LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 6 dagen na aankoop al problemen met auto

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
helbakie
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mei 2016 00:13

6 dagen na aankoop al problemen met auto

Ongelezen bericht door helbakie »

ik heb een auto gekocht op 12-5-2016 Nissan Micra 1.2 K12 2004 in Zwolle via marktplaats heb via mail gevraagd of auto mankementen had of schade in verleden heeft gehad maar auto moest 100% motorisch goed zijn dus wij naar Zwolle voor dat bouwjaar zag het mooi uit motor was ook mooi schoon maar wat mij opviel was dat motor erg schudt vraag verkoper waarom dat zo is antwoord was normaal voor deze bouwjaar ik helemaal niks van auto's weet vond ik raar dat motor schud dat bleef bij mij als vraagteken voor dat ik heb getekend voor aan koop heb ik weer gevraagd of de auto motorisch goed is ja antwoordde verkoper dus ja met vertrouwen heb ik getekend en aan betaling gedaan kon auto rij klaar gemaakt word om dat hemelvaart en zo tussen zat duurde bijna 2 weken om klaar te maken ik belde waarom het zo lang duurde hij zeg auto is klaar konden we het op halen daar gekomen was auto lopend aangetroffen vroeg waarom auto lopend was an wegens accu die was vervangen met een accu die helemaal op was en dingen die hij moest doe waren nog niet gedaan moest we nog even wachten was zo klaar goed na 2 uur konden we auto overschrijven en de koop afgehandeld dan terug naar huis auto reden prima niet eens trillingen in stuur met snelheid van 150km goed en wel thuis aan gekomen volgende dag neemt mij partner auto mee naar werk na dat ze klaar was met werken dus lekker weer met auto naar huis maar auto startte niet meer na 10 a 15 pogingen bel partner mijn neefje op dat auto niet meer wil starten hij is daar heen gereden ook na paar keer proberen auto deed weer dus auto voor huis neer gezet en na 5uur weer geprobeerd in een keer goed werkt dacht aah partner kent het nog niet komt wel na 1uur weer starten en toen werkt het ook niet volgend dag naar garage of ze auto uit wilden lezen on te kijken wat er is en met uitlezen kwam uit P0011en P0340 nokkenas positie sensor dat kost mij zone 1200/1300 euro is nu degene die mij auto verkocht heeft aansprakelijk of ik auto is net 6 dagen in bezit.

of weet iemand hier een oplossing voor of wat moet ik hier mee?
:cry:
Laatst gewijzigd door Radar op 20 mei 2016 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 6 dagen na aankoop al problemen met auto

Ongelezen bericht door witte angora »

helbakie schreef:of weet iemand hier een oplossing voor of wat moet ik hier mee? :cry:
Wat je moet is eens beginnen met interpunctie, vooral het indelen in alinea's. Je verhaal is nu één lange brei van letters en daardoor nagenoeg onleesbaar.

Inhoudelijk: je bent er volledig ingetrapt. Een motor die mooi schoon is, is schoongespoten. Daar heeft zo'n handelaar redenen voor: het verdoezelen van mankementen. Dat een auto alle kanten op schud is niet normaal, voor geen enkel bouwjaar. Ik heb zelf een driecilinder, daar loopt inderdaad niet zo soepel als een viercilinder, maar het schudden wat jij bedoelt heb ik eerder gezien: dat klopt niet.

En de handelaar wist dat heus wel, het was niet voor niets dat hij de motor liet lopen toen je er aan kwam. Net zoals het niet voor niets is dat een particulier of een handelaar nét even een testritje maakt of nét even benzine haalt op het moment dat je er aankomt: dan is, als er startproblemen zijn, de motor lekker warm en start hij makkelijker.

Het beste wat je kunt doen is een brief sturen en een beroep doen op non-conformiteit: de auto is niet geschikt voor het doel waarvoor je hem gekocht hebt, namelijk rijden op de openbare weg. Daarin eis je ontbinding van de koop en je geld terug. Het geld van het onderzoek kun je waarschijnlijk niet claimen, maar dat zal niet het hoogste bedrag zijn.

Bij welk bedrijf is het trouwens? Er zijn er in Zwolle zat waar je beter geen auto kunt kopen. En er zijn er zat waar je ze beter niet kunt laten repareren, dat ook nog.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: 6 dagen na aankoop al problemen met auto

Ongelezen bericht door peteroo »

Qua onleesbaarheid sluit ik me volledig aan bij de eerdere reacties.

Schudden van de motor kan oa liggen aan motorsteunen en slechte motorloop. De nokkenaspositiesensor is bij meer Nissans berucht. Toevallig las ik er ook over bij de Primera en Almera, wat verder prima auto's zijn. Dit model Micra heeft dacht ik niet zo'n goede naam. Het model uit de jaren '90 (tot begin deze eeuw) is wel erg goed, al moet je oppassen voor roest.

Marktplaats... was dat een particuliere verkoper? Misschien dat die de auto wel verkocht vanwege dit mankement. Handelaren werken ook nogal eens via Marktplaats en dat zijn niet altijd de meest betrouwbare types. Ik vrees dat u zonder garantie hebt gekocht?

Wat u wel kunt doen is bij meerdere bedrijven opvragen wat deze reparatie kost. Misschien kan het veel goedkoper worden opgelost. Daarna kunt u wellicht weer jaren vooruit (letterlijk).

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: 6 dagen na aankoop al problemen met auto

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Tja, die mankementen waren dus wel heel makkelijk te constateren, en TS heeft niet aan zijn onderzoeksplicht voldaan. Ik vraag me af of het argument van non-conformiteit dan wel hout snijdt, aangezien deze mankementen zeer duidelijk gemerkt zijn voorafgaand aan de koop.

Ondanks het rare gedrag van de auto heeft TS er tóch voor gekozen deze te kopen, en dat vind ik zeer vreemd, want je kan van een dergelijke auto verwachten (en duidelijk zien) dat er iets flink mis is.

Overigens sluit ik me aan bij de anderen wat betreft de onleesbaarheid van de OP.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: 6 dagen na aankoop al problemen met auto

Ongelezen bericht door Julie4444 »

helbakie + leesbaar schreef: Notitie: TS wil auto kopen via marktplaats. Ter plekke valt TS op de auto flink schudt. Dit vindt TS vreemd.

- ik heb een auto gekocht op 12-5-2016 Nissan Micra 1.2 K12 2004 in Zwolle via marktplaats
- heb via mail gevraagd of auto mankementen had of schade in verleden heeft gehad maar auto moest 100% motorisch goed zijn
- dus wij naar Zwolle voor dat bouwjaar zag het mooi uit motor was ook mooi schoon maar wat mij opviel was dat motor erg schudt
- vraag verkoper waarom dat zo is antwoord was normaal voor deze bouwjaar
- ik helemaal niks van auto's weet vond ik raar dat motor schud dat bleef bij mij als vraagteken

Notitie: TS kiest ervoor de auto te kopen, ondanks geconstateerde geschud, omdat verkoper zegt dat de auto motorisch goed is. TS wacht lang op levering.

- voor dat ik heb getekend voor aan koop heb ik weer gevraagd of de auto motorisch goed is
- ja antwoordde verkoper dus ja met vertrouwen heb ik getekend en aan betaling gedaan kon auto rij klaar gemaakt word
- om dat hemelvaart en zo tussen zat duurde bijna 2 weken om klaar te maken

Notitie: TS trof auto lopend aan bij ophalen, verkoper sleutelt nog 2 uur aan de auto en TS neemt de auto mee.

- ik belde waarom het zo lang duurde hij zeg auto is klaar konden we het op halen
- daar gekomen was auto lopend aangetroffen
- vroeg waarom auto lopend was an wegens accu die was vervangen met een accu die helemaal op was en dingen die hij moest doe waren nog niet gedaan moest we nog even wachten, was zo klaar
- goed, na 2 uur konden we auto overschrijven en de koop afgehandeld dan

Notitie: Op weg naar huis geen problemen, ondanks veel te hoge snelheid van 150km/u, maar daarna startproblemen met de auto.

- terug naar huis auto reden prima niet eens trillingen in stuur
- met snelheid van 150km goed en wel thuis aan gekomen
- volgende dag neemt mij partner auto mee naar werk na dat ze klaar was met werken dus lekker weer met auto naar huis maar auto startte niet meer
- na 10 a 15 pogingen bel partner mijn neefje op dat auto niet meer wil starten
- hij is daar heen gereden ook na paar keer proberen auto deed weer dus auto voor huis neer gezet en na 5uur weer geprobeerd
- in een keer goed werkt dacht aah partner kent het nog niet komt wel
- na 1uur weer starten en toen werkt het ook niet

Notitie: TS brengt auto naar garage en die constateren gebreken.

- volgend dag naar garage of ze auto uit wilden lezen on te kijken wat er is en met uitlezen kwam uit P0011en P0340 nokkenas positie sensor
- dat kost mij zone 1200/1300 euro is nu degene die mij auto verkocht heeft aansprakelijk of ik auto is net 6 dagen in bezit.

of weet iemand hier een oplossing voor of wat moet ik hier mee? :cry:

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: 6 dagen na aankoop al problemen met auto

Ongelezen bericht door Brahms »

Julie4444, mijn complimenten. Waar je al niet de tijd voor neemt......

Maar het TS bericht had wel de langste zin ooit op dit forum geschreven :shock:

Verder, de zoveelste op dit forum welke een auto koop zonder keuring bij een compleet onbekende welke natuurlijk aangeeft dat het een superauto is.....
Bij een schoongespoten motor moet je inderdaad zeer argwanend zijn.
Verder, wie koopt er nu een auto waarbij je tijdens bekijken al ziet dat er iets niet goed zit......

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: 6 dagen na aankoop al problemen met auto

Ongelezen bericht door john18 »

De verkoper heeft de koper iets verkocht wat niet voldoet aan haar verwachting. Verkoper heeft gezegd dat het motorisch goed is en dat is blijkbaar niet het geval. Ts heeft aan haar informatie verplichting voldaan. Ts heeft meerdere malen gevraagd of het motorisch in orde is. Zie het volgende site met uitleg en de vervolg stappen die u kunt ondernemen. http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-o ... na-aankoop

@Jullie4444 +1

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: 6 dagen na aankoop al problemen met auto

Ongelezen bericht door Brahms »

Laten we vooral dit goed lezen in deze ANWB tekst:

Een particuliere verkoper is minder deskundig dan een professional. Daarom wordt er in dat geval meer onderzoek verwacht van de koper, bijvoorbeeld door middel van een aankoopkeuring.

Ik durf te wedden dat er geen aankoopkeuring is geweest, maar meer is gekeken of de auto mooi glom en lekker schoon was.....

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: 6 dagen na aankoop al problemen met auto

Ongelezen bericht door john18 »

Brahms schreef:Laten we vooral dit goed lezen in deze ANWB tekst:

Een particuliere verkoper is minder deskundig dan een professional. Daarom wordt er in dat geval meer onderzoek verwacht van de koper, bijvoorbeeld door middel van een aankoopkeuring.

Ik durf te wedden dat er geen aankoopkeuring is geweest, maar meer is gekeken of de auto mooi glom en lekker schoon was.....
ANWB tekst:
Bij de koop van een gebruikt product zoals een tweedehands auto mag je daar niet zomaar vanuit gaan. De koper heeft dan de verplichting om onderzoek te doen, zoals het maken van een proefrit en doorvragen bij de verkoper.
Je mag bij de aankoop afgaan op wat de verkoper over het product vertelt.

Motorisch in orde. :shock:

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: 6 dagen na aankoop al problemen met auto

Ongelezen bericht door john18 »

Door een keer 150 te rijden, kan de auto niet in 1 keer kapot gaan. Dan was er al iets aan de hand. Ik weet niet wat de kosten zijn. Wat Ts moet doen is contact opnemen met de verkoper. En melden wat er kapot is. Gewoon een gesprek aangaan. Aangeven wat er kapot is en kijken naar een oplossing. Volgens mij heeft Ts nog geen contact gehad.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: 6 dagen na aankoop al problemen met auto

Ongelezen bericht door john18 »

snuffel1 schreef:Ts heeft de Micra zelf aan gort gereden en mag m.i. zelf bewijzen dat dat niet zo is.
De bewijslast ligt bij de verkoper als het product binnen 6 maanden na aflevering een gebrek vertoont. De wet gaat er dan vanuit dat het gebrek al bij aankoop aanwezig was. Als de verkoper vindt dat het product niet gebrekkig is, moet hij dat bewijzen

Quote van ANWB Zie eerdere bron vermelding

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: 6 dagen na aankoop al problemen met auto

Ongelezen bericht door kokka »

Voor een micra is 150 wel plankgas! Maar dat heeft geen effect op een sensor lijkt me

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: 6 dagen na aankoop al problemen met auto

Ongelezen bericht door olaf79 »

snuffel1 schreef:Ts heeft de Micra zelf aan gort gereden en mag m.i. zelf bewijzen dat dat niet zo is.
Onzin. Ook bij plankgas kan je een motor normalitair niet opblazen. tijdens de proefrit zat het probleem er ook al. Alleen verkoper heeft dit, ook na herhaaldelijk verzoek, verzwegen. Volgens mij is hier niet alleen sprake van non-conformiteit maar ook van oplichting, en kan de koop dus op basis daarvan (dwaling) worden ongedaan gemaakt.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: 6 dagen na aankoop al problemen met auto

Ongelezen bericht door peteroo »

En terwijl hier wordt gesteggeld over rechten en plichten laat TS al niks meer van zich horen. Zo weten we ook niet of de auto particulier dan wel van een handelaar of garage is gekocht. Ook andere informatie ontbreekt.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: 6 dagen na aankoop al problemen met auto

Ongelezen bericht door john18 »

antwoordde verkoper dus ja met vertrouwen heb ik getekend en aan betaling gedaan kon auto rij klaar gemaakt word
@ peteroo Denk niet dat je tekent bij een particulier en dat de auto rijklaar wordt gemaakt. Handelaar of garage zijn beide professionals en een bedrijf.
Laatst gewijzigd door Radar op 24 mei 2016 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie op eerder weggehaald offtopic bericht verwijderd

helbakie
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mei 2016 00:13

Re: 6 dagen na aankoop al problemen met auto

Ongelezen bericht door helbakie »

ik dank jullie allemaal voor informatie,
vind vervelend dat sommige vervelend reageren kan er ook niks aan doen dat ik nooit wat met brieven te maken heb gehad,
heb maar 4 jaar basisschool werken was toen belangrijker in de jaren 70

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: 6 dagen na aankoop al problemen met auto

Ongelezen bericht door peteroo »

Ok, excuses. Niet iedereen schrijft even goed.

Ik denk nog steeds dat die reparatie goedkoper kan. Het mankement komt veel voor bij Nissans. Kijk maar hier: http://www.problemcar.nl/nl/professiona ... enass.html of

http://www.anwb.nl/auto/tests/autotests ... 04-01/1351

Maar of je voor die reparatie echt 1200 euro kwijt bent betwijfel ik. Gewoon bij verschillende garages opvragen.

helbakie
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mei 2016 00:13

Re: 6 dagen na aankoop al problemen met auto

Ongelezen bericht door helbakie »

Helaas is de originele schrijver niet zo goed in zinsbouw, maar goed zoals gezegd is daar een oorzaak voor. Wij hebben de zaak aangemeld en gaan proberen de stappen zoals john18's ANWB link voorschrijft te volgen. Ik ben het inderdaad eens dat een auto die je koopt dit soort mankementen niet mag vertonen. De verkoper is een autobedrijf en weet dus donders goed dat de auto niet goed was. We hebben na een dag de auto uitgelezen met een ODB2 lezer en meteen kwamen P0011 en P0340 tevoorschijn. Dit in combinatie met een slecht startende auto...

In het bijzonder wil ik (ook namens de originele schrijver) dan ook graag Julie4444 en john18 bedanken voor de hulp en het begrip. Daarnaast wil ik uiteraard de rest ook bedanken voor alle informatie, dit heeft ons heel goed geholpen.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 6 dagen na aankoop al problemen met auto

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch komt de fout wel vaker voor. Dit topic komt uit 2010:
http://www.amtgarageforum.nl/nissan/mic ... 30081.html

Hier een mogelijke oplossing:
http://www.problemcar.nl/nl/professiona ... tting.html

drako
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 okt 2010 11:54

Re: 6 dagen na aankoop al problemen met auto

Ongelezen bericht door drako »

Als u al geen prettig gevoel had met de "schud" motor, waarom dan toch kopen. Dit is heel vervelend voor u. Ik hoopdat u uw geld retour krijgt. Als ik u was zou ik ook de garage met naam en al hier plaatsen. Of zeggen nu mijn geld terug of ik ga het met Radra bespreken, vaak komen ze er dan op terug.
Nogmaals succes

Gesloten