de garage dit zo als enige advies geeft, zou ik er niet weer heen gaan. Je moet er toch niet aan denken dat ze met zo'n instelling een APK keuring uitvoeren.

v.d.Heyden
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Ford Fiësta begint te schokken bij scherpe bocht

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

gezondheid schreef:Wanneer je een scherpe bocht maakt bij de Ford dan begint hij te schokken. Je voelt het wiel heen en weer gaan. Dit is niet alleen bij de Ford Fiësta zo, maar ook bij de Fusion. Ik vroeg me af of deze klacht herkenbaar is onder de Ford rijders? De garage reageert in beginsel dat er wat aan gedaan dient te worden. Maar later kwamen ze hierop terug. De oplossing is om geen scherpe bocht te nemen. Ik heb dit nog nooit gehad, bij geen enkel ander automerk!
Leeftijd? Kilometerstand?

Kunnen eventueel de draagarmrubbers zijn, komt wel vaker voor. Echter niet bij nieuwe of nagenoeg nieuwe auto's.

v.d.Heyden

Tuihanti
Berichten: 86
Lid geworden op: 27 apr 2015 20:49

Re: Ford Fiësta begint te schokken bij scherpe bocht

Ongelezen bericht door Tuihanti »

Als de auto schokt als je 1 kant op stuurt en enkel aan die kant schokt is het idd vermoedelijk het wiellager. Als hij het zowel doet bij links en rechtse bochten is er mogelijk iets met de stuurinrichting niet goed.
In ieder geval laten nakijken door een vakman. Controleer ook even de banden. Die worden ook nog wel eens vergeten. :wink:

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Ford Fiësta begint te schokken bij scherpe bocht

Ongelezen bericht door madfred »

Wiellager hoor je altijd, niet alleen bij bochten. Als het geluid optreedt bij bochten moet je denken aan homokineet, ophanging, stabilisatie etc.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Ford Fiësta begint te schokken bij scherpe bocht

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

madfred schreef:Wiellager hoor je altijd, niet alleen bij bochten. Als het geluid optreedt bij bochten moet je denken aan homokineet, ophanging, stabilisatie etc.
Een wielagerwiellager hoor je alleen bij het rijden van bochten.
Namelijk als je een rechte bocht rijd, dan hoor je eventueel het geluid aan de linkerkant.

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Ford Fiësta begint te schokken bij scherpe bocht

Ongelezen bericht door hawkwind »

stefanhouterman schreef:
madfred schreef:Wiellager hoor je altijd, niet alleen bij bochten. Als het geluid optreedt bij bochten moet je denken aan homokineet, ophanging, stabilisatie etc.
Een wielagerwiellager hoor je alleen bij het rijden van bochten.
Namelijk als je een rechte bocht rijd, dan hoor je eventueel het geluid aan de linkerkant.
Sorry Stefan , maar Madfred heeft gelijk , een defect wiellager hoor je altijd tijdens het rijden.
Ik verdenk zelf de homokineet.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Ford Fiësta begint te schokken bij scherpe bocht

Ongelezen bericht door thecure »

sjohie schreef:Laatste keer dat ik in een Ford Fiesta reed, een huurauto op de Azoren, was het enige waar ik me aan ergerde het gebrek aan vermogen van het 3-cilinder motortje, dat hield niet echt over in het bergachtige landschap. Qua wegligging vond ik het een zeer fijne auto, en wat jij schrijft heb ik niks van gemerkt. De goede handling is iets wat vele testen al jaren zeggen over Fords in het algemeen, een Ford is niet zelden een van de beter sturende auto's in het betreffende segment.

Dat ding moet dus gewoon gerepareerd worden, en als de garage dit zo als enige advies geeft, zou ik er niet weer heen gaan. Je moet er toch niet aan denken dat ze met zo'n instelling een APK keuring uitvoeren.
welke motor zat erin? ik heb ook een driecylinder ecoboost maar deze heeft een turbo en levert 100 pk. Met deze motor is prima te rijden.
bij de fiesta is ook de versie zonder turbo en deze levert 80 pk.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Ford Fiësta begint te schokken bij scherpe bocht

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

hawkwind schreef:
stefanhouterman schreef:
madfred schreef:Wiellager hoor je altijd, niet alleen bij bochten. Als het geluid optreedt bij bochten moet je denken aan homokineet, ophanging, stabilisatie etc.
Een wielagerwiellager hoor je alleen bij het rijden van bochten.
Namelijk als je een rechte bocht rijd, dan hoor je eventueel het geluid aan de linkerkant.
Sorry Stefan , maar Madfred heeft gelijk , een defect wiellager hoor je altijd tijdens het rijden.
Ik verdenk zelf de homokineet.
Als je rechtdoor rijd hoor je geen wiellager, vroeger niet en ook nu niet
, want dan is er geen druk op het lager . :wink:
Tenminste bij mijn versleten wiellagers.
Dat het een andere oorzaak kan zijn is gissen, maar een garage weet er wel raad mee.

v.d.Heyden
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Ford Fiësta begint te schokken bij scherpe bocht

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

stefanhouterman schreef:Als je rechtdoor rijd hoor je geen wiellager, vroeger niet en ook nu niet
, want dan is er geen druk op het lager . :wink:
Onzin, een versleten wiellager hoor je ook bij rechtuit rijden. Dat je een voorwiellager in een eerder stadium hoort bij het nemen van een bocht klopt, maar een versleten wiellager (zowel voor als achter) hoor je duidelijk bij het rechtuit rijden, vooral als de snelheid wat hoger is. Je hoort dan een "zingend" of "joelend" geluid.

Een wiellager moet wel heel erg versleten zijn (maar dan liggen de naalden cq kogels er al uit) wil je met sturen een schokkend gevoel merken. Ik verdenk nog steeds de draagarmrubbers.

Nog steeds geen indicatie over leeftijd en kilometerstand....

v.d.Heyden

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Ford Fiësta begint te schokken bij scherpe bocht

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

v.d.Heyden schreef:
stefanhouterman schreef:Als je rechtdoor rijd hoor je geen wiellager, vroeger niet en ook nu niet
, want dan is er geen druk op het lager . :wink:
Onzin, een versleten wiellager hoor je ook bij rechtuit rijden. Dat je een voorwiellager in een eerder stadium hoort bij het nemen van een bocht klopt, maar een versleten wiellager (zowel voor als achter) hoor je duidelijk bij het rechtuit rijden, vooral als de snelheid wat hoger is. Je hoort dan een "zingend" of "joelend" geluid.

Een wiellager moet wel heel erg versleten zijn (maar dan liggen de naalden cq kogels er al uit) wil je met sturen een schokkend gevoel merken. Ik verdenk nog steeds de draagarmrubbers.

Nog steeds geen indicatie over leeftijd en kilometerstand....

v.d.Heyden

Een wiellager, welk een geluid maakt bij het rechtdoorrijden, is al dermate versleten, dat de rijder het al veel eerder had moeten waarnemen, bij het rijden van een bocht.

Maar het gissen op een draagarmrubber, is net zo speculatie.
Kan ik ook gissen, dat de wielbouten niet meer vastzitten , wat ook eens voorkomt naar een bandenwissel.

v.d.Heyden
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Ford Fiësta begint te schokken bij scherpe bocht

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

stefanhouterman schreef:Als je rechtdoor rijd hoor je geen wiellager, vroeger niet en ook nu niet
, want dan is er geen druk op het lager . :wink:
stefanhouterman schreef:Een wiellager, welk een geluid maakt bij het rechtdoorrijden, is al dermate versleten, dat de rijder het al veel eerder had moeten waarnemen, bij het rijden van een bocht.

Eh, je begint jezelf een beetje tegen te spreken.....

En natuurlijk blijft het vinden van de oorzaak, zonder nadere gegevens en zonder zelf onderzoek te hebben gedaan, giswerk. Maar om nou een versleten wiellager als oorzaak aan te geven van het probleem zoals geschetst door TS, getuigt van iets minder verstand van auto's.

v.d.Heyden

(Het is overigens NA een bandenwissel, niet NAAR, tenzij je net op weg bent....)

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Ford Fiësta begint te schokken bij scherpe bocht

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

v.d.Heyden schreef:
stefanhouterman schreef:Als je rechtdoor rijd hoor je geen wiellager, vroeger niet en ook nu niet
, want dan is er geen druk op het lager . :wink:
stefanhouterman schreef:Een wiellager, welk een geluid maakt bij het rechtdoorrijden, is al dermate versleten, dat de rijder het al veel eerder had moeten waarnemen, bij het rijden van een bocht.

Eh, je begint jezelf een beetje tegen te spreken.....

En natuurlijk blijft het vinden van de oorzaak, zonder nadere gegevens en zonder zelf onderzoek te hebben gedaan, giswerk. Maar om nou een versleten wiellager als oorzaak aan te geven van het probleem zoals geschetst door TS, getuigt van iets minder verstand van auto's.

v.d.Heyden

(Het is overigens NA een bandenwissel, niet NAAR, tenzij je net op weg bent....)
Draagarmrubber versleten is net zo'n giswerk, als een versleten wiellager.
Verstand van auto heb ik niet. :lol:

PS
Al eens een bericht met een IPad geschreven, dan krijg je een automatische woord aanvulling, dus NA wordt dan NAAR. :wink:

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Ford Fiësta begint te schokken bij scherpe bocht

Ongelezen bericht door Quark »

:D
Laatst gewijzigd door Quark op 20 okt 2015 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Ford Fiësta begint te schokken bij scherpe bocht

Ongelezen bericht door gezondheid »

Toen ik de auto had gekocht was dit probleem er al gelijk. Is het geen euvel van Ford?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ford Fiësta begint te schokken bij scherpe bocht

Ongelezen bericht door sjohie »

thecure schreef:
sjohie schreef:Laatste keer dat ik in een Ford Fiesta reed, een huurauto op de Azoren, was het enige waar ik me aan ergerde het gebrek aan vermogen van het 3-cilinder motortje, dat hield niet echt over in het bergachtige landschap. Qua wegligging vond ik het een zeer fijne auto, en wat jij schrijft heb ik niks van gemerkt. De goede handling is iets wat vele testen al jaren zeggen over Fords in het algemeen, een Ford is niet zelden een van de beter sturende auto's in het betreffende segment.

Dat ding moet dus gewoon gerepareerd worden, en als de garage dit zo als enige advies geeft, zou ik er niet weer heen gaan. Je moet er toch niet aan denken dat ze met zo'n instelling een APK keuring uitvoeren.
welke motor zat erin? ik heb ook een driecylinder ecoboost maar deze heeft een turbo en levert 100 pk. Met deze motor is prima te rijden.
bij de fiesta is ook de versie zonder turbo en deze levert 80 pk.
Er is nog een versie, en die levert (maar) 65pk.. :wink: Da's de versie die je vaak in huur fordjes tegenkomt is mijn ervaring, dat was in ieder geval wel de versie die wij op de Azoren hadden.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Ford Fiësta begint te schokken bij scherpe bocht

Ongelezen bericht door Frantic2 »

stefanhouterman schreef:
gezondheid schreef:Toen ik de auto had gekocht was dit probleem er al gelijk. Is het geen euvel van Ford?
Vermeld eens de leeftijd en de kilometerstand, want dan krijg je van v.d.heyden precies te horen, wat aan de auto mankeert. :lol:
v.d.Heyden schreef:
Nog steeds geen indicatie over leeftijd en kilometerstand....

v.d.Heyden
In een ander topic schrijft TS dat de auto van 2010 is. Maar het verhaal/vraag wordt wel vager.... als je een auto koopt die schokt in een bocht..... Dan ga je toch terug naar de dealer cq autoverkoper? M.i. is dit geen Ford probleem, mijn focus schokt niet in een bocht....

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ford Fiësta begint te schokken bij scherpe bocht

Ongelezen bericht door Moneyman »

gezondheid schreef:Toen ik de auto had gekocht was dit probleem er al gelijk. Is het geen euvel van Ford?
En dus ben je terug gegaan naar de verkoper. Toch?

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Ford Fiësta begint te schokken bij scherpe bocht

Ongelezen bericht door gezondheid »

Uiteraard. Eerst werd aangegeven dat er een rubber vervangen moest worden. Later kwamen ze er op terug, dat je met Ford geen scherpe bocht moet nemen. Geen Ford meer voor mij.

Gesloten