LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stuurbekrachtiging Fiat Punto

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Stuurbekrachtiging Fiat Punto

Ongelezen bericht door hvff »

Mijn 4 jaar oude Punto stuurde heel zwaar en er bleef een rood lampje branden. Terug naar de dealer en die konden dat maken middels een nieuwe stuurkolom. Kosten ongeveer € 1100,00 leek mij wel duur.

Na een beetje zoeken op het internet zag ik dat een bedrijf uit Holten dit kon repareren voor € 285,00 gisteren geweest en de stuurbekrachtiging werkt weer. Het zijn gereviseerde onderdelen met garantie.

Zij doen dit ook voor o.a. Ford, Opel etc. Hoop dat iemand met zo'n probleem hier ook iets aan heeft.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto

Ongelezen bericht door ciske »

Dat scheelt een stukkie.:-)

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto

Ongelezen bericht door gemist »

Tegenwoordig is het herstellen van techniek niet meer aan de orde in merkgarages. Defecte onderdelen worden in zijn geheel vervangen. Geen idee waarom ze dat doen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto

Ongelezen bericht door olaf79 »

Omdat ze daaraan veel meer geld verdienen. En aangezien onderhoud nog een van de weinig echt winstgevende onderdelen van het garagebedrijf is, moeten ze wel.

Maar daarnaast, veel merken staan het gebruik van gereviseerde onderdelen niet toe en eisen dat de merkgarage nieuwe onderdelen gebruikt (zelfde reden als hierboven)

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto

Ongelezen bericht door peteroo »

Dit verhaal heeft twee kanten, denk ik. Ja, de dealer moet de voorschriften van de fabrikant volgen maar het is ook bekend dat facturen bij veel dealers met een vork worden geschreven.
Aangezien een auto na vier jaar meestal nog slechts de helft waard is van de nieuwprijs zou ik ook eerder voor deze oplossing hebben gekozen. Bovendien is het onderdeel over vier jaar misschien weer aan de beurt, als je precies hetzelfde erin laat zetten. Het gereviseerde onderdeel is misschien wel van betere kwaliteit.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto

Ongelezen bericht door GJvdZ »

peteroo schreef:Dit verhaal heeft twee kanten, denk ik. Ja, de dealer moet de voorschriften van de fabrikant volgen maar het is ook bekend dat facturen bij veel dealers met een vork worden geschreven.
Als je met zulke beschuldigingen komt is het wel zo netjes om dat met bronnen te onderbouwen. Je beweert nogal wat namelijk.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto

Ongelezen bericht door Julie4444 »

peteroo schreef:Dit verhaal heeft twee kanten, denk ik. Ja, de dealer moet de voorschriften van de fabrikant volgen maar het is ook bekend dat facturen bij veel dealers met een vork worden geschreven.
Aangezien een auto na vier jaar meestal nog slechts de helft waard is van de nieuwprijs zou ik ook eerder voor deze oplossing hebben gekozen. Bovendien is het onderdeel over vier jaar misschien weer aan de beurt, als je precies hetzelfde erin laat zetten. Het gereviseerde onderdeel is misschien wel van betere kwaliteit.
Lijkt me stug. Ik heb een Punto uit januari 2011 (ouder dus) en nooit dit probleem gehad. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit dus binnen 4 jaar weer zou zijn of dat een gereviseerd onderdeel beter is. Ik zou het tegenovergestelde zelfs waarschijnlijker vinden.

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto

Ongelezen bericht door hvff »

Volgens de fiat dealer was het probleem een kwestie van een relais toen ze het uitgelezen hadden. Maar er moest een nieuwe stuurkolom in. Het bedrijf waar ik geweest ben heeft 4 gebreken geconstateerd. Het motortje en de computer zijn beiden vervangen voor gereviseerde onderdelen. De vervangen onderdelen van mijn Punto worden door hun dus ook weer gereviseerd.

Maar ik moet wel zeggen dat de Punto nog nooit zo fijn heeft gestuurd zoals nu. Overigens is dit een vaak voorkomende klacht bij Fiat, Ford, Opel, Peugeot etc. die allemaal de stuurkolommen van dezelfde fabrikant inbouwen.

Je weet natuurlijk nooit hoe oud zo'n gereviseerd onderdeel is. Maar je krijgt wel een jaar garantie op die onderdelen volgens de Bovag normen.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto

Ongelezen bericht door gemist »

Fiat, Ford, GM en PSA hebben beslist niet
allemaal...stuurkolommen van dezelfde fabrikant
. Zou handig zijn geweest...

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto

Ongelezen bericht door hvff »

Dat is de info die ik kreeg maar wie ben ik. In ieder geval kunnen zij die onderdelen van die merken ook repareren want er stond ook een Ford en een Opel waarmee ze bezig waren, dat heb ik zelf gezien :D

stofzuigertje

Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vaak worden er onderdelen van zelfde leverancier gebruikt maar wel aangepast aan merk en type!

Zo heeft VW Polo, VW Golf en Audi A2 dezelfde 1.4 benzine motor maar wel 4 aangepaste Lambda sondes.
De Universele is meestal na een jaar of 3 weer aan de beurt omdat deze gemiddeld is ingesteld.
De echte op sloop halen, even poetsen gaat dan langer mee.

Ja, dezelfde 1.4 benzine motor maar wat er nog verder aanhangt is wel aangepast.
Zelfde leverancier VAG groep maar zomaar ruilen, ik zou het niet doen.
Ik denk dat Fiat, Opel en Ford hetzelfde doen, dus aangepaste onderdelen voor hun model en type, lijken hetzelfde.

Verder is een gereviseerde vaak beter, ze weten de zwakke punten en mogen aanpassen, en origineel is dus soms verouderde.
Een dealer in mijn regio stuurde daarom sommige naar Universele garage die wel merkloze delen van zelfde leverancier mag plaatsen tegen lagere kosten dan het merk doosje... en vaak wel eerder aangepast.
Ja, een goede dealer weet dit en je mag een klant ook adviseren en met eerlijke uitleg dat de importeur verplicht maar die verbied niet om klanten naar de buren te sturen.
In werkelijkheid is de occasion had van zijn neef, en hij verkoopt de nieuwe en komt zo beter van de inruil af....

Ik weet dat een dealer zelfs geen onderdelen van universele merken in huis mag hebben geschikt voor zijn merk.....
Er is soms controle en kwijt raken dealerschap, dan maar naar je neef naast je sturen.

Alleen bij een vreemd merk in werkplaats mag hij die bestellen voor die klus maar absoluut geen voorraad voor dit soort dingen aanleggen.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto

Ongelezen bericht door peteroo »

Julie4444 schreef:
peteroo schreef:Dit verhaal heeft twee kanten, denk ik. Ja, de dealer moet de voorschriften van de fabrikant volgen maar het is ook bekend dat facturen bij veel dealers met een vork worden geschreven.
Aangezien een auto na vier jaar meestal nog slechts de helft waard is van de nieuwprijs zou ik ook eerder voor deze oplossing hebben gekozen. Bovendien is het onderdeel over vier jaar misschien weer aan de beurt, als je precies hetzelfde erin laat zetten. Het gereviseerde onderdeel is misschien wel van betere kwaliteit.
Lijkt me stug. Ik heb een Punto uit januari 2011 (ouder dus) en nooit dit probleem gehad. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit dus binnen 4 jaar weer zou zijn of dat een gereviseerd onderdeel beter is. Ik zou het tegenovergestelde zelfs waarschijnlijker vinden.
Waarom niet? Ik doel vooral op verbeterde onderdelen. Een auto is een generiek product dat met onderdelen wordt geleverd die niet altijd de beste keuze zijn, maar de prijstechnisch meest gunstige/aanvaardbare keuze voor de fabrikant, die tenslotte ook geld moet verdienen. Anders zouden er ook veel minder terugroepacties zijn. We spreken hier niet direct over Rolls Royce. Veel onderdelen komen ook van toeleveranciers en die slaan de plank ook wel eens mis, al dan niet onder prijsdruk.

Verder heb je het verschijnsel geplande levensduur. Een kennis van me zit in de automaterialenhandel en vertelde me: 'een auto is vandaag de dag ook een doos onderdelen en die onderdelen gaan stuk, onderdeel van het verdienmodel van de fabrikant'.

Ik zeg niet dat dat hier het geval is, maar gebruik dit als voorbeeld.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto

Ongelezen bericht door Julie4444 »

peteroo schreef:
Julie4444 schreef:
peteroo schreef:Dit verhaal heeft twee kanten, denk ik. Ja, de dealer moet de voorschriften van de fabrikant volgen maar het is ook bekend dat facturen bij veel dealers met een vork worden geschreven.
Aangezien een auto na vier jaar meestal nog slechts de helft waard is van de nieuwprijs zou ik ook eerder voor deze oplossing hebben gekozen. Bovendien is het onderdeel over vier jaar misschien weer aan de beurt, als je precies hetzelfde erin laat zetten. Het gereviseerde onderdeel is misschien wel van betere kwaliteit.
Lijkt me stug. Ik heb een Punto uit januari 2011 (ouder dus) en nooit dit probleem gehad. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit dus binnen 4 jaar weer zou zijn of dat een gereviseerd onderdeel beter is. Ik zou het tegenovergestelde zelfs waarschijnlijker vinden.
Waarom niet? Ik doel vooral op verbeterde onderdelen.
[...]
Gereviseerd en verbeterd is niet per definitie het zelfde.
Afijn, er is nog steeds geen enkele reden om aan te nemen dat een nieuw onderdeel binnen 4 jaar weer stuk is.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto

Ongelezen bericht door peteroo »

Hoe dan ook, 285 euro of 1100 euro is een substantieel verschil.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto

Ongelezen bericht door Julie4444 »

peteroo schreef:Hoe dan ook, 285 euro of 1100 euro is een substantieel verschil.
Dat neemt niet weg dat je belastende beweringen deed zonder fundering. Dat was meer mijn punt. :wink:

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto

Ongelezen bericht door hawkwind »

peteroo schreef:Hoe dan ook, 285 euro of 1100 euro is een substantieel verschil.
Het gaat hier om een stuurhoeksensor , deze zijn niet zo duur.
Een compleet stuurhuis kost iid 1000-1200 euro inclusief montage.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto

Ongelezen bericht door harkja »

hawkwind schreef:
peteroo schreef:Hoe dan ook, 285 euro of 1100 euro is een substantieel verschil.
Het gaat hier om een stuurhoeksensor , deze zijn niet zo duur.
Een compleet stuurhuis kost iid 1000-1200 euro inclusief montage.
Quote van TS
Het motortje en de computer zijn beiden vervangen voor gereviseerde onderdelen.

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto

Ongelezen bericht door hawkwind »

Sterkte met je motortje en computer....................lulkoek.
Gewoon de stuurhoeksensor , Fiat kwaal.
Laatst gewijzigd door Radar op 06 okt 2016 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële informatie verwijderd

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto

Ongelezen bericht door hvff »

hawkwind schreef:Autobedrijf Pots te Holten.
Sterkte met je motortje en computer....................lulkoek.
Gewoon de stuurhoeksensor , Fiat kwaal.
Is idd lulkoek van je. @harkja heeft gelijk.
In sommige gevallen gaat bij punto type 2 de motor defect deze reparatie zit op € 250,- incl btw.

Voor 99% zitten de problemen in de stuurhoeksensor. Deze kunnen wij voor u vervangen en kalibreren.
Uitzonderingen bevestigen de regel. Dus wel een topic lezen alvorens commentaar te geven !

stofzuigertje

Re: Stuurbekrachtiging Fiat Punto

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik keek even op problemcar.nl en ja hoor, de stuurhoek sensor en er zijn garage's die het nog voordeliger kunnen doen dus ook de
€285,- is nog vrij stevige prijs.

Gesloten