LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Particuliere autokoper telt niet meer mee

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
ronbrax
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 mar 2008 15:10

Particuliere autokoper telt niet meer mee

Ongelezen bericht door ronbrax »

Hieruit blijkt maar weer eens dat de particuliere auto koper niet meetelt en dat alles om de leasemarkt draait.

Ik ben afgelopen woensdag bij de dealer in Zoetermeer geweest, volgens afspraak een proefrit gemaakt in de prius en de rav4 hybrid. Ik rij zelf een prius 3 (79000 km) uit 2010 nieuw gekocht voor 30000 euro bij de dealer in Zoetermeer, de nieuwe Prius valt voor mij af, vind ik niet zo mooi, maar de Rav4 hybrid daar wilde ik wel voor gaan. Ik wilde praten over de first edition, de verkoper maakt een offerte op en komt met een inruilwaarde van 10500. Nou dacht ik wel te kunnen onderhandelen en ik had al een bedrag in mijn hoofd. Ik wil 12000 euro terug voor mijn Prius en vertelde de verkoper als je dat nou geeft dan teken ik en verkoop je mij de nieuwe auto. Maar nee hoor, hij week voor geen meter 10500 en daar moet ik het maar mee doen. Fijne klantenbinding, ik ben al 6 jaar trouw bij die dealer voor onderhoud en aankoop maar kan hem denk ik niks schelen. Als dit de manier van handelen is dan begrijp ik wel dat er niet veel verkocht word aan de particuliere koper. Ik vind toch dat de particuliere koper niet voor vol word gezien ofzo want de lease markt daar draait alles om in de autohandel, daar word aan verdiend. Ik zal u zeggen dat ik ook best een flinke lease auto wil en betaal graag de belasting over de bijtelling want die is vele malen lager dan de afschrijving die ik als particuliere koper moet inleveren bij inruil. Die lui moeten niet klagen die rijden goedkoop en iedere 3 jaar nieuw. Dat wil ik ook wel maar word je als particulier onmogelijk gemaakt. Ik kreeg na 2 jaar 18000 euro terug voor mijn prius dus 6000 euro per jaar minder, na 3 jaar kreeg ik 13000 terug, wat een afgang zeg. Ik vind 3000 euro afschrijving per jaar al veel maar redelijk dus vandaar dat ik nu 12000 euro terug verwacht.
Helaas wil de dealer daar niet in mee gaan waardoor ik nu heb besloten om de auto maar op te rijden en bij andere merken mijn licht op te gaan steken. Helaas heb ik een auto wel nodig en gaat een auto geen leven lang mee anders zou ik er nooit meer een kopen. Wat een walgelijke handel. En ik blijf erbij de lease handel heeft het voor de particuliere verkoper verpest.

Ik ga deze brief als open brief overal verspreiden want ik wil wel eens weten wat de rest van nederland denkt over deze praktijken.

Groet,
Ron Braxhoofden
Laatst gewijzigd door Radar op 29 feb 2016 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Particuliere autokoper telt niet meer mee

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Mij ontgaat eigenlijk even de connectie tussen uw tegenvallende inruilwaarde en de lease markt. Komt op mij over als: de appels zijn duurder geworden omdat de pernoogst is mislukt. Heeft allebei wel met fruit te maken, maar mij ontgaat het oorzakelijk verband. Misschien is uw inruilen niet meer waard. De dealer wil ook wat verdienen.
Nieuwe auto kopen is een spel waar 2 mensen bij betrokken zijn, iedereen mag dat op zijn eigen manier spelen. Waar staat dat u altijd naar elkaar toe moet komen?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Particuliere autokoper telt niet meer mee

Ongelezen bericht door Jablan »

De inruilwaarde van een auto is in Nederland honderd procent gebaseerd op de anwb-bovag-koerslijst. De gemiddelde autoverkoper is niet in staat om te zien of jouw auto toevallig in een net iets betere staat is dan het gemiddelde van de koerslijst of juist minder.

riddert
Berichten: 2118
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Particuliere autokoper telt niet meer mee

Ongelezen bericht door riddert »

ronbrax schreef:Hieruit blijkt maar weer eens dat de particuliere auto koper niet meetelt en dat alles om de leasemarkt draait.

Ik ben afgelopen woensdag bij de dealer in Zoetermeer geweest, volgens afspraak een proefrit gemaakt in de prius en de rav4 hybrid. Ik rij zelf een prius 3 (79000 km) uit 2010 nieuw gekocht voor 30000 euro bij de dealer in Zoetermeer, de nieuwe Prius valt voor mij af, vind ik niet zo mooi, maar de Rav4 hybrid daar wilde ik wel voor gaan. Ik wilde praten over de first edition, de verkoper maakt een offerte op en komt met een inruilwaarde van 10500. Nou dacht ik wel te kunnen onderhandelen en ik had al een bedrag in mijn hoofd. Ik wil 12000 euro terug voor mijn Prius en vertelde de verkoper als je dat nou geeft dan teken ik en verkoop je mij de nieuwe auto. Maar nee hoor, hij week voor geen meter 10500 en daar moet ik het maar mee doen. Fijne klantenbinding, ik ben al 6 jaar trouw bij die dealer voor onderhoud en aankoop maar kan hem denk ik niks schelen. Als dit de manier van handelen is dan begrijp ik wel dat er niet veel verkocht word aan de particuliere koper. Ik vind toch dat de particuliere koper niet voor vol word gezien ofzo want de lease markt daar draait alles om in de autohandel, daar word aan verdiend. Ik zal u zeggen dat ik ook best een flinke lease auto wil en betaal graag de belasting over de bijtelling want die is vele malen lager dan de afschrijving die ik als particuliere koper moet inleveren bij inruil. Die lui moeten niet klagen die rijden goedkoop en iedere 3 jaar nieuw. Dat wil ik ook wel maar word je als particulier onmogelijk gemaakt. Ik kreeg na 2 jaar 18000 euro terug voor mijn prius dus 6000 euro per jaar minder, na 3 jaar kreeg ik 13000 terug, wat een afgang zeg. Ik vind 3000 euro afschrijving per jaar al veel maar redelijk dus vandaar dat ik nu 12000 euro terug verwacht.
Helaas wil de dealer daar niet in mee gaan waardoor ik nu heb besloten om de auto maar op te rijden en bij andere merken mijn licht op te gaan steken. Helaas heb ik een auto wel nodig en gaat een auto geen leven lang mee anders zou ik er nooit meer een kopen. Wat een walgelijke handel. En ik blijf erbij de lease handel heeft het voor de particuliere verkoper verpest.

Ik ga deze brief als open brief overal verspreiden want ik wil wel eens weten wat de rest van nederland denkt over deze praktijken.

Groet,
Ron Braxhoofden
Bijzondere zienswijze. De klant bepaalt wat de transactie de verkoper mag opleveren.....
Uw in te ruilen auto doet verkoop ongeveer 12.000 euro. Daar moet garantie, aflevering/onderhoudsbeurt, lak/deukjes repareren, poetsen, rente, advertentiekosten etc. etc. ook van betaald worden. Op uw inruiler zal de dealer dus vrijwel geen marge overhouden. De winst in deze transactie zal in de nieuw te leveren auto zitten. Het bod dat u krijgt lijkt me dan ook niet gek, uw gedachte om 12.000 te krijgen lijkt me iets overtrokken.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Particuliere autokoper telt niet meer mee

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik lees vooral veel frustratie, en bijzonder weinig steekhoudende argumenten, Was is nu het echte probleem?

Je hebt een auto waar de markt mee werd en wordt overspoeld, tsja, dat zie je terug in de inruilwaarde. Ik snap ook wel dat je liever meer hebt, maar jij bent niet degene die de inruilprijs bepaalt. Jij bent slechts degene die beslist of je de auto voor de aangeboden prijs verkoopt.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Particuliere autokoper telt niet meer mee

Ongelezen bericht door Brainless »

En aan een leaseauto wordt door een dealer helemaal niets/weinig verdient.
Zij moeten de leasemaatschappij veel korting geven waardoor hun marge bijna 0 is.
Is alleen goed voor de omzet, maar niet qua winst.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Particuliere autokoper telt niet meer mee

Ongelezen bericht door prem »

Is dit nou weer een troltopic want deze redenatie van TS is niet serieus te nemen, hij bepaalt dus wat de dealer hem geeft aan inruil.

igen
Berichten: 259
Lid geworden op: 29 aug 2015 00:38

Re: Particuliere autokoper telt niet meer mee

Ongelezen bericht door igen »

TS heeft op Marktplaats eenzelfde voertuig met dezelfde specs als de zijne te koop zien staan voor dat bedrag
Daarom wil hij dat bedrag van de verkoper.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Particuliere autokoper telt niet meer mee

Ongelezen bericht door Veldt01 »

TS vergeet dat er een verschil tussen vraagprijs en werkelijke verkoopprijs.
Snap het probleem niet helemaal, beide partijen doen elkaar een voorstel en hebben daarna ook het recht om nee te zeggen.
Er zijn meer toyota dealers dus wellicht gaat een volgende daar wel in mee.
Een Prius zit heel goed in elkaar en kan lang mee, als TS zijn auto nodig heeft kan deze nog moeiteloos een jaar of tien mee, daarin schrijft hij dan 1200 Euro / jaar af........ (enkel het gevoel iets nieuws te rijden ontbreekt.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Particuliere autokoper telt niet meer mee

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Brainless schreef:En aan een leaseauto wordt door een dealer helemaal niets/weinig verdient.
Zij moeten de leasemaatschappij veel korting geven waardoor hun marge bijna 0 is.
Is alleen goed voor de omzet, maar niet qua winst.
En dan beginnen steeds meer leasemaatschappijen ook nog eens hun eigen onderhoudsnetwerk. Als dealer moet je maar hopen dat leaserijders bij jou voor onderhoud komen, want ze hebben absoluut geen binding met een bepaalde dealer. Dus zo belangrijk zijn lease-auto's niet voor de dealers zoals TS denkt.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Particuliere autokoper telt niet meer mee

Ongelezen bericht door GJvdZ »

ronbrax schreef:Ik vind toch dat de particuliere koper niet voor vol word gezien ofzo want de lease markt daar draait alles om in de autohandel, daar word aan verdiend. Ik zal u zeggen dat ik ook best een flinke lease auto wil en betaal graag de belasting over de bijtelling want die is vele malen lager dan de afschrijving die ik als particuliere koper moet inleveren bij inruil. Die lui moeten niet klagen die rijden goedkoop en iedere 3 jaar nieuw.
Calimero complexje?

PS: de meeste leasecontracten zijn tegenwoordig 4 of 5 jaar. Als het korter is komt het omdat de berijder zo'n beetje in z'n auto woont, zo vaak als dat hij/zij op pad is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Particuliere autokoper telt niet meer mee

Ongelezen bericht door kweenie »

Rare redenatie inderdaad. Je wil een auto inruilen en omdat de dealer jou meteen aangeeft waar je auto waard is en niet meedoet met jouw keukenverkopersspelletje, word je boos op de leaserijders?

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Particuliere autokoper telt niet meer mee

Ongelezen bericht door peteroo »

Veldt01 schreef:TS vergeet dat er een verschil tussen vraagprijs en werkelijke verkoopprijs.
Snap het probleem niet helemaal, beide partijen doen elkaar een voorstel en hebben daarna ook het recht om nee te zeggen.
Er zijn meer toyota dealers dus wellicht gaat een volgende daar wel in mee.
Een Prius zit heel goed in elkaar en kan lang mee, als TS zijn auto nodig heeft kan deze nog moeiteloos een jaar of tien mee, daarin schrijft hij dan 1200 Euro / jaar af........ (enkel het gevoel iets nieuws te rijden ontbreekt.
Dat was het eerste wat in me opkwam toen ik dit las. Wat een verwend, over het paard getild gezeur. Blijkbaar kan meneer het lijden om tienduizenden euro's af te schrijven en dan zit 'ie nog te klagen ook. Als ik een mooie Prius kon kopen reed ik er zeker tien jaar mee. Dat is de enige manier om je investering terug te verdienen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Particuliere autokoper telt niet meer mee

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Blijkbaar vindt TS dat een dealer niets meer mag verdienen op een inruil?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Particuliere autokoper telt niet meer mee

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat TS liever had dat de dealer 8.000 had geboden en dat ze daarna het onderhandelingsspelletje zouden spelen, zodat er uiteindelijk 10.000 uit was gekomen. Had TS het idee gehad dat hij goed onderhandeld had een dat de dealer hem een goede deal had bezorgd.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Particuliere autokoper telt niet meer mee

Ongelezen bericht door Quark »

Zou zeggen verkoop hem particulier en ga private leasen

https://www.leaseplandirect.nl/lease-auto/toyota/rav4/

FritzTheCat
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 jun 2005 10:33
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Particuliere autokoper telt niet meer mee

Ongelezen bericht door FritzTheCat »

10K inruil en dan nog ze*ken....................

Nette prijs voor deze incourante auto.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Particuliere autokoper telt niet meer mee

Ongelezen bericht door thecure »

Deze auto's staan staan met gemiddeld 11.000 euro aangeboden. de inruilprijs is dus redelijk. TS lijkt me gefrustreerd over de hoge afschrijving van de auto. daar kan de dealer weinig aan doen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Particuliere autokoper telt niet meer mee

Ongelezen bericht door grun »

ronbrax schreef:Hieruit blijkt maar weer eens dat de particuliere auto koper niet meetelt en dat alles om de leasemarkt draait.
Een minuutje googelen levert op dat er vorig jaar 452.237 nieuwe auto's verkocht zijn door de Nederlandse dealers. Het totaalcijfer voor de leasemarkt over dezelfde periode kon ik niet vinden, maar tot en met augustus waren er 71.500 nieuwe leaseauto's op kenteken gezet. Me dunkt dat er dan voor de resterende 4 maanden nog ongeveer 36.000 leaseauto's bijkomen, misschien iets meer vanwege de gewijzigde regels voor de bijtelling vanaf 1 januari van dit jaar. Dan hebben we het dus over 110.000 - 125.000 leaseauto's tegenover 325.000 - 340.000 auto's voor particulieren. Dan is niet vol te houden dat de particuliere markt niet meer mee telt.

Daarbij komt dat particulieren hun nieuwe auto bij voorkeur laten onderhouden door de dealer waar hij ook gekocht is. Dit in tegenstelling tot leaserijders, die brengen hun auto voor het onderhoud naar de merkdealer in de gemeente waar zij die dag toevallig voor hun project aan het werk zijn. In de tijd dat ik nog ict'er was en ook over een leasebak beschikte, deden mijn collega's en ik dat tenminste wel. Het lijkt me dat de particuliere koper hierdoor dan uiteindelijk toch een betere onderhandelingspositie heeft, deels doordat hij ook het onderhoud kan gunnen aan de verkoper en deels omdat de grote leasemaatschappijen kwantumkorting bedingen waardoor er weinig marge overblijft voor de verkoper.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Particuliere autokoper telt niet meer mee

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Normaal zou ik je gelijk geven echter een Prius is zo goed gebouwd dat er buiten het reguliere onderhoud amper iets door de dealer op te verdienen is. Andere merken gaan vaker kapot maar ook daar worden de dealers afgeknepen omdat het doorgaans garantie is en ook op de door de importeur geboden vergoedingen voor het uitgevoerde werk zijn geen vetpot.

Eigenlijk is het heel simpel TS rijdt een auto die bestaat bij de gratie van de leasemarkt (enkel de bijtelling geeft de prius enige vorm van bestaansrecht) dus is het wat vreemd dat hij daarop afgeeft. Als je zo'n auto vervolgens in wilt ruilen wordt het heel lastig aangezien er niet super veel vraag naar is, je ook nog moet concurreren met de auto's die uit de lease koment. Komt nog bij dat het gros en dan zeker de wat mindere exemplaren sowiezo al naar het buitenland worden doorgeschoven (en dat tegen echt slechte prijzen).
Gekke is dat ik meerdere dealers kan die Prius en Auris hybrides uit het buitenland (bijv. Spanje) laten komen. Zijn wel heel jonge exemplaren die daar kennelijk ook onverkoopbaar zijn.

Dus of oprijden (dan is een Prius interessant) of het verlies nemen en iets nieuws uitzoeken.

Gesloten